Lublin, 1 kwietnia 2003 r.

RIO-091/129/2002

 

 

Pan Jan Majewski

Wójt Gminy Chodel

 

 

Szanowny Panie Przewodniczący,

 

W dniach od 7 listopada 2002 r. do 6 lutego 2003 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie - Ewa Kuźma - Pilipczuk, Marta Skulimowska, Andrzej Sobieszczański, Waldemar Szychiewicz i Krzysztof Bartosik - przeprowadzili kontrolę gospodarki finansowej gminy Chodel. Do ustaleń kontroli, zawartych w protokołach omówionych i podpisanych dnia 3 i 18 lutego 2003 r., wniesiono dodatkowe wyjaśnienia w zakresie nieprawidłowości stwierdzonych w realizacji podatku od nieruchomości oraz podatku rolnego. Przy opracowywaniu wystąpienia pokontrolnego uwzględniono wyjaśnienia dotyczące podatku od nieruchomości należnego (…).

W świetle wyników kontroli nie można ocenić gospodarki finansowej gminy w sposób jednoznaczny. Z jednej strony pozytywnie ocenić należy opracowane przepisy wewnętrzne dotyczące procedur kontroli finansowej, a także przyjętych zasad rachunkowości i gospodarki kasowej, prawidłowo - na ogół - funkcjonuje Urząd Gminy w zakresie księgowości, obrotu pieniężnego, ustalania należności i zobowiązań budżetu gminy i Urzędu Gminy (z wyjątkami), dokonywania wydatków bieżących (z wyjątkami), ustalania i dochodzenia dochodów z majątku oraz przestrzegania ustalonych prawem procedur przy zbywaniu nieruchomości gminnych.

Jednocześnie stwierdzono jednak liczne nieprawidłowości, naruszające obowiązujące przepisy prawa oraz rodzące skutki finansowe dla budżetu gminy.

Nieprawidłowo ustalono wynik finansowy jednostki - Urzędu Gminy, poprzez ujmowanie w księgach rachunkowych Urzędu dochodów zrealizowanych przez inne jednostki, odsetek od lokat terminowych, wpływów z tytułu subwencji drogowej i oświatowej oraz nieujęcie w tych księgach rocznego umorzenia środków trwałych. Ponadto nierzetelnie sporządzono bilans Urzędu Gminy, wskutek ujęcia w nim danych wykazanych w księgach rachunkowych budżetu gminy, wykazania niektórych aktywów i pasywów oraz niewykazania części informacji uzupełniających, istotnych dla rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej i majątkowej.

W zakresie wydatków budżetowych stwierdzono przekroczenie planu wydatków na dzień 30.09.2002 r. o kwotę 32.317 , wykazanie nierzetelnych danych w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych za III kwartały roku 2002.

Nieprawidłowości w zakresie realizacji dochodów budżetowych gminy z tytułu podatków skutkowały ustaleniem oraz pozyskaniem tych dochodów w zaniżonej wysokości, co szczegółowo wyliczono w protokole kontroli. Polegają one w szczególności na niezachowaniu powszechności opodatkowania podatkiem od nieruchomości i podatkiem od środków transportowych oraz nieweryfikowanie danych w przedkładanych przez podatników deklaracjach podatkowych. Ponadto nieprawidłowo sporządzono sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych za I półrocze 2002 r., poprzez wykazanie zaniżonych skutków obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatkowych o kwotę 8.910 oraz zastosowanych ulg i zwolnień w podatkach - o kwotę 20.616 .

Zwracają również uwagę liczne nieprawidłowości w gospodarce składnikami majątkowymi, dotyczące zarówno ewidencji, jak i dokonywania umorzenia, a przede wszystkim braku właściwej ewidencji, nadzoru i kontroli nad gospodarką materiałową w Urzędzie Gminy, w tym nierozliczanie zużycia materiałów zakupywanych w okresie 2 lat dla potrzeb budowy Gimnazjum w Chodlu na łączną kwotę 512.183,91 . Nie rozliczono również inwentaryzacji środków trwałych, dokonanej w roku 1998 oraz nie przeprowadzono inwentaryzacji gruntów i trudnodostępnych oglądowi środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz materiałów w latach 1998 - 2002.

Ujawnione nieprawidłowości są wynikiem nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa, spowodowanego m in. niedostateczną ich znajomością, co wskazuje na konieczność podjęcia działań w zakresie szkolenia pracowników oraz wzmożenia nadzoru ze strony wójta i skarbnika gminy. Ponadto wydaje się konieczne wdrożenie przyjętych w 2002 r. procedur kontroli wewnętrznej, co może zapobiec powstaniu nieprawidłowości z uwagi na wczesne wykrycie ewentualnych źródeł ich powstania.

Część z ujawnionych nieprawidłowości została usunięta w trakcie kontroli, po udzieleniu przez kontrolujących stosownego instruktażu.

Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).

 

1.      W zakresie ustaleń ogólnoorganizacyjnych:

 

1.1.      Zawarcie umowy o prowadzenie rachunku bankowego z (…) z naruszeniem przepisów prawa, tj. bez dokonania wyboru banku przez Radę Gminy, w trybie określonym w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych.

Obsługę bankową budżetu gminy powierzać bankowi wybranemu przez Radę Gminy, w trybie określonym w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych, stosownie do przepisów art. 134 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148)

                        Wybranie – przez Radę Gminy – banku do obsługi budżetu obejmuje rozstrzygnięcie wszystkich kwestii mających wpływ na dokonanie wyboru, co wymaga podjęcia dwóch uchwał. W pierwszej Rada powinna określić warunki wymagane od uczestników postępowania, tryb postępowania, kryteria wyboru ofert i istotne postanowienia umowy oraz zlecić postępowanie wójtowi gminy. Na podstawie przeprowadzonego przez wójta gminy postępowania, Rada Gminy podejmuje uchwałę o wyborze banku.

                        Rozważyć możliwość rozwiązania umowy o prowadzenie rachunku bankowego - w trybie przewidzianym w umowie - z (…) oraz dokonania wyboru banku, sprawującego obsługę bankową przez Radę Gminy w trybie opisanym wyżej – str. 2 protokołu.

 

1.2.      Niedostosowanie statutu gminy Chodel do obowiązujących przepisów prawa.

             Opracować i przedłożyć Radzie Gminy projekt zmian do statutu gminy, uwzględniający zmiany wprowadzone przepisami art. 43 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984 z późn. zm.) oraz aktualnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. ) - str 3 protokołu.

 

1.3.      Nieudzielenie kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej pełnomocnictwa do jednoosobowego działania.

                        Udzielić - w drodze zarządzenia wójta gminy – pełnomocnictwa do jednoosobowego działania kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, stosownie do przepisów art. 47 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. - str. 4 protokołu.

Ponadto celem zachowania kontroli uzupełnić obowiązujące w Urzędzie Gminy Chodel przepisy regulujące gospodarkę drukami ścisłego zarachowania wprowadzone zarządzeniem nr 1/1991 wójta gminy Chodel z dnia 10 lipca 1991 r. w sprawie Instrukcji obiegu dokumentów księgowych, o określenie:

-    zasad i terminów rozliczania się z gotówki pobranej na podstawie druków ścisłego zarachowania oraz zasad i terminów dokonywania inwentaryzacji tych druków,

oraz uzupełnić postanowienie cytowanej instrukcji o określenie rodzaju i obiegu dokumentów, związanych z gospodarką materiałową, w tym rodzaju dowodów księgowych, będących podstawą ich odpisania z ewidencji księgowej,

-         zasad postępowania i sporządzania dokumentacji podstawowych czynności związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym dokonywania zakupów w trybie z wolnej ręki i zapytania o cenę - o której mowa w przepisach art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. nr 72, poz. 664 z późn. zm.)

-         str. 5, 9, 22, 114, 115 protokołu.

 

2.      W zakresie księgowości i sprawozdawczości:

 

2.1.      Nieokreślenie w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości sposobu inwentaryzacji gruntów, budynków i budowli.

Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości wprowadzoną zarządzeniem Nr 7/2002 wójta gminy Chodel z dnia 18 czerwca 2002 r., poprzez określenie sposobu inwentaryzacji gruntów, budynków i budowli, stosownie do przepisów § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752) - str. 114 protokołu.

 

2.2.    Liczne przypadki niezamieszczania na dowodach księgowych pełnej adnotacji o ich zakwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych - niewskazanie miesiąca księgowania, dekretacji i podpisu osoby odpowiedzialnej za to wskazanie; nieoznaczanie dowodów źródłowych załączonych do raportów kasowych numerem identyfikacyjnym.

