Lublin, 5 sierpnia 2002 r.
RIO-091/66/2002
Pan Tomasz Pańczyk
Przewodniczący Zarządu Gminy
w Sułowie
Szanowny
Panie Przewodniczący,
W okresie od 4 kwietnia do 20 czerwca 2002 r. inspektorzy
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie - Włodzimierz Fudali, Katarzyna
Stefańska i Aneta Siek - przeprowadzili kompleksową kontrolę gospodarki
finansowej gminy Sułów. Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych kontrolę tę przeprowadzono według kryterium
zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym, z tym że -
stosownie do przepisu art. 5 ust. 2 tej ustawy - realizację zadań administracji
rządowej, wykonywanych przez gminę na podstawie ustaw, sprawdzono także z
punktu widzenia celowości, rzetelności i gospodarności.
Do ustaleń kontroli, zawartych w protokołach omówionych i
podpisanych 21 czerwca 2002 r., zastrzeżeń nie wniesiono.
Wyniki kontroli są w wymiarze ogólnym pozytywne, jakkolwiek
stwierdziła ona szereg nieprawidłowości i uchybień, a przyczyną ich powstania
jest odpowiednio niedostateczna jeszcze znajomość przepisów prawa, niewłaściwe
ich zastosowanie i błędna wykładnia, a także niewłaściwe wykonywanie obowiązków
służbowych przez niektórych pracowników Urzędu Gminy.
W zakresie zagadnień ogólno - organizacyjnych kontrola
wykazała nieustalenie przez wójta gminy szczegółowych procedur kontroli
wydatków dokonywanych ze środków publicznych, w tym zgodności z planem
finansowym, oraz zasad wstępnej oceny celowości wydatków ponoszonych w związku
z realizacją zadań, w tym wydatków na koszty funkcjonowania jednostki, wbrew
przepisom art. 28 a ust. 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu
obowiązującym do 31 grudnia 2001 r.
Kontrola ustaliła, że księgowość budżetu gminy i Urzędu
Gminy prowadzono w zasadzie zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, w tym
dochowano obowiązku bezbłędnego i sprawdzalnego oraz - z zastrzeżeniem
przypadków wskazanych w protokole kontroli - rzetelnego i bieżącego ich
prowadzenia. Wśród stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień zwracam Pana uwagę
na:
• prowadzenie ewidencji operacji
gospodarczych na kontach, które nie zostały prze- widziane w zakładowym planie
kont,
• niezachowanie zgodności zapisów na
koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy
z księgowością banku,
• nieujmowanie w ewidencji księgowej
operacji gotówkowych w dniu, w którym zostały one dokonane,
• niezachowanie zgodności obrotów i
sald konta 101 „Kasa” księgi głównej Urzędu Gminy z obrotami i saldami raportów
kasowych,
• nieprzestrzeganie przepisów
wewnętrznych regulujących gospodarkę pieniężną.
Wprawdzie nie wyrządziły one gminie szkody finansowej ani
nie wpłynęły na jakość sporządzonych sprawozdań budżetowych, jednak ich
tolerowanie może spowodować takie skutki. Organizacja obrotów pieniężnych, w
tym ich ewidencja księgowa, należą do tych elementów gospodarki finansowej
gminy, które muszą spełniać szczególne wymogi bezpieczeństwa; konieczne jest
też ścisłe ich przestrzeganie. Stwierdzone nieprawidłowości dowodzą niewłaściwego
funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Gminy.
W ramach prac nad nowym zakładowym planem kont należy
uwzględnić ustalenia kontroli w zakresie dokumentacji opisującej przyjęte
zasady rachunkowości.
Z zastrzeżeniem nieprawidłowości - w większości o mało
istotnym charakterze - wymienionych w protokole kontroli, sprawozdania
budżetowe sporządzano z zachowaniem obowiązujących zasad rzetelności,
zupełności, szczegółowości, prawidłowości i terminowości.
Kontrola
wykazała, że sprawy w zakresie rozrachunków budżetu gminy i Urzędu Gminy
prowadzono na zróżnicowanym poziomie. Wśród pozytywów na podkreślenie zasługuje
przestrzeganie - przy ewidencji operacji gospodarczych - zasady memoriału,
dochowanie obowiązku realności sald kont rozrachunkowych ksiąg głównych budżetu
gminy i Urzędu Gminy, w zasadzie terminowe regulowanie zobowiązań, naliczanie i
egzekwowanie odsetek z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetu gminy, a
także nieprzekraczanie przez Zarząd Gminy danych mu upoważnień do dokonywania
wydatków budżetowych, natomiast do nieprawidłowości budzących szczególny
niepokój - ze względu na skalę i niepodejmowanie w okresie objętym obecną
kontrolą działań zmierzających do wyeliminowania przyczyn ich powstania -
należy zaliczyć dopuszczenie do przedawnienia zobowiązań podatkowych w wys.
24.795,27 zł (stan na 31 grudnia 2001 r.) z tytułu niektórych podatków
lokalnych.
Kontrola wykazała, że przy planowaniu i realizacji
przychodów budżetowych przestrzegano ogólnie obowiązujących przepisów prawa, a
także udzielonych przez Radę Gminy upoważnień do zaciągania kredytów i
pożyczek.
Pozytywnie należy ocenić wykonywanie obowiązków w zakresie
dochodów z tytułu dochodów z mienia komunalnego, opłaty za korzystanie z
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz opłaty skarbowej, natomiast
negatywnie - z tytułu podatków: rolnego od osób fizycznych, od nieruchomości od
osób prawnych oraz od środków transportowych. Mimo, że w porównaniu z wynikami
poprzedniej kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy, należy odnotować
w tym zakresie istotny postęp, to nadal ten fragment gospodarki finansowej
gminy prowadzony jest niezadawalająco. Spośród licznych nieprawidłowości
zwracam Pana uwagę na kilka najistotniejszych:
• nieterminowe doręczanie podatnikom
nakazów płatniczych; w przypadku sołectwa Sąsiadka skala tej nieprawidłowości
upoważnia do oceny, że nieterminowość doręczania tych nakazów stała się zasadą,
zamiast ewentualnie być wyjątkiem,
• niepodjęcie czynności zmierzających
do zabezpieczenia w formie hipoteki przymusowej na majątku podatników
należności z tytułu zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości;
• niedochodzenie od spadkobierców
zaległości podatkowych spadkodawców,
• niepodejmowanie konsekwentnych
czynności zmierzających do wszczęcia postępo- wania egzekucyjnego wobec
podatników posiadających zaległości podatkowe, w tym występowania do sądu
cywilnego o ustanowienie przedstawicieli dla osób, których miejsce pobytu nie
jest znane, celem doręczenia im tytułów wykonawczych,
• niewydawanie decyzji o ustaleniu
zaległości podatkowych po upływie terminu płatności podatku od środków
transportowych,
• niewydawanie decyzji o
odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawców,
• zawarcie w umowie w sprawie
przeniesienia własności budynków i budowli w zamian za zaległości podatkowe
niewłaściwych postanowień, w wyniku których Gmina poniosła szkodę finansową w
kwocie 4.237,75 zł.
Skutkiem m.in. tych nieprawidłowości jest niski poziom
realizacji zaplanowanych na 2001 r. dochodów budżetowych z tytułu podatków:
rolnego od osób fizycznych (88%), od nieruchomości od osób prawnych (73%) oraz
od środków transportowych (64%).
Zwracam też Pana uwagę na konieczność ustalenia przez Radę
Gminy prawidłowej stawki wzrostu wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia
(zmiany) planu zagospodarowania przestrzennego gminy; uchwalenie zerowej stawki
oznacza niewykonanie obowiązku określonego w art. 10 ust. 3 ustawy o
zagospodarowaniu przestrzennym.
Kontrola wykazała, że w roku budżetowym 2001 nie
przekroczono planowanych wydatków budżetowych, co w tym zakresie dowodzi
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych. Z zastrzeżeniem wyjątków
wymienionych w protokole kontroli, wydatków tych dokonywano z poszanowaniem
przepisów prawa, w tym na wyróżnienie zasługuje stosowanie przepisów ustawy o
zamówieniach publicznych.
