Lublin, 11 maja 2004r.

 

RIO – II - 060/3/2004

 

 

                                                                                              Pan Wiesław Nowak

                                                                                              Wójt Gminy Podedwórze

 

 

Szanowny Panie Wójcie,

 

W dniach od 12 stycznia do 15 marca 2004 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, Józef Olczuk i Katarzyna Kułakowska, przeprowadzili kontrolę kompleksową gospodarki finansowej gminy Podedwórze.

Do ustaleń kontroli zawartych w protokole omówionym i podpisanym 24 marca 2004r. zastrzeżeń nie wniesiono.

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli należy stwierdzić, że gmina Podedwórze prawidłowo realizując swoje zadania wynikające z przepisów prawa. Stwierdzone nieprawidłowości to m.in. nieokreślenia procedur kontroli finansowej w zakresie pobierania dochodów i ponoszenia wydatków ze środków publicznych, niekompletne opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości oraz nieprawidłowości w zakresie udzielania zamówień publicznych.

W toku kontroli stwierdzono również przekroczenie przez wójta gminy zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań.

Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).

W załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazano osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.

 

1.       W zakresie spraw organizacyjnych:

 

1.1.    Nieokreślenie procedur kontroli finansowej w zakresie pobierania i egzekwowania dochodów budżetowych, zaciągania zobowiązań ponoszenia wydatków i udzielania zamówień publicznych.

Opracować w formie pisemnej procedury kontroli finansowej w zakresie pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz gospodarowania mieniem, stosownie do przepisów art. 35a ust. 3 w związku z przepisami art. 35a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z poźn. zm.); przy opracowywaniu procedur kontroli należy uwzględnić Standardy kontroli finansowej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów Nr 3 z 2003 r. – str. 2 i 3 protokołu.

 

1.2.    Nieprzeprowadzenie w 2003 roku kontroli przestrzegania procedur kontroli przez gminne jednostek organizacyjne.

Przestrzegać obowiązku przeprowadzania w gminnych jednostkach organizacyjnych kontroli finansowej, pamiętając że w zakresie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, kontrolą należy obejmować w każdym roku co najmniej 5% wydatków podległych jednostek organizacyjnych, stosownie do przepisów art. 127 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych – str. 3 protokołu.

 

1.3.    Niesporządzenie planu finansowego Urzędu Gminy.

Przestrzegać obowiązku sporządzania planu dochodów i wydatków jednostki budżetowej – Urząd Gminy, stanowiącego podstawę jej gospodarki finansowej i wyznaczającego zakres (finansowy i rzeczowy) dokonywania wydatków, stosownie do przepisów art. 18 ust. 6 i art. 28 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – str. 59 protokołu.

 

2.       W zakresie prowadzenia księgowości i sprawozdawczości budżetowej:

 

2.1.    Niekompletne opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady prowadzenia rachunkowości, w wyniku:

- nieokreślenia zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych i ich powiązania z kontami księgi głównej,

- nieujęcie – w wykazie stosowanych ksiąg rachunkowych – wszystkich prowadzonych ksiąg rachunkowych tj. dzienników częściowych,

oraz

- nieokreślenia zasad klasyfikacji zdarzeń na koncie 014 „Zbiory biblioteczne”, w księdze głównej Zespołu Placówek Oświatowych, którego rachunkowość prowadzi Urząd Gminy.

Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte w Urzędzie Gminy zasady rachunkowości, przez:

- określenie zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych i ich powiązania z kontami księgi głównej,

- określenie w zakładowym planie kont zasad klasyfikacji zdarzeń na koncie 014 „Zbiory biblioteczne”,

- ujęcie w wykazie ksiąg rachunkowych wszystkich stosowanych ksiąg – dzienników częściowych, prowadzonych w Urzędzie Gminy dla operacji związanych z działalnością Urzędu, dla funduszu świadczeń socjalnych oraz funduszu ochrony środowiska.

Wystąpić do dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych o uzupełnienie ustalonej przez niego dokumentacji opisującej przyjęte w Zespole zasady rachunkowości, przez:

- ujęcie w wykazie stosowanych w Zespole ksiąg rachunkowych, wszystkich dzienników częściowych prowadzonych dla poszczególnych rodzajów operacji gospodarczych,

stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Ustalenie i aktualizowanie tej dokumentacji należy do obowiązków kierownika jednostki, zgodnie z przepisami art. 10 ust. 2 tej ustawy - str. 3 – 5 i 7 protokołu.

 

2.2.    Nieprzestrzeganie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, przez:

- niezamknięcie ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Przedszkola w Podedwórzu na dzień poprzedzający dzień połączenia w Zespół Placówek Oświatowych oraz otwarcia ksiąg rachunkowych Zespołu – na dzień rozpoczęcia działalności,

- niechronologiczne ujmowanie operacji gospodarczych w dzienniku i na kontach księgi głównej – księgowanie wypłaty wynagrodzeń i potrąceń od wynagrodzeń przed zaksięgowaniem ich naliczenia,

- niesporządzanie zestawień obrotów dzienników częściowych,

- ewidencjonowanie przychodu materiałów na niewłaściwym koncie, nieujmowanie rozliczeń z tytułu dochodów budżetowych zrealizowanych przez jednostki budżetowe na koncie 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” księgi głównej budżetu gminy,

 - poprawianie błędnych zapisów w księgach rachunkowych przez zamalowanie pierwotnej treści korektorem,

Nieprowadzenie ewidencji operacji gospodarczych na kontach księgi głównej Zespołu Placówek Oświatowych (którego księgi prowadzone są w Urzędzie Gminy) 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych rok bieżącego” i 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”.