Na dowodach księgowych zamieszczać pełną adnotację o ich zakwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych, ze wskazaniem miesiąca księgowania oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja) i podpisem osoby odpowiedzialnej za te wskazania, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694). Nadawać numer identyfikacyjny dowodom księgowym, w sposób pozwalający na ich identyfikację i sprawdzenie sposobu ich zapisania na wszystkich etapach przetwarzania danych, zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy o rachunkowości - str. 11 - 12 protokołu.

 

2.3.      Naruszenie zasady bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych, poprzez:

- niedokonywanie w księdze głównej Urzędu Gminy na bieżąco przypisu należności z tytułu podatków i opłat na podstawie decyzji ustalających ich wysokość lub deklaracji podatkowych (przypisu dokonywano jednorazowo na koniec roku),

- niebieżące wprowadzanie do ksiąg rachunkowych operacji gospodarczych związanych z przychodem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Przestrzegać zasady bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych, stosownie do przepisów art. 24 ust. 1 i 5 ustawy o rachunkowości, wprowadzając do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Przypisu należnych gminie dochodów z tytułu podatków i opłat, ujmowanych na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, dokonywać na bieżąco, na podstawie decyzji ustalających ich wysokość lub na podstawie deklaracji podatkowych, stosownie do przepisów § 4 ust. 1 pkt 1 i 2, § 13 i § 21 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 50, poz. 511 z późn. zm.) oraz zasady określonej w pkt. III.2. „Dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości”, stanowiącej załącznik do zarządzenia nr 7/2002 wójta gminy Chodel z dnia 18 czerwca 2002 r. w sprawie ustalenia przyjętych w Urzędzie Gminy zasad rachunkowości. - str. 12, 116 i 119 protokołu.

 

2.4.      Przypadki niezachowania zasady prowadzenia zapisów niektórych operacji gospodarczych w porządku systematycznym.

Przestrzegać obowiązku dokonywania zapisów o zdarzeniach na kontach księgi głównej w ujęciu systematycznym, zgodnie z zasadami klasyfikacji zdarzeń przyjętymi w zakładowym planie kont, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a ustawy o rachunkowości, a w szczególności:

a) dochody z tytułu podatków przypisanych ujmować:

- w księdze głównej Urzędu Gminy:

* przypis należnych podatków, opłat i czynszów:

Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,

Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,

* wpłata należności do kasy:

Wn 101 „Kasa”,

Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,

* odprowadzenie z kasy na rachunek bankowy:

Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,

Ma 101 ”Kasa”.

* wpływ na rachunek bankowy:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,

* bezpośrednie wpłaty na rachunek bankowy budżetu gminy:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”;

- w księdze głównej budżetu gminy :

* wpływ należności:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 901 „Dochody budżetu”;

 

b) dochody budżetowe zrealizowane przez jednostki budżetowe, przekazane na rachunek bieżący budżetu gminy ujmować tylko w księdze głównej budżetu gminy na kontach :

- wpływ dochodów

Wn 133 „Rachunek bieżący”,

Ma 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

- rozliczenie zrealizowanych dochodów na podstawie okresowych sprawozdań jednostkowych o dochodach budżetowych:

Wn 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

Ma 901 „Dochody budżetu”,

Wprowadzić do księgi głównej budżetu gminy konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”;

c) dochody z tytułu najmu lokali użytkowych oraz za zużycie wody, na które wystawiono najemcom i odbiorcom faktury VAT ujmować:

- w księdze głównej Urzędu Gminy :

* wystawienie faktury VAT:

Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,

Ma 750 „Przychody i koszty finansowe” - naliczona należność bez podatku VAT,

Ma 225 „Rozrachunki z budżetami” - naliczony podatek VAT,

* wpływ środków pieniężnych z powyższych tytułów:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,

* przelew podatku VAT do Urzędu Skarbowego:

Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”,

Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

- w księdze głównej budżetu gminy:

* wpływ należności:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 901 „Dochody budżetu” (należność bez podatku VAT),

Ma 224 „Rozrachunki budżetu” (należny podatek VAT),

* przelew podatku VAT do urzędu skarbowego:

Wn 224 „Rozrachunki budżetu”,

Ma 133 „Rachunek budżetu”;

d) Ewidencję księgową operacji związanych z refundacją wynagrodzeń pracowników interwencyjnych z Rejonowego Urzędu Pracy  ujmować:

• w księdze głównej budżetu:

- wypłata wynagrodzeń pracownikom interwencyjnym:

Wn 240 „Pozostałe rozrachunki budżetu”,

Ma 133 „Rachunek budżetu”,

- refundacja wydatku przez Rejonowy Urząd Pracy:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”,

• w księdze głównej Urzędu Gminy:

- refundacja wydatku przez Rejonowy Urząd Pracy:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” (i równocześnie techniczny zapis ujemny na subkontach dochodów i wydatków do konta 130),

Ma 240 „Pozostałe rozrachunki” ,

- naliczenie wynagrodzeń oraz należnych podatków i składek:

Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,

Ma 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,

Ma 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”,

- naliczenie zaliczki na podatek dochodowy:

Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,

Ma 225 „Rozrachunki z budżetami”,

- wypłata wynagrodzeń, przekazanie należnych podatków i składek”:

Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,

Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”,

Wn 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”,

Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”, Ma 101 „Kasa”;

e) spłaty odsetek od kredytów – po zakończeniu inwestycji - ujmować w księdze głównej Urzędu Gminy na kontach: Wn 750 "Przychody i koszty finansowe" i Ma 130 "Rachunek bieżący jednostek budżetowych";

f) zaprzestać ujmowania wpływów z tytułu subwencji drogowej i oświatowej w księdze głównej Urzędu Gminy, gdyż nie stanowią one dochodów tej jednostki;

g) rozliczenia z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa z tytułu sprzedaży w jej imieniu nieruchomości, na podstawie zawartej umowy, ujmować:

* w księdze głównej Urzędu Gminy na kontach:

- wpłata ceny sprzedaży przez nabywcę:

Wn 139 „Inne rachunki bankowe”,

Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”,

- naliczenie należnej prowizji :

Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,

Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,

- przelew pobranych kwot na rachunek AWRSP:

Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,

Ma 139 „Inne rachunki bankowe”,

- wpływ prowizji:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”,

* w księdze głównej budżetu gminy ujmować wyłącznie wpływ dochodów z tytułu prowizji:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 901 „Dochody budżetu”;

h) przeniesienia wyniku finansowego jednostki, wykazanego na koncie 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy” na konto 800 „Fundusz jednostki” dokonywać w roku następnym, pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego,

stosownie do zasad funkcjonowania tych kont, określonych w zakładowym planie kont oraz w przepisach załączników Nr 1 i 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych - str. 13, 14 i 15 protokołu.

 

2.5.    Nieprzekazanie na rachunek bieżący budżetu gminy niewykorzystanych w roku budżetowym 2001 środków finansowych zgromadzonych na rachunkach inwestycyjnych - w kwocie ogółem 7.871,04 .

Przestrzegać obowiązku przekazywania na rachunek bieżący budżetu gminy środków pieniężnych nie wykorzystanych na poszczególne zadania inwestycyjne; z przepisów art. 130 ust. 1 ustawy publicznych o finansach publicznych wynika, że nie zrealizowane kwoty wydatków budżetowych wygasają z upływem roku budżetowego, a ustawa nie przewiduje gromadzenia środków pieniężnych na rachunkach inwestycyjnych celem ich wykorzystania w następnym roku budżetowym. Rada Gminy może ustalić wykaz nie zrealizowanych wydatków zamieszczonych w budżecie gminy, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie. Środki finansowe na wydatki niewygasające ujęte w wykazie tych wydatków gromadzone są na wyodrębnionym subkoncie podstawowego rachunku bankowego gminy, a nie na rachunku środków na inwestycje, stosownie do przepisów art. 130 ust. 2 i 4 ustawy o finansach publicznych

- str. 16 protokołu.

 

2.6.    Wykazanie - w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń, sporządzonym za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2001 r. - zadłużenia wobec banku komercyjnego w niewłaściwej kolumnie.

Sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych sporządzać zgodnie z przepisami rozdziału 6 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279) i według wzoru stanowiącego załącznik Nr 18 do tego rozporządzenia, w odpowiednich kolumnach (zgodnie z ich treścią), w szczególności - zadłużenie wobec banków komercyjnych wykazywać w kolumnie 10 - str. 18 protokołu.

