Lublin, 4 lutego 2004 r.
RIO -091/90a/2003
Pan
Dyrektor Zakładu Wodociągów
i Kanalizacji
w Stoczku Łukowskim
Szanowny Panie Dyrektorze,
W dniach od 13 do 20 listopada 2003 r.
inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie przeprowadzili
kompleksową kontrolę gospodarki
Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).
1. Nieprawidłowe i
niekompletne opracowanie obowiązującej w jednostce dokumentacji opisującej
przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości, poprzez:
- nieokreślenie roku obrotowego i wchodzących w
jego skład okresów sprawozdawczych,
- nieokreślenie metod wyceny aktywów i pasywów
oraz ustalania wyniku
- nieustalenie przyjętych zasad klasy
- nieokreślenie zasad prowadzenia kont ksiąg
pomocniczych oraz sposobu ich powiązania z kontami księgi głównej,
- nieujęcie w wykazie kont księgi głównej
wszystkich stosowanych kont.
Uzupełnić obowiązującą w jednostce dokumentację - opisującą przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości, wprowadzoną zarządzeniem Nr 1/2003 dyrektora Zakładu Wodociągów i Kanalizacji - o wszystkie regulacje wymagane przepisami art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2000 Nr 76, poz. 694 z późn. zm.):
- określić rok obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt. 1 tej ustawy,
- określić metody wyceny aktywów i pasywów, w zakresie w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt. 2 tej ustawy (przy opracowaniu uwzględniać zasady zawarte w przepisach rozdziału 4 ustawy),
- określić przyjęte zasady klasy
- ująć w wykazie kont księgi głównej
wszystkie
2. Niesporządzanie
zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.
Przestrzegać obowiązku sporządzania - na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, na koniec każdego okresu sprawozdawczego, nie rzadziej niż na koniec miesiąca - zestawienia obrotów i sald, zawierającego:
- symbole lub nazwy kont,
- salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego,
- sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz sald na koniec okresu sprawozdawczego,
pamiętając, że obroty tego zestawienia powinny być zgodne z obrotami dziennika, stosownie do przepisów art. 18 ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 3 protokołu.
3. Nieprawidłowe
ewidencjonowanie operacji gospodarczych związanych z należnościami uznanymi za
nieściągalne, obowiązkowym zmniejszeniem wyniku
Przestrzegać obowiązku ewidencjonowania operacji gospodarczych na kontach przewidzianych w zakładowym planie kont, w porządku systematycznym, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
- należności uznane za nieściągalne ujmować na stronie Wn konta 760 „Pozostałe przychody i koszty”,
- obowiązkowe zmniejszenia wyniku
- ewidencję rozliczeń z budżetem, dotyczących
nadwyżki środków obrotowych, prowadzić na koncie 820 „Rozliczenie wyniku
- odprowadzenie zaliczek w ciągu roku
Wn 820 „Rozliczenie wyniku
Ma 131 „Rachunki bieżące”,
- nadwyżkę nieodprowadzoną do końca roku zapisywać pod datą 31 grudnia danego roku:
- Wn 820 „Rozliczenie wyniku
- Ma 225 „Rozrachunki z budżetami”,
lub korekta nadpłaconych zaliczek:
Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”,
Ma 820 „Rozliczenie wyniku
- odprowadzenie zaliczek za rok poprzedni:
- Wn 225 odprowadzenie zaliczek w ciągu roku,
- Ma 131 „Rachunki bieżące”,
- w roku następnym pod datą
przyjęcia sprawozdania
zgodnie z
zasadami
- str. 3, 4, 6, 7 protokołu.
4. Przypadki korygowania
błędnych zapisów w księgach rachunkowych przez zamazanie korektorem błędnej
treści i wpisanie poprawnej bez zachowania czytelności błędnego zapisu,
umieszczenia daty i podpisu osoby dokonującej poprawki.
