Lublin, 5 sierpnia 2002 r.

 

RIO-091/66/2002

 

 

Pan Tomasz Pańczyk

Przewodniczący Zarządu Gminy

w Sułowie

 

 

Szanowny Panie Przewodniczący,

 

W okresie od 4 kwietnia do 20 czerwca 2002 r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie - Włodzimierz Fudali, Katarzyna Stefańska i Aneta Siek - przeprowadzili kompleksową kontrolę gospodarki finansowej gminy Sułów. Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych kontrolę tę przeprowadzono według kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym, z tym że - stosownie do przepisu art. 5 ust. 2 tej ustawy - realizację zadań administracji rządowej, wykonywanych przez gminę na podstawie ustaw, sprawdzono także z punktu widzenia celowości, rzetelności i gospodarności.

Do ustaleń kontroli, zawartych w protokołach omówionych i podpisanych 21 czerwca 2002 r., zastrzeżeń nie wniesiono.

Wyniki kontroli są w wymiarze ogólnym pozytywne, jakkolwiek stwierdziła ona szereg nieprawidłowości i uchybień, a przyczyną ich powstania jest odpowiednio niedostateczna jeszcze znajomość przepisów prawa, niewłaściwe ich zastosowanie i błędna wykładnia, a także niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych przez niektórych pracowników Urzędu Gminy.

W zakresie zagadnień ogólno - organizacyjnych kontrola wykazała nieustalenie przez wójta gminy szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, w tym zgodności z planem finansowym, oraz zasad wstępnej oceny celowości wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadań, w tym wydatków na koszty funkcjonowania jednostki, wbrew przepisom art. 28 a ust. 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2001 r.

Kontrola ustaliła, że księgowość budżetu gminy i Urzędu Gminy prowadzono w zasadzie zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, w tym dochowano obowiązku bezbłędnego i sprawdzalnego oraz - z zastrzeżeniem przypadków wskazanych w protokole kontroli - rzetelnego i bieżącego ich prowadzenia. Wśród stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień zwracam Pana uwagę na:

           prowadzenie ewidencji operacji gospodarczych na kontach, które nie zostały prze- widziane w zakładowym planie kont,

           niezachowanie zgodności zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy z księgowością banku,

           nieujmowanie w ewidencji księgowej operacji gotówkowych w dniu, w którym zostały one dokonane,

           niezachowanie zgodności obrotów i sald konta 101 „Kasa” księgi głównej Urzędu Gminy z obrotami i saldami raportów kasowych,

           nieprzestrzeganie przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę pieniężną.

Wprawdzie nie wyrządziły one gminie szkody finansowej ani nie wpłynęły na jakość sporządzonych sprawozdań budżetowych, jednak ich tolerowanie może spowodować takie skutki. Organizacja obrotów pieniężnych, w tym ich ewidencja księgowa, należą do tych elementów gospodarki finansowej gminy, które muszą spełniać szczególne wymogi bezpieczeństwa; konieczne jest też ścisłe ich przestrzeganie. Stwierdzone nieprawidłowości dowodzą niewłaściwego funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Gminy.

W ramach prac nad nowym zakładowym planem kont należy uwzględnić ustalenia kontroli w zakresie dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości.

Z zastrzeżeniem nieprawidłowości - w większości o mało istotnym charakterze - wymienionych w protokole kontroli, sprawozdania budżetowe sporządzano z zachowaniem obowiązujących zasad rzetelności, zupełności, szczegółowości, prawidłowości i terminowości.

Kontrola wykazała, że sprawy w zakresie rozrachunków budżetu gminy i Urzędu Gminy prowadzono na zróżnicowanym poziomie. Wśród pozytywów na podkreślenie zasługuje przestrzeganie - przy ewidencji operacji gospodarczych - zasady memoriału, dochowanie obowiązku realności sald kont rozrachunkowych ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy, w zasadzie terminowe regulowanie zobowiązań, naliczanie i egzekwowanie odsetek z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetu gminy, a także nieprzekraczanie przez Zarząd Gminy danych mu upoważnień do dokonywania wydatków budżetowych, natomiast do nieprawidłowości budzących szczególny niepokój - ze względu na skalę i niepodejmowanie w okresie objętym obecną kontrolą działań zmierzających do wyeliminowania przyczyn ich powstania - należy zaliczyć dopuszczenie do przedawnienia zobowiązań podatkowych w wys. 24.795,27 zł (stan na 31 grudnia 2001 r.) z tytułu niektórych podatków lokalnych.

Kontrola wykazała, że przy planowaniu i realizacji przychodów budżetowych przestrzegano ogólnie obowiązujących przepisów prawa, a także udzielonych przez Radę Gminy upoważnień do zaciągania kredytów i pożyczek.

Pozytywnie należy ocenić wykonywanie obowiązków w zakresie dochodów z tytułu dochodów z mienia komunalnego, opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz opłaty skarbowej, natomiast negatywnie - z tytułu podatków: rolnego od osób fizycznych, od nieruchomości od osób prawnych oraz od środków transportowych. Mimo, że w porównaniu z wynikami poprzedniej kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy, należy odnotować w tym zakresie istotny postęp, to nadal ten fragment gospodarki finansowej gminy prowadzony jest niezadawalająco. Spośród licznych nieprawidłowości zwracam Pana uwagę na kilka najistotniejszych:

           nieterminowe doręczanie podatnikom nakazów płatniczych; w przypadku sołectwa Sąsiadka skala tej nieprawidłowości upoważnia do oceny, że nieterminowość doręczania tych nakazów stała się zasadą, zamiast ewentualnie być wyjątkiem,

           niepodjęcie czynności zmierzających do zabezpieczenia w formie hipoteki przymusowej na majątku podatników należności z tytułu zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości;

           niedochodzenie od spadkobierców zaległości podatkowych spadkodawców,

           niepodejmowanie konsekwentnych czynności zmierzających do wszczęcia postępo- wania egzekucyjnego wobec podatników posiadających zaległości podatkowe, w tym występowania do sądu cywilnego o ustanowienie przedstawicieli dla osób, których miejsce pobytu nie jest znane, celem doręczenia im tytułów wykonawczych,

           niewydawanie decyzji o ustaleniu zaległości podatkowych po upływie terminu płatności podatku od środków transportowych,

           niewydawanie decyzji o odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawców,

           zawarcie w umowie w sprawie przeniesienia własności budynków i budowli w zamian za zaległości podatkowe niewłaściwych postanowień, w wyniku których Gmina poniosła szkodę finansową w kwocie 4.237,75 zł.

Skutkiem m.in. tych nieprawidłowości jest niski poziom realizacji zaplanowanych na 2001 r. dochodów budżetowych z tytułu podatków: rolnego od osób fizycznych (88%), od nieruchomości od osób prawnych (73%) oraz od środków transportowych (64%).

Zwracam też Pana uwagę na konieczność ustalenia przez Radę Gminy prawidłowej stawki wzrostu wartości nieruchomości w wyniku uchwalenia (zmiany) planu zagospodarowania przestrzennego gminy; uchwalenie zerowej stawki oznacza niewykonanie obowiązku określonego w art. 10 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

Kontrola wykazała, że w roku budżetowym 2001 nie przekroczono planowanych wydatków budżetowych, co w tym zakresie dowodzi przestrzegania dyscypliny finansów publicznych. Z zastrzeżeniem wyjątków wymienionych w protokole kontroli, wydatków tych dokonywano z poszanowaniem przepisów prawa, w tym na wyróżnienie zasługuje stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.