 

2.7.    Nieprawidłowe sporządzenie bilansu jednostki budżetowej - Urząd Gminy na dzień 31.12.2001 r., poprzez ujęcie w nim danych wykazanych w księgach rachunkowych budżetu gminy, wykazanie  niektórych aktywów i pasywów w niewłaściwych pozycjach bilansu oraz niewykazanie niektórych informacji istotnych dla rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej i majątkowej.

Bilans jednostki budżetowej - Urzędu Gminy – sporządzać wyłącznie na podstawie ksiąg rachunkowych Urzędu Gminy, stosownie do przepisów § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, według wzoru określonego w załączniku nr 5 do tego rozporządzenia, przy czym dane wykazywać w odpowiednich rubrykach (zgodnie z ich treścią), a w szczególności:

- wartość zakupionych akcji i udziałów (saldo konta 030 „Długoterminowe aktywa finansowe”) wykazywać po stronie aktywów w rubryce 1.1. „Akcje i udziały” grupy IV. „Długoterminowe aktywa finansowe”,

- należności z tytułu dochodów budżetowych (saldo Wn konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”) wykazywać po stronie aktywów w rubryce 1.4. „Pozostałe należności” grupy II. „Należności krótkoterminowe”,

- zobowiązania z tytułu dochodów budżetowych (saldo Ma konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”) wykazywać po stronie pasywów w rubryce 1.5. „Pozostałe zobowiązania” grupy I. „Zobowiązania krótkoterminowe”,

- w części B. „Informacje uzupełniające istotne dla rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej i majątkowej” w pkt. 2 „Odpisy aktualizujące należności” wykazywać odsetki od należności przypisanych, a niewpłaconych, naliczonych na dzień 31 grudnia roku budżetowego.

- str. 19 - 20 protokołu.

 

3.      W zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków:

 

3.1.      Niezamieszczanie na dowodach źródłowych, załączonych do raportów kasowych, numeru raportu kasowego i pozycji, pod którymi dowody te zostały ujęte w raporcie.

Na dowodach źródłowych, załączonych do raportów kasowych zamieszczać numer raportu kasowego i pozycji, pod którą dowody te zostały ujęte w raporcie, stosownie do postanowień § 8 „Podstawowych zasad gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Chodlu”, wprowadzonych zarządzeniem nr 1/91 wójta gminy Chodel z dnia 10 lipca 1991 r., w sprawie instrukcji obiegu dokumentów księgowych (z późniejszymi zmianami) - str. 23 protokołu.

 

3.2.      Niedokonywanie kontroli kasy w terminach i częstotliwości określonej w przepisach wewnętrznych.

Kontrolę kasy przeprowadzać co najmniej raz na kwartał, stosownie do postanowień § 12 „Podstawowych zasad gospodarki kasowej w Urzędzie Gminy w Chodlu” - str. 24 protokołu.

 

3.3.      Wykazanie na koncie 224 „Rozrachunki budżetu” na dzień 31.12.2001 r. nieistniejących zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego z tytułu podatku VAT, w wyniku jego nieprawidłowej ewidencji.

Zobowiązać skarbnika gminy do zweryfikowania zobowiązań na koncie 224 „Rozrachunki budżetu”, w celu ujawnienia zobowiązań nierealnych, powstałych wskutek błędnego księgowania oraz podjęcia decyzji wójta gminy co do ich ewentualnego wyksięgowania; obowiązek rzetelnego, tj. odzwierciedlającego stan rzeczywisty, prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów art. 24 ust. 2 ustawy o rachunkowości - str. 28, 29 protokołu.

4.      W zakresie wykonania budżetu:

 

4.1.   W zakresie subwencji i dotacji:

 

4.1.1.   Nieprawidłowe sporządzenie wniosku o przyznanie części subwencji rekompensującej utracone dochody z tytułu ustawowych ulg i zwolnień, poprzez zaniżenie ustawowych zwolnień w podatku od nieruchomości na dzień 31 grudnia 2001 r., przysługujących na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, o kwotę 1.168 .

We wniosku o przyznanie części subwencji rekompensującej utracone dochody z tytułu ustawowych ulg i zwolnień w podatku od nieruchomości, przysługujących na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ujmować kwoty prawidłowo wyliczone na podstawie deklaracji podatkowych, złożonych przez podatników, którym te zwolnienia przysługują, stanowiące rzeczywiste skutki zwolnień ustawowych w tym podatku, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 lutego 1999 r. w sprawie szczególnych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom kwoty, rekompensującej dochody z tytułu ustawowych ulg i zwolnień (Dz. U. Nr 13, poz. 118 z późn. zm.).

Zaniżenie wykazanych we wniosku skutków ustawowych ulg i zwolnień prowadzi do utracenia przez gminę należnych jej dochodów, zaś zawyżenie tych skutków i otrzymanie wyższej subwencji naraża gminę na zmniejszenie lub wstrzymanie wypłaty kolejnej raty subwencji ogólnej oraz na poniesienie kosztów odsetek w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych (§ 5 ust. 3 cytowanego rozporządzenia); sporządzić wniosek o rekompensatę utraconych dochodów roku 2001 oraz przesłać go do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w terminie 14 dni od daty otrzymania tego wystąpienia w formie pisemnej i elektronicznej - str. 32 protokołu.

 

4.1.2.   Nierzetelne sporządzenie sprawozdania Rb-PDP z wykonania podstawowych dochodów podatkowych za I półrocze 2002 roku, poprzez:

- zaniżenie skutków obniżenia górnych stawek w podatku od nieruchomości o kwotę 8.910 zł, w wyniku niewykazania kwoty będącej skutkiem obniżenia tych stawek od powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części oraz od nieruchomości będących w posiadaniu jednostek OSP oraz zajętych pod wodociąg zbiorczy, stację wodociągową, Gminny Ośrodek Kultury i Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej -  zwolnionych przez Radę Gminy,

- zaniżenie skutków udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień o łączną kwotę 20.616 , w wyniku m.in. niewykazania zwolnień zastosowanych przez Radę Gminy oraz ulg w zapłacie w podatku leśnym.

W sprawozdaniu „Rb-PDP Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy” ujmować kwoty stanowiące rzeczywiste skutki udzielonych przez gminę, ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, podatków i opłat stanowiących dochód gminy, stosownie do przepisów § 3 ust. 1 pkt 10 w związku z przepisami § 7 ust. 3 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 2 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

                        Skutki zwolnienia budynków mieszkalnych w gospodarstwach rolnych ustalać na podstawie rzeczywistej, a nie szacunkowej powierzchni budynków mieszkalnych, tj. wykazanej w wykazach nieruchomości składanych organowi podatkowemu – przez podatników podatku od nieruchomości.

W sprawozdaniach tych wykazywać skutki finansowe zwolnień w podatkach wprowadzonych, na podstawie odpowiednich upoważnień ustawowych, przez Radę Gminy, obejmujące wszystkie nieruchomości zwolnione na podstawie tych uchwał.

Rzetelność sporządzania sprawozdawczości w tym zakresie ma wpływ na wysokość przyznanej gminie subwencji wyrównawczej. Zaniżenie w sprawozdaniu skutków udzielonych ulg i zwolnień i uzyskanie na tej podstawie większej subwencji wyrównawczej naraża gminę na zmniejszenie i wstrzymanie wypłat kolejnej raty przekazywanej jej subwencji oraz poniesienie kosztów odsetek w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych – art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 – 2003 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

Przekazać, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia, do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie informację o błędnym wyliczeniu, wraz ze skorygowanymi sprawozdaniami (sporządzonymi również w formie elektronicznej) oraz szczegółową informację o wielkościach dokonanych korekt, ze wskazaniem, że korekta dokonana została w wyniku kontroli przeprowadzonej przez RIO

- str. 30-32 protokołu.

 

4.2.   W zakresie dochodów z tytułu podatków i opłat:

 

4.2.1.   Niezachowanie zasady powszechności opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym, należnym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej; nieegzekwowanie od tych podatników obowiązku terminowego składania deklaracji na podatek od nieruchomości i podatek rolny; przypadki nieoznaczania na deklaracji  daty jej wpływu; nieweryfikowanie danych zawartych w deklaracjach podatkowych, przedkładanych przez podatników tych podatków, w zakresie zgodności deklarowanej powierzchni gruntów z ewidencją geodezyjną oraz w zakresie stosowania kategorii stawek podatkowych - w podatku od nieruchomości - właściwych ze względu na rodzaj prowadzonej działalności przez podatników, prowadzących działalność gospodarczą (przedsiębiorców).