Kontrola ustaliła, że rozchodów budżetowych dokonano w
granicach kwot i na cele określone w uchwale budżetowej. Kredyty bankowe
spłacano terminowo, co dowodzi przestrzegania zasady dokonywania wydatków na
obsługę długu gminy przed innymi wydatkami budżetowymi.
Wyniki kontroli w zakresie mienia komunalnego dowodzą, że
sprawy w tym zakresie prowadzono w zasadzie prawidłowo, jakkolwiek niektóre -
wymienione w protokole kontroli - środki trwałe zaewidencjonowano z naruszeniem
przepisów ustawy o rachunkowości; w szczególności nie zapewniono obowiązku
bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych i zgodności ewidencji analitycznej z
ewidencją syntetyczną. Z zastrzeżeniem wyjątków opisanych w protokole kontroli,
umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych dokonywano prawidłowo, a także przestrzegano terminów i częstotliwości
inwentaryzacji składników mienia komunalnego.
Kontrola ustaliła, że zadania administracji rządowej zlecone
gminie zostały wykonane w całości, a dotacje wykorzystane z zachowaniem zasad
gospodarki finansowej określonych w ustawie o finansach publicznych, tj.
celowości, rzetelności i gospodarności. Dotacje te prawidłowo rozliczono, zaś
dochody związane z ich realizacją terminowo odprowadzono na rachunek budżetu
państwa. W tym zakresie zwraca jedynie uwagę nierealizowanie obowiązków
określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie
szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania planów finansowych zadań z
zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu
terytorialnego ustawami oraz przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego
dotacji celowych na realizację tych zdań.
Kontrola rozliczeń finansowych z gminnymi jednostkami
organizacyjnymi wykazała, że otrzymały z budżetu gminy środki finansowe w
kwotach nie przekraczających zaplanowanych i prawidłowo się z nich rozliczyły.
Jednakże Gospodarstwo Pomocnicze przy Urzędzie Gminy dokonało wpłaty do budżetu
gminy części zysku za rok budżetowy 2000 z naruszeniem obowiązujących zasad i
terminów, zaś za rok budżetowy 2001 takiej wpłaty nie dokonało.
Poniżej przedstawiam stwierdzone przez kontrolę
nieprawidłowości i uchybienia, z wyjątkiem: usuniętych w trakcie trwania kontroli,
skwitowanych udzieleniem instruktażu właściwym pracownikom Urzędu Gminy oraz o
incydentalnym i jednocześnie mało istotnym charakterze, a na podstawie art. 9
ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz.
577 ze zm.) wskazuję sposób ich usunięcia i źródeł powstania.
1. W
zakresie ustaleń ogólno - organizacyjnych:
1.1. Nieustalenie przez wójta gminy szczegółowych
procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, w tym zgodności
z planem finansowym, zasad wstępnej oceny celowości wydatków ponoszonych w
związku z realizacj zadań, w tym wydatków na koszty funkcjonowania Urzędu
Gminy, oraz sposobu wykorzystania wyników tej kontroli i oceny, co naruszało
przepisy art. 28a ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do
31 grudnia 2001 r.
Ustalić - w formie
pisemnej - procedury kontroli finansowej dotyczącej procesów związanych z
gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowania
mieniem, stosownie do obowiązku określonego w przepisie art. 35a ust. 3 w
związku z przepisami art. 35a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach
publicznych, wprowadzonym przepisem art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r.
zmieniającej m.in. ustawę o finansach publicznych z dniem 1 styczna 2002 r.
(Dz. U. Nr 102, poz. 1116) - str. 4 protokołu.
2. W
zakresie księgowości i sprawozdawczości:
2.1. Nieprawidłowe i niekompletne opracowanie w 2001 r.
dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, polegające na:
• nieokreśleniu
zasad wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawa o rachunkowości
pozostawia kierownikowi jednostki prawo wyboru,
• nieujęciu
w zakładowym planie kont (w wykazie kont) kont: 139 „Inne rachunki bankowe”,
201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - materiały”, 222 „Rozliczenie
dochodów budżetowych”, 240-2 „Pozostałe rozrachunki - Wodrol” księgi głównej
Urzędu Gminy oraz kont: 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych - Urząd Gminy” i
223 „Rozliczenie wydatków budżetowych - Urząd Gminy” księgi głównej budżetu
gminy, na których prowadzono ewidencję operacji gospodarczych,
• nieokreśleniu
konta (kont) księgi głównej Urzędu Gminy służącego (służących) do ewidencji
umorzenia wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych,
• nieokreśleniu
zasad funkcjonowania kont 020 „Wartości
niematerialne i prawne” i 223
„Rozliczenie wydatków budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy, na których
prowadzono ewidencję operacji gospodarczych,
• ustaleniu
zasad funkcjonowania konta 130-1 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych - dochody” i konta 130-2 „Rachunek bieżący jednostek
budżetowych - wydatki” księgi głównej Urzędu Gminy w części dotyczącej
przeksięgowań zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych na konto 800
„Fundusz jednostki” w sposób uniemożliwiający prawidłowe ustalenie na koniec
roku obrotowego stanu funduszu Urzędu Gminy,
• nieujęciu
(w wykazie stosowanych ksiąg rachunkowych) ksiąg rachunkowych: dziennika dla
Urzędu Gminy, księgi głównej dla budżetu gminy, wszystkich - oprócz
księgi inwentarzowej środków trwałych oraz wyposażenia - kont ksiąg
pomocniczych do kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy, zestawienia
obrotów i sald kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy oraz
zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych do kont tych ksiąg głównych.
Opracować w sposób
prawidłowy i zgodny z potrzebami księgowości budżetu gminy i Urzędu Gminy
dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości oraz zgodnie z przepisami
art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst
jednolity: Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694), w tym:
• ustalić zasady wyceny
aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawodawca pozostawił ich uregulowanie
kierownikowi jednostki, stosownie do przepisów art. 10 ust. 2 w związku z
przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy; przestrzegać przy tym przepisów
rozdziału 4 „Wycena aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego” tej
ustawy,
• ująć w zakładowym
planie kont (w wykazie kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy)
wszystkie faktycznie stosowane w ewidencji księgowej konta, ponieważ - zgodnie
z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości - zapisów księgowych na
kontach księgi głównej dokonuje się w porządku systematycznym na kontach
przewidzianych w zakładowym planie kont; od 1 stycznia 2002 r. zasadę tę
zawierają także przepisy § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów
kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz
niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153, poz. 1752),
• ustalić, poprzez
nadanie symbolu, nazwy i zasad funkcjonowania, konto księgi głównej Urzędu
Gminy służące do ewidencji umorzenia wartości początkowej wartości
niematerialnych i prawnych, stosownie do przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 cytowanego
rozporządzenia,
• ustalić zasady
funcjonowania kont: 020 „Wartości niematerialne i prawne” i 223 „Rozliczenie
wydatków budżetowych” oraz właściwe, umożliwiające prawidłowe ustalenie stanu
funduszu Urzędu Gminy, zasady funkcjonowania konta 130 „Rachunek bieżący
jednostek budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy, stosownie do przepisów art.
10 ust. 2 w związku z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o
rachunkowości w związku z przepisami § 11 ust. 3 i § 12 ust. 1 cytowanego rozporządzenia,
• uzupełnić wykaz
stosowanych w Urzędzie Gminy ksiąg rachunkowych o prowadzone księgi: dziennik
dla Urzędu Gminy, księga główna dla budżetu gminy, wszystkie - oprócz ksiąg
inwentarzowych środków trwałych i wyposażenia - konta ksiąg pomocniczych,
zestawienia obrotów i sald kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy
oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych, stosownie do przepisów art. 10
ust 2 w związku z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o
rachunkowości - str. 5, 6, 7 protokołu.
2.2. Prowadzenie ewidencji operacji
gospodarczych na kontach księgi głównej Urzędu Gminy: 139 „Inne rachunki
bankowe”, 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - materiały”, 222
„Rozliczenie dochodów budżetowych” i 240-2 „Pozostałe rozrachunki - Wodrol”
oraz na kontach księgi głównej budżetu gminy: 222 „Rozliczenie dochodów
budżetowych - Urząd Gminy” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych - Urząd
Gminy”, które nie zostały przewidziane w zakładowym planie kont.