Kontrola ustaliła, że rozchodów budżetowych dokonano w granicach kwot i na cele określone w uchwale budżetowej. Kredyty bankowe spłacano terminowo, co dowodzi przestrzegania zasady dokonywania wydatków na obsługę długu gminy przed innymi wydatkami budżetowymi.

Wyniki kontroli w zakresie mienia komunalnego dowodzą, że sprawy w tym zakresie prowadzono w zasadzie prawidłowo, jakkolwiek niektóre - wymienione w protokole kontroli - środki trwałe zaewidencjonowano z naruszeniem przepisów ustawy o rachunkowości; w szczególności nie zapewniono obowiązku bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych i zgodności ewidencji analitycznej z ewidencją syntetyczną. Z zastrzeżeniem wyjątków opisanych w protokole kontroli, umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywano prawidłowo, a także przestrzegano terminów i częstotliwości inwentaryzacji składników mienia komunalnego.

Kontrola ustaliła, że zadania administracji rządowej zlecone gminie zostały wykonane w całości, a dotacje wykorzystane z zachowaniem zasad gospodarki finansowej określonych w ustawie o finansach publicznych, tj. celowości, rzetelności i gospodarności. Dotacje te prawidłowo rozliczono, zaś dochody związane z ich realizacją terminowo odprowadzono na rachunek budżetu państwa. W tym zakresie zwraca jedynie uwagę nierealizowanie obowiązków określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowywania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami oraz przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych na realizację tych zdań.

Kontrola rozliczeń finansowych z gminnymi jednostkami organizacyjnymi wykazała, że otrzymały z budżetu gminy środki finansowe w kwotach nie przekraczających zaplanowanych i prawidłowo się z nich rozliczyły. Jednakże Gospodarstwo Pomocnicze przy Urzędzie Gminy dokonało wpłaty do budżetu gminy części zysku za rok budżetowy 2000 z naruszeniem obowiązujących zasad i terminów, zaś za rok budżetowy 2001 takiej wpłaty nie dokonało.

 

Poniżej przedstawiam stwierdzone przez kontrolę nieprawidłowości i uchybienia, z wyjątkiem: usuniętych w trakcie trwania kontroli, skwitowanych udzieleniem instruktażu właściwym pracownikom Urzędu Gminy oraz o incydentalnym i jednocześnie mało istotnym charakterze, a na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) wskazuję sposób ich usunięcia i źródeł powstania.

 

1. W zakresie ustaleń ogólno - organizacyjnych:

 

1.1.    Nieustalenie przez wójta gminy szczegółowych procedur kontroli wydatków dokonywanych ze środków publicznych, w tym zgodności z planem finansowym, zasad wstępnej oceny celowości wydatków ponoszonych w związku z realizacj zadań, w tym wydatków na koszty funkcjonowania Urzędu Gminy, oraz sposobu wykorzystania wyników tej kontroli i oceny, co naruszało przepisy art. 28a ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2001 r.

Ustalić - w formie pisemnej - procedury kontroli finansowej dotyczącej procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowania mieniem, stosownie do obowiązku określonego w przepisie art. 35a ust. 3 w związku z przepisami art. 35a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wprowadzonym przepisem art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. zmieniającej m.in. ustawę o finansach publicznych z dniem 1 styczna 2002 r. (Dz. U. Nr 102, poz. 1116) - str. 4 protokołu.

 

2. W zakresie księgowości i sprawozdawczości:

 

2.1.    Nieprawidłowe i niekompletne opracowanie w 2001 r. dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, polegające na:

nieokreśleniu zasad wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawa o rachunkowości pozostawia kierownikowi jednostki prawo wyboru,

nieujęciu w zakładowym planie kont (w wykazie kont) kont: 139 „Inne rachunki bankowe”, 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - materiały”, 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”, 240-2 „Pozostałe rozrachunki - Wodrol” księgi głównej Urzędu Gminy oraz kont: 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych - Urząd Gminy” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych - Urząd Gminy” księgi głównej budżetu gminy, na których prowadzono ewidencję operacji gospodarczych,

nieokreśleniu konta (kont) księgi głównej Urzędu Gminy służącego (służących) do ewidencji umorzenia wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych,

nieokreśleniu zasad funkcjonowania kont  020 „Wartości niematerialne i prawne”  i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy, na których prowadzono ewidencję operacji gospodarczych,

ustaleniu zasad funkcjonowania konta 130-1 „Rachunek bieżący  jednostek budżetowych - dochody”  i konta 130-2 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych - wydatki” księgi głównej Urzędu Gminy w części dotyczącej przeksięgowań zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych na konto 800 „Fundusz jednostki” w sposób uniemożliwiający prawidłowe ustalenie na koniec roku obrotowego stanu funduszu Urzędu Gminy,

nieujęciu (w wykazie stosowanych ksiąg rachunkowych) ksiąg rachunkowych: dziennika dla Urzędu Gminy, księgi głównej dla budżetu gminy, wszystkich - oprócz księgi inwentarzowej środków trwałych oraz wyposażenia - kont ksiąg pomocniczych do kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy, zestawienia obrotów i sald kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych do kont tych ksiąg głównych.

Opracować w sposób prawidłowy i zgodny z potrzebami księgowości budżetu gminy i Urzędu Gminy dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości oraz zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694), w tym:

ustalić zasady wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawodawca pozostawił ich uregulowanie kierownikowi jednostki, stosownie do przepisów art. 10 ust. 2 w związku z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy; przestrzegać przy tym przepisów rozdziału 4 „Wycena aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego” tej ustawy,

ująć w zakładowym planie kont (w wykazie kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy) wszystkie faktycznie stosowane w ewidencji księgowej konta, ponieważ - zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości - zapisów księgowych na kontach księgi głównej dokonuje się w porządku systematycznym na kontach przewidzianych w zakładowym planie kont; od 1 stycznia 2002 r. zasadę tę zawierają także przepisy § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153, poz. 1752),

ustalić, poprzez nadanie symbolu, nazwy i zasad funkcjonowania, konto księgi głównej Urzędu Gminy służące do ewidencji umorzenia wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, stosownie do przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 cytowanego rozporządzenia,

ustalić zasady funcjonowania kont: 020 „Wartości niematerialne i prawne” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” oraz właściwe, umożliwiające prawidłowe ustalenie stanu funduszu Urzędu Gminy, zasady funkcjonowania konta 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy, stosownie do przepisów art. 10 ust. 2 w związku z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o rachunkowości w związku z przepisami § 11 ust. 3 i § 12 ust. 1 cytowanego rozporządzenia,

uzupełnić wykaz stosowanych w Urzędzie Gminy ksiąg rachunkowych o prowadzone księgi: dziennik dla Urzędu Gminy, księga główna dla budżetu gminy, wszystkie - oprócz ksiąg inwentarzowych środków trwałych i wyposażenia - konta ksiąg pomocniczych, zestawienia obrotów i sald kont ksiąg głównych budżetu gminy i Urzędu Gminy oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych, stosownie do przepisów art. 10 ust 2 w związku z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o rachunkowości - str. 5, 6, 7 protokołu.

 

2.2.    Prowadzenie ewidencji operacji gospodarczych na kontach księgi głównej Urzędu Gminy: 139 „Inne rachunki bankowe”, 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami - materiały”, 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” i 240-2 „Pozostałe rozrachunki - Wodrol” oraz na kontach księgi głównej budżetu gminy: 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych - Urząd Gminy” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych - Urząd Gminy”, które nie zostały przewidziane w zakładowym planie kont.

