Łódź, 13 czerwca 2006 r.
Wyrokiem z dnia
21 lutego 2006 roku opublikowanym dnia 1 marca 2006 r w Dz. U. Nr 34, póz. 243)
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że:
"1. Art. 1
ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym
wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr
160, poz. 1080, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 72, poz. 802 i Nr
110, poz. 1255, 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 199, poz. 1939 i Nr 223,
poz. 2217, z 2004 r. Nr 116, poz. 1202 oraz z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) jest
niezgodny z art. 2 w związku, z art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Art. 4 ust.
1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 4 marca 2004 r. o zmianie ustawy o dodatkowym
wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz. 1202) jest niezgodny z art. 2 w
związku z art. 32 Konstytucji."
Przedmiotem postępowania przed Trybunałem
Konstytucyjnym było zbadanie zgodności art.1 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia
12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek
sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, póz. 1080 ze zm.; dalej ustawa o dodatkowym
wynagrodzeniu rocznym) i art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 4 marca 2004
r. o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników
jednostek sfery budżetowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz.
1202; dalej: ustawa z 4 marca 2004 r.) z art. 32 w związku z art. 2
Konstytucji.
Ustawa z 4 marca 2004 r. pozbawiła prawa do
dodatkowego wynagrodzenia rocznego między innymi pracowników samorządowych
wymienionych w art. 2 pkt 1 lit. a-c i pkt 3 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o
pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm.), tj.
pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru wójta (burmistrza, prezydenta
miasta) oraz pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania,
tj. zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta), sekretarza gminy, sekretarza
powiatu, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu), skarbnika powiatu
(głównego księgowego), skarbnika województwa (głównego księgowego). Zgodnie zaś
z art. 4 ustawy z 4 marca 2004 r., za rok 2004 dodatkowe wynagrodzenie roczne
dla wymienionych grup pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie
wyboru bądź powołania przysługuje w wysokości połowy dodatkowego wynagrodzenia
rocznego.
Istotne znaczenie w niniejszej sprawie mają
konsekwencje wyroku Trybunału. Podstawowym skutkiem wyroku jest wyeliminowanie
z obrotu prawnego wskazanych w petitum wyroku przepisów. Oznacza to, że zarówno
art. 4 ust. 1 pkt i1 lit. b ustawy z dnia 4 marca 2004 r. o zmianie ustawy o
dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, póz. 1202), jak i art. 1 ust. 3
pkt 1 lit. b ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu
rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080
ze zm.) zostają wyeliminowane z obrotu prawnego. Nie będzie więc w ustawie o
dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej
zakwestionowanych przepisów wyłączających niektórych pracowników samorządowych
z prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Zatem po ogłoszeniu wyroku w
odpowiednim dzienniku urzędowym - podmioty wymienione w zakwestionowanych
przepisach odzyskały prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla
pracowników jednostek sfery budżetowej na zasadach ogólnych, tak jak to było
przed nowelizacją dokonaną ustawą z 4 marca 2004 r. o zmianie ustawy o
dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej
oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z uzasadnieniem wyroku TK eliminacja z
obrotu prawnego niekonstytucyjnych przepisów nie powoduje jednak konieczności
zwrotu (wraz z odsetkami) części niewypłaconego dodatkowego wynagrodzenia
rocznego za rok 2004 i całości dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2005
w stosunku do niektórych (wymienionych w kwestionowanych przepisach)
pracowników samorządowych.
Zdaniem KRRIO treść art. 5 ust. 1 i 2 ustawy
o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, zgodnie z którym wypłacane jest ono z
wyodrębnionych na ten cel środków na wynagrodzenia, nie później niż w ciągu
pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który
przysługuje to wynagrodzenie, prowadzi do wniosku, że "trzynastka”, za
2005 rok przysługuje pracownikom określonym w art. art. 2 pkt 1 lit. a-c i pkt
3 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 142, póz. 1593 ze zm.).
Trzynasta pensja ustalona po ogłoszeniu
wyroku Trybunału Konstytucyjnego (zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 12
grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek
sfery budżetowej) nie jest "zwrotem trzynastki za rok 2005 (wraz z
odsetkami)", tylko normalnym świadczeniem pracowniczym. Uważamy więc, że
przyznanie trzynastki za rok 2005 i 2004 pracownikom, którym wcześniej -
niezgodnie z Konstytucją - prawo do niej odebrano, jest zgodne z prawem.
Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego po negatywnym wyroku TK nie można brać
pod uwagę przepisów wycofanych z obrotu prawnego jako niekonstytucyjne. Nie
mogą one być w dalszym ciągu stosowane jako źródło praw i obowiązków. KRRIO nie
kwestionując wyroku TK zauważa, że w stanie faktycznym wywołanym wyrokiem
Trybunału Konstytucyjnego z 21 lutego 2006 roku skuteczność ex nunc odnosi się
tylko do obowiązywania aktu prawnego uznanego w/w wyrokiem za
niekonstytucyjny, nie odnosi się natomiast do stosowania danego aktu.
Wobec faktu zasądzania przez sądy powszechne
tzw. trzynastek za lata 2004 i 2005, co wskazuje, że sądy te uznają, iż
orzeczenie TK wywołuje skutki także w stosunku do wymienionych lat, Krajowa
Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych wskazuje regionalnym izbom obrachunkowym
na niecelowość kwestionowania tego rodzaju wydatków dokonywanych z budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Przewodniczący
Krajowej
Rady Regionalnych
Izb
Obrachunkowych
/-/ dr Stanisław Srocki