Przestrzegać zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych określonych w przepisach rozdziału drugiego ustawy o rachunkowości, w szczególności:

- w przypadku podejmowania decyzji o połączeniu kilku jednostek w jedną – dokonywać zamknięcia ksiąg rachunkowych tych jednostek na dzień poprzedzający dzień połączenia jednostek – nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia połączenia oraz otwarcia ksiąg rachunkowych na dzień rozpoczęcia działalności nowoutworzonej jednostki, w ciągu 15 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 5 tej ustawy,

- obowiązku chronologicznego ujmowania zdarzeń w dzienniku i na kontach księgi głównej, stosownie do przepisów art. 14 ust. 1 i 15 ust. 2 tej ustawy,

- sporządzać zestawienie obrotów dzienników częściowych za dany okres sprawozdawczy, zgodnie z przepisami art. 14 ust. 3 ustawy o rachunkowości,

- zapisów operacji gospodarczych występujących w jednostce dokonywać na kontach przewidzianych do stosowania w zakładowym planie kont, z zachowaniem porządku systematycznego zapisów, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w szczególności:

a) przychód materiałów ewidencjonować na koncie 310 „Materiały”,

b) ewidencję rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu zrealizowanych przez te jednostki dochodów budżetowych prowadzić na koncie 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” księgi głównej budżetu gminy, ujmując:

* wpływ dochodów:

Wn 133 „Rachunek budżetu”,

Ma 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

*dochody zrealizowane przez jednostki budżetowe w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań tych jednostek:

Wn „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

Ma 901 „Dochody budżetu”,

stosownie do zasad funkcjonowania tych kont, określonych w załącznikach Nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz jednolitych planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego państwowych oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752),

- stwierdzone błędy w zapisach poprawiać przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty lub wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi, zgodnie z przepisami art. 25 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Prowadzić ewidencję zaangażowania wydatków budżetowych Zespołu Placówek Oświatowych na kontach pozabilansowych: 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego” i 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”, służących do kontroli zgodności zamierzonych operacji z planem finansowym; zapisów na tych kontach dokonywać na podstawie dokumentów wcześniej ustalonych przez kierownika jednostki w instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych, zgodnie z zasadami ich funkcjonowania określonymi w załączniku Nr 2 do cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. - str. 4 – 7, 56, 59 protokołu.

 

2.3.   Wykazanie w rocznym sprawozdaniu Rb-32 z wykonania planów finansowych środków specjalnych danych niezgodnych z ewidencją księgową (w § 4220 zaniżono o kwotę 16,81 zł, w § 4210 zaniżono o kwotę 17,29 zł).

Przestrzegać obowiązku wykazywania w sprawozdaniu Rb – 32 „Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych środków specjalnych jednostek budżetowych” danych wynikających z ewidencji księgowej, stosownie do przepisów § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24 poz. 279 z późn. zm.) – str. 11 protokołu.

 

3.       W zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków.

 

3.1         Nieprawidłowości w sporządzaniu raportów kasowych, polegające na:

- niezałączaniu do raportów kasowych dowodów potwierdzających wypłacenie wynagrodzeń pracownikom interwencyjnym,

- niebieżącym sporządzaniu raportów kasowych.

- przypadkach wypłacania gotówki na podstawie dowodów źródłowych niezatwierdzonych do wypłaty.

Egzekwować od kasjera Urzędu obowiązek:

- załączania do raportów kasowych kompletu dokumentów, potwierdzających dokonanie operacji gotówką, a w przypadku wyłączenia spod raportów kasowych dowodów źródłowych i przechowywania ich w odrębnych zbiorach – sporządzania i załączania dowodów wewnętrznych o charakterze zastępczym, potwierdzające dokonanie operacji wewnątrz jednostki, stosownie do przepisów art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości i postanowień części II ust. 9 lit b zarządzenia wójta gminy Nr 5/02 z dnia 24 maja 2002 r. w sprawie prowadzenia rachunkowości oraz zakładowego planu kont,

- bieżącego sporządzania raportów kasowych, poprzez ujmowanie w nich operacji gotówką w tym samym dniu, w którym operacji dokonano, stosownie do przepisów art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości,

- wypłacania gotówki z kasy wyłącznie na podstawie zatwierdzonych do wypłaty dowodów źródłowych, stosownie do postanowień części IV ust. 2 przepisów dotyczących obiegu dokumentów finansowo księgowych wprowadzonych zarządzeniem Nr 5/2002 wójta gminy z dnia 24 maja 2002 r. – str. 13 i 14 protokołu.

 

3.2.       Naruszenie kompetencji dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w wyniku zatwierdzanie do wypłaty dowodów źródłowych dotyczących działalność Zespołu przez wójta gminy.