Przestrzegać prowadzenia
ewidencji księgowej na kontach księgi głównej ustalonych w zakładowym planie
kont, stosownie do obowiązku wynikającego z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o
rachunkowości. W sytuacji, gdy zamieszczona w zakładowym planie kont liczba
kont syntetycznych okaże się niewystarczająca dla potrzeb prawidłowego
prowadzenia ewidencji, ująć w tym planie konta dodatkowe, zgodne co do treści
ekonomicznej z odpowiednimi kontami wykazu kont, zgodnie z przepisami § 12 ust.
1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości - str. 8
protokołu.
2.3. Niezachowanie zasady prowadzenia zapisów
operacji gospodarczych w porządku systematycznym przy ewidencji operacji
gospodarczych dotyczących należności za sprzedane składniki majątkowe gminy,
będących należnymi dochodami budżetu gminy, i ich wpływu na rachunek bankowy
budżetu gminy oraz zwroty przez podległe jednostki organizacyjne wydatków
poniesionych na rozmowy telefoniczne i za korzystanie przez mieszkańców z tzw.
„telefonu wiejskiego”, które obciążyły wydatki budżetowe 2001 r.
Przestrzegać obowiązku
dokonywania zapisów o zdarzeniach w porządku systematycznym, zgodnie z
ustaleniami zawartymi w prawidłowo opracowanym zakładowym planie kont,
stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a w
szczególności:
a) należności z tytułu sprzedaży składników majątkowych
określone w wystawionej nabywcy przez Urząd Gminy fakturze (rachunku
uproszczonym), które nie zostały uregulowane w dniu ich powstania ujmować:
Wn 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,
Ma 760 „Pozostałe przychody i koszty”,
b) wpływ tych należności na rachunek bankowy budżetu gminy:
- w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,
- w księdze głównej budżetu gminy:
Wn 133 „Rachunek bieżący budżetu”,
Ma 901 „Dochody budżetu gminy”,
c) kwoty z tytułu dochodów budżetowych wpłacone przez
nabywców składników mienia komunalnego (dochody nieprzypisane) w danym okresie
sprawozdawczym w wypadku potwierdzenia wpływu tych kwot przez bank w następnym
okresie sprawozdawczym:
- w księdze głównej budżetu gminy:
Wn 140 „Inne środki pieniężne”,
Ma 901 „Dochody budżetu gminy”,
- w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki
pieniężne”,
Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,
d) zwrot wydatków za rozmowy telefoniczne, które obciążyły
wydatki budżetowe danego okresu sprawozdawczego, dokonywane przez podległe
jednostki organizacyjne oraz za korzystanie przez mieszkańców z tzw. „telefonu
wiejskiego” ujmować:
- w księdze głównej budżetu gminy:
Wn 133 „Rachunek bieżący budżetu”,
Ma 902 „Wydatki budżetu”,
- w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 240 ”Pozostałe rozrachunki”,
stosownie do zasad funkcjonowania tych kont określonych w
prawidłowo opracowa- nym zakładowym planie kont oraz odpowiednio w załącznikach
nr 1 i nr 2 rozporzą- dzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości - str.
10, 11 protokołu.
2.4. Naruszenie obowiązku bieżącego
prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz niezacho- wanie zgodności zapisów na koncie
130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy z
zapisami w księgowości banku, w wyniku nieujęcia części operacji gotówkowych w
dniu, w którym zostały one dokonane.
Przestrzegać obowiązku
bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w szczególności ujmowania operacji
gotówkowych w dniu, w którym zostały one dokonane, stosownie do przepisów art.
24 ust. 1 i ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości. Przestrzegać zasady dokonywania
zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” księgi głównej
Urzędu Gminy na podstawie wyciągów bankowych, tak aby zachodziła pełna zgodność
zapisów księgowych pomiędzy księgowością Urzędu Gminy a księgowością banku,
stosownie do zasad funkcjonowania tego konta określonych w prawidłowo
opracowanym zakładowym planie kont oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości - str. 12, 13, 28, 29 protokołu.
2.5. Nieprawidłowości dotyczące zasad
sporządzania sprawozdań budżetowych, polegające na:
• niezamieszczeniu
na jednostkowych i zbiorczych sprawozdaniach: Rb-27S z wykonania planu dochodów
budżetowych oraz Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych - wszystkie za
okres od początku roku do 31 grudnia 2001 r. - podpisów wraz z pieczątkami z
imieniem i nazwiskiem skarbnik gminy i przewodniczącego Zarządu Gminy,
• wykazaniu
w jednostkowym sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za
okres od początlu roku do 31 grudnia 2001 r. wykonanych wydatków budżetowych w
kwotach zaokrąglonych do pełnych złotych, zamiast w złotych i groszach,
• nieoznaczeniu
w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych - za okres od
początku roku do 31 grudnia 2001 r. - nazwy jednostki sprawozdawczej i okresu
sprawozdawczego,
• wykazaniu
w kolumnie 5. „Należności” sprawozdań - jednostkowego i zbiorczego - z
wykonania planu dochodów jednostki samorządu terytorialnego za okres od
początku roku do 31 grudnia 2001 r. należności budżetowych z tytułu podatków
rolnego i leśnego od osób fizycznych w kwocie łącznej.
Przestrzegać zasad
sporządzania sprawozdań budżetowych określonych w przepisach rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej
(Dz.U. Nr 24, poz. 279), a w szczególności:
• zamieszczać odręczny
podpis wraz z pieczątkami z imieniem i nazwiskiem skarbnika gminy i
przewodniczącego Zarządu Gminy na każdym formularzu sprawozdań w oznaczonych miejscach, stosownie do
przepisu § 9 ust. 2 tego rozporządzenia,
• w jednostkowych
sprawozdaniach: Rb-27S miesięczne/roczne sprawozdanie o dochodach budżetowych
oraz Rb-28S miesięczne/roczne sprawozdanie o wydatkach budżetowych wykazywać
dane w złotych i groszach, stosownie do przepisu § 8 ust. 2 pkt 1 tego
rozporządzenia,
• sprawozdania
budżetowe Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych ozna- czać nazwą i
adresem jednostki sprawozdawczej oraz okresem sprawozdawczym, zgodnie ze wzorem
stanowiącym załącznik nr 16 do tego rozporządzenia.
Dostosować komputerowy
system przetwarzania danych, używany w Urzędzie Gminy do ewidencji podatków i
opłat lokalnych, w sposób umożliwiający oddzielne wykazywanie należności z
tytułu podatków rolnego i leśnego od osób fizycznych, stosownie do przepisów §
3 ust. 1 pkt 6 załącznika nr 2 do cytowanego rozporządzenia oraz dla
zapewnienia obowiązku klasyfikowania tych należności zgodnie z wymogami
określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w
sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i
rozchodów (Dz.U. Nr 59, poz. 688 ze zm.) - str. 14, 15, 16, 17, 18, 19
protokołu.
3. W
zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków:
3.1. Nieprzeprowadzanie inwentaryzacji gotówki w
kasie Urzędu Gminy z częstotliwością określoną w przepisach wewnętrznych.
Przestrzegać obowiązku
inwentaryzacji gotówki w kasie z częstotliwością co najmniej raz na kwartał,
ustalonego w § 4 ust. 3 pkt 3 „Instrukcji inwentaryzacyjnej” i w pkt 12.
„Instrukcji kasowej” obowiązującej w Urzędzie Gminy w Sułowie - str. 25
protokołu.
3.2. Przypadki nieprawidłowości przy sporządaniu
raportów kasowych w części odnoszącej się do daty dokumentowania operacji
gotówkowych, polegające na:
• niezgodności
zapisów raportów kasowych „wydatki” z załączonymi do nich dowodami źródłowymi,
na których udokumentowano datę odbioru gotówki przez uprawnione osoby,
• ujmowaniu
w raportach kasowych gotówki jako rozchodowanej, ale faktycznie nie wypłaconej
w danym dniu,
• niewskazaniu
w raportach kasowych daty dokonania operacji gospodarczych,
• nieoznaczaniu
raportów kasowych nazwą jednostki, której dotyczą,
• niezałączaniu
do raportów kasowych dowodów potwierdzających odprowadzenie do banku gotówki z
tytułu dochodów budżetowych.