Przestrzegać prowadzenia ewidencji księgowej na kontach księgi głównej ustalonych w zakładowym planie kont, stosownie do obowiązku wynikającego z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W sytuacji, gdy zamieszczona w zakładowym planie kont liczba kont syntetycznych okaże się niewystarczająca dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji, ująć w tym planie konta dodatkowe, zgodne co do treści ekonomicznej z odpowiednimi kontami wykazu kont, zgodnie z przepisami § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości - str. 8 protokołu.

 

2.3.    Niezachowanie zasady prowadzenia zapisów operacji gospodarczych w porządku systematycznym przy ewidencji operacji gospodarczych dotyczących należności za sprzedane składniki majątkowe gminy, będących należnymi dochodami budżetu gminy, i ich wpływu na rachunek bankowy budżetu gminy oraz zwroty przez podległe jednostki organizacyjne wydatków poniesionych na rozmowy telefoniczne i za korzystanie przez mieszkańców z tzw. „telefonu wiejskiego”, które obciążyły wydatki budżetowe 2001 r.

Przestrzegać obowiązku dokonywania zapisów o zdarzeniach w porządku systematycznym, zgodnie z ustaleniami zawartymi w prawidłowo opracowanym zakładowym planie kont, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:

a) należności z tytułu sprzedaży składników majątkowych określone w wystawionej nabywcy przez Urząd Gminy fakturze (rachunku uproszczonym), które nie zostały uregulowane w dniu ich powstania ujmować:

Wn 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,

Ma 760 „Pozostałe przychody i koszty”,

b) wpływ tych należności na rachunek bankowy budżetu gminy:

- w księdze głównej Urzędu Gminy:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

Ma 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”,

- w księdze głównej budżetu gminy:

Wn 133 „Rachunek bieżący budżetu”,

Ma 901 „Dochody budżetu gminy”,

c) kwoty z tytułu dochodów budżetowych wpłacone przez nabywców składników mienia komunalnego (dochody nieprzypisane) w danym okresie sprawozdawczym w wypadku potwierdzenia wpływu tych kwot przez bank w następnym okresie sprawozdawczym:

- w księdze głównej budżetu gminy:

Wn 140 „Inne środki pieniężne”,

Ma 901 „Dochody budżetu gminy”,

- w księdze głównej Urzędu Gminy:

Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,

Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”,

d) zwrot wydatków za rozmowy telefoniczne, które obciążyły wydatki budżetowe danego okresu sprawozdawczego, dokonywane przez podległe jednostki organizacyjne oraz za korzystanie przez mieszkańców z tzw. „telefonu wiejskiego” ujmować:

- w księdze głównej budżetu gminy:

Wn 133 „Rachunek bieżący budżetu”,

Ma 902 „Wydatki budżetu”,

- w księdze głównej Urzędu Gminy:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

Ma 240 ”Pozostałe rozrachunki”,

stosownie do zasad funkcjonowania tych kont określonych w prawidłowo opracowa- nym zakładowym planie kont oraz odpowiednio w załącznikach nr 1 i nr 2 rozporzą- dzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości - str. 10, 11 protokołu.

 

2.4.    Naruszenie obowiązku bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz niezacho- wanie zgodności zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy z zapisami w księgowości banku, w wyniku nieujęcia części operacji gotówkowych w dniu, w którym zostały one dokonane.

Przestrzegać obowiązku bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w szczególności ujmowania operacji gotówkowych w dniu, w którym zostały one dokonane, stosownie do przepisów art. 24 ust. 1 i ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości. Przestrzegać zasady dokonywania zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy na podstawie wyciągów bankowych, tak aby zachodziła pełna zgodność zapisów księgowych pomiędzy księgowością Urzędu Gminy a księgowością banku, stosownie do zasad funkcjonowania tego konta określonych w prawidłowo opracowanym zakładowym planie kont oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości - str. 12, 13, 28, 29 protokołu.

 

2.5.    Nieprawidłowości dotyczące zasad sporządzania sprawozdań budżetowych, polegające na:

niezamieszczeniu na jednostkowych i zbiorczych sprawozdaniach: Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych oraz Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych - wszystkie za okres od początku roku do 31 grudnia 2001 r. - podpisów wraz z pieczątkami z imieniem i nazwiskiem skarbnik gminy i przewodniczącego Zarządu Gminy,

wykazaniu w jednostkowym sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za okres od początlu roku do 31 grudnia 2001 r. wykonanych wydatków budżetowych w kwotach zaokrąglonych do pełnych złotych, zamiast w złotych i groszach,

nieoznaczeniu w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych - za okres od początku roku do 31 grudnia 2001 r. - nazwy jednostki sprawozdawczej i okresu sprawozdawczego,

wykazaniu w kolumnie 5. „Należności” sprawozdań - jednostkowego i zbiorczego - z wykonania planu dochodów jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku do 31 grudnia 2001 r. należności budżetowych z tytułu podatków rolnego i leśnego od osób fizycznych w kwocie łącznej.

Przestrzegać zasad sporządzania sprawozdań budżetowych określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 279), a w szczególności:

zamieszczać odręczny podpis wraz z pieczątkami z imieniem i nazwiskiem skarbnika gminy i przewodniczącego Zarządu Gminy na każdym formularzu sprawozdań  w oznaczonych miejscach, stosownie do przepisu § 9 ust. 2 tego rozporządzenia,

w jednostkowych sprawozdaniach: Rb-27S miesięczne/roczne sprawozdanie o dochodach budżetowych oraz Rb-28S miesięczne/roczne sprawozdanie o wydatkach budżetowych wykazywać dane w złotych i groszach, stosownie do przepisu § 8 ust. 2 pkt 1 tego rozporządzenia,

sprawozdania budżetowe Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych ozna- czać nazwą i adresem jednostki sprawozdawczej oraz okresem sprawozdawczym, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 16 do tego rozporządzenia.

Dostosować komputerowy system przetwarzania danych, używany w Urzędzie Gminy do ewidencji podatków i opłat lokalnych, w sposób umożliwiający oddzielne wykazywanie należności z tytułu podatków rolnego i leśnego od osób fizycznych, stosownie do przepisów § 3 ust. 1 pkt 6 załącznika nr 2 do cytowanego rozporządzenia oraz dla zapewnienia obowiązku klasyfikowania tych należności zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 59, poz. 688 ze zm.) - str. 14, 15, 16, 17, 18, 19 protokołu.

 

3. W zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków:

 

3.1.    Nieprzeprowadzanie inwentaryzacji gotówki w kasie Urzędu Gminy z częstotliwością określoną w przepisach wewnętrznych.

Przestrzegać obowiązku inwentaryzacji gotówki w kasie z częstotliwością co najmniej raz na kwartał, ustalonego w § 4 ust. 3 pkt 3 „Instrukcji inwentaryzacyjnej” i w pkt 12. „Instrukcji kasowej” obowiązującej w Urzędzie Gminy w Sułowie - str. 25 protokołu.