Przestrzegać kompetencji dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Podedwórzu do zatwierdzania do wypłaty dowodów księgowych dokumentujących wydatki wynikające z realizacji planu finansowego tej jednostki; kompetencje te wynikają z przepisów art. 28a ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi kierownik jednostki odpowiada za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych, obejmującej gromadzenie i rozdysponowywanie środków publicznych oraz gospodarkę mieniem jednostki (chyba, że przekaże określone obowiązki pracownikom tej jednostki, zgodnie z przepisami art. 28a ust. 2 tej ustawy) oraz z przepisów art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.), które wskazują dyrektora jako osobę dysponującą środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszącą odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. Dysponowanie środkami publicznymi wiąże się z merytorycznym sprawdzaniem operacji gospodarczych określonych w dowodzie źródłowym i zatwierdzaniem go do wypłaty – str. 14 i 15 protokołu.

 

3.3.    Niezgodność salda konta 101 „Kasa” z saldami raportów kasowych na koniec marca i czerwca 2003 r.

Przestrzegać obowiązku zapewnienia zgodności salda konta 101 „Kasa” z saldami wynikającymi z raportów kasowych, stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 15 protokołu.

 

3.4.    Przypadki nieewidencjonowania na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” faktur z odroczonym terminem płatności.

Przestrzegać obowiązku ujmowania na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” wszystkich wpływających w ciągu roku rachunków i faktur od dostawców i wykonawców z odroczonymi terminami płatności, bez względu na długość odroczonego terminu, stosownie do przepisu art. 20 ust 1 ustawy o rachunkowości – str. 16 protokołu.

 

3.5    Wykazanie na dzień 31 grudnia 2003 r. nierealnego salda konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” w związku z wykazaniem na nim należności przedawnionych.

Na kontach rozrachunkowych wykazywać salda realne, tj. odzwierciedlające rzeczywisty stan rozrachunków, stosownie do przepisów art. 24 ust. 2 ustawy o rachunkowości; dokonywać rzetelnej inwentaryzacji rozrachunków drogą potwierdzenia lub weryfikacji sald wykazanych na kontach rozrachunkowych, stosownie do przepisów art. 26 ust. 1 pkt 3 tej ustawy – str. 8, 9 i 17 protokołu.

 

4.       W zakresie wykonania budżetu:

 

4.1.    Dochody budżetowe:

 

4.1.1. Nierzetelne sporządzenie sprawozdania z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy (Rb-PDP) za I półrocze 2003 r., poprzez:

-  niewykazanie kwoty 7.785 zł w podatku od nieruchomości z tytułu zwolnionych budynków zajmowanych przez OSP oraz wartości budowli sieci wodociągowej objętej zwolnieniem Rady Gminy,

-  zawyżenie skutków udzielonych umorzeń w podatku od nieruchomości o kwotę 1.688 zł, i 143 zł w podatku leśnym,

- niewykazanie skutków udzielonych umorzeń w podatku od środków transportowych (2.112 zł).

W sprawozdaniu Rb-PDP „Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy” ujmować kwoty stanowiące rzeczywiste skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień oraz obniżek stawek podatków, stosownie do postanowień § 3 ust. 1 pkt 9 i 10 w związku z przepisami § 7 ust. 3 “Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej Załącznik Nr 2 do rozporządzenia.

Przekazać, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia, do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, informację o błędnym wyliczeniu, wraz ze skorygowanymi sprawozdaniem Rb-PDP za I półrocze 2003 r. (sporządzonymi również w formie elektronicznej) oraz szczegółową informację o wielkościach dokonanych korekt, ze wskazaniem, że korekta dokonana została w wyniku kontroli przeprowadzonej przez RIO. Zweryfikować rzetelność sprawozdania sporządzonego za rok 2003; w przypadku ujawnienia zaniżenia- bądź zawyżenia skutków udzielonych przez gminę zwolnień w podatku i ulg w zapłacie podatku, postąpić w opisany wyżej sposób - str. 18 protokołu.

 

4.1.2        Nierzetelne dokonanie czynności sprawdzających deklaracji złożonych przez dwóch podatników prowadzących działalność gospodarczą w wyniku których przyjęto – bez umowy – deklaracje, w których te podmioty zadeklarowały podatek rolny od gruntów na których prowadzona jest działalność gospodarcza, a jeden z podatników zastosował niewłaściwą stawkę podatku od nieruchomości.

Przestrzegać obowiązku rzetelnego dokonywania czynności sprawdzających przedkładanych przez podatników deklaracji, mających na celu m. in. stwierdzenie formalnej poprawności deklaracji, stosownie do przepisów art. 272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Dokonywać weryfikacji składanych przez osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej – deklaracji na podatek rolny i od nieruchomości pod kątem prawidłowości zastosowanych kategorii stawek podatkowych ustalonych przez Radę Gminy ze względu na przedmiot opodatkowania i rodzaj prowadzonej działalności.

W razie wątpliwości co do rzetelności złożonej deklaracji wezwać podatnika do udzielenia niezbędnych wyjaśnień, i złożenia korekty deklaracji, wskazując przyczyny, ze względu na które dane zawarte w deklaracji poddaje się w wątpliwość, stosownie do przepisów art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej.