Zobowiązać kasjera
Urzędu Gminy do:
• bieżącego
sporządzania raportów kasowych, poprzez ujmowanie w nich operacji gotówkowych w
dniu, w którym zostały one dokonane, stosownie do przepisu art. 24 ust. 5 pkt 3
ustawy o rachunkowości,
• przestrzegania
obowiązku rzetelnego sporządzania raportów kasowych, stosownie do przepisu art.
24 ust. 2 tej ustawy,
• właściwego, m.in.
poprzez umieszczenie daty, udokumentowywania dokonania operacji gospodarczych,
stosownie do przepisu art. 23 ust. 2 pkt 1 tej ustawy,
• trwałego oznaczania
raportów kasowych nazwą jednostki, której dotyczą, stosownie do przepisu art.
13 ust. 4 pkt 1 tej ustawy,
• dołączania do
raportów kasowych dowodów potwierdzających odprowadzenie do banku gotówki
przyjętej do kasy Urzędu Gminy (np. bankowych dowodów wpłaty), stosownie do
przepisu art. 20 ust. 2 pkt 1 tej ustawy - str. 25, 25, 27 protokołu.
3.3. Niepotwierdzanie sprawdzenia raportów
kasowych przez zobowiązanych do tego pracowników Referatu Finansów i Budżetu
Urzędu Gminy.
Zobowiązać pracowników
Referatu Finansów i Budżetu Urzędu Gminy do potwierdzania na raportach kasowych
sprawdzenia zgodności dokonanych w nich zapisów o operacjach pieniężnych z
dowodami źródłowymi, zgodnie z postanowieniami zawartymi w § 11. -
obowiązującej w Urzędzie Gminy - „Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów” -
str. 27 protokołu.
3.4. Niezgodność zapisów i sald raportów kasowych
z obrotami i saldem konta 101 „Kasa” księgi głównej Urzędu Gminy na koniec
stycznia i grudnia 2001 r.
Przestrzegać obowiązku
uzgadniania zapisów i sald dokonanych w poszczególnych raportach kasowych z
zapisami i saldami dokonanymi na koncie 101 „Kasa” księgi głównej Urzędu Gminy,
stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości - str. 28, 29
protokołu.
3.5. Nieobjęcie „kart drogowych” ewidencją
druków ścisłego zarachowania.
Przestrzegać obowiązku
obejmowania „kart drogowych” ewidencją druków ścisłego zarachowania, stosownie
do obowiązku określonego w punkcie 6. - obowiązującej w Urzędzie Gminy -
„Instrukcji kasowej” - str. 32 protokołu.
4. W
zakresie wykonania budżetu:
4.1. Nierzetelne sporządzenie zbiorczego sprawozdania
Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych
jednostki samorządu terytorialnego” za okres od początku roku do 30 czerwca
2001 r., poprzez wykazanie nierzeczywistych skutków obniżenia górnej stawki
podatku od nieruchomości (budyn- ków należących do podatników będących osobami
fizycznymi).
Przestrzegać obowiązku
wykazywania w kolumnie 12. „Skutki obniżenia górnych stawek podatków za okres
sprawozdawczy” sprawozdania Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania
planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” kwot
stanowiących różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać stosując
górne stawki podatku od nieruchomości, a dochodami, jakie wynikają z
zastosowania niższych stawek uchwalonych przez Radę Gminy, przyjmując do
wyliczenia tej różnicy - w odniesieniu do podatku od nieruchomości od budynków
mieszkalnych należących do podatników będących osobami fizycznymi - podstawę
opodatkowania, stanowiącą rzeczywistą, a nie szacunkową, sumę powierzchni
budynków mieszkalnych, tj. wykazaną w wykazach nieruchomości składanych
organowi podatkowemu - zgodnie z obowiązkiem określonym w art. 6 ust. 6 ustawy
z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity:
Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84) - przez tych podatników, stosownie do § 3 ust.
1 pkt 9 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów
jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik nr 2 do
rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej w związku z § 10 ust. 1
tego rozporządzenia.
Egzekwować od podatników
będących osobami fizycznymi obowiązek składania wykazów nieruchomości, w tym
dotyczących budynków mieszkalnych, stosownie do przepisu art. 6 ust. 6 ustawy o
podatkach i opłatach lokalnych, podejmując także czynności zmierzające do
zastosowania środków przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 10 września 1999
r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930 ze zm.) - str. 41, 42
protokołu.
4.2. Nieprawidłowości w zakresie doręczania decyzji
ustalających wysokość zobowiązania pieniężnego (nakazów płatniczych) ,
polegające na:
• nieterminowym
doręczaniu tych decyzji,
• nieudokumentowaniu
doręczenia oraz przyczyn niedoręczenia tych decyzji,
• niewystępowaniu
do sądu powszechnego z wnioskami o wyznaczenie przedstawicieli dla podatników
nieznanych z miejsca pobytu, celem doręczenia im nakazów płatniczych,
oraz bezzasadne dokonanie przypisu na koncie
podatnika, któremu nie doręczono decyzji ustalającej wysokość zobowiązania
podatkowego.
Przestrzegać obowiązku
doręczania podatnikom nakazów płatniczych w terminie nie późniejszym niż na 14
dni przed ustawowym terminem płatności zobowiązania podatkowego, stosownie do
przepisów art. 47 § 2 Ordynacji podatkowej.
Nakazy te doręczać
podatnikom za potwierdzeniem przez nich własnoręcznym podpisem i wskazaniem
daty doręczenia, stosownie do przepisów art. 152 § 1 Ordyna- cji podatkowej.
Jeżeli odbierający nakaz płatniczy nie może potwierdzić jego doręczenia lub
uchyla się od tego, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje
osobę, która odebrała nakaz płatniczy, i przyczynę braku jej podpisu, stosownie
do przepisów art. 152 § 2 tej ustawy. Zobowiązać osoby, przez które organ
podatkowy doręcza nakazy płatnicze, do przestrzegania tych obowiązków.
Rozważać występowanie do
sądu powszechnego z wnioskami o wyznaczenie przedstawicieli dla podatników
nieznanych z miejsca pobytu, celem doręczenia im nakazów płatniczych, stosownie
do przepisów art. 152 § 2 w związku z przepisem art. 138 § 1 Ordynacji podatkowej.
Ustanowienie przestawiciela umożliwia, w przypadku osoby zobowiązanej do
zapłacenia podatku, wyegzekwowanie odsetek za zwłokę od dnia upływu terminu
płatności podatku do dnia zapłaty, jak również dokonanie wpisu przysługującej
gminie hipoteki przymusowej do księgi wieczystej.
Niepodjęcie
konsekwentnych i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów
płatniczych powoduje, że - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej
- zobowiązanie podatkowe nie powstaje; bezzasadne więc jest dokonywanie
przypisu zobowiązania podatkowego na koncie podatnika.
W przypadku ustalenia,
że podatnik nie żyje, wydać - po przeprowadzeniu postępowania o stwierdzenie
nabycia spadku (art. 1025 Kodeksu cywilnego) - decyzje o odpowiedzialności
spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów
art. 100 w związku z przepisem art. 102 Ordynacji podatkowej - str. 48, 49, 57,
58 protokołu.
4.3. Niepodejmowanie konsekwentnych czynności
zmierzających do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w stosunku do podatników
zalegających z uiszczaniem zobowiązań podatkowych w wyniku czego dopuszczono do
przedawnienia zobowiązań podatkowych z lat 1994 - 1996 w łącznej kwocie
24.795,27 zł (według stanu na 31 grudnia 2001 r.).