Egzekwować, od podatników będących osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej, obowiązek przedkładania, w terminie do dnia 15 stycznia, deklaracji podatkowych: w podatku od nieruchomości – zgodnie z przepisami art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,  (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 9 poz. 84 z późn. zm.) i w podatku rolnym – zgodnie z przepisami art. 6 a ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. Nr 94 z 1993 r., poz. 431 z późn. zm.). Obowiązek złożenia deklaracji egzekwować również od podatników korzystających z ustawowych zwolnień z podatku od nieruchomości oraz ze zwolnień zastosowanych przez Radę Gminy, w celu możliwości ustalenia podstawy opodatkowanie tym podatkiem, niezbędnej m.in. do obliczenia skutków zastosowanych zwolnień, a także skutków obniżenia górnych stawek podatku. Na deklaracjach zamieszczać datę wpływu, zgodnie z treścią § 6 pkt 11 Instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319).

Dokonywać bieżącej weryfikacji deklaracji podatkowych,  przedkładanych przez podatników będących osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi, w celu m.in. stwierdzenia zgodności zadeklarowanych powierzchni gruntów z danymi wykazanymi w ewidencji geodezyjnej oraz prawidłowości zastosowanych stawek podatkowych, stosownie do art. 272 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). W przypadku niezłożenia deklaracji lub wątpliwości co do rzetelności tej deklaracji - wezwać podatnika do jej złożenia lub do udzielenia w wyznaczonym terminie niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, stosownie do przepisów art. 274a § 2 Ordynacji podatkowej; dokonywać również kontroli podatkowych celem ustalenia podstawy opodatkowania, stosownie do przepisów art. 281 i następnych Ordynacji podatkowej. Wyegzekwować - od podatników wymienionych na stronach 35-36 protokołu - deklaracje na podatek rolny i leśny, a od podatników wymienionych na stronie 63 protokołu w podpunkcie a) i e) - deklaracje na podatek od nieruchomości. Wezwać podatników wymienionych na stronach 42 - 45 protokołu do złożenia deklaracji korygujących na podatek rolny i leśny oraz na stronach 64-65 protokołu do złożenia korygującej deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 1997 - 2002 w zakresie powierzchni posiadanych gruntów, w tym związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stosownie do przepisów art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej.

W przypadku nieskorygowania dokumentacji przez podatników - określić stosownymi decyzjami, po wszczęciu postępowania, wysokość zobowiązania podatkowego tych podatników, stosownie do przepisów art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej. Wyegzekwować od wskazanych wyżej podatników należne podatki za lata ubiegłe, z uwzględnieniem terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych określonego w przepisach art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej. - str. 35, 36, 42 - 45, 62 -65 protokołu.

 

4.2.2.   Nieegzekwowanie - od podatników podatku od nieruchomości, będących osobami fizycznymi, w tym od podatników prowadzących działalność gospodarczą - wykazów nieruchomości oraz nieopodatkowanie tym podatkiem sześciu osób prowadzących taką działalność; nieprawidłowe ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego (w przypadku czterech osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą).

Od podatników, będących osobami fizycznymi, zobowiązanych do składania wykazów nieruchomości, egzekwować obowiązek składania ich w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku w podatku od nieruchomości, stosownie do przepisów art. 6 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; w przypadku niezłożenia wykazu, żądać od podatników złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyny niezłożenia wykazu wezwać do jego złożenia, stosownie do przepisów art. 274 a § 1 Ordynacji podatkowej.  Dokonywać zmiany decyzji ustalającej wysokość podatku od nieruchomości, stosownie do przepisów art. 6 ust. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i art. 254 § 1 Ordynacji podatkowej. W przypadku zaistnienia w trakcie roku podatkowego zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiany sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części - podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zaś w przypadku wygaśnięcia obowiązku podatkowego – z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek, zgodnie z art. 6 ust. 4 tej ustawy - str 39 - 41 protokołu.

 

4.2.3.   Nieterminowe doręczanie decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego, doręczanie decyzji bez pokwitowania odbioru przez osobę uprawnioną (w większości przypadków bez wskazania daty doręczenia).

Przestrzegać obowiązku doręczania podatnikom decyzji wymiarowych w terminie nie później niż 14 dni przed ustawowym terminem płatności zobowiązania podatkowego, stosownie do przepisów art. 47 § 1 Ordynacji podatkowej. Nakazy te doręczać podatnikom za potwierdzeniem przez nich własnoręcznym podpisem i wskazaniem daty doręczenia, stosownie do przepisów art. 152 § 1 Ordynacji podatkowej. Jeżeli odbierający nakaz płatniczy nie może potwierdzić jego doręczenia lub uchyla się od dokonania tej czynności - doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała nakaz płatniczy, i przyczynę braku jej podpisu, stosownie do przepisów art. 152 § 2 tej ustawy, pamiętając, iż zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem doręczenia decyzji ustalającej jego wysokość - art. 21 § 1 pkt 2 tej ustawy. Zobowiązać osoby doręczające nakazy płatnicze, do przestrzegania tych obowiązków - str. 46 i 47 protokołu.

 

4.2.4.   Nieprzeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie niedoręczonych nakazów płatniczych; dokonywanie odpisów podatków na kontach zmarłych podatników na podstawie poleceń księgowania, wystawianych na podstawie aktów zgonu.

Przeprowadzać postępowanie wyjaśniające w sprawie nie doręczonych nakazów płatniczych. W przypadku ustalenia, że podatnik nie żyje - wydawać decyzje o odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, po przeprowadzeniu postępowania o nabycie spadku (art. 1025 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), stosownie do przepisów art. 100 w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej, a gdy nie można ustalić miejsca pobytu  spadkobierców - wystąpić do sądu z wnioskiem o wyznaczenie przedstawiciela dla osoby fizycznej, nie znanej z miejsca pobytu, uprawnionej do odebrania nakazu płatniczego - stosownie do przepisów art. 154 § 2 w związku z art. 138 § 1 i § 2 tej ustawy. Ustanowienie przedstawiciela umożliwia, w przypadku osoby zobowiązanej do zapłacenia podatku, wyegzekwowanie odsetek za zwłokę od dnia upływy terminu płatności do dnia zapłaty. Niepodjęcie szybkich i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje - art. 21 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, natomiast jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie podatkowe została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy - obowiązek ten ulega przedawnieniu, stosownie do przepisów art. 68 § 1 tej ustawy.

Dokonane odpisy podatków dokumentować zgodnie z przepisami § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 50, poz. 511 z późn. zm.); do udokumentowania odpisów na kontach zamarłych podatników - w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w przepisach art. 67 § 4 pkt 4 - służy decyzja o umorzeniu zaległości podatkowej z urzędu – zgodnie z przepisami 67 § 4 Ordynacji podatkowej w związku z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - str. 48 i 85 protokołu.

 

4.2.5.   Nieprawidłowości przy udzielaniu ulg żołnierskich, polegające na :

- nieterminowym wydawaniu decyzji,

- stosowaniu ulgi za niewłaściwy okres,

- odebranie od podatników oświadczeń, które nie zostały złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

- udzielanie zwolnienia - w podatku rolnym, z tytułu nabycia gruntów na powiększenie gospodarstwa rolnego - za niewłaściwy okres.

Przestrzegać zasady załatwiania spraw wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania – a w przypadkach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, stosownie do przepisów art. 139 § 1 Ordynacji podatkowej.

Ulgi w podatku rolnym - z tytułu odbywania służby wojskowej przez podatników podatku rolnego lub członków ich rodzin oraz zwolnienia z tytułu nabycia gruntów na powiększenie gospodarstwa rolnego - stosować od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek w tej sprawie, zgodnie z przepisami art. 13 d ust. 3 ustawy o podatku rolnym, stosując je za okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym nastąpiło zwolnienie z tej służby, stosownie do przepisów art. 13a ust. 3 tej ustawy, zaś zwolnienie stosować na okres 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 3 ustawy.

W przypadku, gdy dowodem potwierdzającym określone fakty jest oświadczenie podatnika, oświadczenie to odbierać pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, stosownie do przepisów art. 180 § 2 Ordynacji podatkowej - str. 49-50 protokołu.

 

4.2.6.   Nieegzekwowanie od inkasentów podatków obowiązku terminowego dokonywania wpłat zainkasowanej gotówki.

Zobowiązać inkasentów do terminowego wnoszenia na rachunek bankowy zainkasowanych kwot; stosownie do przepisów art. 47 § 4a Ordynacji podatkowej terminem płatności dla inkasentów jest dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, powinna nastąpić zapłata podatku, chyba, że Rada Gminy wyznaczy termin późniejszy. Zgodnie z przepisami art. 51 § 3 w związku z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej raty podatków nie wpłacone w terminie przez inkasenta traktuje się jako zaległość podatkową, od której należy pobrać odsetki za zwłokę; w przypadku wniesienia wpłat zainkasowanych podatków po upływie terminu płatności bez należnych odsetek za zwłokę - dokonywać rozliczenia wniesionych wpłat na należność główną i odsetki za zwłokę w sposób wskazany w przepisach art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej; dokonać takiego rozliczenia we wszystkich przypadkach wniesienia przez inkasentów pobranych podatków po terminie płatności, bez odsetek za zwłokę - str. 54, 55, 56 protokołu.