W przypadku stwierdzenia – w wyniku przeprowadzonego postępowania, po odmowie skorygowania deklaracji – że w deklaracji wykazano dane niezgodne ze stanem faktycznym lub przyjęto niewłaściwy sposób opodatkowania, m in. nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, wydać decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego stosownie do przepisów art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej. Wszcząć postępowanie podatkowe wobec podatników wymienionych w protokole kontroli celem określenia wysokości zobowiązania podatkowego, również za lata ubiegłe z uwzględnieniem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego ustalonego w przepisach art. 70 § 1 – str. 20 i 22 protokołu.

 

4.1.3        Niewyegzekwowanie od ……. deklaracji na podatek od nieruchomości zajmowanych na potrzeby ……...

Wezwać …….. do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości i zadeklarowania tego podatku zgodnie ze stawkami podatkowymi przyjętymi przez Radę Gminy na poszczególne lata podatkowe – z uwzględnieniem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, stosownie do art. 6 ust. 9 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U Nr 9, poz. 84 z późn. zm. – str. 22 protokołu.

 

4.1.4  Nieegzekwowanie od inkasentów podatku obowiązku terminowego dokonywania wpłat na rachunek budżetu gminy zainkasowanych podatków.

Zobowiązać inkasentów do odprowadzania zainkasowanych podatków najpóźniej następnego dnia po upływie terminu płatności danej raty, chyba że Rada Gminy wyznaczy termin późniejszy, stosownie do przepisów art. 47 § 4a Ordynacji podatkowej. W przypadku niedotrzymania tego terminu naliczać odsetki za zwłokę zgodnie z przepisami art. 53 § 1 w związku z art. 51 § 3 tej ustawy; w przypadku wpłaty przez inkasentów zaległości bez odsetek za zwłokę, dokonywać rozliczenia wpłaconej kwoty na należność główną i odsetki za zwłokę w sposób wskazany w przepisach art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej. Dokonać takiego rozliczenia wszystkich dokonanych po terminie płatności wpłat zainkasowanych podatków, również za lata ubiegłe z uwzględnieniem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego – art. 70 § 1 w związku z art. 71 cytowanej ustawy - str. 25 protokołu.

 

4.1.5.   Nieprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie niedoręczonych decyzji wymiarowych.

Przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w zakresie niedoręczonych decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego. W przypadku ustalenia, że podatnik nie żyje – wydać, po przeprowadzeniu postępowania o stwierdzenie nabycia spadku (art. 1025 Kodeksu cywilnego), decyzje o odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów art. 100 w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej; w przypadku podatników, których miejsce pobytu jest nieznane wyznaczyć przedstawiciela – do czasu wyznaczenia dla tej osoby kuratora przez sąd na wniosek organu podatkowego – któremu doręczyć decyzję wymiarową, stosownie do przepisów art. 154 § 2 w związku z przepisami art. 138 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Niepodjęcie szybkich i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, natomiast jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie podatkowe została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy – obowiązek ten ulega przedawnieniu, stosownie do przepisów art. 68 § 1 cytowanej ustawy – str. 25 protokołu.

 

4.1.6. Bezpodstawne wydawanie decyzji o dokonaniu rozliczenia wpłaty zaległości podatkowej bez odsetek za zwłokę.

Przestrzegać zasady ustalania decyzji wyłącznie w przypadkach określonych w przepisach art. 207 § 2 Ordynacji podatkowej. Dokonanie – zgodnie z przepisami art. 55 § 2 tej ustawy – rozliczenia wpłaty zaległości podatkowej bez odsetek za zwłokę nie odbywa się w postępowaniu podatkowym, nie ma więc podstaw do wydania decyzji. Przepisy Ordynacji podatkowej nie nakładają na organ podatkowy również obowiązku wydania w tej sprawie postanowienia – str. 27 protokołu.

 

4.1.7. Wydawanie decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku i rozłożeniu na raty zaległości podatkowej bez uzasadnienia faktycznego i prawnego; nieokreślenie wysokości odsetek od zaległości podatkowych na dzień wydania decyzji o rozłożeniu zaległości na raty.

Przestrzegać zasady uzasadnienia faktycznego i prawnego wydawanych decyzji w sprawach podatkowych, zgodnie z przepisami art. 210 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej: zgodnie z przepisami art. 210 § 5 tej ustawy można odstąpić od uzasadnienia decyzji jeżeli w całości uwzględnia ona żądanie strony, jednakże przepis ten nie ma zastosowania w przypadku decyzji, którą przyznano ulgę w zapłacie podatku, a taką ulgą jest odroczenie terminu płatności podatku. Sporządzenie rzetelnego uzasadnienia faktycznego jest możliwe po przeprowadzeniu postępowania podatkowego mającego na celu ustalenie przesłanek udzielenia ulgi w zapłacie podatku, tj. ważnego interesu podatnika lub ważnego interesu publicznego. Wydając decyzję w sprawie rozłożenia zaległości na raty, określać na dzień wydania kwotę odsetek ustalonych dla zaległości podatkowych w związku z przepisami art. 48 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej – str. 27 protokołu.