Podejmować wszelkie -
prawem przewidziane - czynności mające na celu wyegzekwowanie należnych gminie
dochodów z tytułu podatków oraz nie dopuszczenie do przedawnienia zobowiązań
podatkowych, w szczególności poprzez:
• terminowe doręczanie
decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego, stosownie do przepisów
art. 47 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej; jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie
podatkowe została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, obowiązek ten ulega
przedawnieniu, stosownie do przepisu art. 68 § 1 tej ustawy,
• dokonywanie
systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązań podatkowych, zgodnie z
przepisami § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w
sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji (Dz.U. Nr 137, poz. 1541), w którym to rozporządzeniu w rozdziale
2. określono tryb postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy
podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych,
• podejmowanie - w
przypadku zwłoki w zapłacie zobowiązania podatkowego - czynności zmierzających
do wszczęcia postępowania egzekucyjnego: wystawienie upomnienia a po
bezskutecznym upływie określonego w nim terminu zapłaty - tytułu wykonawczego,
stosownie do przepisów § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia w
związku z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161 ze
zm.); stosownie do przepisu art. 70 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 927 ze zm.) bieg przedawnienia zostaje
przerwany przez pierwszą czynność organu egzekucyjnego (doręczenie
zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego zaopatrzonego w klauzulę
wykonalności),
• zabezpieczanie
zobowiązań podatkowych hipoteką przymusową w trybie i na zasa- dach określonych
w przepisach art. 34 i nast. Ordynacji podatkowej; stosownie do przepisu art.
70 § 6 tej ustawy tak zabezpieczone zobowiązania podatkowe nie ulegają
przedawnieniu;
wszystkie wyżej powołane przepisy pozostają w związku z
przepisem art. 92 pkt 2 w związku z art. 129 ust. 1 ustawy o finansach
publicznych.
Ustalić pracowników
Urzędu Gminy odpowiedzialnych za dopuszczenie do przedawnienia kwoty 24.795,27
zł oraz rozważyć dochodzenie od nich odszkodowania na zasadach określonych w
przepisach działu piątego Kodeksu pracy - str. 35, 61, 63 protokołu.
4.4. Nieegzekwowanie od inkasentów podatków
obowiązku terminowego dokonywania wpłat zainkasowanej gotówki na rachunek
bankowy budżetu gminy oraz nienaliczenie i niepobranie przez inkasentów odsetek
za zwłokę.
Zobowiązać inkasentów do
terminowego wnoszenia na rachunek bankowy budżetu gminy zainkasowanych kwot;
stosownie do przepisu art. 47 § 4a Ordynacji podatkowej terminem płatności dla
inkasentów jest dzień następujący po dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa
podatkowego powinna nastąpić zapłata podatku, chyba że właściwy organ gminy
(organem gminy jest Rada i Zarząd Gminy) ustali termin późniejszy; termin ten
może być – na wniosek inkasenta, ze względu na jego ważny interes odroczony
przez organ podatkowy po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, stosownie do
przepisów art. 18 § 1 pkt 1 w związku z § 2.
Stosownie do przepisu
art. 51 § 3 w związku z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej raty podatków nie
wpłacone w terminie przez inkasenta traktuje się jako zaległość podatkową, od
której należy naliczyć i pobrać odsetki za zwłokę.
Zobowiązać inkasentów do
przestrzegania obowiązku pobierania od podatników regulujących zobowiązania
podatkowe po upływie ustawowego terminu płatności odsetek za zwłokę, zgodnie z
przepisami art. 53 § 3 Ordynacji podatkowej - str. 52, 53, 54 protokołu.
4.5. Przypadki udzielenia ulg w podatku
rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej, mimo nieudokumentowaniu faktu, że
osoby powołane do tej służby pracowały bezpośrednio przed tym powołaniem w
gospodarstwie podatników, zamieszkiwały w tym gospodarstwie oraz nie osiągały
przychodów z inych źródeł.
Przy rozpatrywaniu
wniosków (żądań) o udzielenie ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania służby
wojskowej przestrzegać zasad określonych w przepisach art. 13a ustawy z dnia 15
listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.), w
szczególności zebrać materiał dowodowy potwierdzający, że osoby powołane do
odbycia służby wojskowej bezpośrednio przed tym powołaniem pracowały i
zamieszkiwały w gospodarstwach członków swoich rodzin i nie osiągały przychodów
z innych źródeł (art. 13a ust. 2 tej ustawy); dowodem tym może być m.in.
oświadczenie podatnika złożone w trybie określonym w art. 180 § 2 Ordynacji
podatkowej - str. 54 protokołu.
4.6. Przypadki odraczania terminu płatności
zaległości podatkowych.
Decyzje o odroczeniu
terminu płatności podejmować wyłącznie w odniesieniu do podatku; podatek nie
zapłacony w terminie staje się zaległością podatkową, od której należy naliczyć
odsetki oraz którą, na wniosek podatnika, można umorzyć lub jej zapłatę, wraz z
odsetkami za zwłokę, rozłożyć na raty bez ograniczenia kwoty i terminu zapłaty,
stosownie do przepisów art. 48 i art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej oraz § 2 ust.
1 pkt 2 i pkt 3 lit. b/ rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów
ustawy - Ordynacja podatkowa - str. 55 protokołu.
4.7. Przypadki decyzji organu podatkowego o
umorzeniu zaległości podatkowych nie zawierających uzasadnienia faktycznego i
prawnego.
W decyzjach organu
podatkowego o umorzeniu zaległości podatkowych zamieszczać wszystkie
elementy wymienione w art. 210 § 1 Ordynacji podatkowej, a w szczególności
uzasadnienie faktyczne polegające na wskazaniu faktów, które organ podatkowy
uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę oraz przyczyn, dla których
innym dowodom odmówił wiarygodności, oraz uzasadnienie prawne, zawierające
podstawę prawną decyzji, stosownie do przepisów art. 210 § 4 tej ustawy.
Zgodnie z przepisami
art. 210 § 5 Ordynacji podatkowej można odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy
uwzględnia ona w całości żądanie strony; nie dotyczy to jednak decyzji wydanej
na skutek odwołania lub na podstawie której przyznano ulgę w zapłacie podatku,
którą m.in. jest umorzenie zaległości podatkowej - str. 56 protokołu.
4.8. Dokonanie wymiaru podatku rolnego Parafii,
posiadającej osobowośc prawną, w drodze decyzji organu podatkowego.
Poinformować Parafię,
posiadającą - stosownie do przepisów art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja
1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze
zm.) - osobowość prawną i będącą podatnikiem podatku rolnego, o obowiązku
składania deklaracji podatkowych i opłacania zadeklarowanego podatku rolnego,
zgodnie z przepisami art. 6a ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku rolnym - str. 56
protokołu.
4.9. Przypadki niedokonywania przerachowania
wniesionych przez podatników wpłat zaległości podatkowych na należność główną i
odsetki za zwłokę w sytuacji, gdy wpłata nie pokrywała kwoty należności głównej
wraz z odetkami za zwłokę.
Przestrzegać obowiązku
zaliczania wpłat zaległości podatkowych w kwotach ich nie pokrywających wraz z
odsetkami za zwłokę proporcjonalnie na poczet zaległości podatkowej i odsetek
za zwłokę, w stosunku, w jakim w dniu wpłaty pozostaje kwota zaległości
podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę, stosownie do przepisów art. 55 § 2
Ordynacji podatkowej - str. 56, 59 protokołu.
4.10. Niewydanie przez organ podatkowy decyzji o
ustaleniu zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości w stosunku do
podatników wymienionych w protokole kontroli oraz wobec właścicieli środków
transportowych podlegających opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych.
Wydać decyzje o
ustaleniu zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości oraz naliczyć
odsetki za zwłokę określając ich wysokość na dzień wydania tych decyzji - w
kwotach wynikających z protokołu kontroli, a także wobec właścicieli -
wymienionych w protokole kontroli - środków transportowych, po uprzednim
wszczęciu postępowania z urzędu, w formie postanowienia, stosownie do przepisów
odpowiednio art. 21 § 3 i art. 53 § 4 w związku z przepisem art. 165 § 2
Ordynacji podatkowej.
Przed wydaniem tych
decyzji wyznaczyć stronom trzydniowy termin do wypo- wiedzenia się w sprawie
zebranego materiału dowodowego, zgodnie z przepisami art. 200 § 1 Ordynacji
podatkowej - str. 61, 62, 64, 65, 66 protokołu.