 

4.2.7.   Niezachowanie powszechności opodatkowania podatkiem od środków transportowych, co spowodowało zaniżenie w latach 2001 - 2002  należnych gminie dochodów co najmniej o kwotę 123.621 .

W celu zapewnienia powszechności opodatkowania podatkiem od środków transportowych dokonywać okresowej weryfikacji danych wynikających z ewidencji środków transportowych z danymi z rejestru prowadzonego przez Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim zawartymi w otrzymywanych od organów rejestrujących pojazdy comiesięcznych informacjach, o których mowa w przepisach § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w formie informacji pokontrolnych (Dz. U. Nr 240, poz. 2061). Określić stosowną decyzją wysokość zobowiązań podatkowych należnych od właścicieli środków transportowych wymienionych w załączniku nr IV.A/7 do protokołu kontroli, stosownie do przepisów art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej, uwzględniając termin przedawnienia zobowiązań podatkowych, określony w przepisach art. 70 § 1 tej ustawy; zaległości wyegzekwować wraz z należnymi odsetkami za zwłokę - str. 72 protokołu.

 

4.2.8.   Podejmowanie decyzji w sprawie odroczenia terminu płatności podatku, umorzeniu  zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę bez zebrania materiału dowodowego wskazującego na przeprowadzenie przez organ podatkowy wnikliwego postępowania wyjaśniającego, mającego na celu ustalenie czy zachodzą okoliczności uzasadniające udzielenie danej ulgi w zapłacie podatku, nieterminowe ich wydawanie, a także brak uzasadnienia faktycznego i prawnego tych decyzji; dokonywanie zmiany przedmiotu postępowania podatkowego bez wniosku podatnika, w tym rozkładanie na raty zaległości podatkowej, mimo wniosku podatnika o jej umorzenie.

Przestrzegać zasady podejmowania decyzji w sprawie udzielenia ulgi w zapłacie podatku, odroczenia terminu płatności podatku, umorzenia zaległości podatkowych lub odsetek za zwłokę po przeprowadzeniu wnikliwego postępowania wyjaśniającego, mającego na celu ustalenie czy zachodzą okoliczności uzasadniające udzielenie danej ulgi w zapłacie podatku, określone w przepisach art. 48 1 i art. 67 § 1 Ordynacji podatkowej. Decyzje w tych sprawach są decyzjami opartymi na swobodnym uznaniu, jednak powinny być poprzedzone zebraniem odpowiedniego materiału dowodowego, pozwalającego na wnikliwą i obiektywną ocenę sytuacji stanu faktycznego. Właściwa ocena występowania bądź braku występowania ustawowych przesłanek do zastosowania odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty zaległości podatkowej może być dokonana po wszechstronnym i wnikliwym rozważeniu dowodów i okoliczności występujących w sprawie, poprzedzać zaś ją powinno wyczerpujące zebranie materiału dowodowego oraz dokładne wyjaśnienie wszystkich okoliczności faktycznych.

W decyzjach podatkowych zamieszczać wszystkie elementy wyszczególnione w przepisach art. 210 1 Ordynacji podatkowej, a w szczególności uzasadnienie faktyczne i prawne, polegające na wskazaniu faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności, w uzasadnieniu prawnym zaś wyjaśniać podstawy prawne decyzji z przytoczeniem przepisów prawa, zgodnie z przepisem art. 210 4 Ordynacji podatkowej.

Przestrzegać zasady prowadzenia postępowania podatkowego zgodnie z treścią wniosku podatnika; rozszerzenie zakresu żądania lub zgłoszenie nowego należy wyłącznie do podatnika, stosownie do przepisów art. 167 § 1 Ordynacji podatkowej; jeżeli podatnik zwraca się o umorzenie zaległości, to należy rozstrzygnąć to żądanie – umarzając zaległość lub odmawiając umorzenia – str. 51-53 protokołu.

 

4.2.9.   Niepobieranie odsetek za zwłokę od nieterminowych wpłat należności podatkowych oraz niedokonywanie zaliczenia wpłat nie pokrywających kwot zaległości podatkowych i należnych odsetek proporcjonalnie na poczet zaległości podatkowych i należne odsetki.

Egzekwować należne odsetki za zwłokę od podatników nieterminowo regulujących zobowiązania podatkowe, stosownie do przepisów art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej. Odsetki za zwłokę naliczać według zasad określonych w przepisach § 2 i następnych. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 240, poz. 2063). Jeżeli dokonana przez podatnika wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę - wpłatę tę zaliczać proporcjonalnie na poczet zaległości podatkowej i kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę, stosownie do przepisów art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej. Dokonać rozliczenia wszystkich wpłat zaległości podatkowych wniesionych bez odsetek, a pozostałą po rozliczeniu kwotę zaległości wyegzekwować wraz z odsetkami za zwłokę - str. 57, 58, 67, 68 i 69 protokołu.

 

4.2.10. Wykazywanie - w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych - zaległości z tytułu podatku od środków transportowych od osób, których obowiązek podatkowy w tym podatku wygasł w związku ze zmianą przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w § 034 „Podatek od środków transportowych” oraz nieprawidłowa klasyfikacja budżetowa dochodów z majątku gminy.

Zaległości z tytułu zniesionego podatku od środków transportowych wykazywać w §056 „Zaległości z podatków zniesionych”, zaś dochody z majątku gminy klasyfikować w dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa”, rozdziale 70005 „Gospodarka gruntami i nieruchomościami”, ujmując dochody z tytułu sprzedaży nieruchomości gminnych w § 077 „Wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości”, zaś opłaty z tytułu trwałego zarządu w § 047 „Wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości”, zgodnie z „Klasyfikacją paragrafów dochodów i przychodów”, stanowiącą Załącznik Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59, poz. 688 z późn. zm.) – str. 77, 78, 87, 89-91 protokołu.

 

4.2.11. Niepodejmowanie w sposób konsekwentny czynności zmierzających do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w stosunku do podatników zalegających z uiszczaniem podatków lub podejmowanie ich po znacznym upływie terminu płatności, kierowanie tytułów wykonawczych w sprawach podatkowych do sądu powszechnego z wnioskiem o nadanie klauzuli wykonalności; dopuszczenie do przedawnienia zaległości z tytułu zniesionego podatku od środków transportowych w kwocie 843,25 zł..

Dochodzenie należności z tytułu podatków prowadzić w trybie egzekucji administracyjnej, zgodnie z przepisami art. 2 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r., Nr 110, poz. 968 z późn. zm.). Podejmować konsekwentne czynności zmierzające do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w stosunku do osób posiadających zaległości podatkowe. Obowiązek podejmowania czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych - w przypadku uchylania się zobowiązanych od wykonywania obowiązku - wynika z przepisów art. 6 § 1 tej ustawy i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 z późn. zm.). Prowadzić systematyczną kontrolę terminowości zapłaty zobowiązań pieniężnych, zgodnie z § 2 cytowanego rozporządzenia. W przypadku zwłoki w zapłacie zobowiązania podatkowego wystawiać upomnienia, stosownie do przepisów § 3 rozporządzenia. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego w upomnieniu terminu płatności wystawiać tytuły wykonawcze i kierować je do właściwego miejscowo urzędu skarbowego systematycznie i bez zwłoki, stosownie do przepisów art. 15 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz § 3 ust. 1 § 6 ust. 1 i § 7 ust. 4 cytowanego rozporządzenia. Występować do Urzędu Skarbowego o udzielenie informacji o sposobie załatwienia wniosków egzekucyjnych, dotyczących zaległości w podatkach, stosownie do przepisu § 8 tego rozporządzenia. Niezwłocznie wydawać i doręczać decyzje o określeniu wysokości zobowiązania podatkowego, w tym z tytułu podatku od środków transportowych, stosownie do przepisów art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej. Rozważyć możliwość dochodzenia od pracownika odpowiedzialnego za dopuszczenie do przedawnienia zobowiązań podatkowych z tytułu podatku od środków transportowych w kwocie 843,25 zł, odszkodowania na zasadach określonych w przepisach działu piątego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 93 z późn. zm.) - str. 59-60, 67-69 i 78-84 protokołu.

