Lublin, 5 marca 2004 r.

RIO-I-430-10/2004

Pan Jerzy Banaszkiewicz
Zastępca Burmistrza
Szczebrzeszyna

 

Szanowny Panie Burmistrzu,

Odnosząc się do Pana prośby zawartej w piśmie z 27 stycznia 2004 roku o przesłanie wykazu uchwal podlegających publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym na wstępie pragnę zastrzec, że odczytuję Pańskie intencje w ten sposób, że chodzi Panu o uchwały rad gmin, które podlegają badaniu w trybie nadzoru przez regionalna izbę obrachunkową. Niewątpliwie w szerszym zakresie nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego sprawuje wojewoda i w granicach prawem przyznanych mu uprawnień do jego oceny należy kwalifikowanie danego aktu normatywnego samorządu do kategorii prawa miejscowego. Ponadto uprawnionymi do stanowienia aktów prawa miejscowego są terenowe organy administracji rządowej (art. 94 Konstytucji), których działalność w tym zakresie pozostaje również poza właściwością nadzorczą regionalnych izb obrachunkowych.

Stosownie do treści art. 11 ust. l ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, póz. 577 ze zm.) w zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach :

1)  procedury uchwalania budżetu i jego zmian,

2)  budżetu i jego zmian,

3)  zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek,

4)  zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

5)  podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa,

6)  absolutorium.

W kontekście postawionego w Pańskim piśmie problemu należy zatem znaleźć odpowiedź na następujące pytanie: które z uchwał (zarządzeń) organów jednostek samorządu terytorialnego, podejmowanych w sprawach wskazanych wyżej, należy uznać za akty prawa miejscowego podlegające obligatoryjnemu procesowi publikacji w trybie ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. Nr C->2, póz. 718 ze zm.).

Przechodząc do próby odpowiedzi - należy zgodzić się z wyrażonym przez Pana poglądem co do braku jednoznacznych wskazówek w tym zakresie w obowiązujących przepisach prawa. Zarówno ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, jak też ustawy ustrojowe samorządowe czy też - co do zasady, bo są wyjątki - ustawy z zakresu materialnego prawa administracyjnego, nie zaliczają wprost konkretnych uchwał (zarządzeń) organów jednostek samorządu terytorialnego do kategorii aktów prawa miejscowego. Rzecz pozostawiona jest orzecznictwu organów nadzoru, które w skali kraju nic zawsze, co zrozumiale, jest jednolite. Mając na uwadze dotychczasowy dorobek orzeczniczy Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, uwzględniający wypracowane w doktrynie stanowisko, należy uznać, że uchwały (zarządzenia) organów jednostek samorządu terytorialnego w sprawach:

1)  procedury uchwalania budżetu i jego zmian, budżetu i jego zmian, zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek a także w sprawach absolutorium (art. 11 ust. l pkt. 1-3 i 6 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych) nie są aktami prawa miejscowego,

2)  zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. l pkt 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych) są aktami prawa miejscowego wówczas, gdy skierowane są do osób (Jednostek organizacyjnych) znajdujących się poza zasięgiem podległości organów jednostki samorządu terytorialnego (np. uchwały podejmowane w oparciu o przepis art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty czy art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 roku a obecnie art. 118 ust. 2 pkt 2 tej ustawy). A contrario, uchwały dotacyjne skierowane do własnych podmiotów cech aktów prawa miejscowego nie posiadają (np. uchwały podejmowane w trybie art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych),

3)  podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa (art. 11 ust. l pkt 5 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych) są aktami prawa miejscowego. Dotyczy to wszystkich uchwał rad gmin podejmowanych w oparciu o delegacje zawarte tak w ustawach stricte podatkowych (ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych, ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym i ustawa z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym), jak i innych z dziedziny materialnego prawa administracyjnego, ale mających podatkowy charakter (np.w wykonaniu art. 30 ust. 2 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu przestrzennym Dz. U. Nr 80,póz. 717).

Przy ocenie charakteru prawnego konkretnej uchwały (zarządzenia) jednostki samorządu terytorialnego należy uwzględniać przede wszystkim rodzaj norm prawnych w niej zawartych. Akt normatywny, a więc i akt prawa miejscowego, cechuje się tym, że zawarte w nim normy prawne po pierwsze - są adresowane do podmiotów określonych rodzajowo wyznaczając im ich prawa i obowiązki i po drugie - pozwalają na wielokrotne ich stosowanie. Z tego punktu widzenia nie będzie aktem normatywnym, lecz indywidualnym aktem administracyjnym, uchwala (zarządzenie) organu jednostki samorządu terytorialnego skierowana do imiennie wskazanego podmiotu (np. uchwała ustalająca stawki jednostkowe dotacji przedmiotowych dla określonego zakładu budżetowego czy gospodarstwa pomocniczego podejmowana w trybie art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych czy też uchwala określająca zasady udzielenia dotacji na prace konserwatorskie podejmowana w trybie art. 81 ust. l ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568).

 

Marek Poniatowski