4.11. Nieprawidłowości dotyczące potrącenia
zaległości podatkowych w zamian za przejęcie przez Gminę Sułów składników
majątkowych, polegające na:
1) zawarciu „umowy przeniesienia prawa
użytkowania wieczystego, własności budynków i budowli celem zwolnienia z długu”
(w formie aktu notarialnego), zawierającej niezgodne z prawem postanowienia, a
to:
a) określenie części nazwy tej umowy w postaci
przeniesienia prawa użytkowania wieczystego,
b) ustaleniu, że wartość prawa użytkowania
wieczystego gruntu - na którym znajdują się budynki i budowle przekazane w
zamian za zaległości podatkowe - ustalona w kwocie 4.237,75 zł wchodzi w skład
kwoty długu z tytułu zaległości podatkowych, z którego podatnik został
zwolniony w zamian za przekazane Gminie Sułów składniki majątkowe,
c) zwolnieniu podatnika z długu w postaci
zaległości podatkowych (wygaśnięcie zobowiązań podatkowych) w kwocie 37.203,01
zł, zamiast w kwocie 32.965,26 zł, skutkujące wyrządzeniem Gminie Sułów szkody
finansowej w kwocie 4.237,75 zł,
2) wykazaniu w sprawozdaniach (jednostkowym i
zbiorczym) Rb-27S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów
budżetowych” za okres od początku roku do 31 grudnia 2001 r. niewłaściwych
kwot, a to:
- w kolumnie 6. „Potrącenia” - 32.965,26
zł stanowiącej wartość budynków i budowli, których własność została
przeniesiona na Gminę Sułów w trybie potrącenia zobowiązań podatkowych,
- w kolumnie 13. „Skutki udzielonych przez gminę
ulg, odroczeń ...” - 4.237,75 zł jako umorzonej zaległości podatkowej.
Wystąpić do notariusza o
dokonanie konwalidacji umowy o przeniesienie prawa użytkowania wieczystego,
własności budynków i budowli celem zwolnienia z długu, zawartej 24 października
2001 r. w formie aktu notarialnego (rep.nr 2285/2001), poprzez:
• zmianę nazwy umowy
na: „Umowa o rozwiązaniu umowy o ustanowieniu prawa użytkowania wieczystego,
własności budynków i budowli, celem zwolnienia z długu”, stosownie do przepisu
art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) oraz zgodnie z wnioskiem podatnika,
• ujęcie postanowienia
mówiącego, że strony rozwiązują umowę zawartą 7 marca 1996 r. o ustanowieniu
przez Gminę Sułów prawa użytkowania wieczystego działki nr 781/2,
• ujęcie postanowienia
mówiącego, że podatnik przenosi na Gminę Sułów prawo własności budynków i
budowli o wartości 32.965,26 zł, wybudowanych przez niego na działce nr 781/2,
celem zwolnienia z długu w postaci zaległości podatkowych w tej kwocie,
stosownie do przepisu art. 66 ust. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej
w związku z przepisem art. 81 ustawy z dnia 14 lutego 1991
r. - Prawo o notariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 639).
Po otrzymaniu tak
konwalidowanej umowy wszcząć, w formie postanowienia, postępowanie podatkowe, w
sprawie ustalenia zaległości podatkowej w kwocie 4.237,75 zł, stosownie do
przepisów art. 21 § 3 w związku z przepi- sem art. 165 § 2 Ordynacji
podatkowej. Przed wydaniem decyzji wyznaczyć stronie trzydniowy termin do
wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego, zgodnie z
przepisami art. 200 § 1 tej ustawy.
Decyzje o umorzeniu
zaległości podatkowych podejmować wyłącznie w trybie i na zasadach określonych
w przepisach art. 67 Ordynacji podatkowej, w szczególności na wniosek oraz - w
okolicznościach wymienionych w przepisach art. 67 § 4 tej ustawy - z urzędu, z
zachowaniem - określonego w przepisach art. 187 § 1 tej ustawy - obowiązku
zebraniu i rozpatrzenia w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego -
str. 61, 62, 63 protokołu.
4.12.Ustalenie - w uchwale nr
XXXV/188/2002 Rady Gminy z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie zmiany planu
zagospodarowania przestrzennego gminy Sułów - zerowej stawki opłaty w związku
ze wzrostem wartości nieruchomości w wyniku zmiany tego planu.
Opracować i przedłożyć
Radzie Gminy projekt uchwały nowelizującej uchwałę nr XXXV/188/2002 Rady Gminy
z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego
gminy Sułów, poprzez ustalenie stawki opłaty z tytułu wzrostu nieruchomości
objętych tą zmianą w przedziale od 1% do 30%, stosownie do przepisu art. 10
ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.
z 1999 r. Nr 15, poz. 139 ze zm.); w myśl pisma Ministerstwa Finansów z dnia 27
sierpnia 2001 r., skierowanego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie,
uchwalenie zerowej stawki tej opłaty oznacza zwolnienie z niej, czego nie
przewidują przepisy tej ustawy - str. 66, 67 protokołu.
4.13. Nieustalenie opłat adiacenckich.
W przypadku zaistnienia
okoliczności określonych w art. 145 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami
(tj. po urządzeniu lub modernizacji drogi, stworzenia warunków podłączenia do
poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej), Zarząd Gminy powinien
ustalić opłatę adiacencką po uprzednim określeniu przez Radę Gminy, w drodze
uchwały, stawki procentowej tej opłaty, stosownie do przepisów art. 146 ust. 2
tej ustawy. Z art. 144 ust. 1 tej ustawy wynika, że właściciele nieruchomości i
niektórzy użytkownicy wieczyści uczestniczą w kosztach budowy urządzeń
infrastruktury technicznej, poprzez wnoszenie na rzecz gminy opłat
adiacenckich. Z kategorycznego sformułowania tego przepisu wynika, że istnieje
obowiązek podjęcia powyższej uchwały, a uchwalona stawka nie może być stawką
zerową. Wówczas trudno byłoby mówić o uczestniczeniu w kosztach budowy.
Wprawdzie ustawodawca nie wprowadził progu stawki procentowej, jednak ustalenie
zerowej stawki stanowiłoby faktycznie zaniechanie opłat adiacenckich i
zwolnienie właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości z obowiązku wynikającego
z art. 144 ust. 1 ustawy.
Opłatę adiacencką można
ustalić w terminie do 3 lat od dnia urządzenia lub modernizacji drogi albo od
stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń
infrastruktury technicznej, w wysokości mnie większej niż 50% różnicy pomiędzy
wartością tej nieruchomości przed zrealizowaniem inwestycji a jej wartością
zwiększoną w wyniku zrealizowanej przez gminę inwestycji, zgodnie z art. 145 i
art. 146 cytowanej ustawy. Nieustalenie tych opłat w okresie do 3 lat od dnia
stworzenia wyżej wskazanych warunków sprawia, że nie można dochodzić od właści-
cieli nieruchomości i użytkowników wieczystych, określonego w przepisach art.
144 ust. 2 tej ustawy, obowiązku wnoszenia tych opłat, a tym samym prowadzi to
do zaniechania ustalania i poboru dochodów, jakie można uzyskać z tytułu opłat
adiacenckich - str. 67, 68 protokołu.
4.14. Przypadki pobrania opłaty za korzystanie z
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwotach nieproporcjonalnych do
okresu ważności tych zezwoleń.
Przestrzegać obowiązku
pobierania opłaty za korzystanie z zewoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w
roku ich nabycia lub utraty w kwotach proporcjonalnych do okresu ważności tych
zezwoleń, stosownie do przepisu art. 111 ustawy z dnia 26 października
1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. Nr
35, poz. 230 ze zm.), przy czym okres ten należy liczyć w dniach - str. 69, 70
protokołu.
4.15. Niedokonywanie aktualizacji wysokości czynszu
dzierżawnego o wskaźnik inflacji.
Dokonywać aktualizacji
wysokości czynszu dzierżawnego określonego w umowie zawartej 1 lutego 1994 r. o
wskaźnik inflacji, stosownie do postanowienia zawartego w § 4 ust. 2 tej umowy
- str. 73 protokołu.