 

4.3.   W zakresie dochodów z majątku:

 

4.3.1.   Niezamieszczenie - w wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży - terminu zagospodarowania zbywanych nieruchomości oraz terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości oraz niepodanie do publicznej wiadomości informacji o wywieszeniu wykazów nieruchomości.

Przestrzegać obowiązku podawania do publicznej wiadomości, poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, informacji o wywieszeniu wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, stosownie do przepisów art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 46 poz. 543 z późn. zm.); w sporządzonych wykazach zamieszczać wszystkie informacje, zawarte w przepisach art. 35 ust. 2 tej ustawy, w tym termin zagospodarowania zbywanych nieruchomości oraz termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości (pkt 5 i 12) - str. 88 protokołu.

 

4.3.2.   Przypadki nienaliczania i niepobierania odsetek za zwłokę od niektórych najemców lokali mieszkalnych, dokonujących wpłat po ustalonym w umowie terminie płatności.

Naliczać i egzekwować odsetki za zwłokę od wszystkich - dokonywanych po ustalonym w umowie terminie płatności - wpłat czynszu najmu. Odsetki naliczać w wysokości określonej w umowach, a w przypadku braku uregulowania umownego – w wysokości ustawowej, stosownie do przepisu art. 481 § 1 i 2 w związku z przepisami art. 359 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - str. 90, 91 i 93 protokołu.

 

4.3.3.   Niepodejmowanie czynności zmierzających do wyegzekwowania należności z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntów wobec (…)oraz z tytułu czynszu najmu lokali użytkowych wobec 2 najemców; bezpodstawne kierowanie do podmiotów mających zobowiązania wobec gminy wynikające ze stosunków cywilnoprawnych upomnień w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Egzekwować od użytkowników wieczystych obowiązek wnoszenia opłat rocznych w terminie do dnia 31 marca każdego roku, stosownie do przepisów art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, natomiast od najemców lokali użytkowych - w terminach określonych w zawartych umowach.

Zaprzestać kierowania, do podmiotów mających zobowiązania wobec gminy wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, upomnień w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Do dłużników kierować wezwania do zapłaty, z zakreśleniem jej terminu. Po bezskutecznym upływie zakreślonego w wezwaniu terminu zapłaty rozważać kierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego, na podstawie przepisów części drugiej księgi drugiej „Postępowanie egzekucyjne” Kodeksu postępowania cywilnego - str. 90, 93 protokołu.

 

4.4.   W zakresie wydatków budżetowych:

 

4.4.1.   Niepotrącenie - w latach 1998-2002 - wynagrodzenia wójtowi gminy za czas nieobecności w pracy spowodowanej pełnieniem funkcji radnego powiatu (w związku z uczestnictwem w sesjach Rady Powiatu należało potrącić wynagrodzenie w łącznej wysokości co najmniej 3.989,40 brutto).

Wynagrodzenie pracowników, którzy z przyczyn usprawiedliwionych nie byli obecni w pracy, ustalać według zasad określonych w przepisach § 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 289 z późn. zm.). Stosownie do tych przepisów, w celu obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowana część miesiąca, jeżeli pracownik w tym miesiącu był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia - miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

Za czas zwolnienia od pracy wynikającego z wykonywania mandatu radnego pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia, bowiem zgodnie z przepisami art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) radny otrzymuje dietę, stanowiącą ekwiwalent pieniężny za utracone wynagrodzenie. Ustalić kwotę nienależnie pobranej przez wójta gminy części wynagrodzenia w związku z udziałem w sesjach Rady Powiatu w latach 1998-2002, a następnie wystąpić do byłego wójta gminy o dobrowolny jej zwrot; w przypadku odmowy – rozważyć możliwość wyegzekwowania tej kwoty od osoby odpowiedzialnej za jego nieprawidłowe naliczenie i wypłacenie, stosując zasady określone w przepisach działu piątego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 93 z późn. zm.) - str. 97 protokołu.

 

4.4.2.   Nieprzestrzeganie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, poprzez:

- zaniżenie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników Urzędu Gminy na 2001 rok o kwotę 351,74 zł,

- prowadzenie działalności socjalnej w oparciu o regulamin nie uzgodniony z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów,

- wydatkowanie środków w sposób nieprzewidzianych w regulaminie.

Odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych naliczać w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych, stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Podstawę naliczenia odpisu powinna stanowić przeciętna, planowana w roku kalendarzowym, liczba zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie pracy. Stosownie do przepisów § ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 r. w sprawie ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 168 z późn. zm.), przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli się przez 12. Wysokość odpisu na fundusz zwiększać o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na każdego emeryta i rencistę objętego opieką socjalną, stosownie do postanowień art. 5 ust. 5 ustawy.

Dokonać korekty naliczenia odpisu na rok 2001 oraz odprowadzić na rachunek funduszu kwotę 351,74 zł, mając na uwadze, że związkom zawodowym przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o przekazanie Funduszowi należnych środków, zgodnie z przepisami art. 8 ust. 3 tej ustawy.

Działalność socjalną prowadzić w oparciu o regulamin uzgodniony z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów, stosownie do przepisów art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy.

Wydatkowania środków funduszu dokonywać wyłącznie w oparciu o postanowienia regulaminu, w którym można ująć wyłącznie wydatki na działalność socjalną, której zakres jest określony w przepisach art. 2 cytowanej ustawy; do tego zakresu nie należy zakup materiałów czy też pomoc dla stowarzyszenia charytatywnego - str. 98-100 protokołu.

 

4.4.3.   Rozliczanie kosztów podróży służbowych pracowników z naruszeniem obowiązujących przepisów, polegające na:

- rozliczaniu kosztów podróży służbowej w terminie innym niż wskazany w poleceniu wyjazdu służbowego,

- niewypłacaniu należnego ryczałtu za dojazdy środkami komunikacji miejscowej lub wypłacaniu tego ryczałtu w nieprawidłowej wysokości,

 - niewypłacaniu przysługującej diety lub wypłacaniu jej w nieprawidłowej wysokości.

Koszty podróży służbowych pracowników rozliczać zgodnie z zasadami określonymi w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia  19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990), w tym:

          rozliczać wyłącznie koszty podróży służbowych odbytych w terminie określonym przez pracodawcę w poleceniu wyjazdu służbowego, stosownie do przepisów § 3 rozporządzenia;

          wypłacać, w przypadku odbywania podróży służbowej publicznymi środkami transportu, należny ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej za każdą rozpoczętą dobę podróży służbowej, w wysokości 20% diety, zgodnie z przepisami § 6 ust. 1 rozporządzenia, chyba że na wniosek pracownika pracodawca wyrazi zgodę na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej – § 6 ust. 3 rozporządzenia;

          naliczać i wypłacać diety, stosując zasady ich obliczania określone w przepisach § 4 ust. 2 rozporządzenia, w szczególności jeżeli podróż służbowa trwa nie dłużej niż dobę i wynosi od 8 do 12 godzin, wypłacać połowę diety, zgodnie z postanowieniami § 4 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia;

- str. 103 i 104 protokołu.

 

4.4.4.   Finansowanie z budżetu gminy działalności (…) - przez ponoszenie kosztów zakupu sprzętu sportowego - z pominięciem procedur udzielania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych.

Zaprzestać finansowania bezpośrednio z budżetu gminy zakupów związanych z działalnością podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych. Przestrzegać zasady, iż zadania gminy w zakresie kultury czy też kultury fizycznej, realizowane przez kluby sportowe i inne podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych, winny być finansowane w formie dotacji udzielonej na podstawie przepisów art. 118 ustawy o finansach publicznych, po przeprowadzeniu postępowania w trybie i na zasadach określonych w uchwale nr XI/56/99 Rady Gminy w Chodlu z dnia 26 sierpnia 1999 r. w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadań własnych gminy zleconych podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku - str. 107 protokołu.

 

4.4.5.   Bezpodstawne wypłacenie przewodniczącej Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych diet na łączną kwotę 160,00 zł, za sprawowanie opieki nad grupą uczestników obozu profilaktyczno - terapeutycznego.

Wynagrodzenia dla członków GKPiRPA wypłacać zgodnie z zasadami określonymi przez Radę Gminy w uchwale podjętej, stosownie do przepisów art. 4' ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.). Postanowienia tej uchwały nie przewidują wypłacania diety za inne, niż udział w posiedzeniach komisji i przeprowadzenie kontroli, czynności jej członków - str. 108 protokołu.