 

4.1.8. Przyznawanie ulg w zapłacie podatków przedsiębiorcom z pominięciem ustawy o warunkach dopuszczania i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Decyzje o przyznaniu ulg w spłacie podatków podejmować z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o warunkach dopuszczalności i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177 z późn. zm.), zgodnie z przepisami art. 48 § 3 i art. 67 § 1a Ordynacji podatkowej. Od podatników będących przedsiębiorcami ubiegających się o przyznanie ulg w spłacie podatków żądać składania informacji (na formularzu określonym przez Radę Ministrów z 12 listopada 2002 r. w sprawie wzoru formularza o pomocy publicznej uzyskanej przez przedsiębiorcę (Dz. U. Nr 196, poz. 1654)) o pomocy publicznej uzyskanej przez niego w okresie trzech kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie ulgi w zapłacie podatku; do czasu złożenia tej informacji nie wszczynać postępowania podatkowego – art. 44 ust. 1 ustawy o warunkach dopuszczalności i udzielaniu pomocy publicznej przedsiębiorcom – str. 28 protokołu.

 

4.1.9. Nieprawidłowości przy wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych polegające na:

- niewydawaniu decyzji o wygaśnięciu zezwoleń na sprzedaż alkoholu w związku z niezłożeniem przez przedsiębiorcę oświadczenia w terminie do 31 stycznia 2003 r. o wysokości sprzedaży alkoholu za rok poprzedni, oraz niezachowaniem terminu wpłat,

- nieprzestrzeganiu obowiązku pobierania proporcjonalnych opłat za okresy nabycia i utraty ważności zezwolenia na sprzedaż alkoholu,

- przypadku pobrania opłaty w zaniżonej wysokości o kwotę 70,80 zł.

Przy pobieraniu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przestrzegać przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 147 poz. 1210 z późn. zm.) a w szczególności:

- przedsiębiorcom, którzy nie złożą w terminie do 31 stycznia danego roku oświadczeń o wartości sprzedanego alkoholu w roku poprzednim oraz którzy nie dotrzymują terminów płatności jednej z trzech rat (do 31 stycznia, 31 maja i 30 września roku kalendarzowego), wydawać decyzje o wygaśnięciu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, stosownie do art. 18 ust. 12 pkt 5 cytowanej ustawy,

- przestrzegać pobierania opłat w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia w roku nabycia i utraty ważności zezwolenia zgodnie z art. 111 ust 8 ustawy.

-         wezwać przedsiębiorcę, który wniósł zaniżoną opłatę za 2003 r. do jej uregulowania w wysokości wyliczonej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wystąpić do przedsiębiorcy, który wniósł należną opłatę w zaniżonej wysokości o dokonanie dopłaty do prawidłowo ustalonej kwoty, pamiętając, że zgodnie z przepisami art. 18 ust. 2 pkt 5 cytowanej ustawy niewniesienie opłaty w prawidłowo ustalonej wysokości przesądza o wygaśnięciu zezwolenia – str. 29 protokołu.

 

4.2.    W zakresie wydatków budżetowych:

 

4.2.1. Nieprawidłowe ustalanie i wypłacanie wynagrodzenia za przepracowaną przez pracownika część miesiąca.

Przy ustalaniu i wypłacaniu wynagrodzenia za pracę – w przypadku, gdy okres pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąca - przestrzegać przepisów § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczenia odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności, przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 289 z późn. zm.) - str. 31-32 protokołu.

 

4.2.2. Nieprawidłowe ustalanie i wypłacanie wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby.

Wynagrodzenie za czas niezdolności wskutek choroby obliczać – stosownie do przepisów art. 92 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – według zasad obowiązujących przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, określonych w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. Nr 60 poz. 636 z późn. zm.), w szczególności przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględniać składników wynagrodzenia, jeżeli przepisy o wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania ich za okres pobierania zasiłku, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 ustawy. Takim składnikiem wynagrodzenia jest dodatek za wieloletnią pracę, który przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby, zgodnie z przepisami § 11 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 33 poz. 264) oraz nagrody o charakterze uznaniowym. Natomiast premie i nagrody przysługujące za okresy roczne wliczać do podstawy wymiaru zasiłku w wysokości stanowiącej jedną dwunastą kwoty wypłaconej pracownikowi za rok poprzedzający miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy do pracy, zgodnie z przepisami art. 42 ust. 3 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - str. 32-33 protokołu.

 

4.2.3. Naliczenie i wypłacenie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2002 r. pracownikom Urzędu Gminy, w nieprawidłowej wysokości, w wyniku niezmniejszenia podstawy jego naliczenia o kwoty wynagrodzenia wypłaconego za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy (pracownikom UG w 2002r. zawyżono o kwotę 707,64 zł).

Dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacać zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160 poz. 1080 z późn. zm.), uwzględniając składniki wynagrodzenia przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, stosownie do przepisów art. 4 ust. 1 tej ustawy.

Do składników wynagrodzenia przyjmowanych za podstawę ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie wliczać m.in. wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy np. z tytułu opieki na dzieckiem czy urlopu okolicznościowego, zgodnie z przepisami 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

Obliczyć dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2002 r. w prawidłowej wysokości, z uwzględnieniem powyższych zasad, oraz wystąpić do pracowników Urzędu Gminy o dobrowolny zwrot nadpłaconych kwot; w przypadku niewyegzekwowania tych należności w tym trybie, rozważyć możliwość obciążenia kwotą zawyżonych wypłat - osób odpowiedzialnych za ich ustalenie w nieprawidłowej wysokości, stosując zasady określone w przepisach działu piątego Kodeksu pracy – str. 33 protokołu.

