Lublin, 11 maja
2004r.
RIO – II - 060/3/2004
Pan
Wiesław Nowak
Wójt
Gminy Podedwórze
Szanowny Panie
Wójcie,
W dniach od
12 stycznia do 15 marca 2004 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Lublinie, Józef Olczuk i Katarzyna Kułakowska, przeprowadzili kontrolę
kompleksową gospodarki finansowej gminy Podedwórze.
Do ustaleń
kontroli zawartych w protokole omówionym i podpisanym 24 marca 2004r.
zastrzeżeń nie wniesiono.
Na
podstawie wyników przeprowadzonej kontroli należy stwierdzić, że gmina
Podedwórze prawidłowo realizując swoje zadania wynikające z przepisów prawa.
Stwierdzone nieprawidłowości to m.in. nieokreślenia procedur kontroli
finansowej w zakresie pobierania dochodów i ponoszenia wydatków ze środków
publicznych, niekompletne opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady
rachunkowości oraz nieprawidłowości w zakresie udzielania zamówień publicznych.
W toku kontroli stwierdzono również przekroczenie przez wójta gminy zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań.
Poniżej
podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich
wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia
7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst
jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).
W
załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazano osoby odpowiedzialne za
stwierdzone nieprawidłowości.
1. W
zakresie spraw organizacyjnych:
1.1. Nieokreślenie procedur kontroli finansowej w zakresie
pobierania i egzekwowania dochodów budżetowych, zaciągania zobowiązań
ponoszenia wydatków i udzielania zamówień publicznych.
Opracować
w formie pisemnej procedury kontroli finansowej w zakresie pobierania i
gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych
i dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz gospodarowania mieniem,
stosownie do przepisów art. 35a ust. 3 w związku z przepisami
art. 35a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998
r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z
poźn. zm.); przy opracowywaniu procedur kontroli należy uwzględnić Standardy
kontroli finansowej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów Nr
3 z 2003 r. – str. 2 i 3 protokołu.
1.2. Nieprzeprowadzenie w 2003 roku kontroli przestrzegania
procedur kontroli przez gminne jednostek organizacyjne.
Przestrzegać obowiązku
przeprowadzania w gminnych jednostkach organizacyjnych kontroli finansowej,
pamiętając że w zakresie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzania
wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania
wydatków, kontrolą należy obejmować w każdym roku co najmniej 5% wydatków
podległych jednostek organizacyjnych, stosownie do przepisów art. 127 ust. 2 i
3 ustawy o finansach publicznych – str. 3 protokołu.
1.3. Niesporządzenie planu finansowego Urzędu
Gminy.
Przestrzegać obowiązku sporządzania planu dochodów i
wydatków jednostki budżetowej – Urząd Gminy, stanowiącego podstawę jej
gospodarki finansowej i wyznaczającego zakres (finansowy i rzeczowy)
dokonywania wydatków, stosownie do przepisów art. 18 ust. 6 i art. 28 ust.
1 ustawy o finansach publicznych – str. 59 protokołu.
2. W
zakresie prowadzenia księgowości i sprawozdawczości budżetowej:
2.1. Niekompletne
opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady prowadzenia rachunkowości,
w wyniku:
- nieokreślenia zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych i
ich powiązania z kontami księgi głównej,
- nieujęcie – w wykazie stosowanych ksiąg rachunkowych
– wszystkich prowadzonych ksiąg rachunkowych tj. dzienników częściowych,
oraz
- nieokreślenia zasad klasyfikacji zdarzeń na koncie
014 „Zbiory biblioteczne”, w księdze głównej Zespołu Placówek Oświatowych,
którego rachunkowość prowadzi Urząd Gminy.
Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte w Urzędzie Gminy
zasady rachunkowości, przez:
-
określenie zasad prowadzenia ksiąg pomocniczych i ich powiązania z kontami
księgi głównej,
-
określenie w zakładowym planie kont zasad klasyfikacji zdarzeń na koncie 014
„Zbiory biblioteczne”,
- ujęcie w
wykazie ksiąg rachunkowych wszystkich stosowanych ksiąg – dzienników
częściowych, prowadzonych w Urzędzie Gminy dla operacji związanych z
działalnością Urzędu, dla funduszu świadczeń socjalnych oraz funduszu ochrony
środowiska.
Wystąpić do dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych o
uzupełnienie ustalonej przez niego dokumentacji opisującej przyjęte w Zespole
zasady rachunkowości, przez:
- ujęcie w
wykazie stosowanych w Zespole ksiąg rachunkowych, wszystkich dzienników
częściowych prowadzonych dla poszczególnych rodzajów operacji gospodarczych,
stosownie
do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.
zm.).
Ustalenie i
aktualizowanie tej dokumentacji należy do obowiązków kierownika jednostki,
zgodnie z przepisami art. 10 ust. 2 tej ustawy - str. 3 – 5 i 7 protokołu.
2.2. Nieprzestrzeganie zasad prowadzenia ksiąg
rachunkowych, przez:
- niezamknięcie ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej,
Gimnazjum i Przedszkola w Podedwórzu na dzień poprzedzający dzień
połączenia w Zespół Placówek Oświatowych oraz otwarcia ksiąg rachunkowych
Zespołu – na dzień rozpoczęcia działalności,
- niechronologiczne ujmowanie operacji gospodarczych w
dzienniku i na kontach księgi głównej – księgowanie wypłaty wynagrodzeń i
potrąceń od wynagrodzeń przed zaksięgowaniem ich naliczenia,
-
niesporządzanie zestawień obrotów dzienników częściowych,
- ewidencjonowanie przychodu materiałów na
niewłaściwym koncie, nieujmowanie rozliczeń z tytułu dochodów budżetowych
zrealizowanych przez jednostki budżetowe na koncie 222 „Rozliczenie dochodów
budżetowych” księgi głównej budżetu gminy,
- poprawianie błędnych zapisów w księgach
rachunkowych przez zamalowanie pierwotnej treści korektorem,
Nieprowadzenie ewidencji operacji gospodarczych na
kontach księgi głównej Zespołu Placówek Oświatowych (którego księgi prowadzone
są w Urzędzie Gminy) 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych rok bieżącego” i
999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”.