 

3.2.    Przypadki nieprawidłowości przy sporządaniu raportów kasowych w części odnoszącej się do daty dokumentowania operacji gotówkowych, polegające na:

niezgodności zapisów raportów kasowych „wydatki” z załączonymi do nich dowodami źródłowymi, na których udokumentowano datę odbioru gotówki przez uprawnione osoby,

ujmowaniu w raportach kasowych gotówki jako rozchodowanej, ale faktycznie nie wypłaconej w danym dniu,

niewskazaniu w raportach kasowych daty dokonania operacji gospodarczych,

nieoznaczaniu raportów kasowych nazwą jednostki, której dotyczą,

niezałączaniu do raportów kasowych dowodów potwierdzających odprowadzenie do banku gotówki z tytułu dochodów budżetowych.

Zobowiązać kasjera Urzędu Gminy do:

bieżącego sporządzania raportów kasowych, poprzez ujmowanie w nich operacji gotówkowych w dniu, w którym zostały one dokonane, stosownie do przepisu art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości,

przestrzegania obowiązku rzetelnego sporządzania raportów kasowych, stosownie do przepisu art. 24 ust. 2 tej ustawy,

właściwego, m.in. poprzez umieszczenie daty, udokumentowywania dokonania operacji gospodarczych, stosownie do przepisu art. 23 ust. 2 pkt 1 tej ustawy,

trwałego oznaczania raportów kasowych nazwą jednostki, której dotyczą, stosownie do przepisu art. 13 ust. 4 pkt 1 tej ustawy,

dołączania do raportów kasowych dowodów potwierdzających odprowadzenie do banku gotówki przyjętej do kasy Urzędu Gminy (np. bankowych dowodów wpłaty), stosownie do przepisu art. 20 ust. 2 pkt 1 tej ustawy - str. 25, 25, 27 protokołu.

 

3.3.    Niepotwierdzanie sprawdzenia raportów kasowych przez zobowiązanych do tego pracowników Referatu Finansów i Budżetu Urzędu Gminy.

Zobowiązać pracowników Referatu Finansów i Budżetu Urzędu Gminy do potwierdzania na raportach kasowych sprawdzenia zgodności dokonanych w nich zapisów o operacjach pieniężnych z dowodami źródłowymi, zgodnie z postanowieniami zawartymi w § 11. - obowiązującej w Urzędzie Gminy - „Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów” - str. 27 protokołu.

 

3.4.    Niezgodność zapisów i sald raportów kasowych z obrotami i saldem konta 101 „Kasa” księgi głównej Urzędu Gminy na koniec stycznia i grudnia 2001 r.

Przestrzegać obowiązku uzgadniania zapisów i sald dokonanych w poszczególnych raportach kasowych z zapisami i saldami dokonanymi na koncie 101 „Kasa” księgi głównej Urzędu Gminy, stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości - str. 28, 29 protokołu.

 

3.5.      Nieobjęcie „kart drogowych” ewidencją druków ścisłego zarachowania.

Przestrzegać obowiązku obejmowania „kart drogowych” ewidencją druków ścisłego zarachowania, stosownie do obowiązku określonego w punkcie 6. - obowiązującej w Urzędzie Gminy - „Instrukcji kasowej” - str. 32 protokołu.

 

4. W zakresie wykonania budżetu:

 

4.1.    Nierzetelne sporządzenie zbiorczego sprawozdania Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” za okres od początku roku do 30 czerwca 2001 r., poprzez wykazanie nierzeczywistych skutków obniżenia górnej stawki podatku od nieruchomości (budyn- ków należących do podatników będących osobami fizycznymi). 

Przestrzegać obowiązku wykazywania w kolumnie 12. „Skutki obniżenia górnych stawek podatków za okres sprawozdawczy” sprawozdania Rb-27S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” kwot stanowiących różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać stosując górne stawki podatku od nieruchomości, a dochodami, jakie wynikają z zastosowania niższych stawek uchwalonych przez Radę Gminy, przyjmując do wyliczenia tej różnicy - w odniesieniu do podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych należących do podatników będących osobami fizycznymi - podstawę opodatkowania, stanowiącą rzeczywistą, a nie szacunkową, sumę powierzchni budynków mieszkalnych, tj. wykazaną w wykazach nieruchomości składanych organowi podatkowemu - zgodnie z obowiązkiem określonym w art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84) - przez tych podatników, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 9 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej w związku z § 10 ust. 1 tego rozporządzenia.

Egzekwować od podatników będących osobami fizycznymi obowiązek składania wykazów nieruchomości, w tym dotyczących budynków mieszkalnych, stosownie do przepisu art. 6 ust. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podejmując także czynności zmierzające do zastosowania środków przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930 ze zm.) - str. 41, 42 protokołu.

 

4.2.    Nieprawidłowości w zakresie doręczania decyzji ustalających wysokość zobowiązania pieniężnego (nakazów płatniczych) , polegające na:

nieterminowym doręczaniu tych decyzji,

nieudokumentowaniu doręczenia oraz przyczyn niedoręczenia tych decyzji,

niewystępowaniu do sądu powszechnego z wnioskami o wyznaczenie przedstawicieli dla podatników nieznanych z miejsca pobytu, celem doręczenia im nakazów płatniczych,

oraz bezzasadne dokonanie przypisu na koncie podatnika, któremu nie doręczono decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.

Przestrzegać obowiązku doręczania podatnikom nakazów płatniczych w terminie nie późniejszym niż na 14 dni przed ustawowym terminem płatności zobowiązania podatkowego, stosownie do przepisów art. 47 § 2 Ordynacji podatkowej.

Nakazy te doręczać podatnikom za potwierdzeniem przez nich własnoręcznym podpisem i wskazaniem daty doręczenia, stosownie do przepisów art. 152 § 1 Ordyna- cji podatkowej. Jeżeli odbierający nakaz płatniczy nie może potwierdzić jego doręczenia lub uchyla się od tego, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała nakaz płatniczy, i przyczynę braku jej podpisu, stosownie do przepisów art. 152 § 2 tej ustawy. Zobowiązać osoby, przez które organ podatkowy doręcza nakazy płatnicze, do przestrzegania tych obowiązków.

Rozważać występowanie do sądu powszechnego z wnioskami o wyznaczenie przedstawicieli dla podatników nieznanych z miejsca pobytu, celem doręczenia im nakazów płatniczych, stosownie do przepisów art. 152 § 2 w związku z przepisem art. 138 § 1 Ordynacji podatkowej. Ustanowienie przestawiciela umożliwia, w przypadku osoby zobowiązanej do zapłacenia podatku, wyegzekwowanie odsetek za zwłokę od dnia upływu terminu płatności podatku do dnia zapłaty, jak również dokonanie wpisu przysługującej gminie hipoteki przymusowej do księgi wieczystej.

Niepodjęcie konsekwentnych i efektywnych działań mających na celu doręczenie nakazów płatniczych powoduje, że - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej - zobowiązanie podatkowe nie powstaje; bezzasadne więc jest dokonywanie przypisu zobowiązania podatkowego na koncie podatnika.

W przypadku ustalenia, że podatnik nie żyje, wydać - po przeprowadzeniu postępowania o stwierdzenie nabycia spadku (art. 1025 Kodeksu cywilnego) - decyzje o odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy, stosownie do przepisów art. 100 w związku z przepisem art. 102 Ordynacji podatkowej - str. 48, 49, 57, 58 protokołu.

 

4.3.    Niepodejmowanie konsekwentnych czynności zmierzających do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w stosunku do podatników zalegających z uiszczaniem zobowiązań podatkowych w wyniku czego dopuszczono do przedawnienia zobowiązań podatkowych z lat 1994 - 1996 w łącznej kwocie 24.795,27 zł (według stanu na 31 grudnia 2001 r.).