 

4.2.4. Prowadzenie wspólnej działalności socjalnej z innymi pracodawcami bez zawarcia stosownej umowy.

Wspólną działalność socjalną z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Zespołem Placówek Oświatowych i Gminną Biblioteką Publiczną prowadzić na podstawie stosownej umowy, określającej m.in. przedmiot działalności i zasady jej prowadzenia oraz sposób dokonywania rozliczeń, stosownie do przepisów art. 9 ustawy z  dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 70 poz. 335 z późn. zm.) - str. 34 protokołu.

 

4.2.5. Nieustalenie w Regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zasad korzystania ze środków funduszu z uwzględnieniem sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionych; nieróżnicowanie przyznawanych świadczeń ze środków funduszu w zależności od sytuacji bytowej pracownika.

Określić w „Regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Urzędu Gminy” zasady przyznania ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu z uwzględnieniem sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu, zgodnie z przepisami art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Przyznawanie świadczeń ze środków funduszu uzależniać od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu, zgodnie z przepisami art. 8 ust. 1 tej ustawy - str. 34 protokołu.

 

4.2.6. Bezzasadnie wypłacanie przewodniczącemu Rady Gminy należności z tytułu podróży służbowych odbywanych jego prywatnym samochodem w formie miesięcznego ryczałtu.

Zaprzestać wypłacania przewodniczącemu Rady Gminy należności, za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w formie miesięcznego ryczałtu.

Zgodnie z przepisami art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Podróżą służbową natomiast jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez przewodniczącego rady gminy, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba rady, stosownie do przepisów § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. Nr 66, poz. 800 z późn. zm.).

Brak jest przepisów prawa dających podstawę do przyznania przez radę gminy przewodniczącemu rady miesięcznego limitu kilometrów na jazdy lokalne i wypłacania należności z tego tytułu - str. 35 protokołu.

 

4.2.7. Nieprawidłowości w obliczaniu wysokości dodatków mieszkaniowych, skutkujące zaniżaniem wysokości dodatku mieszkaniowego, polegające na:

- przyjmowaniu do podstawy obliczenia dodatku nieprawidłowej wysokości wydatków obliczonych w formie ryczałtu (90 % zamiast w 100%),

- zaliczaniu do dochodów stanowiących podstawę obliczania wysokości dodatku mieszkaniowego, składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłacanej przez urząd pracy za osoby zarejestrowane jako bezrobotne ale bez prawa do zasiłku, które nie stanowią przychodu osoby ubiegającej się o przyznanie dodatku mieszkaniowego.

Przy naliczaniu dodatków mieszkaniowych przestrzegać przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. Nr 156 poz. 1817), w szczególności:

- przy obliczaniu wysokości dodatku mieszkaniowego wydatki wnioskodawcy obliczone w formie ryczałtu na zakup opału (w przypadku lokali mieszkalnych niewyposażonych w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, instalację ciepłej wody lub w instalację gazu przewodowego) przyjmować w pełnej wysokości, wynikającej z obliczenia równowartości (odpowiednio 5, 20 i 10) kilowatogodzin energii elektrycznej według rachunku za ostatni okres rozliczeniowy, z wyłączeniem opłaty abonamentowej oraz stałych opłat miesięcznych zgodnie z przepisami § 3 rozporządzenia,

- dochody stanowiące podstawę naliczania dodatku mieszkaniowego ustalać zgodnie z przepisami art. 3 ust. 3 ustawy. Do dochodów nie wliczać składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłacanych przez urzędy pracy za osoby bezrobotne niepobierające zasiłku. Składki te, stosownie do przepisów art. 28 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.) pokrywane są za osoby bezrobotne ze środków budżetu państwa i nie stanowią przychodów tych osób, w rozumieniu przepisów art. 10, 11 i następnych ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Dokonać przeliczenia dodatków mieszkaniowych przyznanych w 2003 r., w celu ustalenia prawidłowych ich wysokości, po czym wystąpić do osób, które otrzymały dodatki w nieprawidłowej wysokości o wyrażenie zgody na zmianę decyzji i dokonać jej zmiany, stosownie do przepisów art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - str. 37-38 protokołu.

 

4.2.8. Niezawiadomienie o wyborze oferty drugiego oferenta ubiegającego się o udzielenie zamówienia na wykonanie modernizacji drogi gruntowej we wsi Hołowno.

Zawiadamiać niezwłocznie wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia o wyborze oferty, podając nazwę (firmę) i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz jej cenę, stosownie do przepisu art. 92 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) – str. 39 protokołu

 

4.2.9. Przekroczenie przez wójta gminy zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań obciążających budżet gminy 2003r. o kwoty (odpowiednio) 36.367,38zł i 9.499,45zł, przez zawarcie umów:

- 2 września 2003r. - na wykonanie modernizacji drogi gminnej we wsi Hołowno o wartości 96.367,38 zł,

- 16 października 2003r. - na ułożenie placu z kostki przed Urzędem Gminy o wartości (ustalonej kosztorysem powykonawczym) 9.499,45 zł brutto,

przy planie wydatków ustalonym w uchwale budżetowej w wysokości 60.000zł.