Przestrzegać zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych
określonych w przepisach rozdziału drugiego ustawy o rachunkowości, w
szczególności:
- w
przypadku podejmowania decyzji o połączeniu kilku jednostek w jedną – dokonywać
zamknięcia ksiąg rachunkowych tych jednostek na dzień poprzedzający dzień
połączenia jednostek – nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia połączenia
oraz otwarcia ksiąg rachunkowych na dzień rozpoczęcia działalności
nowoutworzonej jednostki, w ciągu 15 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności,
zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 5 tej ustawy,
- obowiązku
chronologicznego ujmowania zdarzeń w dzienniku i na kontach księgi
głównej, stosownie do przepisów art. 14 ust. 1 i 15 ust. 2 tej ustawy,
- sporządzać zestawienie obrotów dzienników częściowych za dany okres
sprawozdawczy, zgodnie z przepisami art. 14 ust. 3 ustawy o rachunkowości,
- zapisów operacji gospodarczych
występujących w jednostce dokonywać na kontach przewidzianych do stosowania w
zakładowym planie kont, z zachowaniem porządku systematycznego zapisów,
stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w
szczególności:
a) przychód
materiałów ewidencjonować na koncie 310 „Materiały”,
b)
ewidencję rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu zrealizowanych przez te
jednostki dochodów budżetowych prowadzić na koncie 222 „Rozliczenie dochodów
budżetowych” księgi głównej budżetu gminy, ujmując:
* wpływ
dochodów:
Wn 133
„Rachunek budżetu”,
Ma 222
„Rozliczenie dochodów budżetowych”,
*dochody
zrealizowane przez jednostki budżetowe w wysokości wynikającej
z okresowych sprawozdań tych jednostek:
Wn
„Rozliczenie dochodów budżetowych”,
Ma 901
„Dochody budżetu”,
stosownie do zasad funkcjonowania tych kont, określonych w załącznikach
Nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
oraz jednolitych planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego państwowych oraz niektórych jednostek sektora finansów
publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752),
- stwierdzone
błędy w zapisach poprawiać przez skreślenie dotychczasowej treści
i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu oraz
podpisanie poprawki i umieszczenie daty lub wprowadzenie do ksiąg rachunkowych
dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami
dodatnimi albo tylko ujemnymi, zgodnie z przepisami art. 25 ust. 1 ustawy o
rachunkowości.
Prowadzić
ewidencję zaangażowania wydatków budżetowych Zespołu Placówek Oświatowych na
kontach pozabilansowych: 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku
bieżącego” i 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”, służących
do kontroli zgodności zamierzonych operacji z planem finansowym; zapisów na
tych kontach dokonywać na podstawie dokumentów wcześniej ustalonych przez kierownika
jednostki w instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych, zgodnie z
zasadami ich funkcjonowania określonymi w załączniku Nr 2 do cytowanego
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. - str. 4 – 7, 56, 59
protokołu.
2.3. Wykazanie w rocznym sprawozdaniu Rb-32 z
wykonania planów finansowych środków specjalnych danych niezgodnych z ewidencją
księgową (w § 4220 zaniżono o kwotę 16,81 zł, w § 4210 zaniżono o kwotę 17,29
zł).
Przestrzegać
obowiązku wykazywania w sprawozdaniu Rb – 32 „Półroczne/roczne sprawozdanie z
wykonania planów finansowych środków specjalnych jednostek budżetowych” danych
wynikających z ewidencji księgowej, stosownie do przepisów § 10 ust. 2
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 roku w sprawie sprawozdawczości
budżetowej (Dz. U. Nr 24 poz. 279 z późn. zm.) – str. 11 protokołu.
3. W
zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków.
3.1
Nieprawidłowości
w sporządzaniu raportów kasowych, polegające na:
- niezałączaniu do raportów kasowych dowodów potwierdzających wypłacenie wynagrodzeń pracownikom interwencyjnym,
-
niebieżącym sporządzaniu raportów kasowych.
- przypadkach wypłacania gotówki na podstawie dowodów źródłowych niezatwierdzonych do wypłaty.
Egzekwować od kasjera Urzędu obowiązek:
- załączania
do raportów kasowych kompletu dokumentów, potwierdzających dokonanie operacji
gotówką, a w przypadku wyłączenia spod raportów kasowych dowodów źródłowych i
przechowywania ich w odrębnych zbiorach – sporządzania i załączania
dowodów wewnętrznych o charakterze zastępczym, potwierdzające dokonanie
operacji wewnątrz jednostki, stosownie do przepisów art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy
o rachunkowości i postanowień części II ust. 9 lit b zarządzenia wójta gminy
Nr 5/02 z dnia 24 maja 2002 r. w sprawie prowadzenia rachunkowości oraz
zakładowego planu kont,
- bieżącego
sporządzania raportów kasowych, poprzez ujmowanie w nich operacji gotówką w tym
samym dniu, w którym operacji dokonano, stosownie do przepisów art. 24 ust. 5
pkt 3 ustawy o rachunkowości,
-
wypłacania gotówki z kasy wyłącznie na podstawie zatwierdzonych do wypłaty
dowodów źródłowych, stosownie do postanowień części IV ust. 2 przepisów
dotyczących obiegu dokumentów finansowo księgowych wprowadzonych zarządzeniem
Nr 5/2002 wójta gminy z dnia 24 maja 2002 r. – str. 13 i 14 protokołu.