 

4.4.6.   Nieprawidłowa klasyfikacja budżetowa wydatków z tytułu diet wypłacanych dla członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Wydatki na wypłatę wynagrodzeń członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych klasyfikować w dziale 851 „Ochrona zdrowia”, rozdziale 85154 „Przeciwdziałanie alkoholizmowi” § 303 „Różne wydatki na rzecz osób fizycznych”, zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów - str. 108 protokołu.

 

4.4.7.   Przekroczenie planowanych wydatków budżetowych przewidzianych w planie finansowym Urzędu Gminy na dzień 30.09.2002 r.:

- w dz. 851 rozdz. 85154 § 4300 – o kwotę 1.117,57 ,

- w dz. 801 rozdz. 80110 § 605 – o kwotę 31.200 .

 Wykazanie w sprawozdaniu Rb-28S o wydatkach budżetowych za okres od początku roku do 30 września 2002 r. danych dotyczących wykonania wydatków w dziale 851, rozdziale 85154 § 4410 i 4300, niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Przestrzegać zasady dokonywania wydatków w granicach kwot określonych w budżecie gminy, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, stosownie do przepisów art. 28 ust. 1 i art. 92 pkt 3 w związku z art. 129 ustawy o finansach publicznych.

W sprawozdaniu Rb – 28 S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych” wykazywać kwoty zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej, stosownie do przepisów § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej - str. 108 - 110 protokołu.

 

5.      W zakresie mienia komunalnego:

 

5.1.      Niekompletne opracowanie informacji o stanie mienia komunalnego do projektu budżetu na rok 2002.

W informacji o stanie mienia komunalnego, sporządzanej do projektu budżetu gminy, zamieszczać wszystkie dane wymagane przepisami art. 120 ustawy o finansach publicznych, w tym wykazywać dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania - art. 120 pkt 4 tej ustawy - str. 112 protokołu.

 

5.2.      Niezamieszczanie w księdze inwentarzowej środków trwałych i pozostałych środków trwałych w używaniu daty oraz numeru dowodu źródłowego, na podstawie którego dokonano zapisu; ujęcie w księgach rachunkowych przychodu programów komputerowych na podstawie - niespełniającego wymogu dowodu księgowego - wniosku o ubezpieczenie sprzętu komputerowego.

Ewidencję analityczną do konta 011 „Środki trwałe” oraz konta 013 „Pozostałe środki trwałe w używaniu” prowadzić w sposób umożliwiający identyfikację zapisów w niej dokonanych, m. in. poprzez wskazanie daty oraz numeru dowodu źródłowego będącego podstawą zapisu, stosownie do przepisów art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o rachunkowości; zapisów w księgach rachunkowych

Zapisów w księgach rachunkowych dokonywać na podstawie dowodów księgowych, stosownie do przepisów art. 20 ust. 2 i art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości - str. 115-116, 117 i 119 protokołu.

 

5.3.      Ujęcie, w księdze inwentarzowej pozostałych środków trwałych, przedmiotów o wartości jednostkowej niższej od wartości minimalnej określonej w przepisach wewnętrznych dla tej grupy rzeczowych składników majątkowych.

Ewidencję pozostałych środków trwałych prowadzić zgodnie z przyjętymi regulacjami, ujmując w niej składniki majątkowe o wartości minimalnej przekraczającej 1.000 , stosownie do postanowień pkt. III pt. „Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych” załącznika pt. „Dokumentacja opisująca przyjęte zasady rachunkowości” do zarządzenia nr 7/2002 wójta gminy Chodel z dnia 18 czerwca 2002 r. w sprawie ustalenia przyjętych w Urzędzie Gminy Chodel zasad rachunkowości. Dokonać wyksięgowania z konta 013 „Pozostałe środki trwałe” składników majątkowych, których wartość jednostkowa nie przekracza 1000 zł i zaprowadzić dla nich ilościową ewidencję pozaksięgową, zgodnie z przyjętymi ustaleniami lub rozważyć zmianę przepisów wewnętrznych w tym zakresie dostosowując je do stosownej praktyki - str. 118 protokołu.

 

5.4.      Nieprowadzenie ewidencji szczegółowej do konta 020 „Wartości niematerialne i prawne”.

Zaprowadzić ewidencję analityczną do konta 020 „Wartości niematerialne i prawne”, z podziałem na wartości umarzane w czasie i wartości umarzane jednorazowo (o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych), ujmując - w przypadku programów komputerowych - oddzielnie każdą umową licencyjną, stosownie do postanowień określonych w załączniku nr 4 do cytowanego zarządzenia nr 7/2002 wójta gminy Chodel z dnia 18 czerwca 2002 r. oraz stosownie do przepisów art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości i zasad funkcjonowania konta 020 „Wartości niematerialne i prawne”, określonych w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. - str. 119 protokołu.

 

5.5.      Nieprawidłowości w zakresie umarzania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych polegające na:

- nieujęciu na koncie 071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych” naliczonych odpisów umorzeniowych środków trwałych za rok 2001, co spowodowało niezgodność zapisów ewidencji analitycznej prowadzonej do tego konta z ewidencją syntetyczną oraz zawyżenie funduszu jednostki i nieprawidłowe ustalenie wyniku finansowego za rok 2001,

- zastosowaniu nieaktualnych stawek umorzeniowych środków trwałych,

- umorzenie w 100% wartości niematerialnych i prawnych o wartości jednostkowej przekraczającej wielkość ustaloną w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przestrzegać obowiązku ujmowania na koncie 071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych” naliczonego w księdze inwentarzowej umorzenia podstawowych środków trwałych za dany rok, zapewniając zgodność zapisów ewidencji analitycznej z ewidencją syntetyczną, stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości i zgodnie z zasadami funkcjonowania tego konta, określonymi w zakładowym planie kont.

Odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych dokonywać od wartości początkowej środków trwałych, przy zastosowaniu aktualnych stawek określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do postanowień zawartych w załączniku pt. „Dokumentacja opisująca przyjęte zasady rachunkowości” do cytowanego zarządzenia nr 7/2002 wójta gminy Chodel z dnia 18 czerwca 2002 r.

Wartości niematerialne i prawne o wartości przekraczającej wielkość ustaloną w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (aktualnie 3.500 ) umarzać i amortyzować stopniowo, przy zastosowaniu rocznych stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do przepisów § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. oraz regulacji zawartych w w/w przepisach wewnętrznych - str. 121 protokołu.

 

5.6.      Nieprowadzenie ewidencji analitycznej do konta 310 „Materiały”.

Zaprowadzić i prowadzić ewidencję analityczną dla materiałów zakupywanych do celów inwestycyjno - remontowych w ujęciu ilościowo - wartościowym, z oznaczeniem osób materialnie odpowiedzialnych, którym powierzono te materiały z obowiązkiem wyliczenia się z nich, stosownie do postanowień zawartych w załączniku do zarządzenia nr 7/2002 wójta gminy Chodel z dnia 18 czerwca 2002 r. oraz zasad funkcjonowania konta 310 „Materiały”, określonych w zakładowym planie kont, stanowiącym załącznik nr 4 do tego zarządzenia - str 123 protokołu.

 

5.7.      Przekazywanie wykonawcom robót materiałów bez pokwitowania oraz nierozliczanie ich zużycia.

Przy prowadzeniu gospodarki materiałami zakupywanymi do celów budowy środka trwałego lub jego remontu przestrzegać obowiązku dokumentowania rozchodu materiałów np. protokołem przekazania wykonawcy, za potwierdzeniem - złożonym przez niego podpisem wraz z datą, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o rachunkowości oraz rozliczenia rzeczywistego zużycia materiałów, przeznaczonych na budowę lub remont; rozliczenie to powinno być dokonane na podstawie obmiaru robót, zgodnie z kosztorysami uwzględniającymi nakłady rzeczowe, na podstawie norm określonych w Katalogach Nakładów Rzeczowych dla odpowiednich rodzajów robót, o których mowa w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 13 lipca 2001 r. w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych (Dz. U. Nr 80, poz. 867). Zobowiązać kierownika budowy (…..) do rozliczenia zużytych na tę budowę materiałów – str. 124 protokołu.

 

5.8.      Nieprawidłowości przy przeprowadzaniu inwentaryzacji polegające na:

 - nierozliczeniu inwentaryzacji środków trwałych, dokonanej w roku 1998;

 - nieprzeprowadzeniu inwentaryzacji gruntów i trudnodostępnych oglądowi środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz materiałów w latach 1998–2001 r.;

 - nieprzeprowadzeniu na koniec 2001 roku inwentaryzacji paliwa.