Przy zawieraniu umów przestrzegać zasady zaciągania zobowiązań w granicach kwot ustalonych przez Radę Gminy w uchwale budżetowej i w planie finansowym Urzędu Gminy, stosownie do przepisów art. 29 ust. 6 i art. 132 ustawy o finansach publicznych, lub w stosownej uchwale Rady Gminy, upoważniającej wójta gminy do zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę, stosownie do przepisu art. 18 ust. 2 pkt.9 lit. e) ustawy o samorządzie gminnym, mając na uwadze, iż przekroczenie zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań obciążających budżet jest czynem stanowiącym naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w myśl przepisu art. 138 ust. 1 pkt.7 ustawy o finansach publicznych – str. 39-41, 44-45 protokołu.

 

4.2.10.  Ułożenie kostki chodnikowej w pasie drogi powiatowej o wartości 3.914,34zł, pomimo braku uchwały Rady Gminy i Rady Powiatu oraz bez zawarcia stosownego porozumienia, co stanowiło formę udzielenia przez gminę pomocy rzeczowej na rzecz powiatu Parczewskiego.

Przestrzegać kompetencji Rady Gminy do podjęcia decyzji - w drodze uchwały - o udzieleniu pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego, przekazując ją po zawarciu stosownego porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, której pomoc rzeczowa będzie przekazana, zgodnie z przepisami art. 111 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.

Wydatków publicznych dokonywać zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków, stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, pamiętając o tym, że przekroczenie zakresu upoważnienia do ich dokonywania stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych w myśl art. 138 ust. 1 pkt 7 tej ustawy – str. 44-45 protokołu.

 

4.2.11.  Nieprzedkładanie skarbnikowi gminy, celem uzyskania kontrasygnaty, umów skutkujących powstaniem zobowiązań pieniężnych.

Przestrzegać obowiązku uzyskania kontrasygnaty skarbnika gminy (lub osoby przez niego upoważnionej) czynności prawnych, w szczególności umów, mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, stosownie do art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym – str. 40, 43, 47 protokołu.

 

4.2.12.  Nieprawidłowe zaklasyfikowanie wydatków na modernizację drogi we wsi Hołowno do wydatków bieżących, mimo ich majątkowego charakteru; niedokonanie zwiększenia wartości drogi o wartość robót wykonanych przez wykonawcę oraz o wartość robót czynowych wykonanych przez mieszkańców.

Wydatki klasyfikować zgodnie z ich charakterem; stwierdzone w trakcie kontroli wydatki na drogę w Hołownie stanowiły modernizację drogi, nie zaś jej remont, którym – stosownie do przepisów art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 106, poz. 1126 z późn. zm.) - jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego. Charakter robót wykonanych na drodze w Hołownie - wynikający z przedmiarów robót i kosztorysów - wskazuje, że polegały one na wykonaniu nowych (nie istniejących wcześniej) nawierzchni, nie były więc pracami remontowymi i winny być zakwalifikowane i realizowane z wydatków majątkowych.

Dokonać w księgach rachunkowych Urzędu Gminy zwiększenia wartości drogi w Hołownie o wartość robót modernizacyjnych wykonywanych przez wybranego oferenta, jak też robót czynowych wykonywanych przez mieszkańców, zgodnie z przepisami art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 40-41 protokołu.

 

4.2.13.  Nieprzestrzeganie postanowień umowy na wykonanie modernizacji drogi w Hołownie w zakresie zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Wyegzekwować od wykonawcy modernizacji drogi gruntowej w Hołownie wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy na zabezpieczenie roszczeń z tytułu gwarancji i rękojmi do 8 października 2006r., tj. na okres zgodny z postanowieniami § 11 ust. 4 w związku z § 14 ust. 3 i 4 umowy Nr 1/03 zawartej z wykonawcą tych robót 2 września 2003r. – str. 41 protokołu.

 

4.2.14.  Naruszenie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych obowiązujących w czasie udzielenia zamówienia na ułożenie kostki brukowej na placu przed Urzędem Gminy, którego wartość kosztorysowa przekraczała równowartość 3.000 euro, poprzez:

- nieokreślenie trybu postępowania i udzielenie zamówienia po przeprowadzeniu postępowania – jak wynika z wyjaśnień złożonych do protokołu – w trybie zapytania o cenę, jednak w sposób, który nie odpowiadał wymogom ani tego, ani żadnego innego trybu przewidzianego ustawą,

- nieokreślenie w formie pisemnej podstawowych informacji dotyczących przedmiotu i warunków zamówienia, w tym: terminu składania i otwarcia ofert, warunków wymaganych od oferentów, zasady określenia ceny realizacji zamówienia,

-  dokonanie oceny i porównania ofert: nie podpisanych przez oferentów (folder reklamowy), złożonych bez zachowania formy pisemnej - faksem lub telefonicznych (potwierdzonych notatką służbową pracownika Urzędu Gminy), nieopatrzonych datą ich sporządzenia ani datą złożenia, określających odmienny zakres przedmiotowy (część ofert dotyczyła realizacji zadania ale w różnych zakresach, część zawierała tylko ceny materiałów) uniemożliwiający dokonanie ich porównania, złożonych bez oświadczeń oferentów o spełnianiu warunków określonych w art. 22 ust. 2 ustawy.