3.2.
Naruszenie
kompetencji dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w wyniku zatwierdzanie do
wypłaty dowodów źródłowych dotyczących działalność Zespołu przez wójta gminy.
Przestrzegać kompetencji dyrektora Zespołu Placówek
Oświatowych w Podedwórzu do zatwierdzania do wypłaty dowodów księgowych
dokumentujących wydatki wynikające z realizacji planu finansowego tej
jednostki; kompetencje te wynikają z przepisów art. 28a ustawy o finansach
publicznych, zgodnie z którymi kierownik jednostki odpowiada za całość
gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych, obejmującej
gromadzenie i rozdysponowywanie środków publicznych oraz gospodarkę
mieniem jednostki (chyba, że przekaże określone obowiązki pracownikom tej
jednostki, zgodnie z przepisami art. 28a ust. 2 tej ustawy) oraz z
przepisów art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.), które
wskazują dyrektora jako osobę dysponującą środkami określonymi w planie
finansowym szkoły i ponoszącą odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie. Dysponowanie środkami publicznymi wiąże się z merytorycznym
sprawdzaniem operacji gospodarczych określonych w dowodzie źródłowym i
zatwierdzaniem go do wypłaty – str. 14 i 15 protokołu.
3.3. Niezgodność salda konta 101 „Kasa” z saldami raportów kasowych na koniec marca i czerwca 2003 r.
Przestrzegać obowiązku zapewnienia zgodności salda
konta 101 „Kasa” z saldami wynikającymi z raportów kasowych, stosownie do
przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 15 protokołu.
3.4. Przypadki nieewidencjonowania na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” faktur z odroczonym terminem płatności.
3.5 Wykazanie na dzień 31 grudnia 2003 r. nierealnego salda konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” w związku z wykazaniem na nim należności przedawnionych.
4. W
zakresie wykonania budżetu:
4.1. Dochody
budżetowe:
4.1.1. Nierzetelne sporządzenie sprawozdania z
wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy (Rb-PDP) za I półrocze 2003
r., poprzez:
- niewykazanie kwoty 7.785 zł w podatku
od nieruchomości z tytułu zwolnionych budynków zajmowanych przez OSP oraz
wartości budowli sieci wodociągowej objętej zwolnieniem Rady Gminy,
- zawyżenie skutków udzielonych umorzeń
w podatku od nieruchomości o kwotę 1.688 zł, i 143 zł w podatku leśnym,
- niewykazanie
skutków udzielonych umorzeń w podatku od środków transportowych (2.112 zł).
W sprawozdaniu Rb-PDP „Półroczne/roczne sprawozdanie
z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy” ujmować kwoty stanowiące
rzeczywiste skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień
oraz obniżek stawek podatków, stosownie do postanowień § 3 ust. 1 pkt 9 i 10 w
związku z przepisami § 7 ust. 3 “Instrukcji sporządzania sprawozdań
budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”,
stanowiącej Załącznik Nr 2 do rozporządzenia.
Przekazać, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia, do
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, informację o błędnym wyliczeniu,
wraz ze skorygowanymi sprawozdaniem Rb-PDP za I półrocze 2003 r. (sporządzonymi
również w formie elektronicznej) oraz szczegółową informację o wielkościach
dokonanych korekt, ze wskazaniem, że korekta dokonana została w wyniku kontroli
przeprowadzonej przez RIO. Zweryfikować rzetelność sprawozdania sporządzonego
za rok 2003; w przypadku ujawnienia zaniżenia- bądź zawyżenia skutków
udzielonych przez gminę zwolnień w podatku i ulg w zapłacie podatku, postąpić w
opisany wyżej sposób - str. 18 protokołu.
4.1.2
Nierzetelne
dokonanie czynności sprawdzających deklaracji złożonych przez dwóch podatników
prowadzących działalność gospodarczą w wyniku których przyjęto – bez umowy –
deklaracje, w których te podmioty zadeklarowały podatek rolny od gruntów na
których prowadzona jest działalność gospodarcza, a jeden z podatników
zastosował niewłaściwą stawkę podatku od nieruchomości.
Przestrzegać obowiązku rzetelnego dokonywania
czynności sprawdzających przedkładanych przez podatników deklaracji, mających
na celu m. in. stwierdzenie formalnej poprawności deklaracji, stosownie do
przepisów art. 272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.
U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Dokonywać weryfikacji składanych przez osoby
prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej –
deklaracji na podatek rolny i od nieruchomości pod kątem prawidłowości
zastosowanych kategorii stawek podatkowych ustalonych przez Radę Gminy ze
względu na przedmiot opodatkowania i rodzaj prowadzonej działalności.
W razie wątpliwości co do rzetelności złożonej deklaracji
wezwać podatnika do udzielenia niezbędnych wyjaśnień, i złożenia korekty
deklaracji, wskazując przyczyny, ze względu na które dane zawarte w deklaracji
poddaje się w wątpliwość, stosownie do przepisów art. 274 § 1 Ordynacji
podatkowej.
W przypadku stwierdzenia – w wyniku przeprowadzonego
postępowania, po odmowie skorygowania deklaracji – że w deklaracji wykazano
dane niezgodne ze stanem faktycznym lub przyjęto niewłaściwy sposób
opodatkowania, m in. nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
wydać decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego stosownie do
przepisów art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej. Wszcząć postępowanie podatkowe
wobec podatników wymienionych w protokole kontroli celem określenia wysokości
zobowiązania podatkowego, również za lata ubiegłe z uwzględnieniem okresu
przedawnienia zobowiązania podatkowego ustalonego w przepisach art. 70 § 1 –
str. 20 i 22 protokołu.
