Lublin, 16 marca 2004 r.

 

RIO-091/110/2004

 

 

Pani Maria Piastowicz

Dyrektor Miejskiego

Ośrodka Pomocy Społecznej

w Puławach

 

 

Szanowna Pani Dyrektor,

 

W dniach od 20 do 22 stycznia 2004 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie – Piotr Wojtasik i Paweł Bogusz - przeprowadzili kontrolę prawidłowości postępowania przy realizacji zadania na „Zorganizowanie usług opiekuńczych wykonywanych w domach podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puławach w okresie od dnia 1.01.2003 r. do dnia 31.12.2003 r.”. Do ustaleń kontroli, zawartych w protokole omówionym i podpisanym bez zastrzeżeń w dniu 28 stycznia 2004r., złożono dodatkowe wyjaśnienia, które - stanowiąc błędną interpretację ustaleń kontroli - nie miały wpływu na treść tego wystąpienia.

W wyniku kontroli stwierdzono, że wyboru wykonawcy tego zadania bezzasadnie dokonano w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, naruszając przy tym szereg jej postanowień.

Świadczenia usług opiekuńczych - jako zadania z zakresu pomocy społecznej - mogą być zlecane, w drodze umowy, innym podmiotom, a podmioty realizujące takie zadania mogą być wspierane finansowo, stosownie do art. 12a ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 64 poz. 414 z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 25 i art. 118 ustawy o finansach publicznych.

Zlecanie wykonywania tych zadań innym podmiotom oraz udzielanie wsparcia jednostkom realizującym te zadania powinno następować na zasadach określonych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 czerwca  2000 r. w sprawie szczegółowych zasad i form współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzorów ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej (Dz. U. Nr 55 poz.662). Zgodnie z § 2 rozporządzenia, przez zadania należy rozumieć zadania z zakresu pomocy społecznej określone w ustawie, przez podmiot zlecający zadania – m. in. jednostkę samorządu terytorialnego, która, zgodnie z ustawą, może zlecać wykonanie zadań innym podmiotom, a przez podmioty te należy rozumieć: organizację społeczną, Kościół Katolicki i inny kościół, związek wyznaniowy, fundację, stowarzyszenie, pracodawcę, osobę fizyczną i prawną (co oznacza ogół podmiotów i jest zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 25 ustawy o finansach publicznych). Wynika z tego, że przepisy te należy stosować do wszystkich zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym do zadań z zakresu opieki społecznej, a w postępowaniu mogą uczestniczyć wszystkie podmioty, zarówno non profit jak i podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Przepisy te, jako lex specialis, mają pierwszeństwo przed ustawą o zamówieniach publicznych, która nie znajduje tu zastosowania. Dotację z budżetu jednostki samorządowej przyznaje się w trybie ustawy o pomocy społecznej i rozporządzenia wykonawczego, stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyroku NSA w Krakowie z 5 lipca 2002 r. – (II S.A./Kr 532/01 wspólnota 2002/37 – 38/51). Zasady postępowania określone w art. 6 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych znajdują zastosowanie jedynie w zakresie takich usług (w tym usług zdrowotnych i socjalnych), dla których ustawy nie przewidują odmiennych zasad postępowania. Przepisów tych nie stosuje się do świadczenia usług polegających na udzielaniu zamówień na świadczenia zdrowotne, o których mowa w art. 35 ustawy o ZOZ oraz na świadczenia z zakresu pomocy społecznej, stosownie do art.12a ustawy o pomocy społecznej.

Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. nr 55, poz. 577 z późn. zm.).

 

-        Dokonanie wyboru wykonawców na świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, zamiast na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad i form współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzorów ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej.

Zadania z zakresu świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych  usług opiekuńczych zlecać innym podmiotom na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 czerwca 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad i form współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzorów ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej (Dz. U. Nr 55, poz. 662), zgodnie z przepisami art. 12a ust. 1-2 ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 1998r. Nr 64 poz. 414 z późn. zm.) w związku z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych  (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 72 poz. 664 z późn. zm.), a od dnia 2 marca 2004r. – w związku z art. 4 pkt 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) – str. 1 i 2 protokołu.