4.16. Opisanie - w specyfikacjach istotnych warunków
zamówienia - kryteriów oceny ofert oraz sposobu obliczenia wartości ofert w
sposób nie pozwalający na obiektywną ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej z
nich.
Przestrzegać obowiązku
opisywania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przyjętych kryteriów
wyboru ofert w sposób pozwalający na obiektywną ocenę i
wybór najkorzystniejszej oferty według przyjętych kryteriów, zgodnie z art. 27d
ust. 1 i stosownie do art. 16 i art. 35 ust. 1 pkt 6 i pkt 16 ustawy z dnia 10
czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664).
Ustalając kryteria
stanowiące podstawę wyboru najorzystniejszej oferty kierować się potrzebami
jednostki, związanymi z przedmiotem zamówienia, zwracając uwagę, że - zgodnie z
przepisami art. 27d ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych - kryteria te nie
mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności; mogą
one dotyczyć wyłącznie przedmiotu zamówienia - str. 74, 93, 97 protokołu.
4.17. Nieokreślenie - przy ustalaniu pracownikom
Urzędu Gminy dodatków do wyna- grodzenia zasadniczego - kwoty przyznanego
dodatku funkcyjnego, kwoty dodatku za wieloletnią pracę oraz kwoty dodatku
specjalnego.
Przy ustalaniu
pracownikom Urzędu Gminy dodatków do wynagrodzenia zasadniczego przestrzegać
obowiązku określania - poza stawką procentową - również kwoty przyznanego
dodatku funkcyjnego, dodatku za wieloletnią pracę oraz dodatku specjalnego,
stosownie do przepisów § 6, § 7 i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26
lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych
pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach
powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 61, poz. 707 ze zm.) - str. 77
protokołu.
4.18. Naruszenie przepisów ustawy o zakadowym
funduszu świadczeń socjalnych, poprzez wydatkowanie jego środków na zakup bonów towarowych, podczas gdy
obowiązujący w Urzędzie Gminy „Regulamin tworzenia i dysponowania zakladowym
funduszem świadczeń socjalnych” nie przewiduje takiego typu pomocy socjalnej,
oraz nieróżnicowanie przyznanych świadczeń z funduszu w zależności od sytuacji
życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionych do korzystania z funduszu.
Przestrzegać obowiązku
wydatkowania środków pieniężnych na cele przewidziane w obowiązującym w
Urzędzie Gminy „Regulaminie tworzenia i dysponowania zakładowym funduszem
świadczeń socjalnych” oraz uwzględniania sytuacji życiowej, rodzinnej i
materialnej osób uprawnionych do korzystania ze środków funduszu, stosownie do
przepisów odpowiednio art. 8 ust. 1 i
ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
(Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) - str. 80, 81 protokołu.
4.19. Przypadki nieprawidłowości w zakresie
rozliczenia kosztów podróży służbowych na obszarze kraju, poprzez
• niewskazanie
w poleceniu wyjazdu służbowego miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży
służbowej,
• ustalenie
diety z tytułu podróży służbowej w niewłaściwej kwocie,
• bezpodstawne
potrącenie 20% podatku dochodowego od osób fizycznych od należności z tytułu
podróży służbowej odbywanej samochodem nie będącym własnością pracowdawcy,
• niewskazanie
w poleceniu wyjazdu służbowego pojemności skokowej silnika samochodu nie
będącym własnością pracowdawcy.
Koszty podróży
służbowych pracowników na obszarze kraju rozliczać zgodnie z przepisami
rozporządzenia Ministrra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia
2001 r. w sprawie szczególowych zasad ustalania oraz należności przysługujących
pracownikowi z tytułu podróży słubowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 151, poz.
1720), w szczególności:
• w poleceniach wyjazdu
służbowego wskazywać miejscowości rozpoczęcia i zakoń- czenia podróży
służbowej, stosownie do przepisów § 2 tego rozporządzenia,
• naliczać i wypłacać
należną pracownikowi dietę na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie
podróży służbowej, w wysokości zgodnej z przepisami § 4 tego rozporządzenia,
• zaprzestać potrącania
podatku dochodowego od osób fizycznych od przysługujących pracownikom
należności z tytułu kosztów podróży służbowej odbywanej samochodem nie będącym
własnością pracodawcy, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 22 ustawy z
dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r.
Nr 14, poz. 176 ze zm.) – przy wskazaniu środka transportu właściwego do odbycia
podróży służbowej, zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia,
• w poleceniach wyjazdu
służbowego wskazywać pojemność skokową silnika pojazdu nie należącego do
pracodawcy, celem prawidłowego ustalenia prawidłowej stawki za 1 km przebiegu
służącej do rozliczenia kosztów podróży służbowej, w związku z przepisami § 2
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie
warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania samochodów
osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr
27, poz. 271) - str. 11, 84 protokołu.
4.20. Nieprawidłowe sporządzenie rozliczenia dotacji
celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych,
poprzez:
• zaniżenie
kwoty dodatków mieszkaniowych wypłaconych najemcom mieszkań spół- dzielczych i
jednocześnie zawyżenie kwoty tych dodatków wypłaconych użytkownikom mieszkań
indywidualnych (poz. 1 i poz. 2 rozliczenia za II, III i IV kwartał),
• zawyżenie
kwoty dotacji celowej (pkt 5. rozliczenia za III kwartał), co było niezgodne z
ówcześnie obowiązującym wzorem rozliczenia tej dotacji, stanowiącym załącznik
do rozporządzenia Rady Ministrw z dnia 3 kwietnia 2000 r. w sprawie określenia
wzorów wniosków o przyznanie dotacji celowej dla gmin na dofinansowanie wypłat
dodatków mieszkaniowych oraz wzorów rozliczeń tych dotacji (Dz.U. Nr 24, poz.
300 ze zm.).
Przy sporządzaniu
rozliczenia dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wypłat dodatków
mieszkaniowych przestrzegać przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 9 stycznia 2002 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o przyznanie
dotacji celowej dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych oraz
rozliczeń tych dotacji (Dz.U. Nr 8, poz. 68), a w szczególności:
• w poz. 1 i poz. 2
rozliczenia dotacji, stanowiącego załącznik nr 4 do tego rozporzą- dzenia,
wykazywać kwoty dodatków mieszkaniowych wypłaconych najemcom lub właścicielom
poszczególnych rodzajów lokali w kwotach wynikających z prowadzonej ewidencji księgowej,
• w poz. 12 tego
rozliczenia wykazywać kwotę otrzymanej dotacji, ujętej w ewidencji analitycznej
dochodów budżetowych w dz. 853, rozdz. 85315, § 203.
- str. 88 protokołu.
4.21. Nieterminowe przekazanie na rachunek bankowy
Lubelskiej Izby Rolniczej równowartości odpisu z wpływów podatku rolnego.
Wydatki z tytułu
należnego Lubelskiej Izbie Rolniczej odpisu od uzyskanych wpływów z tytułu
podatku rolnego naliczać i odprowadzać na jej rachunek bankowy z zachowaniem
zasad określonych w przepisach art. 35 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o
izbach rolniczych (Dz.U. z 1996 r. Nr 1, poz. 3 ze zm.), w szczególności
należności Lubelskiej Izby Rolniczej z tytułu odpisu odprowadzać na jej
rachunek bankowy w terminie 21 dni od dnia, w którym upływa termin płatności
danej raty podatku rolnego, zaś należności z tytułu odpisu od wpływów z tytułu
zaległości w podatku rolnym oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości
odprowadzać na jej rachunek bankowy w najbliższym terminie przypadającym po
dniu wpływu tych dochodów na rachunek bankowy budżetu gminy, stosownie do
przepisów art. 35 ust. 2 i ust. 3 ustawy o izbach rolniczych w związku z art.
92 pkt 1 w związku z art. 129 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - str. 89,
90 protokołu.
4.22. Opisanie - w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia na opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego zadania pn.
„Budowa sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w Sułowie” -
warunków wymaganych od oferentów w sposób nie pozwalający zamawiającemu na
obiektywną ocenę ich spełniania.