4.1.3
Niewyegzekwowanie
od ……. deklaracji na podatek od nieruchomości zajmowanych na potrzeby ……...
Wezwać …….. do złożenia deklaracji na podatek od
nieruchomości i zadeklarowania tego podatku zgodnie ze stawkami podatkowymi
przyjętymi przez Radę Gminy na poszczególne lata podatkowe –
z uwzględnieniem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, stosownie
do art. 6 ust. 9 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i
opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U Nr 9, poz. 84 z późn. zm. –
str. 22 protokołu.
4.1.4 Nieegzekwowanie
od inkasentów podatku obowiązku terminowego dokonywania wpłat na rachunek
budżetu gminy zainkasowanych podatków.
Zobowiązać inkasentów do odprowadzania zainkasowanych
podatków najpóźniej następnego dnia po upływie terminu płatności danej raty,
chyba że Rada Gminy wyznaczy termin późniejszy, stosownie do przepisów art. 47
§ 4a Ordynacji podatkowej. W przypadku niedotrzymania tego terminu naliczać
odsetki za zwłokę zgodnie z przepisami art. 53 § 1 w związku z art. 51 § 3 tej
ustawy; w przypadku wpłaty przez inkasentów zaległości bez odsetek za zwłokę,
dokonywać rozliczenia wpłaconej kwoty na należność główną i odsetki za zwłokę w
sposób wskazany w przepisach art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej. Dokonać
takiego rozliczenia wszystkich dokonanych po terminie płatności wpłat
zainkasowanych podatków, również za lata ubiegłe z uwzględnieniem okresu
przedawnienia zobowiązania podatkowego – art. 70 § 1 w związku z art. 71
cytowanej ustawy - str. 25 protokołu.
4.1.5. Nieprowadzenie
postępowania wyjaśniającego w sprawie niedoręczonych decyzji wymiarowych.
Przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w zakresie niedoręczonych
decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego. W przypadku ustalenia,
że podatnik nie żyje – wydać, po przeprowadzeniu postępowania o stwierdzenie
nabycia spadku (art. 1025 Kodeksu cywilnego), decyzje o odpowiedzialności
spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów
art. 100 w związku z art. 102 Ordynacji podatkowej; w przypadku
podatników, których miejsce pobytu jest nieznane wyznaczyć przedstawiciela – do
czasu wyznaczenia dla tej osoby kuratora przez sąd na wniosek organu
podatkowego – któremu doręczyć decyzję wymiarową, stosownie do przepisów art.
154 § 2 w związku z przepisami art. 138 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
Niepodjęcie szybkich i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów
płatniczych powoduje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje – art. 21 § 1 pkt
2 Ordynacji podatkowej, natomiast jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie
podatkowe została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy – obowiązek ten ulega
przedawnieniu, stosownie do przepisów art. 68 § 1 cytowanej ustawy – str. 25
protokołu.
4.1.6. Bezpodstawne wydawanie decyzji o dokonaniu rozliczenia wpłaty zaległości podatkowej bez odsetek za zwłokę.
Przestrzegać zasady ustalania decyzji wyłącznie w przypadkach
określonych w przepisach art. 207 § 2 Ordynacji podatkowej. Dokonanie –
zgodnie z przepisami art. 55 § 2 tej ustawy – rozliczenia wpłaty
zaległości podatkowej bez odsetek za zwłokę nie odbywa się w postępowaniu
podatkowym, nie ma więc podstaw do wydania decyzji. Przepisy Ordynacji
podatkowej nie nakładają na organ podatkowy również obowiązku wydania w tej
sprawie postanowienia – str. 27 protokołu.
4.1.7. Wydawanie decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku i rozłożeniu na raty zaległości podatkowej bez uzasadnienia faktycznego i prawnego; nieokreślenie wysokości odsetek od zaległości podatkowych na dzień wydania decyzji o rozłożeniu zaległości na raty.
Przestrzegać zasady uzasadnienia faktycznego i
prawnego wydawanych decyzji w sprawach podatkowych, zgodnie z przepisami art.
210 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej: zgodnie z przepisami art. 210 § 5 tej
ustawy można odstąpić od uzasadnienia decyzji jeżeli w całości uwzględnia ona
żądanie strony, jednakże przepis ten nie ma zastosowania w przypadku decyzji,
którą przyznano ulgę w zapłacie podatku, a taką ulgą jest odroczenie terminu
płatności podatku. Sporządzenie rzetelnego uzasadnienia faktycznego jest
możliwe po przeprowadzeniu postępowania podatkowego mającego na celu ustalenie
przesłanek udzielenia ulgi w zapłacie podatku, tj. ważnego interesu podatnika
lub ważnego interesu publicznego. Wydając decyzję w sprawie rozłożenia
zaległości na raty, określać na dzień wydania kwotę odsetek ustalonych dla
zaległości podatkowych w związku z przepisami art. 48 § 1 pkt 2 Ordynacji
podatkowej – str. 27 protokołu.
4.1.8. Przyznawanie ulg w zapłacie podatków przedsiębiorcom z pominięciem ustawy o warunkach dopuszczania i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
Decyzje o przyznaniu ulg w spłacie podatków podejmować
z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o warunkach
dopuszczalności i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.
U. Nr 141, poz. 1177 z późn. zm.), zgodnie z przepisami art. 48 § 3 i art.
67 § 1a Ordynacji podatkowej. Od podatników będących przedsiębiorcami
ubiegających się o przyznanie ulg w spłacie podatków żądać składania informacji
(na formularzu określonym przez Radę Ministrów z 12 listopada 2002 r. w sprawie
wzoru formularza o pomocy publicznej uzyskanej przez przedsiębiorcę (Dz. U. Nr
196, poz. 1654)) o pomocy publicznej uzyskanej przez niego w okresie trzech
kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie ulgi w
zapłacie podatku; do czasu złożenia tej informacji nie wszczynać postępowania
podatkowego – art. 44 ust. 1 ustawy o warunkach dopuszczalności
i udzielaniu pomocy publicznej przedsiębiorcom – str. 28 protokołu.