Podejmować wszelkie - prawem przewidziane - czynności mające na celu wyegzekwowanie należnych gminie dochodów z tytułu podatków oraz nie dopuszczenie do przedawnienia zobowiązań podatkowych, w szczególności poprzez:

terminowe doręczanie decyzji ustalających wysokość zobowiązania podatkowego, stosownie do przepisów art. 47 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej; jeżeli decyzja ustalająca zobowiązanie podatkowe została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, obowiązek ten ulega przedawnieniu, stosownie do przepisu art. 68 § 1 tej ustawy,

dokonywanie systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązań podatkowych, zgodnie z przepisami § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. Nr 137, poz. 1541), w którym to rozporządzeniu w rozdziale 2. określono tryb postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych,

podejmowanie - w przypadku zwłoki w zapłacie zobowiązania podatkowego - czynności zmierzających do wszczęcia postępowania egzekucyjnego: wystawienie upomnienia a po bezskutecznym upływie określonego w nim terminu zapłaty - tytułu wykonawczego, stosownie do przepisów § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia w związku z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161 ze zm.); stosownie do przepisu art. 70 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 927 ze zm.) bieg przedawnienia zostaje przerwany przez pierwszą czynność organu egzekucyjnego (doręczenie zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego zaopatrzonego w klauzulę wykonalności),

zabezpieczanie zobowiązań podatkowych hipoteką przymusową w trybie i na zasa- dach określonych w przepisach art. 34 i nast. Ordynacji podatkowej; stosownie do przepisu art. 70 § 6 tej ustawy tak zabezpieczone zobowiązania podatkowe nie ulegają przedawnieniu;

wszystkie wyżej powołane przepisy pozostają w związku z przepisem art. 92 pkt 2 w związku z art. 129 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.    

Ustalić pracowników Urzędu Gminy odpowiedzialnych za dopuszczenie do przedawnienia kwoty 24.795,27 zł oraz rozważyć dochodzenie od nich odszkodowania na zasadach określonych w przepisach działu piątego Kodeksu pracy - str. 35, 61, 63 protokołu.

 

4.4.    Nieegzekwowanie od inkasentów podatków obowiązku terminowego dokonywania wpłat zainkasowanej gotówki na rachunek bankowy budżetu gminy oraz nienaliczenie i niepobranie przez inkasentów odsetek za zwłokę.

Zobowiązać inkasentów do terminowego wnoszenia na rachunek bankowy budżetu gminy zainkasowanych kwot; stosownie do przepisu art. 47 § 4a Ordynacji podatkowej terminem płatności dla inkasentów jest dzień następujący po dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego powinna nastąpić zapłata podatku, chyba że właściwy organ gminy (organem gminy jest Rada i Zarząd Gminy) ustali termin późniejszy; termin ten może być – na wniosek inkasenta, ze względu na jego ważny interes odroczony przez organ podatkowy po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, stosownie do przepisów art. 18 § 1 pkt 1 w związku z § 2.

Stosownie do przepisu art. 51 § 3 w związku z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej raty podatków nie wpłacone w terminie przez inkasenta traktuje się jako zaległość podatkową, od której należy naliczyć i pobrać odsetki za zwłokę.

Zobowiązać inkasentów do przestrzegania obowiązku pobierania od podatników regulujących zobowiązania podatkowe po upływie ustawowego terminu płatności odsetek za zwłokę, zgodnie z przepisami art. 53 § 3 Ordynacji podatkowej - str. 52, 53, 54 protokołu.

 

4.5.    Przypadki udzielenia ulg w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej, mimo nieudokumentowaniu faktu, że osoby powołane do tej służby pracowały bezpośrednio przed tym powołaniem w gospodarstwie podatników, zamieszkiwały w tym gospodarstwie oraz nie osiągały przychodów z inych źródeł.

Przy rozpatrywaniu wniosków (żądań) o udzielenie ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej przestrzegać zasad określonych w przepisach art. 13a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.), w szczególności zebrać materiał dowodowy potwierdzający, że osoby powołane do odbycia służby wojskowej bezpośrednio przed tym powołaniem pracowały i zamieszkiwały w gospodarstwach członków swoich rodzin i nie osiągały przychodów z innych źródeł (art. 13a ust. 2 tej ustawy); dowodem tym może być m.in. oświadczenie podatnika złożone w trybie określonym w art. 180 § 2 Ordynacji podatkowej - str. 54 protokołu.

 

4.6.    Przypadki odraczania terminu płatności zaległości podatkowych.

Decyzje o odroczeniu terminu płatności podejmować wyłącznie w odniesieniu do podatku; podatek nie zapłacony w terminie staje się zaległością podatkową, od której należy naliczyć odsetki oraz którą, na wniosek podatnika, można umorzyć lub jej zapłatę, wraz z odsetkami za zwłokę, rozłożyć na raty bez ograniczenia kwoty i terminu zapłaty, stosownie do przepisów art. 48 i art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej oraz § 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 lit. b/ rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa - str. 55 protokołu.

 

4.7.    Przypadki decyzji organu podatkowego o umorzeniu zaległości podatkowych nie zawierających uzasadnienia faktycznego i prawnego. 

W decyzjach organu podatkowego o umorzeniu zaległości podatkowych zamieszczać wszystkie elementy wymienione w art. 210 § 1 Ordynacji podatkowej, a w szczególności uzasadnienie faktyczne polegające na wskazaniu faktów, które organ podatkowy uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności, oraz uzasadnienie prawne, zawierające podstawę prawną decyzji, stosownie do przepisów art. 210 § 4 tej ustawy.

Zgodnie z przepisami art. 210 § 5 Ordynacji podatkowej można odstąpić od uzasadnienia decyzji, gdy uwzględnia ona w całości żądanie strony; nie dotyczy to jednak decyzji wydanej na skutek odwołania lub na podstawie której przyznano ulgę w zapłacie podatku, którą m.in. jest umorzenie zaległości podatkowej - str. 56 protokołu.

 

4.8.    Dokonanie wymiaru podatku rolnego Parafii, posiadającej osobowośc prawną, w drodze decyzji organu podatkowego.

Poinformować Parafię, posiadającą - stosownie do przepisów art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) - osobowość prawną i będącą podatnikiem podatku rolnego, o obowiązku składania deklaracji podatkowych i opłacania zadeklarowanego podatku rolnego, zgodnie z przepisami art. 6a ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku rolnym - str. 56 protokołu.

 

4.9.    Przypadki niedokonywania przerachowania wniesionych przez podatników wpłat zaległości podatkowych na należność główną i odsetki za zwłokę w sytuacji, gdy wpłata nie pokrywała kwoty należności głównej wraz z odetkami za zwłokę.

Przestrzegać obowiązku zaliczania wpłat zaległości podatkowych w kwotach ich nie pokrywających wraz z odsetkami za zwłokę proporcjonalnie na poczet zaległości podatkowej i odsetek za zwłokę, w stosunku, w jakim w dniu wpłaty pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę, stosownie do przepisów art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej - str. 56, 59 protokołu.

 

4.10.  Niewydanie przez organ podatkowy decyzji o ustaleniu zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości w stosunku do podatników wymienionych w protokole kontroli oraz wobec właścicieli środków transportowych podlegających opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych.