Przestrzegać obowiązku
opisywania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia warunków wymaganych od
oferentów ofert w sposób pozwalający na
dokonanie zamawiającemu obiektywnej oceny ich spełniania, stosownie do przepisów
art. 35 ust. 1pkt 2 w związku z przepisami art. 16 ustawy o zamówieniach
publicznych - str. 96, 97 protokołu.
4.23. Niedokonanie potrącenia z faktur
częściowych, wystawionych przez wykonanwcę sali gimnastycznej przy budynku
Publicznego Gimnazjum w Sułowie, 5% kwot
na utworzenie 70% części zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Dokonać potrącenia z
faktur częściowych, wystawionych przez wykonawcę sali gimnastycznej przy
budynku Publicznego Gimnazjum w Sułowie, kwot na utworzenie 70% części
zabezpieczenia należytego wykonania umowy, stosownie do przepisu § 5 ust. 1
rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30
grudnia 1994 r. w sprawie ustalenia wartości robót budowlanych, co do których
konieczne jest zabezpieczenie należytego wykonania umowy, oraz form tego
zabezpieczenia (Dz.U. Nr 140, poz. 794) w związku z § 6 umowy zawartej z
wykonawcą tego zadania inwestycyjnego - str. 98 protokołu.
5. W
zakresie mienia komunalnego:
5.1. Nieprzestrzeganie zasady bieżącego
prowadzenia ksiąg rachunkowych, poprzez nieterminowe zaewidencjonowanie w
„Księdze inwentarzowej środków trwałych” przychodu środków trwałych.
Operacje gospodarcze
dotyczące przychodu środków trwałych ujmować w miesiącu przyjęcia ich do
używania, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 i ust. 5
ustawy o rachunkowości - str. 102, 103 protokołu.
5.2. Ujęcie na koncie 011 „Środki trwałe”
księgi głównej Urzędu Gminy przychodu i rozchodu środków trwałych tzw. per
saldem.
Operacje gospodarcze
dotyczące przychodu środków trwałych ujmować po stronie Wn konta 011 „Środki
trwałe” księgi głównej, zaś - dotyczące ich rozchodu po stronie Ma tego konta,
bez dokonywania kompensaty kwot przychodu i rozchodu, stosownie do zasad jego
funkcjonowania określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości (...), cyt. w punkcie 2.1. niniejszego
wystąpienia - str. 103 protokołu.
5.3. Dokonanie likwidacji programu
komputerowego bez sporządzenia protokołu.
Przestrzegać obowiązku
sporządzania protokołu na okoliczność likwidacji składników majątkowych,
stosownie do postanowień zawartych w zakładowym planie kont obowiązującym w
Urzędzie - str. 104, 105 protokołu.
5.4. Niezachowanie terminów i częstotliwości
przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych stanowiących własność gminy.
Przestrzegać obowiązku
przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych z zachowaniem terminowości i
częstotliwości określonych w przepisach art. 26 ust. 1 i ust. 3 ustawy o
rachunkowości; zgodnie z tymi przepisami termin i częstotliwość
przeprowazdzania inwentaryzacji uważa się za dotrzymany jeżeli inwentaryzację
środków trwałych rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku
obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku oraz jeżeli inwentaryzację
środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym przeprowadzono raz w
ciągu 4 lat; inwentaryzację pozostałych środków trwałych przeprowadzać zgodnie
z postanowieniami obowiązującej w Urzędzie Gminy „Instrukcji
inwentaryzacyjnej”, pozostałych środków trwałych w używaniu - nie rzadziej niż
raz na rok lub dostosować postanowienia tej instrukcji do ogólnie
obowiązujących zasad wynikających z ustawy o rachunkowości - str. 106, 107
protokołu.
5.5. Nieobjęcie ewidencją druków ścisłego
zarachowania arkuszy spisu z natury służących do dokumentowania inwentaryzacji
składników majątkowych.
Przestrzegać obowiązku
ujmowania w ewidencji druków ścisłego zarachowania arkusze spisu z natury
służące do dokumentowania inwentaryzacji składników majątkowych, stosownie do
postanowienia zawartego w § 6 pkt 18 obowiązującej w Urzędzie Gminy „Instrukcji
kontroli i obiegu dokumentów” - str. 107 protokołu.
6. W
zakresie rozliczeń finansowych Gminy z jej jednostkami organizacyjnymi:
6.1. Przekroczenie - o kwotę 79 zł - przez
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sułowie planowanych na 2001 rok wydatków budżetowych.
Zobowiązać Kierownika
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sułowie do przestrzegania obowiązku
dokonywania wydatków budżetowych wyłącznie na cele i w wysokości określonej w
jego planie finansowym, stosownie do przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o finansach
publicznych - str. 18 protokołu.
6.2. Nieprawidłowości dotyczące sprawozdawczości
budżetowej jednostek organizacyjnych, polegające na:
• nieprzedłożeniu
Zarządowi Gminy przez dyrektorów szkół gminnych sporządzonych sprawozdań Rb-28S
„miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych” za okresy od
początku roku do 31 marca i do 30 czerwca 2001 r.,
• niesporządzeniu
i nieprzedłożeniu Zarządpowi Gminy przez tych dyrektorów sprawozdań Rb-28S
„miesięczne/roczne sprawodanie z wykonania planu wydatków budżetowych” za okresy od
początku roku do 30 września i do 31 grudnia 2001 r. oraz sprawozdań
Rb-27S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych”,
• niedokonaniu
merytorycznej kontroli sprawozdania RB-31 „półroczne/roczne sprawozdanie z
wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych” za okres od początku
roku do 31 grudnia 2001 r., nie zawierającego danych w części C (rozliczenie
wyniku finansowego), złożonego Zarządowi Gminy przez Kierownika Gospodarstwa
Pomocniczego Usług Komunalnych i Mieszkaniowych przy Urzędzie Gminy w Sułowie.
Egzekwować od
kierowników podległych jednostek organizacyjnych obowią- zek sporządzania i
przedkładania Zarządowi Gminy sprawozdań budżetowych: Rb-28S „miesięczne/roczne
sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych” oraz Rb-27S
„miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych”,
stosownie do przepisu § 4 ust. 1 pkt 2b rozporządzenia w sprawie
sprawozdawczości budżetowej.
Dokonywać kontroli
merytorycznej prawidłowości sprawozdań Rb-31 „półroczne/roczne sprawozdanie z
wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych, żądając w tym celu
przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów, stosownie do
uprawnienia określonego w przepisie § 10 ust. 4 cytowanego rozporządzenia- str.
116, 117, 118 protokołu.
6.3. Nieterminowe przekazanie - przez
Gospodarstwo Pomocnicze Usług Komunalnych i Mieszkaniowych przy Urzędzie Gminy
- do budżetu gminy części jego zysku za 2000 r., oraz nieprzekazanie tego zysku
za rok 2001.
Egzekwować od
Gospodarstwa Pomocniczego Usług Komunalnych i Mieszkaniowych przy Urzędzie
Gminy w Sułowie przekazywanie części jego zysku, stanowiącego dochód budżetu
gminy, w terminach i na zasadach określonych w przepisach § 44 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad
gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw
pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych
rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze
jednostek budżetowych (Dz.U. Nr 122, poz. 1333); przestrzegać zwłaszcza
obowiązku dokonania ostatecznej rocznej wpłaty z zysku do budżetu w ciągu 15
dni od przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę budżetową- §
44 ust. 3 rozporządzenia - str. 119, 120 protokołu.
Jeżeli
uważa Pan, i wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu znajdują się takie,
które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie, przysługuje Panu - zgodnie z przepisem art. 9 ust. 3 ustawy o
regionalnych izbach obrachunkowych - prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w terminie 14 dni od daty otrzymania
wystąpienia pokontrolnego.
Przekazując
to wystąpienie do realizacji wyrażam nadzieję, że stwierdzone podczas kontroli
nieprawidłowości zostan wueliminowane.
Stosownie
do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych sprawozdania
z jego realizacji oczekuję w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu
niniejszego wystąpienia.
Marek
Poniatowski
Do
wiadomości:
Rada
Gminy w Sułowie