4.1.9. Nieprawidłowości przy wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych polegające na:
Przy pobieraniu opłat za korzystanie z zezwoleń na
sprzedaż napojów alkoholowych przestrzegać przepisów ustawy z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 147 poz. 1210 z późn. zm.) a
w szczególności:
- przedsiębiorcom, którzy nie złożą w terminie do 31 stycznia danego
roku oświadczeń o wartości sprzedanego alkoholu w roku poprzednim oraz którzy
nie dotrzymują terminów płatności jednej z trzech rat (do 31 stycznia, 31 maja
i 30 września roku kalendarzowego), wydawać decyzje o wygaśnięciu zezwoleń na
sprzedaż napojów alkoholowych, stosownie do art. 18 ust. 12 pkt 5 cytowanej
ustawy,
- przestrzegać pobierania opłat w wysokości
proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia w roku nabycia i utraty ważności
zezwolenia zgodnie z art. 111 ust 8 ustawy.
-
wezwać
przedsiębiorcę, który wniósł zaniżoną opłatę za 2003 r. do jej uregulowania w
wysokości wyliczonej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Wystąpić do przedsiębiorcy, który wniósł należną
opłatę w zaniżonej wysokości o dokonanie dopłaty do prawidłowo ustalonej kwoty,
pamiętając, że zgodnie z przepisami art. 18 ust. 2 pkt 5 cytowanej ustawy
niewniesienie opłaty w prawidłowo ustalonej wysokości przesądza o wygaśnięciu
zezwolenia – str. 29 protokołu.
4.2. W zakresie wydatków budżetowych:
4.2.1. Nieprawidłowe ustalanie i wypłacanie wynagrodzenia za przepracowaną przez pracownika część miesiąca.
Przy ustalaniu i wypłacaniu wynagrodzenia za pracę – w
przypadku, gdy okres pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje
pełnego miesiąca - przestrzegać przepisów § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu
ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia
stanowiącego podstawę obliczenia odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do
wynagrodzenia oraz innych należności, przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U.
Nr 62, poz. 289 z późn. zm.) - str. 31-32 protokołu.
4.2.2. Nieprawidłowe ustalanie i wypłacanie wynagrodzenia za
czas niezdolności do pracy wskutek choroby.
Wynagrodzenie za czas niezdolności wskutek choroby
obliczać – stosownie do przepisów art. 92 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) –
według zasad obowiązujących przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku
chorobowego, określonych w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U.
Nr 60 poz. 636 z późn. zm.), w szczególności przy ustalaniu podstawy wymiaru
zasiłku chorobowego nie uwzględniać składników wynagrodzenia, jeżeli przepisy o
wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania ich za okres pobierania zasiłku,
stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 ustawy. Takim składnikiem wynagrodzenia
jest dodatek za wieloletnią pracę, który przysługuje pracownikowi za dni, za
które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu
niezdolności do pracy wskutek choroby, zgodnie z przepisami § 11 ust. 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003r. w sprawie zasad
wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach
marszałkowskich (Dz. U. Nr 33 poz. 264) oraz nagrody o charakterze uznaniowym.
Natomiast premie i nagrody przysługujące za okresy roczne wliczać do
podstawy wymiaru zasiłku w wysokości stanowiącej jedną dwunastą kwoty
wypłaconej pracownikowi za rok poprzedzający miesiąc, w którym powstała
niezdolność do pracy do pracy, zgodnie z przepisami art. 42 ust. 3 ustawy
o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa - str. 32-33 protokołu.
4.2.3. Naliczenie
i wypłacenie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2002 r. pracownikom Urzędu
Gminy, w nieprawidłowej wysokości, w wyniku niezmniejszenia podstawy jego
naliczenia o kwoty wynagrodzenia wypłaconego za dni usprawiedliwionej
nieobecności w pracy (pracownikom
UG w 2002r. zawyżono o kwotę 707,64 zł).
Dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacać
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym
wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U.
Nr 160 poz. 1080 z późn. zm.), uwzględniając składniki wynagrodzenia
przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop, a także
wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, stosownie do przepisów art. 4 ust. 1 tej
ustawy.
Do
składników wynagrodzenia przyjmowanych za podstawę ustalenia dodatkowego
wynagrodzenia rocznego nie wliczać m.in. wynagrodzenia za czas
usprawiedliwionej nieobecności w pracy np. z tytułu opieki na dzieckiem czy
urlopu okolicznościowego, zgodnie z przepisami 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania
urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz
ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.).
Obliczyć
dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2002 r. w prawidłowej wysokości,
z uwzględnieniem powyższych zasad, oraz wystąpić do pracowników Urzędu
Gminy o dobrowolny zwrot nadpłaconych kwot; w przypadku niewyegzekwowania
tych należności w tym trybie, rozważyć możliwość obciążenia kwotą zawyżonych
wypłat - osób odpowiedzialnych za ich ustalenie w nieprawidłowej wysokości,
stosując zasady określone w przepisach działu piątego Kodeksu pracy – str. 33
protokołu.
4.2.4. Prowadzenie wspólnej działalności socjalnej z
innymi pracodawcami bez zawarcia stosownej umowy.
Wspólną działalność socjalną z Gminnym Ośrodkiem
Pomocy Społecznej, Zespołem Placówek Oświatowych i Gminną Biblioteką Publiczną
prowadzić na podstawie stosownej umowy, określającej m.in. przedmiot działalności
i zasady jej prowadzenia oraz sposób dokonywania rozliczeń, stosownie do
przepisów art. 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym
funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 70
poz. 335 z późn. zm.) - str. 34 protokołu.