Przestrzegać obowiązku wyjaśniania i rozliczania ujawnionych w toku inwentaryzacji różnic między stanem rzeczywistym majątku jednostki a stanem wykazanym w księgach rachunkowych, w księgach rachunkowych tego toku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji - stosownie do przepisów art. 27 ust. 2 ustawy o rachunkowości

Przestrzegać obowiązujących terminów, częstotliwości i sposobu przeprowadzania inwentaryzacji wszystkich składników aktywów i pasywów Urzędu Gminy, zgodnie z przepisami rozdziału 3 "Inwentaryzacja" ustawy o rachunkowości, a w szczególności:

- grunty, a także budynki i budowle, stanowiące własność gminy, inwentaryzować metodą wskazaną w dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, stosownie do przepisów § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.,

- środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym inwentaryzować co najmniej raz na cztery lata, na ostatni dzień roku obrotowego; termin ten uważa się za dotrzymany, jeżeli rozpoczęcie inwentaryzacji następuje nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego i zakończenie jej do 15 dnia następnego roku, jednakże w takim przypadku konieczne jest dokonanie korekty ruchu poszczególnych obiektów między dniem inwentaryzacji a końcem roku obrotowego, stosownie do przepisu art. 26 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o rachunkowości,

- przestrzegać obowiązku przeprowadzania inwentaryzacji materiałów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo – wartościową, co najmniej raz w ciągu 2 lat, stosownie do przepisu art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości,

- wartości niematerialne i prawne inwentaryzować na ostatni dzień każdego roku obrotowego, poprzez porównanie danych wykazanych w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikację ich realnej wartość, stosownie do przepisów art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości.

- przestrzegać obowiązku ustalania i wyceny, nie później niż na dzień bilansowy, stanu materiałów (paliwa), których wartość odpisano w koszty w dniu zakupu oraz dokonania korekty kosztów o wartość tego stanu, stosownie do przepisów art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości i postanowień części III pkt. 2 „Instrukcji w sprawie zasad rachunkowości w Urzędzie Gminy Chodel” - str. 124 – 127 protokołu.

 

6.      W zakresie zadań zleconych i realizowanych w ramach porozumień:

 

6.1.      Nieopracowanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie na rok 2001 i 2002 r.

Przestrzegać obowiązku opracowywania planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie w terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej, stosownie do przepisów art. 126 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. W planie finansowym ujmować wszystkie zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie oraz inne zadania zlecone gminie ustawami, przyjmując jako podstawę dla tego planu kwoty dotacji przyznanych na ten cel w danym roku budżetowym oraz wielkość dochodów związanych z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa, stosownie do przepisów art. 126 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych i § 3 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami oraz przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych na realizację tych zadań (Dz. U. Nr 100, poz. 1077 z późn. zm.) - str. 128 protokołu.

 

Ponadto rozważyć możliwość ustalenia opłaty adiacenckiej w drodze decyzji wójta gminy, w związku ze wzrostem wartości nieruchomości w wyniku realizacji budowy urządzeń infrastruktury technicznej. W przypadku zaistnienia okoliczności określonych w art. 145 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (tj. po urządzeniu lub modernizacji drogi, stworzeniu warunków do podłączenia do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej), wójt powinien ustalić opłatę adiacencką po uprzednim określeniu przez Radę Gminy, w drodze uchwały, wysokości stawki procentowej tej opłaty, stosownie do przepisów art. 146 ust. 2 cytowanej ustawy. Z art. 144 ust. 1 ustawy wynika, że właściciele nieruchomości i niektórzy wieczyści użytkownicy uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Z kategorycznego sformułowania tego przepisu wynika, że istnieje obowiązek podjęcia powyższej uchwały, a przyjęta stawka nie może być stawką zerową. Wówczas bowiem trudno byłoby mówić o „uczestniczeniu” w kosztach budowy. Wprawdzie ustawodawca nie wprowadził progu stawki procentowej, jednak ustalenie stawki zerowej stanowiłoby faktycznie zaniechanie opłat adiacenckich i zwolnienie właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości z obowiązku wynikającego z art. 144 ust. 1 ustawy. Opłatę adiacencką można ustalić w terminie do 3 lat od dnia urządzenia lub modernizacji drogi albo od stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej, w wysokości nie większej niż 50% różnicy między wartością tej nieruchomości przed zrealizowaniem inwestycji, a jej wartością zwiększoną w wyniku zrealizowanej przez gminę inwestycji, zgodnie z art. 145 i 146 cytowanej ustawy. Nieustalenie tych opłat w okresie do 3 lat od dnia stworzenia wyżej wskazanych warunków sprawia, że nie można dochodzić od właścicieli nieruchomości i użytkowników wieczystych, określonych w przepisach art. 144 ust. 2, obowiązku wnoszenia tych opłat, a tym samym prowadzi to do zmniejszenia dochodów, jakie można uzyskać z tytułu opłat adiacenckich - str. 85 protokołu.

 

7.      W zakresie zamówień publicznych:

 

7.1.      Niedostateczne opisanie - przy udzielaniu zamówienia na projekty: adaptacji pawilonu i budowy kotłowni gazowej oraz na budowę kolektora sanitarnego - przyjętych kryteriów oceny ofert oraz nieopisanie sposobu obliczania wartości ofert według tych kryteriów, pozwalającego na ich obiektywną ocenę, przez co naruszono przepisy art. 16, art. 35 ust. 1 pkt 6 i 16 oraz art. 48 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity  Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 64 z późn. zm.). W specyfikacji istotnych warunków zamówienia podano informację o przyjętych kryteriach oceny ofert, dopuszczalną ilość punktów, jaka może być przyznana w ramach przyjętych kryteriów oraz znaczenie (procentowe) tych kryteriów. Nie zamieszczono jednak opisu tych kryteriów (stosownie do art. 35 ust.1 pkt. 6 ustawy), który pozwoliłby obiektywnie ustalić wartość ofert według przyjętych kryteriów. Brak w specyfikacji opisu kryteriów spowodował, że oceny ofert dokonano nie według ich rzeczywistej wartości – którą należało ustalić stosując przyjęte kryteria – lecz w oparciu o dowolną ocenę dokonaną przez członków komisji przetargowej. Ustawa nie precyzuje, jaki opis kryteriów jest wymagany, ponieważ chodzi tu o kryterium oceny oferty w celu jej porównania z innymi ofertami, opis więc powinien zawierać wszystkie informacje niezbędne do oceny każdej oferty i porównania jej z innymi. W zakresie przyjętych kryteriów nie określono jednolitego sposobu porównania ofert dla dokonania ich oceny ani przez określenie punktacji odpowiedniej dla rzeczywistej wartości ofert ani w żaden inny sposób gwarantujący obiektywną ocenę ofert w celu ich porównana. Ustalając wartość punktową poszczególnych ofert, członkowie komisji nie byli zobligowani do ich obliczenia według zasad określonych w specyfikacji. Mieli prawo stosować własne zasady ustalania wartości punktowe każdej oferty, co naruszało art. 48 ustawy odnośnie do stosowania wyłącznie zasad określonych w specyfikacji oraz powodowało, że nie stworzono warunków do równego traktowania wszystkich podmiotów i prowadzenia postępowania w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, naruszając art. 16 ustawy.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamieszczać opis ustalonych kryteriów wyboru ofert w sposób pozwalający na obiektywną ocenę i wybór najkorzystniejszej oferty według przyjętych kryteriów, zgodnie z art. 27d ust. 1 i stosownie do przepisów art. 16 i art. 35 ust. 1 pkt 6 i 16 ustawy o zamówieniach publicznych. W myśl przepisów art. 27d ust. 2 ustawy nie stosować kryteriów oceny ofert dotyczących właściwości dostawcy lub wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej – str. 2, 3 i 16 protokołu.

 

7.2.      Niezłożenie przez członków komisji przetargowej oświadczeń, że nie podlegają wyłączeniu z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Przed przystąpieniem członków komisji przetargowej do czynności związanych z wyborem wykonawców zadań inwestycyjnych żądać od nich, aby składali oświadczenia, że nie podlegają wyłączeniu z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, aby nie dopuścić do naruszenia przepisów art. 20 ustawy o zamówieniach publicznych – str. 4 i 6 protokołu.

 

Jeżeli uważa Pan, iż wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu - zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych - prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

Stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, sprawozdania z jego realizacji, w formie pisemnej i elektronicznej (np. na dyskietce) oczekuję w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego wystąpienia.

 

 

 

 

 

 

Marek Poniatowski

Do wiadomości:

Rada Gminy w Chodlu.