Przestrzegać zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określonych przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, w szczególności:

- zamówień publicznych udzielać wyłącznie wykonawcom wybranym zgodnie z przepisami ustawy oraz w jednym z trybów przewidzianych tą ustawą, przy czym – w trybach innych niż przetarg nieograniczony czy przetarg ograniczony - tylko w przypadkach określonych w ustawie, stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 oraz art. 10 ust. 1 i 2 tej ustawy,

- zaprzestać udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane w trybie zapytania o cenę, stosownie do przepisu art. 70 ustawy,

- postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, prowadzić z zachowaniem formy pisemnej, stosownie do art. 9 ust. 1 tej ustawy, dokumentując je pisemnym protokołem postępowania, zawierającym, co najmniej informacje określone przepisami art. 96 ust. 1 ustawy oraz § 2 lub § 3 (w zależności od wartości zamówienia) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 71, poz. 646),

- przedmiot zamówienia opisywać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, zgodnie z art. 29 ustawy, a przy udzielaniu zamówień na roboty budowlane - jak w przypadku ułożenia kostki na placu przed Urzędem Gminy - opisywać go za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, stosownie do art. 31 ustawy,

- w postępowaniach prowadzonych w trybie innym niż zamówienie z wolnej ręki sporządzać specyfikację istotnych warunków zamówienia, zawierającą co najmniej informacje określone przepisem art. 36 ust. 1 ustawy,

- wykluczać z postępowania o udzielenia zamówienia publicznego wykonawców, którzy nie złożyli oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, stosownie do przepisu art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy,

- str. 42-45 protokołu

 

4.2.15.  Zawarcie przez wójta gminy umowy na ułożenie kostki na placu przed Urzędem Gminy z wykonawcą, z którym wójta gminy łączy stosunek powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej.

Przestrzegać - określonej przepisami art. 17 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych - zasady wyłączania z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osób, które m.in. pozostają z wykonawcą w stosunku powinowactwa w linii prostej lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia. Zgodnie z przepisami art. 26 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.) z małżeństwa wynika powinowactwo między małżonkiem a krewnymi drugiego małżonka - str. 43-44 protokołu.

 

4.            W zakresie mienia komunalnego:

 

5.1.    Nieprawidłowa klasyfikacja dochodów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.

Dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności klasyfikować do § 076 „Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności”, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68, poz. 634 z późn. zm.) – str. 49 protokołu.

 

5.2.    Nieokreślenie - w umowie najmu zawartej w 1999 r. z ……….. - wysokości czynszu.

W przypadku oddawania w najem nieruchomości komunalnych każdorazowo określać wysokość czynszu, zgodnie z przepisami art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - str. 51 protokołu.

 

Ponadto, w trakcie kontroli Zespołu Placówek Oświatowych w Podedwórzu, stwierdzono:

 

1.       Naruszenie kompetencji dyrektora przedszkola, w wyniku zawarcie umów o pracę z pracownikami przedszkola (nauczycielami i pracownikami obsługi) przez wójta gminy.

Przestrzegać kompetencji dyrektora szkoły do zawierania umów o pracę z pracownikami kierowanej przez niego jednostki, nauczycielami - stosownie do przepisów art. 11 ustawy z dnia 26 stycznia 1983 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.) oraz pozostałymi pracownikami – stosownie do przepisów art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) - str. 2 protokołu kontroli Zespołu Placówek Oświatowych.

 

2.       Bezpodstawne przyznanie nauczycielom w Regulaminie, będącym załącznikiem Nr 1 do uchwały Rady Gminy Podedwórze XXII/114/00 z 29 września 2000 r., dodatku za analizę prac z języka polskiego.

Opracować i przedłożyć Radzie Gminy projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/114/00 z dnia 29 września 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego, przez wykreślenie § 7 ust. 2 pkt 5 z Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego, stanowiącego załącznik Nr 1 do tej uchwały, przyznającego nauczycielom dodatek za analizę i ocenę prac z języka polskiego.

Składniki wynagrodzenia nauczycieli określone zostały w przepisach art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.); zgodnie z przepisami art. 30 ust. 6 pkt 1 tej ustawy wysokość stawek oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia określa organ prowadzący – rada gminy – w drodze regulaminu, z zastrzeżeniem art. 34. Z kolei przepisy art. 34 Karty Nauczyciela stanowią, że nauczycielom pracującym w trudnych, uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia warunkach przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy. Wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy, stanowiących podstawę do przyznania z tego tytułu dodatków, określone zostały w przepisach § 6 i 7 rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz. U. Nr 39, poz. 455 z późn. zm.) i nie zostały w nim wymienione czynności polegające na analizie i ocenie prac z języka polskiego, a w związku z tym przyznanie przez Radę Gminy dodatku do wynagrodzenia za te czynności nie ma podstaw prawnych – str. 3, 4 protokołu kontroli Zespołu Placówek Oświatowych.

 

Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

 

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, sprawozdania z jego realizacji – w formie pisemnej i elektronicznej (np. na dyskietce) - oczekuję w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego wystąpienia.

 

 

 

 

 

Marek Poniatowski

Do wiadomości:

Rada Gminy Podedwórze