 

Niżej przedstawiono nieprawidłowości w udzielaniu zamówienia w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, w celu uniknięcia ich przy udzielaniu innych zamówień, w których stosowanie ustawy – Prawo zamówień publicznych jest obowiązkowe.

 

1.       Nieprawidłowe określenie przedmiotu i wartości zamówienia w wyniku niedoszacowania ilości godzin specjalistycznych usług opiekuńczych.

Przestrzegać zasady ustalania z należytą starannością wartości zamówienia publicznego przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, stosownie do przepisu art. 32 ust. 1 Prawa zamówień publicznych.

Niedoszacowanie ilości zamawianych usług, a tym samym i wartości zamówienia, może skutkować koniecznością udzielenia dodatkowych zamówień, co może pociągnąć za sobą dodatkowe koszty - str. 3 i 12-13 protokołu.

 

2.       Nieprawidłowe sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, poprzez:

- niedostateczne opisanie kryteriów i sposobów dokonywania oceny spełniania warunków wymaganych od wykonawców,

- zawarcie różnych wymagań w treści specyfikacji i w załącznikach do specyfikacji odnośnie dokumentów, które oferent zobowiązany był złożyć wraz z ofertą, co skutkowało pozostawieniem oferentom możliwości wyboru w tym zakresie; tym samym - wymagań dotyczących dokumentów i oświadczeń nie określono w sposób jednakowy dla wszystkich oferentów oraz nie zagwarantowano możliwości obiektywnej oceny spełniania wymaganych warunków,

- określenie kryteriów oceny ofert w sposób sprzeczny z warunkami wymaganymi od wykonawców, przez stworzenie sytuacji, w której oceną objęte byłyby oferty podlegające odrzuceniu - złożone przez oferentów nie spełniających wymaganych warunków.

Przy sporządzaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia przestrzegać zasad ustalonych przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, a w szczególności:

- opis warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu dokonywania oceny spełniania przez wykonawców tych warunków, zgodnie z przepisami art. 36 ust. 1 pkt 8 Prawa zamówień publicznych, sporządzać w sposób umożliwiający obiektywne dokonanie oceny ich spełniania i jednoznaczne stwierdzenie, czy przystępujący do postępowania wykonawcy spełniają wymagane przez zamawiającego warunki, np. poprzez określenie minimum potencjału technicznego lub kadrowego, jakie musi posiadać oferent aby ubiegać się o zamówienie lub wykazanie całego potencjału technicznego i kadrowego jakim oferent może dysponować; zdefiniowanie pojęcia „zamówień o podobnym charakterze i złożoności”, których wykonanie uprawnia wykonawcę do wykazania ich w ramach posiadanego doświadczeniu; precyzyjne określenie okresu, za który żąda się wykazu zrealizowanych zamówień, itp.

- określając w specyfikacji istotnych warunków zamówienia warunki udziału w postępowaniu, zapewnić zgodność wymogów wynikających z części opisowej specyfikacji z wymogami określonymi w dokumentach załączonych do specyfikacji, które wykonawca zobowiązany jest złożyć wraz z ofertą, z zachowaniem zasady wynikającej z art. 22 ust. 2 Prawa zamówień publicznych.

Nieokreślenie precyzyjnego zakresu danych, które mają przedstawić wykonawcy lub dopuszczenie do składania informacji według swobodnego wyboru oferenta - prowadzi do sytuacji, w której oferenci składają nieporównywalne dane, co uniemożliwia dokonanie obiektywnej oceny spełniania wymaganych warunków oraz powoduje, że nie ma warunków do równego traktowania wszystkich wykonawców i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, uchybiając w ten sposób zasadzie wyrażonej w art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych (poprzednio - art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych).

