Informacja dotycząca prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach
samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 35d ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U.
z 2003r., Nr 15, póz. 148 z późn. zm.) i przepisami
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia
kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku
kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych
(Dz.U. Nr 234, póz. 1970) jednostka
samorządu terytorialnego jest zobowiązana do rozpoczęcia audytu
wewnętrznego przed końcem marca 2004 r., jeżeli jej przychody lub wydatki
środków publicznych przekroczyły kwotę 35 000 tyś. zł.
Audyt wewnętrzny przeprowadza audytor zatrudniony w
jednostce samorządu terytorialnego (art. 35e ust. l ww.
ustawy). Oznacza to, że kierownik jednostki samorządu terytorialnego jest
odpowiedzialny za utworzenie komórki audytu
wewnętrznego lub stanowiska do spraw audytu
wewnętrznego i za zapewnienie organizacyjnej odrębności wykonywanych przez nie
zadań. Audytor wewnętrzny podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki.
Niezależny,
profesjonalny i obiektywny audyt wewnętrzny stanowi
dla kierownika jednostki podstawowe źródło oceny funkcjonowania jednostki.
Celem audytu wewnętrznego jest
bowiem:
1) identyfikacja
i analiza ryzyka związanego z działalnością jednostki, a w szczególności ocena
efektywności zarządzania ryzykiem oraz ocena systemu kontroli wewnętrznej,
2) wyrażenie
opinii na temat skuteczności mechanizmów kontrolnych w badanym systemie,
3)
dostarczanie kierownikowi jednostki, w oparciu o ocenę systemu kontroli
wewnętrznej, racjonalnego zapewnienia, że jednostka działa prawidłowo. W
efekcie, kierownik jednostki samorządu terytorialnego uzyskuje obiektywną i
niezależną ocenę funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod
względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także
przejrzystości i jawności.
Prawidłową realizację zadań w
zakresie audytu wewnętrznego zapewnia audytor o ugruntowanej
i bogatej wiedzy o jednostce, wynikającej m.in. z doświadczenia w pracy w administracji
samorządowej. Audytorom wewnętrznym należy stawiać wysokie wymagania dotyczące
umiejętności zawodowych umożliwiając im jednocześnie stałe dokształcanie.
Audytorem wewnętrznym może być
osoba, która spełnia warunki określone w art. 35k ww. ustawy. Należy przy tym
pamiętać, że tylko do dnia 31 grudnia 2004 r. audytorem wewnętrznym może być
osoba, która nie złożyła z wynikiem pozytywnym egzaminu na audytora. Wymaga to
umożliwienia audytorom przygotowania się i przystąpienia do egzaminu na
audytora wewnętrznego w 2004 r.
Niezależnie od powyższego audytorzy
powinni podlegać stałemu procesowi kształcenia.
Wyniki audytu
wewnętrznego, tj. ustalenie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania
gospodarki finansowej, określenie oraz analiza przyczyn i skutków uchybień,
uwagi i wnioski w sprawie usunięcia uchybień, audytor przedstawia kierownikowi
jednostki w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu
wewnętrznego. Kierownik jednostki, na podstawie sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, podejmuje działania mające na celu usunięcie
uchybień oraz usprawnienie funkcjonowania jednostki, w zakresie gospodarki finansowej,
informując o tym audytora wewnętrznego.