Przestrzegać obowiązku
poprawiania stwierdzonych błędów w zapisach poprzez skreślenie dotychczasowej
treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz
podpisania poprawki i umieszczenia daty; poprawki takie muszą być dokonane
jednocześnie we wszystkich księgach rachunkowych i nie mogą nastąpić po
zamknięciu miesiąca, stosownie do przepisów art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy
o rachunkowości; w przypadku
ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca bądź prowadzenia ksiąg rachunkowych
przy użyciu komputera błędy poprawia się wyłącznie przez wprowadzenie do ksiąg
rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko
zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi, zgodnie z przepisami art. 25 ust.
1 pkt 2 i ust. 2 tej ustawy – str. 4 protokołu.
5. Niezamieszczanie na
dowodach księgowych, znajdujących się pod wyciągiem bankowym, adnotacji o ich
zakwali
Na dowodach księgowych
zamieszczać adnotację o ich zakwali
6. Niedokonanie
obowiązujących przeksięgowań na koniec 2002 r.; nieprzeniesienie
salda konta 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik
Przestrzegać obowiązku dokonywania przeksięgowań, w tym:
- na stronie Wn konta 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik
- na stronie Ma konta 860
„Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik
- saldo konta 860 „Straty i
zyski nadzwyczajne oraz wynik
7.
Przekazanie
do budżetu gminy w 2002 r. kwoty 12.000 zł tytułem
zaliczkowej wpłaty nadwyżki środków obrotowych, pomimo niezaplanowania
wpłat nadwyżki środków obrotowych w planie
Zaliczenie do kosztów zespołu 4, a także do kosztów uzyskania przychodów wpłat dokonanych przez zakład do budżetu gminy, co w konsekwencji doprowadziło do zaniżenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Przy rozliczeniach
Zakładu Wodociągów i Kanalizacji z budżetem gminy przestrzegać zasad -
ustalonych w § 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w
sprawie szczegółowych zasad gospodarki
Do kosztów uzyskania przychodów zaliczać wyłącznie takie koszty, które wyczerpują znamiona określone w przepisach art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000, Nr 54 poz. 654 z późn. zm.). Nadwyżka środków obrotowych przekazana na rachunek budżetu gminy nie może być uznana za koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów. Dokonać stosownych rozliczeń dochodowego podatku z właściwym urzędem skarbowym – str. 6, 7 protokołu.
8. Nieprawidłowe ustalenie
wysokości normatywnego zużycia wody w umowach z odbiorcami, u których nie
zainstalowano wodomierzy.
Dokonać zmian umów na
dostawę wody zawartych z odbiorcami, u których nie zainstalowano wodomierzy,
dostosowując – ustalone w umowach - normy zużycia wody do norm ustalonych w
tabeli Nr 1, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra In
9. Nieobjęcie stosowanych w
Zakładzie dowodów wpłat, na które są przyjmowane należności za zużycie wody,
ewidencją druków ścisłego zarachowania.
Objąć ewidencją druków
ścisłego zarachowania stosowane w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji druki
dowodów wpłat, na które przyjmowane są należności za wodę, celem zapewnienia
kontroli nad prawidłowością rozliczenia inkasenta z zebranych na te druki
dochodów, a tym samym nad prawidłowością pobierania i gromadzenia środków
publicznych, w związku z przepisami art. 35a ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o
10. Nienaliczanie i niepobieranie odsetek za zwłokę od nieterminowych wpłat
należności za zużycie wody.
Naliczać i egzekwować odsetki za zwłokę od wpłat należności za wodę dokonanych po ustalonym terminie płatności. Odsetki naliczać w wysokości ustalonej w umowach o dostawę wody, a w przypadku braku uregulowań umownych – w wysokości odsetek ustawowych, stosownie do przepisu art. 481 § 1 i 2 w związku z przepisami art. 359 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) – str. 9 protokołu.
Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków
zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego
wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9
ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia
zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu
14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego.
Stosownie do przepisów
art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych
sprawozdania z jego realizacji – w
Marek Poniatowski
Do wiadomości:
Wójt Gminy Stoczek Łukowski