Wydać decyzje o ustaleniu zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości oraz naliczyć odsetki za zwłokę określając ich wysokość na dzień wydania tych decyzji - w kwotach wynikających z protokołu kontroli, a także wobec właścicieli - wymienionych w protokole kontroli - środków transportowych, po uprzednim wszczęciu postępowania z urzędu, w formie postanowienia, stosownie do przepisów odpowiednio art. 21 § 3 i art. 53 § 4 w związku z przepisem art. 165 § 2 Ordynacji podatkowej.

Przed wydaniem tych decyzji wyznaczyć stronom trzydniowy termin do wypo- wiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego, zgodnie z przepisami art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej - str. 61, 62, 64, 65, 66 protokołu.

 

4.11.  Nieprawidłowości dotyczące potrącenia zaległości podatkowych w zamian za przejęcie przez Gminę Sułów składników majątkowych, polegające na:

1) zawarciu „umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego, własności budynków i budowli celem zwolnienia z długu” (w formie aktu notarialnego), zawierającej niezgodne z prawem postanowienia, a to:

a) określenie części nazwy tej umowy w postaci przeniesienia prawa użytkowania wieczystego,

b) ustaleniu, że wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu - na którym znajdują się budynki i budowle przekazane w zamian za zaległości podatkowe - ustalona w kwocie 4.237,75 zł wchodzi w skład kwoty długu z tytułu zaległości podatkowych, z którego podatnik został zwolniony w zamian za przekazane Gminie Sułów składniki majątkowe,

c) zwolnieniu podatnika z długu w postaci zaległości podatkowych (wygaśnięcie zobowiązań podatkowych) w kwocie 37.203,01 zł, zamiast w kwocie 32.965,26 zł, skutkujące wyrządzeniem Gminie Sułów szkody finansowej w kwocie 4.237,75 zł,

2) wykazaniu w sprawozdaniach (jednostkowym i zbiorczym) Rb-27S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych” za okres od początku roku do 31 grudnia 2001 r. niewłaściwych kwot, a to:

- w kolumnie 6. „Potrącenia” - 32.965,26 zł stanowiącej wartość budynków i budowli, których własność została przeniesiona na Gminę Sułów w trybie potrącenia zobowiązań podatkowych,

- w kolumnie 13. „Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń ...” - 4.237,75 zł jako umorzonej zaległości podatkowej.

Wystąpić do notariusza o dokonanie konwalidacji umowy o przeniesienie prawa użytkowania wieczystego, własności budynków i budowli celem zwolnienia z długu, zawartej 24 października 2001 r. w formie aktu notarialnego (rep.nr 2285/2001), poprzez:

zmianę nazwy umowy na: „Umowa o rozwiązaniu umowy o ustanowieniu prawa użytkowania wieczystego, własności budynków i budowli, celem zwolnienia z długu”, stosownie do przepisu art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) oraz zgodnie z wnioskiem podatnika,

ujęcie postanowienia mówiącego, że strony rozwiązują umowę zawartą 7 marca 1996 r. o ustanowieniu przez Gminę Sułów prawa użytkowania wieczystego działki nr 781/2,

ujęcie postanowienia mówiącego, że podatnik przenosi na Gminę Sułów prawo własności budynków i budowli o wartości 32.965,26 zł, wybudowanych przez niego na działce nr 781/2, celem zwolnienia z długu w postaci zaległości podatkowych w tej kwocie, stosownie do przepisu art. 66 ust. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej

w związku z przepisem art. 81 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 639).

Po otrzymaniu tak konwalidowanej umowy wszcząć, w formie postanowienia, postępowanie podatkowe, w sprawie ustalenia zaległości podatkowej w kwocie 4.237,75 zł, stosownie do przepisów art. 21 § 3 w związku z przepi- sem art. 165 § 2 Ordynacji podatkowej. Przed wydaniem decyzji wyznaczyć stronie trzydniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego, zgodnie z przepisami art. 200 § 1 tej ustawy.

Decyzje o umorzeniu zaległości podatkowych podejmować wyłącznie w trybie i na zasadach określonych w przepisach art. 67 Ordynacji podatkowej, w szczególności na wniosek oraz - w okolicznościach wymienionych w przepisach art. 67 § 4 tej ustawy - z urzędu, z zachowaniem - określonego w przepisach art. 187 § 1 tej ustawy - obowiązku zebraniu i rozpatrzenia w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego - str. 61, 62, 63 protokołu.

 

4.12.Ustalenie - w uchwale nr XXXV/188/2002 Rady Gminy z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego gminy Sułów - zerowej stawki opłaty w związku ze wzrostem wartości nieruchomości w wyniku zmiany tego planu.

Opracować i przedłożyć Radzie Gminy projekt uchwały nowelizującej uchwałę nr XXXV/188/2002 Rady Gminy z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego gminy Sułów, poprzez ustalenie stawki opłaty z tytułu wzrostu nieruchomości objętych tą zmianą w przedziale od 1% do 30%, stosownie do przepisu art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 ze zm.); w myśl pisma Ministerstwa Finansów z dnia 27 sierpnia 2001 r., skierowanego do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, uchwalenie zerowej stawki tej opłaty oznacza zwolnienie z niej, czego nie przewidują przepisy tej ustawy - str. 66, 67 protokołu.

 

4.13.  Nieustalenie opłat adiacenckich.

W przypadku zaistnienia okoliczności określonych w art. 145 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (tj. po urządzeniu lub modernizacji drogi, stworzenia warunków podłączenia do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej), Zarząd Gminy powinien ustalić opłatę adiacencką po uprzednim określeniu przez Radę Gminy, w drodze uchwały, stawki procentowej tej opłaty, stosownie do przepisów art. 146 ust. 2 tej ustawy. Z art. 144 ust. 1 tej ustawy wynika, że właściciele nieruchomości i niektórzy użytkownicy wieczyści uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej, poprzez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Z kategorycznego sformułowania tego przepisu wynika, że istnieje obowiązek podjęcia powyższej uchwały, a uchwalona stawka nie może być stawką zerową. Wówczas trudno byłoby mówić o uczestniczeniu w kosztach budowy. Wprawdzie ustawodawca nie wprowadził progu stawki procentowej, jednak ustalenie zerowej stawki stanowiłoby faktycznie zaniechanie opłat adiacenckich i zwolnienie właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości z obowiązku wynikającego z art. 144 ust. 1 ustawy.

Opłatę adiacencką można ustalić w terminie do 3 lat od dnia urządzenia lub modernizacji drogi albo od stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej, w wysokości mnie większej niż 50% różnicy pomiędzy wartością tej nieruchomości przed zrealizowaniem inwestycji a jej wartością zwiększoną w wyniku zrealizowanej przez gminę inwestycji, zgodnie z art. 145 i art. 146 cytowanej ustawy. Nieustalenie tych opłat w okresie do 3 lat od dnia stworzenia wyżej wskazanych warunków sprawia, że nie można dochodzić od właści- cieli nieruchomości i użytkowników wieczystych, określonego w przepisach art. 144 ust. 2 tej ustawy, obowiązku wnoszenia tych opłat, a tym samym prowadzi to do zaniechania ustalania i poboru dochodów, jakie można uzyskać z tytułu opłat adiacenckich - str. 67, 68 protokołu.

 

4.14.  Przypadki pobrania opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwotach nieproporcjonalnych do okresu ważności tych zezwoleń.

Przestrzegać obowiązku pobierania opłaty za korzystanie z zewoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w roku ich nabycia lub utraty w kwotach proporcjonalnych do okresu ważności tych zezwoleń, stosownie do przepisu art. 111 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. Nr 35, poz. 230 ze zm.), przy czym okres ten należy liczyć w dniach - str. 69, 70 protokołu.

