Lublin, 28 kwietnia 2003 r.

 

RIO-091/23/2003

 

 

                                                                                  Pan Ryszard Masiewicz

                                     Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych

                                                                                  w Chełmie

 

 

Szanowny Panie Dyrektorze,

 

W dniach od 10 lutego 7 marca 2003 roku, inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie - Dorota Cichoń i Iwona Dziubek, przeprowadziły kontrolę gospodarki finansowej Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie. Do ustaleń kontroli zawartych w protokole omówionym i podpisanym w dniu 21 marca 2003 roku, zastrzeżeń nie wniesiono.

Wyniki kontroli wskazują, że gospodarka finansowa Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (z wyjątkiem przypadków wskazanych w poniższych wnioskach) mimo, że ustalone przez dyrektora Zespołu przepisy wewnętrzne, w tym procedury kontroli finansowej i przyjęte zasady rachunkowości są niewystarczające dla zapewnienia prawidłowego jej funkcjonowania i wymagają uzupełnienia.

Rachunkowość ZST prowadzona jest z zachowaniem zasad określonych ustawą o rachunkowości, co zapewnia rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki.

Wydatki ponoszone są na cele i w wysokości ustalonej w planie finansowym jednostki.

Niemniej kontrola ujawniła, że od 1997 roku upoważnieni pracownicy nie wywiązują się z obowiązku przeprowadzania kontroli wewnętrznej, w tym w zakresie gospodarki finansowej Zespołu oraz wykazała nieprzestrzeganie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, poprzez przyznanie w listopadzie 2002 r. świadczeń (talonów) bez uwzględnienia sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

Istotne znaczenie dla gospodarki finansowej Zespołu Szkół Technicznych ma jednak inna, stwierdzona w wyniku kontroli, nieprawidłowość - nieterminowe regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów skutkujące naliczeniem na dzień 31 grudnia 2002 roku odsetek za zwłokę w wysokości 84.027,76 . Kwota ta stale rośnie, bowiem ZST nie reguluje zobowiązań 2002 i 2003 roku m.in. wobec ZUS, urzędu skarbowego, dostawców: energii elektrycznej, gazu, wody; łącznie zobowiązania ZST na dzień 31 stycznia 2003 roku wynosiły 1.857.566,94 .. Wskazując na tę nieprawidłowość należy jednak zaznaczyć, że spowodowały ją przesłanki niezależne od kontrolowanej jednostki – nieprzekazanie z budżetu miasta środków na wydatki określone w planie finansowym jednostki na 2002 i 2003 rok, co doprowadziło do powstania zobowiązań wymagalnych od których wierzyciele naliczają odsetki za zwłokę.

Część stwierdzonych nieprawidłowości została usunięta w toku kontroli, po udzieleniu pracownikom Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie stosownego instruktażu.

Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.). W załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazano osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.

 

1.      W zakresie przepisów wewnętrznych:

 

1.1.   Nieegzekwowanie, przez dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie, obowiązku przeprowadzania kontroli wewnętrznych w jednostce.

Egzekwować od wicedyrektorów, kierownika warsztatów szkolnych, kierownika internatu i głównej księgowej, obowiązek przeprowadzania kontroli wewnętrznych w Zespole Szkół Technicznych, zgodnie z postanowieniami „Regulaminu kontroli wewnętrznej” wprowadzonego do stosowania zarządzeniem dyrektora nr 1/97z dnia 27 lutego 1997 r. – str. 5 protokołu.

Ponadto, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kontroli finansowej, uzupełnić przepisy wewnętrzne o postanowienia dotyczące:

- określenia osób upoważnionych do kontroli merytorycznej i formalno – rachunkowej dowodów księgowych, wraz z wzorami podpisów tych osób (mogą to być pracownicy, którzy dotychczas dokonywali tej kontroli bez upoważnienia ich w przepisach wewnętrznych lub inni wskazani przez kierownika jednostki),

- określenia terminów przekazywania dokumentów księgowych pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za kontrolę merytoryczną, formalno – rachunkową wykazywanych w nich operacji gospodarczych i ujęcie w księgach rachunkowych – str. 4 protokołu.

    

1.2.    Niekompletne opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, poprzez:

- nieustalenie metod wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim przepisy prawa pozostawiają ich ustalenie przez kierownika jednostki,

- nieokreślenie w zakładowym planie kont: zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej oraz nieujęcie w  wykazie kont księgi główne m.in. kont: 401 „Amortyzacja”, 761 „Pokrycie amortyzacji” oraz kont pozabilansowych 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”, 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”, służących do ewidencjonowania operacji gospodarczych występujących w jednostce,

- nieustalenie systemu ochrony dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, ksiąg rachunkowych, dowodów księgowych, dokumentów inwentaryzacyjnych i sprawozdań.

Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte w Zespole Szkół Technicznych zasady (politykę) rachunkowości, stosownie do wymagań określonych w przepisach art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694), poprzez:

- określenie metod wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim przepisy prawa pozostawiają ustalenie tych metod przez kierownika jednostki, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt.2 tej ustawy,

-   określenie w zakładowym planie kont zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 lit a tej ustawy,

-   ujęcie w zakładowym planie kont wszystkich faktycznie stosowanych w ewidencji jednostki kont, w tym konta: 401 „Amortyzacja”, 761 „Pokrycie amortyzacji” oraz kont pozabilansowych 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego” i 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat” wraz z opisem przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń na tych kontach; przy opracowywaniu tych zasad przestrzegać przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752),

- ustalenie systemu służącego ochronie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, ksiąg rachunkowych, dowodów księgowych, dokumentów inwentaryzacyjnych i sprawozdań, celem zabezpieczenia ich przed uszkodzeniem, zniszczeniem, niedozwolonymi zmianami i nieupoważnionym upowszechnianiem, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 4 w związku z przepisami art. 71 ust. 1 tej ustawy.

Aktualizowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości należy – zgodnie z przepisem art. 10 ust. 2 ustawy o rachunkowości – do obowiązków kierownika jednostki – str. 6, 7 protokołu.

 

2.             W zakresie gospodarki środkami pieniężnymi i drukami ścisłego zarachowania:

 

2.1.   Dokonywanie łącznych zapisów w raportach kasowych na podstawie zbiorczych dowodów wewnętrznych, nie spełniających wymogów formalnych; nieegzekwowanie, od osób odbierających gotówkę obowiązku podania daty jej odbioru.

Zobowiązać kasjera Zespołu Szkół Technicznych do przestrzegania obowiązku:

- dokonywania łącznych zapisów, na podstawie zbiorczych dowodów księgowych, w których pojedynczo wymieniono dowody źródłowe, będące podstawą sporządzenia dowodu zbiorczego, stosownie do przepisu art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości,

- wypłacania gotówki z kasy z podaniem daty, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt. 4 ustawy o rachunkowości oraz postanowień pkt 6 „Instrukcji obiegu dowodów księgowych” - str. 9 protokołu.

 

3.      W zakresie rozrachunków:

 

3.1.   Nieterminowe regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie (spowodowane nieprzekazaniem z budżetu miasta środków na wydatki określone w planie finansowym ZST na 2002 i 2003 rok), skutkujące naliczeniem na dzień 31 grudnia 2002 roku odsetek za zwłokę w wysokości 84.027,76 .

Zobowiązania wobec kontrahentów regulować w terminach wynikających z przepisów prawa i zawartych umów, nie dopuszczając do powstania zaległości skutkujących płaceniem odsetek za zwłokę - str. 11 - 13 protokołu.

 

4.      W zakresie planu finansowego:

 

4.1.   Nieprzestrzeganie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, w tym:

a) zaniżenie odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na 2002 rok o kwotę 1.534,89 , naliczonego dla pracowników niebędących nauczycielami, w wyniku nieuwzględnienia w podstawie naliczenia liczby zatrudnionych pracowników interwencyjnych,

b) nieprzekazanie do dnia 31 maja 2002 roku na rachunek bankowy Funduszu równowartości 75% kwoty odpisu na ten Fundusz oraz nieprzekazanie na ten rachunek pełnej kwoty stanowiącej równowartość naliczonego odpisu na 2002 rok,

c) przyznanie świadczeń z Funduszu (talonów) w wysokości uzależnionej od wymiaru czasu pracy osób uprawnionych do korzystania z Funduszu.

Przestrzegać przepisów ustawy z dnia z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), w tym:

a) odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych naliczać w stosunku do przeciętnej liczby osób zatrudnionych, stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 tej ustawy; podstawę naliczenia odpisu powinna stanowić przeciętna, planowana w roku kalendarzowym, liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie pracy, obejmująca zarówno pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony jak i określony – jak ma to miejsce w przypadku pracowników interwencyjnych, stosownie do przepisów § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalenia przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 168 z późn. zm.). Dokonać korekty odpisu za 2002 r. o kwotę 1.534,89 .

b) równowartość naliczonych i dokonywanych odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na dany rok kalendarzowy przekazywać na rachunek bankowy funduszu – w terminie do dnia 30 września tego roku, z tym że do dnia 31 maja tego roku przekazywać kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów, stosownie do przepisów art. 6 ust. 2 tej ustawy. Przekazać na rachunek bankowy Funduszu kwotę 31.476,01 (z tytułu nieprzekazanych środków za 2002 r. i korekty odpisu), mając na uwadze fakt, że związkom zawodowym przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o przekazanie należnych środków na ten fundusz, stosownie do przepisów art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy;

c) przyznawanie ulgowych usług, świadczeń i dopłat z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzależniać wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy i postanowień  § 6 ust. 1 Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Zespole Szkół Technicznych w Chełmie – str. 23 i 24 protokołu.

 

Jeżeli uważa Pan, iż wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania tego wystąpienia.

 

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, sprawozdania z jego realizacji, w formie pisemnej i elektronicznej (np. na dyskietce) oczekuję w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego wystąpienia.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                      Marek Poniatowski

 

Do wiadomości:

Prezydent Miasta Chełma.