- w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamieszczać opis ustalonych kryteriów wyboru ofert wraz ze sposobem oceny ofert, zgodnie z przepisem art. 36 ust.1 pkt 18 Prawa zamówień publicznych. W opisie sposobu oceny ofert w kryteriach dotyczących referencji, pracowników oraz sprzętu, zawarto zasady sprzeczne z warunkami, jakie musieli spełnić wykonawcy, aby ubiegać się o udzielenie zamówienia, bowiem dopuszczono możliwość oceny ofert nie spełniających wymagań określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz dopuszczono do możliwości udziału w postępowaniu oferentów, którzy - jako spełnienie wymaganych warunków – wykazaliby stany zerowe w przedstawionych kategoriach (dotyczy dysponowania pracownikami zdolnymi do wykonania specjalistycznych usług opiekuńczych i sprzętem do świadczenia takich usług oraz przedstawienia referencji z realizacji usług tego typu w okresie ostatnich dwóch lat). Ponadto, opis sposobu oceny ofert w podkryterium „posiadany sprzęt” zawierał błąd powodujący, że - postępując zgodnie z zapisami specyfikacji - oferent posiadający niższą liczbę sprzętu uzyskiwał większą lub taką samą ilość punktów, jak oferent posiadający większą ilość sprzętu;

- str. 4, 5 i 6 protokołu.

 

3.       Dopuszczenie do wycofania przez oferenta oferty złożonej po upływie terminu składania ofert – w toku otwarcia ofert.

Przestrzegać postanowień art. 84 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którymi wycofanie lub zmiana oferty przez wykonawcę są dopuszczalne jedynie przed upływem terminu do składania ofert, a oferty złożone po tym terminie należy zwracać dopiero po upływie terminu przewidzianego na wniesienie protestu - str. 8 protokołu.

 

4.       Nieprawidłowe dokonanie przez komisję przetargową oceny spełniania przez oferentów warunków określonych w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych i specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz niewykluczenie z postępowania wykonawców nie spełniających tych warunków.

Przed dokonaniem oceny i porównania złożonych ofert sprawdzić, czy wykonawcy spełniają warunki podmiotowe określone w ustawie, specyfikacji istotnych warunków zamówienia albo zaproszeniu do składania ofert oraz czy oferenci złożyli wszystkie wymagane oświadczenia i dokumenty.

W przypadku zamówień o wartości powyżej 60.000 euro, od wykonawców żądać potwierdzenia (przez wskazanie odpowiednich dokumentów, jakie mają złożyć oferenci) spełniania wszystkich warunków udziału w postępowaniu, stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Wykonawców, którzy nie spełniają wymaganych warunków albo nie złożą aktualnych dokumentów potwierdzających ich spełnienie, wykluczać z postępowania, a ich ofert nie rozpatrywać, odrzucając je stosownie do przepisów art. 24 ust. 1, 2 i 4 tej ustawy.

Jeżeli niezłożenie przez wykonawców dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu powodowałoby obowiązek unieważnienia postępowania, np. z przyczyn określonych w art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy (każda oferta podlegałaby odrzuceniu), wzywać wykonawców do uzupełnienia tych dokumentów w określonym terminie, zgodnie z zasadą wyrażoną przepisem art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych – str. 8-11 protokołu.

 

5.       Dokonanie oceny ofert niezgodnie z zasadami ustalonymi w specyfikacji istotnych warunków, przez błędne ustalenie wartości punktowych w podkryteriach oceny ofert: „zatrudnienie ogółem”  i „zatrudnienie specjalistów”.

Wyboru najkorzystniejszej oferty dokonywać wyłącznie na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, stosownie do przepisów art. 91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych – str. 11 protokołu.

 

6.       Pobranie zabezpieczenia należytego wykonania umowy w kwocie niższej niż postanowiono w umowie.

Przestrzegać zasad pobierania zabezpieczenia należytego wykonania umowy na warunkach (w tym w wysokości) wynikających ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz z zawartej umowy, mając na uwadze skutki niewniesienia zabezpieczenia, o których mowa w art. 94 ust. 2 ustawy - str.12 protokołu

 

Jeżeli uważa Pani, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Pani - zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych - prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

 

Stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. nr 55, poz. 577), sprawozdania z jego realizacji oczekuję – w formie pisemnej i elektronicznej (np. na dyskietce) - w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego wystąpienia.

 

 

 

 

 

 

Marek Poniatowski

Do wiadomości:

Prezydent Miasta Puławy