 

4.15.  Niedokonywanie aktualizacji wysokości czynszu dzierżawnego o wskaźnik inflacji.

Dokonywać aktualizacji wysokości czynszu dzierżawnego określonego w umowie zawartej 1 lutego 1994 r. o wskaźnik inflacji, stosownie do postanowienia zawartego w § 4 ust. 2 tej umowy - str. 73 protokołu.

 

4.16.  Opisanie - w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia - kryteriów oceny ofert oraz sposobu obliczenia wartości ofert w sposób nie pozwalający na obiektywną ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej z nich.

Przestrzegać obowiązku opisywania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przyjętych kryteriów wyboru ofert w sposób pozwalający na obiektywną ocenę i wybór najkorzystniejszej oferty według przyjętych kryteriów, zgodnie z art. 27d ust. 1 i stosownie do art. 16 i art. 35 ust. 1 pkt 6 i pkt 16 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664). 

Ustalając kryteria stanowiące podstawę wyboru najorzystniejszej oferty kierować się potrzebami jednostki, związanymi z przedmiotem zamówienia, zwracając uwagę, że - zgodnie z przepisami art. 27d ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych - kryteria te nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, w szczególności jego wiarygodności; mogą one dotyczyć wyłącznie przedmiotu zamówienia - str. 74, 93, 97 protokołu.  

 

4.17.  Nieokreślenie - przy ustalaniu pracownikom Urzędu Gminy dodatków do wyna- grodzenia zasadniczego - kwoty przyznanego dodatku funkcyjnego, kwoty dodatku za wieloletnią pracę oraz kwoty dodatku specjalnego.

Przy ustalaniu pracownikom Urzędu Gminy dodatków do wynagrodzenia zasadniczego przestrzegać obowiązku określania - poza stawką procentową - również kwoty przyznanego dodatku funkcyjnego, dodatku za wieloletnią pracę oraz dodatku specjalnego, stosownie do przepisów § 6, § 7 i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 61, poz. 707 ze zm.) - str. 77 protokołu.

 

4.18.  Naruszenie przepisów ustawy o zakadowym funduszu świadczeń socjalnych, poprzez wydatkowanie jego środków  na zakup bonów towarowych, podczas gdy obowiązujący w Urzędzie Gminy „Regulamin tworzenia i dysponowania zakladowym funduszem świadczeń socjalnych” nie przewiduje takiego typu pomocy socjalnej, oraz nieróżnicowanie przyznanych świadczeń z funduszu w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionych do korzystania z funduszu.

Przestrzegać obowiązku wydatkowania środków pieniężnych na cele przewidziane w obowiązującym w Urzędzie Gminy „Regulaminie tworzenia i dysponowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych” oraz uwzględniania sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania ze środków funduszu, stosownie do przepisów  odpowiednio art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) - str. 80, 81 protokołu.

 

4.19.  Przypadki nieprawidłowości w zakresie rozliczenia kosztów podróży służbowych na obszarze kraju, poprzez

niewskazanie w poleceniu wyjazdu służbowego miejscowości rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej,

ustalenie diety z tytułu podróży służbowej w niewłaściwej kwocie, 

bezpodstawne potrącenie 20% podatku dochodowego od osób fizycznych od należności z tytułu podróży służbowej odbywanej samochodem nie będącym własnością pracowdawcy,

niewskazanie w poleceniu wyjazdu służbowego pojemności skokowej silnika samochodu nie będącym własnością pracowdawcy.

Koszty podróży służbowych pracowników na obszarze kraju rozliczać zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministrra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia
2001 r. w sprawie szczególowych zasad ustalania oraz należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży słubowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 151, poz. 1720), w szczególności:

w poleceniach wyjazdu służbowego wskazywać miejscowości rozpoczęcia i zakoń- czenia podróży służbowej, stosownie do przepisów § 2 tego rozporządzenia,

naliczać i wypłacać należną pracownikowi dietę na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży służbowej, w wysokości zgodnej z przepisami § 4 tego rozporządzenia,

zaprzestać potrącania podatku dochodowego od osób fizycznych od przysługujących pracownikom należności z tytułu kosztów podróży służbowej odbywanej samochodem nie będącym własnością pracodawcy, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) – przy wskazaniu środka transportu właściwego do odbycia podróży służbowej, zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia,

w poleceniach wyjazdu służbowego wskazywać pojemność skokową silnika pojazdu nie należącego do pracodawcy, celem prawidłowego ustalenia prawidłowej stawki za 1 km przebiegu służącej do rozliczenia kosztów podróży służbowej, w związku z przepisami § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271) - str. 11, 84 protokołu.

 

4.20.  Nieprawidłowe sporządzenie rozliczenia dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych, poprzez:

zaniżenie kwoty dodatków mieszkaniowych wypłaconych najemcom mieszkań spół- dzielczych i jednocześnie zawyżenie kwoty tych dodatków wypłaconych użytkownikom mieszkań indywidualnych (poz. 1 i poz. 2 rozliczenia za II, III i IV kwartał),

zawyżenie kwoty dotacji celowej (pkt 5. rozliczenia za III kwartał), co było niezgodne z ówcześnie obowiązującym wzorem rozliczenia tej dotacji, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrw z dnia 3 kwietnia 2000 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o przyznanie dotacji celowej dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych oraz wzorów rozliczeń tych dotacji (Dz.U. Nr 24, poz. 300 ze zm.).

Przy sporządzaniu rozliczenia dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych przestrzegać przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2002 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o przyznanie dotacji celowej dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych oraz rozliczeń tych dotacji (Dz.U. Nr 8, poz. 68), a w szczególności:

w poz. 1 i poz. 2 rozliczenia dotacji, stanowiącego załącznik nr 4 do tego rozporzą- dzenia, wykazywać kwoty dodatków mieszkaniowych wypłaconych najemcom lub właścicielom poszczególnych rodzajów lokali w kwotach wynikających z prowadzonej ewidencji księgowej,

w poz. 12 tego rozliczenia wykazywać kwotę otrzymanej dotacji, ujętej w ewidencji analitycznej dochodów budżetowych w dz. 853, rozdz. 85315, § 203.

- str. 88 protokołu.

 

4.21.  Nieterminowe przekazanie na rachunek bankowy Lubelskiej Izby Rolniczej równowartości odpisu z wpływów podatku rolnego.

Wydatki z tytułu należnego Lubelskiej Izbie Rolniczej odpisu od uzyskanych wpływów z tytułu podatku rolnego naliczać i odprowadzać na jej rachunek bankowy z zachowaniem zasad określonych w przepisach art. 35 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz.U. z 1996 r. Nr 1, poz. 3 ze zm.), w szczególności należności Lubelskiej Izby Rolniczej z tytułu odpisu odprowadzać na jej rachunek bankowy w terminie 21 dni od dnia, w którym upływa termin płatności danej raty podatku rolnego, zaś należności z tytułu odpisu od wpływów z tytułu zaległości w podatku rolnym oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości odprowadzać na jej rachunek bankowy w najbliższym terminie przypadającym po dniu wpływu tych dochodów na rachunek bankowy budżetu gminy, stosownie do przepisów art. 35 ust. 2 i ust. 3 ustawy o izbach rolniczych w związku z art. 92 pkt 1 w związku z art. 129 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - str. 89, 90 protokołu.