4.2.5. Nieustalenie w Regulaminie zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych zasad korzystania ze środków funduszu z uwzględnieniem
sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionych; nieróżnicowanie
przyznawanych świadczeń ze środków funduszu w zależności od sytuacji bytowej
pracownika.
Określić w „Regulaminie zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych Urzędu Gminy” zasady przyznania ulgowych usług i świadczeń
oraz wysokość dopłat z Funduszu z uwzględnieniem sytuacji życiowej,
rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu, zgodnie z
przepisami art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń
socjalnych. Przyznawanie świadczeń ze środków funduszu uzależniać od sytuacji
życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu,
zgodnie z przepisami art. 8 ust. 1 tej ustawy - str. 34 protokołu.
4.2.6. Bezzasadnie wypłacanie przewodniczącemu Rady Gminy należności z tytułu podróży służbowych odbywanych jego prywatnym samochodem w formie miesięcznego ryczałtu.
Zaprzestać wypłacania przewodniczącemu Rady Gminy
należności, za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w formie
miesięcznego ryczałtu.
Zgodnie z
przepisami art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) na zasadach
ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów
podróży służbowych. Podróżą służbową natomiast jest wykonywanie przez radnego
zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez
przewodniczącego rady gminy, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba
rady, stosownie do przepisów § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów
podróży służbowych radnych gminy (Dz. U. Nr 66, poz. 800 z późn. zm.).
Brak jest
przepisów prawa dających podstawę do przyznania przez radę gminy
przewodniczącemu rady miesięcznego limitu kilometrów na jazdy lokalne i wypłacania
należności z tego tytułu - str. 35 protokołu.
4.2.7. Nieprawidłowości w obliczaniu wysokości
dodatków mieszkaniowych, skutkujące zaniżaniem wysokości dodatku
mieszkaniowego, polegające na:
- przyjmowaniu
do podstawy obliczenia dodatku nieprawidłowej wysokości wydatków obliczonych w
formie ryczałtu (90 % zamiast w 100%),
- zaliczaniu do
dochodów stanowiących podstawę obliczania wysokości dodatku mieszkaniowego,
składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłacanej przez urząd pracy za osoby
zarejestrowane jako bezrobotne ale bez prawa do zasiłku, które nie stanowią
przychodu osoby ubiegającej się o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
Przy naliczaniu dodatków mieszkaniowych przestrzegać
przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U.
Nr 71, poz. 734 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28
grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. Nr 156
poz. 1817), w szczególności:
- przy obliczaniu wysokości dodatku mieszkaniowego wydatki wnioskodawcy obliczone w formie ryczałtu na zakup opału (w przypadku lokali mieszkalnych niewyposażonych w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, instalację ciepłej wody lub w instalację gazu przewodowego) przyjmować w pełnej wysokości, wynikającej z obliczenia równowartości (odpowiednio 5, 20 i 10) kilowatogodzin energii elektrycznej według rachunku za ostatni okres rozliczeniowy, z wyłączeniem opłaty abonamentowej oraz stałych opłat miesięcznych zgodnie z przepisami § 3 rozporządzenia,
- dochody stanowiące podstawę naliczania dodatku
mieszkaniowego ustalać zgodnie z przepisami art. 3 ust. 3 ustawy. Do
dochodów nie wliczać składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłacanych przez
urzędy pracy za osoby bezrobotne niepobierające zasiłku. Składki te, stosownie do
przepisów art. 28 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r.
o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45,
poz. 391 z późn. zm.) pokrywane są za osoby bezrobotne ze środków budżetu
państwa i nie stanowią przychodów tych osób, w rozumieniu przepisów art.
10, 11 i następnych ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Dokonać
przeliczenia dodatków mieszkaniowych przyznanych w 2003 r., w celu ustalenia
prawidłowych ich wysokości, po czym wystąpić do osób, które otrzymały dodatki w
nieprawidłowej wysokości o wyrażenie zgody na zmianę decyzji i dokonać jej
zmiany, stosownie do przepisów art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98,
poz. 1071 z późn. zm.) - str. 37-38 protokołu.
4.2.8. Niezawiadomienie o wyborze oferty drugiego oferenta
ubiegającego się o udzielenie zamówienia na wykonanie modernizacji drogi
gruntowej we wsi Hołowno.
Zawiadamiać
niezwłocznie wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia o wyborze
oferty, podając nazwę (firmę) i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz
jej cenę, stosownie do przepisu art. 92 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) – str. 39 protokołu
4.2.9. Przekroczenie przez wójta gminy zakresu upoważnienia
do zaciągania zobowiązań obciążających budżet gminy 2003r. o kwoty
(odpowiednio) 36.367,38zł i 9.499,45zł, przez zawarcie umów:
- 2
września 2003r. - na wykonanie modernizacji drogi gminnej we wsi Hołowno
o wartości 96.367,38 zł,
- 16
października 2003r. - na ułożenie placu z kostki przed Urzędem Gminy o wartości
(ustalonej kosztorysem powykonawczym) 9.499,45 zł brutto,
przy planie wydatków ustalonym w uchwale budżetowej w
wysokości 60.000zł.
Przy zawieraniu umów przestrzegać zasady zaciągania zobowiązań
w granicach kwot ustalonych przez Radę Gminy w uchwale budżetowej i w
planie finansowym Urzędu Gminy, stosownie do przepisów art. 29 ust. 6 i art.
132 ustawy o finansach publicznych, lub w stosownej uchwale Rady Gminy,
upoważniającej wójta gminy do zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowania
inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną
corocznie przez Radę, stosownie do przepisu art. 18 ust. 2 pkt.9 lit. e) ustawy
o samorządzie gminnym, mając na uwadze, iż przekroczenie zakresu
upoważnienia do zaciągania zobowiązań obciążających budżet jest czynem
stanowiącym naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w myśl przepisu art.