 

4.22.  Opisanie - w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego zadania pn. „Budowa sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w Sułowie” - warunków wymaganych od oferentów w sposób nie pozwalający zamawiającemu na obiektywną ocenę ich spełniania.

Przestrzegać obowiązku opisywania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia warunków wymaganych od oferentów  ofert w sposób pozwalający na dokonanie zamawiającemu obiektywnej oceny ich spełniania, stosownie do przepisów art. 35 ust. 1pkt 2 w związku z przepisami art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych - str. 96, 97 protokołu.

 

4.23.  Niedokonanie potrącenia z faktur częściowych, wystawionych przez wykonanwcę sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w Sułowie,  5% kwot na utworzenie 70% części zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Dokonać potrącenia z faktur częściowych, wystawionych przez wykonawcę sali gimnastycznej przy budynku Publicznego Gimnazjum w Sułowie, kwot na utworzenie 70% części zabezpieczenia należytego wykonania umowy, stosownie do przepisu § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 grudnia 1994 r. w sprawie ustalenia wartości robót budowlanych, co do których konieczne jest zabezpieczenie należytego wykonania umowy, oraz form tego zabezpieczenia (Dz.U. Nr 140, poz. 794) w związku z § 6 umowy zawartej z wykonawcą tego zadania inwestycyjnego - str. 98 protokołu.

 

5. W zakresie mienia komunalnego:

 

5.1.    Nieprzestrzeganie zasady bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych, poprzez nieterminowe zaewidencjonowanie w „Księdze inwentarzowej środków trwałych” przychodu środków trwałych.

Operacje gospodarcze dotyczące przychodu środków trwałych ujmować w miesiącu przyjęcia ich do używania, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 i ust. 5 ustawy o rachunkowości - str. 102, 103 protokołu.

 

5.2.    Ujęcie na koncie 011 „Środki trwałe” księgi głównej Urzędu Gminy przychodu i rozchodu środków trwałych tzw. per saldem.

Operacje gospodarcze dotyczące przychodu środków trwałych ujmować po stronie Wn konta 011 „Środki trwałe” księgi głównej, zaś - dotyczące ich rozchodu po stronie Ma tego konta, bez dokonywania kompensaty kwot przychodu i rozchodu, stosownie do zasad jego funkcjonowania określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości (...), cyt. w punkcie 2.1. niniejszego wystąpienia - str. 103 protokołu.

 

5.3.    Dokonanie likwidacji programu komputerowego bez sporządzenia protokołu.

Przestrzegać obowiązku sporządzania protokołu na okoliczność likwidacji składników majątkowych, stosownie do postanowień zawartych w zakładowym planie kont obowiązującym w Urzędzie - str. 104, 105 protokołu.

 

5.4.    Niezachowanie terminów i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych stanowiących własność gminy.

Przestrzegać obowiązku przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych z zachowaniem terminowości i częstotliwości określonych w przepisach art. 26 ust. 1 i ust. 3 ustawy o rachunkowości; zgodnie z tymi przepisami termin i częstotliwość przeprowazdzania inwentaryzacji uważa się za dotrzymany jeżeli inwentaryzację środków trwałych rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku oraz jeżeli inwentaryzację środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym przeprowadzono raz w ciągu 4 lat; inwentaryzację pozostałych środków trwałych przeprowadzać zgodnie z postanowieniami obowiązującej w Urzędzie Gminy „Instrukcji inwentaryzacyjnej”, pozostałych środków trwałych w używaniu - nie rzadziej niż raz na rok lub dostosować postanowienia tej instrukcji do ogólnie obowiązujących zasad wynikających z ustawy o rachunkowości - str. 106, 107 protokołu.

 

5.5.    Nieobjęcie ewidencją druków ścisłego zarachowania arkuszy spisu z natury służących do dokumentowania inwentaryzacji składników majątkowych.

Przestrzegać obowiązku ujmowania w ewidencji druków ścisłego zarachowania arkusze spisu z natury służące do dokumentowania inwentaryzacji składników majątkowych, stosownie do postanowienia zawartego w § 6 pkt 18 obowiązującej w Urzędzie Gminy „Instrukcji kontroli i obiegu dokumentów” - str. 107 protokołu.

 

6. W zakresie rozliczeń finansowych Gminy z jej jednostkami organizacyjnymi:

 

6.1.    Przekroczenie - o kwotę 79 zł - przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sułowie planowanych na 2001 rok  wydatków budżetowych.

Zobowiązać Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sułowie do przestrzegania obowiązku dokonywania wydatków budżetowych wyłącznie na cele i w wysokości określonej w jego planie finansowym, stosownie do przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - str. 18 protokołu.

 

6.2.    Nieprawidłowości dotyczące sprawozdawczości budżetowej jednostek organizacyjnych, polegające na:

nieprzedłożeniu Zarządowi Gminy przez dyrektorów szkół gminnych sporządzonych sprawozdań Rb-28S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowychza okresy od początku roku do 31 marca i do 30 czerwca 2001 r.,

niesporządzeniu i nieprzedłożeniu Zarządpowi Gminy przez tych dyrektorów sprawozdań Rb-28S „miesięczne/roczne sprawodanie z wykonania planu wydatków budżetowychza okresy od początku roku do 30 września i do 31 grudnia 2001 r. oraz sprawozdań Rb-27S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych”,

niedokonaniu merytorycznej kontroli sprawozdania RB-31 „półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych” za okres od początku roku do 31 grudnia 2001 r., nie zawierającego danych w części C (rozliczenie wyniku finansowego), złożonego Zarządowi Gminy przez Kierownika Gospodarstwa Pomocniczego Usług Komunalnych i Mieszkaniowych przy Urzędzie Gminy w Sułowie.

Egzekwować od kierowników podległych jednostek organizacyjnych obowią- zek sporządzania i przedkładania Zarządowi Gminy sprawozdań budżetowych: Rb-28S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych” oraz Rb-27S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych”, stosownie do przepisu § 4 ust. 1 pkt 2b rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Dokonywać kontroli merytorycznej prawidłowości sprawozdań Rb-31 „półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych gospodarstw pomocniczych, żądając w tym celu przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów, stosownie do uprawnienia określonego w przepisie § 10 ust. 4 cytowanego rozporządzenia- str. 116, 117, 118 protokołu.

 

6.3.    Nieterminowe przekazanie - przez Gospodarstwo Pomocnicze Usług Komunalnych i Mieszkaniowych przy Urzędzie Gminy - do budżetu gminy części jego zysku za 2000 r., oraz nieprzekazanie tego zysku za rok 2001.

Egzekwować od Gospodarstwa Pomocniczego Usług Komunalnych i Mieszkaniowych przy Urzędzie Gminy w Sułowie przekazywanie części jego zysku, stanowiącego dochód budżetu gminy, w terminach i na zasadach określonych w przepisach § 44 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych (Dz.U. Nr 122, poz. 1333); przestrzegać zwłaszcza obowiązku dokonania ostatecznej rocznej wpłaty z zysku do budżetu w ciągu 15 dni od przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę budżetową- § 44 ust. 3 rozporządzenia - str. 119, 120 protokołu.

 

Jeżeli uważa Pan, i wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu znajdują się takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu - zgodnie z przepisem art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych - prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

Przekazując to wystąpienie do realizacji wyrażam nadzieję, że stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości zostan wueliminowane.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych sprawozdania z jego realizacji oczekuję w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu niniejszego wystąpienia.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            Marek Poniatowski

Do wiadomości:

Rada Gminy w Sułowie