138 ust. 1 pkt.7 ustawy o finansach publicznych – str. 39-41, 44-45
protokołu.
4.2.10. Ułożenie kostki chodnikowej w pasie drogi powiatowej o
wartości 3.914,34zł, pomimo braku uchwały Rady Gminy i Rady Powiatu oraz bez
zawarcia stosownego porozumienia, co stanowiło formę udzielenia przez gminę
pomocy rzeczowej na rzecz powiatu Parczewskiego.
Przestrzegać
kompetencji Rady Gminy do podjęcia decyzji - w drodze uchwały - o udzieleniu
pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego,
przekazując ją po zawarciu stosownego porozumienia z jednostką samorządu
terytorialnego, której pomoc rzeczowa będzie przekazana, zgodnie
z przepisami art. 111 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.
Wydatków publicznych dokonywać zgodnie z przepisami dotyczącymi
poszczególnych rodzajów wydatków, stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy
o finansach publicznych, pamiętając o tym, że przekroczenie zakresu
upoważnienia do ich dokonywania stanowi naruszenie dyscypliny finansów
publicznych w myśl art. 138 ust. 1 pkt 7 tej ustawy – str. 44-45
protokołu.
4.2.11. Nieprzedkładanie skarbnikowi gminy, celem uzyskania
kontrasygnaty, umów skutkujących powstaniem zobowiązań pieniężnych.
Przestrzegać obowiązku uzyskania kontrasygnaty
skarbnika gminy (lub osoby przez niego upoważnionej) czynności prawnych, w
szczególności umów, mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych,
stosownie do art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym – str. 40,
43, 47 protokołu.
4.2.12. Nieprawidłowe zaklasyfikowanie wydatków na
modernizację drogi we wsi Hołowno do wydatków bieżących, mimo ich majątkowego
charakteru; niedokonanie zwiększenia wartości drogi o wartość robót wykonanych
przez wykonawcę oraz o wartość robót czynowych wykonanych przez mieszkańców.
Wydatki klasyfikować zgodnie z ich charakterem; stwierdzone w trakcie
kontroli wydatki na drogę w Hołownie stanowiły modernizację drogi, nie zaś jej
remont, którym – stosownie do przepisów art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca
1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 106, poz. 1126 z
późn. zm.) - jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót
budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego. Charakter robót
wykonanych na drodze w Hołownie - wynikający z przedmiarów robót i
kosztorysów - wskazuje, że polegały one na wykonaniu nowych (nie istniejących
wcześniej) nawierzchni, nie były więc pracami remontowymi i winny być
zakwalifikowane i realizowane z wydatków majątkowych.
Dokonać w księgach rachunkowych Urzędu Gminy zwiększenia wartości drogi
w Hołownie o wartość robót modernizacyjnych wykonywanych przez wybranego
oferenta, jak też robót czynowych wykonywanych przez mieszkańców, zgodnie
z przepisami art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 40-41 protokołu.
4.2.13. Nieprzestrzeganie postanowień umowy na wykonanie
modernizacji drogi w Hołownie w zakresie zabezpieczenia należytego wykonania
umowy.
Wyegzekwować od wykonawcy modernizacji drogi gruntowej
w Hołownie wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy na
zabezpieczenie roszczeń z tytułu gwarancji i rękojmi do 8 października
2006r., tj. na okres zgodny z postanowieniami § 11 ust. 4 w związku z § 14
ust. 3 i 4 umowy Nr 1/03 zawartej z wykonawcą tych robót 2 września 2003r.
– str. 41 protokołu.
4.2.14. Naruszenie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych
obowiązujących w czasie udzielenia zamówienia na ułożenie kostki brukowej na
placu przed Urzędem Gminy, którego wartość kosztorysowa przekraczała
równowartość 3.000 euro, poprzez:
- nieokreślenie trybu postępowania i
udzielenie zamówienia po przeprowadzeniu postępowania – jak wynika z wyjaśnień
złożonych do protokołu – w trybie zapytania o cenę, jednak w sposób, który nie
odpowiadał wymogom ani tego, ani żadnego innego trybu przewidzianego ustawą,
- nieokreślenie w formie pisemnej
podstawowych informacji dotyczących przedmiotu i warunków zamówienia, w
tym: terminu składania i otwarcia ofert, warunków wymaganych od oferentów,
zasady określenia ceny realizacji zamówienia,
- dokonanie
oceny i porównania ofert: nie podpisanych przez oferentów (folder reklamowy),
złożonych bez zachowania formy pisemnej - faksem lub telefonicznych
(potwierdzonych notatką służbową pracownika Urzędu Gminy), nieopatrzonych datą
ich sporządzenia ani datą złożenia, określających odmienny zakres przedmiotowy
(część ofert dotyczyła realizacji zadania ale w różnych zakresach, część
zawierała tylko ceny materiałów) uniemożliwiający dokonanie ich porównania,
złożonych bez oświadczeń oferentów o spełnianiu warunków określonych w art. 22
ust. 2 ustawy.
Przestrzegać zasad prowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego określonych przepisami ustawy – Prawo
zamówień publicznych, w szczególności:
- zamówień publicznych udzielać wyłącznie
wykonawcom wybranym zgodnie z przepisami ustawy oraz w jednym z trybów
przewidzianych tą ustawą, przy czym – w trybach innych niż przetarg
nieograniczony czy przetarg ograniczony - tylko w przypadkach określonych
w ustawie, stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 oraz art. 10 ust. 1 i 2 tej
ustawy,
- zaprzestać udzielania zamówień publicznych na
roboty budowlane w trybie zapytania o cenę, stosownie do przepisu art. 70
ustawy,
- postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia,
z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, prowadzić z zachowaniem formy
pisemnej, stosownie do art. 9 ust. 1 tej ustawy, dokumentując je pisemnym
protokołem postępowania, zawierającym, co najmniej informacje określone
przepisami art. 96 ust. 1 ustawy oraz § 2 lub § 3 (w zależności od
wartości zamówienia) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia
2004r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(Dz. U. Nr 71, poz. 646),
- przedmiot zamówienia opisywać w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty, zgodnie z art. 29 ustawy, a przy udzielaniu zamówień
na roboty budowlane - jak w przypadku ułożenia kostki na placu przed Urzędem
Gminy - opisywać go za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji
technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, stosownie do art. 31 ustawy,
- w postępowaniach prowadzonych w trybie innym
niż zamówienie z wolnej ręki sporządzać specyfikację istotnych warunków
zamówienia, zawierającą co najmniej informacje określone przepisem art. 36 ust.
1 ustawy,
- wykluczać z postępowania o udzielenia
zamówienia publicznego wykonawców, którzy nie złożyli oświadczenia o spełnianiu
warunków udziału w postępowaniu, stosownie do przepisu art. 24 ust. 2 pkt 3
ustawy,
- str. 42-45 protokołu
4.2.15. Zawarcie przez wójta gminy umowy na ułożenie kostki na
placu przed Urzędem Gminy z wykonawcą, z którym wójta gminy łączy stosunek
powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej.
Przestrzegać - określonej przepisami art. 17 ust. 1
pkt 2 Prawa zamówień publicznych - zasady wyłączania z postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego osób, które m.in. pozostają z wykonawcą w
stosunku powinowactwa w linii prostej lub powinowactwa w linii bocznej do
drugiego stopnia. Zgodnie z przepisami art. 26 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r.
Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.) z
małżeństwa wynika powinowactwo między małżonkiem a krewnymi drugiego małżonka -
str. 43-44 protokołu.
4.
W zakresie
mienia komunalnego:
5.1. Nieprawidłowa klasyfikacja dochodów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.
Dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania
wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności klasyfikować do
§ 076 „Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego
przysługującego osobom fizycznym w prawo własności”, zgodnie z przepisami
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie
szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów
i rozchodów (Dz. U. Nr 68, poz. 634 z późn. zm.) – str. 49 protokołu.
5.2. Nieokreślenie - w umowie najmu zawartej w 1999 r. z ……….. - wysokości czynszu.
W przypadku oddawania w najem nieruchomości
komunalnych każdorazowo określać wysokość czynszu, zgodnie z przepisami art.
659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z
późn. zm.) - str. 51 protokołu.
Ponadto, w
trakcie kontroli Zespołu Placówek
Oświatowych w Podedwórzu, stwierdzono:
1. Naruszenie kompetencji dyrektora
przedszkola, w wyniku zawarcie umów o pracę z pracownikami przedszkola
(nauczycielami i pracownikami obsługi) przez wójta gminy.
Przestrzegać kompetencji dyrektora szkoły do
zawierania umów o pracę z pracownikami kierowanej przez niego jednostki,
nauczycielami - stosownie do przepisów art. 11 ustawy z dnia 26 stycznia 1983
r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z
późn. zm.) oraz pozostałymi pracownikami – stosownie do przepisów art. 4 pkt 5
ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity:
Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) - str. 2 protokołu kontroli
Zespołu Placówek Oświatowych.
2. Bezpodstawne przyznanie nauczycielom w
Regulaminie, będącym załącznikiem Nr 1 do uchwały Rady Gminy Podedwórze
XXII/114/00 z 29 września 2000 r., dodatku za analizę prac z języka polskiego.
Opracować i przedłożyć Radzie Gminy
projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/114/00 z dnia 29 września 2000 r.
w sprawie zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego
wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków
motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki
wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i
wypłacania dodatku mieszkaniowego, przez wykreślenie § 7 ust. 2 pkt 5 z
Regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania
nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz
szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego,
stanowiącego załącznik Nr 1 do tej uchwały, przyznającego nauczycielom dodatek
za analizę i ocenę prac z języka polskiego.
Składniki wynagrodzenia nauczycieli określone zostały
w przepisach art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
(tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z późn. zm.); zgodnie
z przepisami art. 30 ust. 6 pkt 1 tej ustawy wysokość stawek oraz szczegółowe
warunki przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia określa organ
prowadzący – rada gminy – w drodze regulaminu, z zastrzeżeniem art. 34. Z
kolei przepisy art. 34 Karty Nauczyciela stanowią, że nauczycielom pracującym w
trudnych, uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia warunkach przysługuje z tego
tytułu dodatek za warunki pracy. Wykaz trudnych i uciążliwych warunków
pracy, stanowiących podstawę do przyznania z tego tytułu dodatków, określone
zostały w przepisach § 6 i 7 rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia
11 maja 2000 r. w sprawie wysokości
minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania
wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową,
wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku
funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu
trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku
za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i
innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz. U. Nr 39, poz. 455
z późn. zm.) i nie zostały w nim wymienione czynności polegające na analizie i
ocenie prac z języka polskiego, a w związku z tym przyznanie przez Radę Gminy
dodatku do wynagrodzenia za te czynności nie ma podstaw prawnych – str. 3, 4
protokołu kontroli Zespołu Placówek Oświatowych.
Jeżeli
uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które
naruszają prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie,
przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych
izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej
Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania wystąpienia
pokontrolnego.
Stosownie
do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych,
sprawozdania z jego realizacji – w formie pisemnej i elektronicznej (np. na
dyskietce) - oczekuję w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego
wystąpienia.
Marek
Poniatowski
Do
wiadomości: