Lublin, 18 lutego 2004 r.
RIO – 091/95/2003
Pan Marek Zygmunt
Wójt Gminy Werbkowice
Szanowny Panie Wójcie,
W dniach od 23 września do 12 grudnia 2003
r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie – Regina Krzanowska, Alina Pukaluk, Aneta Siek, Marta Byś –
przeprowadzili kontrolę kompleksową gospodarki
Do ustaleń kontroli, zawartych w protokole podpisanym w dniu 19 grudnia 2003 roku, zastrzeżeń nie wniesiono.
W wyniku kontroli nie ujawniono
nieprawidłowości o charakterze przestępstw gospodarczych przy realizacji zadań
przypisanych jednostce ustawami bądź porozumieniami, jednak ustalenia kontroli wskazują, że przy realizacji zadań
popełniono wiele nieprawidłowości i uchybień, mających negatywny wpływ na
gospodarkę
W zakresie spraw ogólno-organizacyjnych
stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły w szczególności: nieuregulowania
Kontrola w zakresie księgowości wykazała, że księgi rachunkowe budżetu i Urzędu Gminy prowadzono rzetelnie, lecz z naruszeniem zasady ich sprawdzalności – nie zachowano porządku systematycznego przy prowadzeniu zapisów o zdarzeniach gospodarczych. W zakresie sprawozdawczości budżetowej stwierdzono m.in. nieprawidłowe sporządzenie przez Urząd Gminy jednostkowych sprawozdań z wykonania planu dochodów i planu wydatków oraz jednostkowych i zbiorczych sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji, bezpodstawne ujmowanie - w sprawozdaniach jednostkowych z wykonania planu wydatków sporządzanych przez Urząd Gminy - danych wynikających ze sprawozdań jednostkowych innych jednostek budżetowych podległych gminie, nierzetelne sporządzenie sprawozdania z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy oraz sprawozdania zbiorczego z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu - w sprawozdaniach za 2002r. - wykazano skutki obniżenia górnych stawek podatków od nieruchomości w kwocie zaniżonej o 94.744 zł oraz skutki udzielonych umorzeń w podatku od nieruchomości w kwocie zaniżonej o 150.668,55 zł oraz wykazano ustaloną szacunkowo (zamiast rzeczywistej) kwotę skutków obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości dla budynków mieszkalnych lub ich części – zwolnionych od podatku od nieruchomości przez Radę Gminy i ustaloną szacunkowo kwotę skutków ich zwolnienia przez Radę, nie wykazano skutków obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości dla nieruchomości zajętych na potrzeby świetlic i remizo-świetlic oraz dla budowli służących do odprowadzania ścieków komunalnych – zwolnionych od podatku od nieruchomości przez Radę Gminy oraz nie wykazano skutków tego zwolnienia.
Znaczną ilość nieprawidłowości mających
wpływ na gospodarkę
- nieegzekwowania - od osób
- nieprzestrzegania obowiązku terminowego doręczania podatnikom decyzji (nakazów płatniczych) ustalających wysokość zobowiązania pieniężnego,
- nieprzestrzegania obowiązku wery
- nieprzestrzegania obowiązku pobierania od podatników i inkasentów odsetek za zwłokę od wpłacanych zaległości podatkowych; kwota niepobranych odsetek (w poddanej kontroli próbie) wynosiła 533,90 zł,
- zawyżenia udzielonych ulg inwestycyjnych w podatku rolnym z tytułu wydatków poniesionych przez podatników na modernizację budynków inwentarskich (w badanej próbie o kwotę 3.968,10 zł),
- nieprzestrzegania ustawowych terminów stosowania ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej, w wyniku czego zawyżono w I półroczu 2003r. udzielone z tego tytułu ulgi w podatku rolnym o kwotę 248,30 zł, nieprzestrzeganie obowiązku pobierania opłaty skarbowej od podań i załączników do podań wniesionych w sprawie udzielenia ulgi, nieprzestrzeganie obowiązku dokonywania czynności sprawdzających mających na celu ustalenie, czy zostały dopełnione przez podatnika warunki uprawniające do skorzystania z uzyskanej ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej,
- podejmowania decyzji - w sprawach umorzenia zaległości podatkowych,
umorzenia odsetek za zwłokę, odroczenia terminu płatności podatku, rozłożenia
na raty podatku lub zaległości podatkowej - na podstawie argumentów podatnika
wymienionych we wniosku, bez zebrania i oceny materiału dowodowego
wskazującego na przeprowadzenie przez organ podatkowy wnikliwego postępowania
wyjaśniającego, wydawania tych decyzji bez uzasadnienia prawnego i
- nieprzestrzegania obowiązku systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązań pieniężnych; kontrola wykazała przypadki niewystawienia tytułów wykonawczych na zaległości podatkowe podatników, mimo obowiązku wynikającego z przepisów prawa;
- nieegzekwowania od inkasenta opłaty targowej obowiązku terminowego rozliczania się z zebranej opłaty targowej oraz niepobierania odsetek za zwłokę od wpłat dokonanych przez inkasenta po wymaganym terminie płatności,
- nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa przy wydawaniu decyzji i pobieraniu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych; wyznaczano okres ważności zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych od dnia wcześniejszego niż dzień wydania zezwolenia (14 przedsiębiorcom na 20 badanych), pobierano w 2002r. opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości ustalonej niezgodnie z przepisami, w wyniku czego pobrano od 7 przedsiębiorców (na 20 badanych) zawyżoną opłatę na łączną kwotę 51,84 zł, a od 8 przedsiębiorców opłatę zaniżoną na łączną kwotę 78,26 zł).
W zakresie
wydatków budżetowych stwierdzono w szczególności: wypłacenie radnym diet w
okresie wrzesień – listopad 2002 r. (ogółem w kwocie 10.146 zł), pomimo
niezłożenia przez nich oświadczeń majątkowych na dwa miesiące przed terminem
wyborów, prowadzenie robót związanych z remontem drogi gminnej bez ich
zgłoszenia do nadzoru budowlanego, udzielenie zamówienia publicznego na budowę
sali gimnastycznej wraz z łącznikiem w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w
...................... wykonawcy, który powinien zostać wykluczony z
postępowania, a został wybrany do realizacji tego zadania w oparciu o
subiektywna ocenę członków komisji przetargowej.
Z ustaleń kontroli wynika, że w 2002 r.
nie przekroczono wydatków budżetowych oraz upoważnienia do zaciągania
zobowiązań pieniężnych, co w tym zakresie dowodzi przestrzegania dyscypliny
Zadania
zlecone z zakresu administracji rządowej zostały wykonane w całości, a
otrzymane przez gminę dotacje na realizację tych zadań zostały wykorzystane
z zachowaniem zasad gospodarki
Sprawy z zakresu mienia komunalnego należą do
zakresu spraw, które prowadzone są na zadawalającym poziomie.
Część z ujawnionych w trakcie kontroli została wyeliminowana w toku kontroli; nieprawidłowości te są wymienione w protokole kontroli.
Poniżej podaję pozostałe stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).
W załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazuję osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.
1. W zakresie zagadnień
ogólno-organizacyjnych:
1.1.
Nieokreślenie
Opracować
i przedłożyć Radzie Gminy projekty uchwał w sprawie określenia
1.2. Nieprawidłowe
ustalenie zasad klasy
a) w zakładowym planie kont dla budżetu gminy, przez ustalenie
obowiązku ewidencji - na koncie 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” -
wydatków Urzędu Gminy, dokonywanych bezpośrednio z rachunku budżetu gminy;
b) w
zakładowym planie kont Urzędu Gminy, przez:
- niewprowadzenie
obowiązku prowadzenia ewidencji szczegółowej do konta 130 „Rachunek bieżący
jednostek budżetowych” i konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
według podziałek klasy
- nieuwzględnienie - w zasadach klasy
- nieprawidłowe ustalenie, że konto 229
„Rozrachunki publiczno-prawne” służy do ujmowania rozliczeń z pracownikami z
tytułu wynagrodzeń, odprowadzania wynagrodzeń na rachunki oszczędnościowo –
rozliczeniowe oraz potrąceń z list płac pożyczek z zakładowego
Nieokreślenie sposobu inwentaryzacji gruntów, budynków i budowli.
Ustalić w sposób prawidłowy
zasady klasy
* w zakładowym planie kont dla budżetu gminy, przez wykreślenie zapisu dotyczącego obowiązku ujmowania na koncie 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” wydatków Urzędu Gminy, w sytuacji, gdy wydatki tej jednostki dokonywane są bezpośrednio z rachunku budżetu gminy;
* w zakładowym planie kont Urzędu Gminy – przez:
-
wprowadzenie obowiązku prowadzenia ewidencji szczegółowej do konta 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych” oraz do konta 221 „Należności z tytułu
dochodów budżetowych”, według podziałek klasy
- ustalenie, że konto 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne” służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych, w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
stosownie
do zasad
oraz
uzupełnić zasady klasy
Określić
sposób inwentaryzacji gruntów, budynków i budowli, stosownie do przepisów § 5
ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001r. Ustalenie i bieżące aktualizowanie - w
1.3. Niepowierzenie
na piśmie skarbnikowi gminy obowiązków i odpowiedzialności w zakresie
określonym w przepisach ustawy o
1.4. Nieprzeprowadzanie w 2002
r. kontroli przestrzegania procedur kontroli
Przestrzegać obowiązku
przeprowadzania w gminnych jednostkach organizacyjnych kontroli
Ponadto, celem zapewnienia możliwości sprawowania kontroli wewnętrznej:
- uzupełnić przepisy regulujące obieg
dokumentów
- zaktualizować zakresy
czynności pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach, ujmując w
nich zadania
- określić sposób
dokumentowania przeprowadzania inwentaryzacji metodą wery
w związku z przepisami art. 27 ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 9, 10, 11, 21, 28, 40, 89, 127, 128, 15 protokołu.
2. W zakresie księgowości i sprawozdawczości:
2.1. Dokonywanie zapisów w
księgach rachunkowych w dzienniku budżetu oraz na kontach imiennych najemców
bez podania numeru identy
Przestrzegać obowiązku
zamieszczania w dzienniku oraz w ewidencji analitycznej – imiennych kontach
najemców lokali mieszkalnych - numeru identy
2.2. Niezachowanie
obowiązku prowadzenia zapisów o zdarzeniach gospodarczych w księdze
głównej budżetu i Urzędu Gminy w porządku systematycznym, w tym:
- prowadzenie zapisów w księdze głównej Urzędu Gminy na dwóch kontach o
symbolu 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” (odrębnie dla dochodów i
wydatków), mimo, że w zakładowym planie kont przyjęto do stosowania jedno
konto;
- bezzasadne ujmowanie na koncie 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”
wydatków Urzędu Gminy dokonywanych bezpośrednio z rachunku budżetu gminy;
- ujmowanie na koncie 400 „Koszty według rodzajów” zapłaconych odsetek
od kredytu bankowego i obligacji komunalnych oraz kosztów obsługi bankowej,
- nieprawidłowe ewidencjonowanie operacji dotyczących dochodów
wyegzekwowanych przez Urząd Skarbowy, stosowanie zapisów czerwono – czarnych
przy księgowaniu tych operacji;
- nieprawidłowe ujmowanie operacji dotyczących odprowadzenia z kasy
Urzędu Gminy, na rachunek sum depozytowych, wadiów wpłaconych przez uczestników
przetargów;
- bezzasadne ujmowanie na koncie 229 „Pozostałe rozrachunki
publicznoprawne” potrąceń dokonanych z wynagrodzeń pracowników - rat pożyczek z
zakładowego
- dokonanie w końcu 2002r. nieprawidłowych przeksięgowań:
zrealizowanych dochodów budżetowych z konta 901 „Dochody budżetu”, dotacji z
budżetu i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810 „Dotacje
budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje”, poniesionych kosztów i
uzyskanych przychodów odpowiednio z konta 400 „Koszty według rodzaju”, 401
„Amortyzacja”, 750 „Przychody i koszty
oraz
- nieujmowanie w księdze głównej Urzędu Gminy
operacji związanych z pobieraniem opłat za wydawanie dowodów osobistych, podlegających
przekazaniu do budżetu.
Przestrzegać obowiązku dokonywania - na kontach księgi głównej - zapisów o zdarzeniach w ujęciu systematycznym, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, a w szczególności:
a) zrealizowane przez Urząd Gminy dochody i wydatki budżetowe ujmować na jednym koncie syntetycznym 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”, zgodnie z ustaleniami zakładowego planu kont; dla zachowania czystości obrotów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” korekty błędnych zapisów oraz zwrotu wydatków dokonywać - na subkontach dochodów i wydatków prowadzonych do tego konta - dodatkowym technicznym zapisem ujemnym, bądź dostosować zapisy zakładowego planu kont do stosowanego w jednostce sposobu;
b) operacje gospodarcze związane z pobieraniem opłat za wydawanie dowodów osobistych, podlegających przekazaniu do budżetu państwa, ujmować w księdze głównej Urzędu Gminy:
- wpływ opłaty:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”,
- przekazanie środków:
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
c) wydatki jednostki – Urząd Gminy – dokonywane z rachunku budżetu gminy ujmować w księdze głównej budżetu gminy:
Wn 902 „Wydatki budżetu”,
Ma 133 „Dochody budżetu”;
d) zapłacone odsetki od
kredytu bankowego (po zakończeniu inwestycji) i obligacji komunalnych oraz
poniesione koszty obsługi bankowej ujmować na koncie 750 „Przychody i koszty
e) operacje dotyczące wyegzekwowanych przez Urząd Skarbowy dochodów gminy miasta ujmować:
wpływ dochodów:
* w księdze głównej budżetu:
Wn 133 „Rachunek budżetu”,
Ma 224 „Rozrachunki budżetu”,
* w księdze głównej Urzędu Gminy:
Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” (subkonto dochodów),
Ma 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”,
- rozliczenie zrealizowanych przez Urząd Skarbowy dochodów- na podstawie złożonego sprawozdania:
* w księdze głównej budżetu:
Wn 224 „Rozrachunki budżetu”,
Ma 901 „Dochody budżetu”,
- wydatki z tytułu opłaty komorniczej, o które Urząd Skarbowy pomniejsza pobrane dochody – ujmować w kwotach wynikających ze złożonego przez US sprawozdania zapisem:
* w księdze głównej budżetu:
Wn 902 „Wydatki budżetu”,
Ma 224 „Rozrachunki budżetu”,
* w księgach rachunkowych Urzędu:
Wn 400 „Koszty według rodzajów”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” – subkonto wydatków;
Wn 140 „Krótkoterminowe
papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
Ma 101 „Kasa”;
- wpływ wadium na rachunek sum depozytowych (na podstawie wyciągu bankowego) ujmować:
Wn 139 „Inne rachunki bankowe”,
Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”;
g) rozrachunki z pracownikami dotyczące:
- przelewu wynagrodzeń pracowników na ich rachunki oszczędnościowo – rozliczeniowe ujmować:
Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
- potrąceń z wynagrodzeń pracowników rat
pożyczek z zakładowego
Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”,
- potrąceń z wynagrodzeń pracowników rat pożyczek z Kasy Zapomogowo – Pożyczkowej ujmować:
Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”;
h) przy dokonywaniu obowiązujących w końcu roku przeksięgowań przenosić:
- saldo konta 901 „Dochody budżetu” na stronę Ma konta 961 „Niedobór lub nadwyżka budżetu”,
- saldo konta 810 „Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje” na stronę Wn konta 800 „Fundusz jednostki”,
- saldo konta 400 „Koszty według
rodzajów”, saldo konta 401 „Amortyzacja” oraz koszty operacji
- saldo konta 761 „Pokrycie amortyzacji”,
przychody z tytułu dochodów budżetowych oraz przychody
stosownie do zasad
2.3. Nieprowadzenie
ewidencji szczegółowej (analitycznej) do konta 130 „Rachunek bieżący jednostek
budżetowych” księgi głównej Urzędu Gminy.
Zaprowadzić
i prowadzić na bieżąco ewidencję analityczną do konta 130 „Rachunek bieżący
jednostek budżetowych” według podziałek klasy
2.4. Niewykazywanie
w zestawieniach obrotów i sald kont syntetycznych księgi głównej budżetu gminy
i księgi głównej Urzędu Gminy obrotów za okres sprawozdawczy.
W sporządzanym na podstawie zapisów na kontach księgi głównej budżetu gminy i Urzędu Gminy na koniec każdego okresu sprawozdawczego (nie rzadziej niż na koniec każdego miesiąca) zestawieniu obrotów i sald zawierać wszystkie dane określone przepisami art. 18 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w tym obroty za okres sprawozdawczy (pkt 2)
– str. 19 protokołu.
2.5. Niezamieszczanie
pieczątki wpływu określającej datę otrzymania przez Urząd Gminy sprawozdań
budżetowych złożonych wójtowi gminy przez kierowników jednostek
organizacyjnych.
Przestrzegać
obowiązku zamieszczania na dokumentach, w tym na
2.6. Nieprawidłowości
w sporządzaniu sprawozdań budżetowych polegające na:
- nieprawidłowym sporządzeniu jednostkowych sprawozdań budżetowych
Urzędu Gminy: - Rb - 27 S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu
dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” oraz Rb-28 S
„Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
jednostki samorządu terytorialnego” za okres od początku roku do dnia 31
grudnia 2002r. oraz za okres od początku roku do dnia 30 czerwca 2003 r., w
wyniku niezamieszczenia w nich pełnego zakresu danych
oraz ujęcia w sprawozdaniach Rb – 28 S danych wynikających ze sprawozdań
jednostkowych Rb – 28 jednostek budżetowych podległych gminie;
- niezamieszczeniu w jednostkowych i
zbiorczych sprawozdaniach Rb – Z „Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań
według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji” - za okres od początku roku
do 31 grudnia 2002r. oraz za okres od początku roku do 30 czerwca 2003r. -
danych uzupełniających dotyczących wyemitowanych papierów wartościowych;
- sporządzeniu zbiorczych sprawozdań Rb – 27 S oraz Rb – 28 S za okres
od początku roku do dnia 31 grudnia 2002r. oraz za okres od początku roku do
dnia 30 czerwca 2003r. na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych;
-
nierzetelnym sporządzeniu sprawozdania Rb-PDP
„Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów
podatkowych gminy” oraz sprawozdania zbiorczego Rb-27S z wykonania planu
dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego - za okres od początku
roku do dnia 30 czerwca 2002r. oraz za okres od początku roku do dnia 30
czerwca 2003r., przez:
a) w
2002r. - wykazanie skutków obniżenia górnych stawek podatków od nieruchomości w
kwocie zaniżonej o 94.744 zł oraz skutków udzielonych umorzeń w podatku od
nieruchomości w kwocie zaniżonej o 150.668,55 zł, wykazanie szacunkowo
ustalonych skutków obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości dla
budynków mieszkalnych lub ich części – zwolnionych od podatku od nieruchomości
przez Radę Gminy i szacunkowo ustalonych skutków ich zwolnienia przez Radę
Gminy od tego podatku, niewykazanie skutków obniżenia górnych stawek podatku od
nieruchomości dla nieruchomości zajętych na potrzeby świetlic i remizo-świetlic
oraz dla budowli służących do odprowadzania ścieków komunalnych – zwolnionych
od podatku od nieruchomości przez Radę Gminy oraz niewykazanie skutków ich
zwolnienia przez Radę;
b) w 2003r. - niewykazanie skutków obniżenia górnych stawek podatku dla podatku leśnego w kwocie 11 zł, wykazanie ustalonej szacunkowo kwoty skutków zwolnienia przez Radę Gminy od podatku od nieruchomości budynków mieszkalnych lub ich części, niewykazanie skutków zwolnienia przez Radę Gminy gruntów i budynków lub ich części zajętych na potrzeby świetlic oraz remizo- świetlic oraz gruntów i budowli służących do odprowadzania ścieków komunalnych,
c)
niewykazanie w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki
samorządu terytorialnego sporządzonym za 2002r. skutków udzielonych ulg
w podatkach z tytułu umorzeń odsetek za zwłokę.
Przestrzegać obowiązku sporządzania sprawozdań budżetowych zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, a w szczególności:
- zamieszczać w sprawozdaniach Urzędu Gminy Rb - 27 S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego” sporządzanych za marzec, czerwiec, wrzesień i za rok – danych w kolumnach: „Należności”, „Dochody otrzymane”, „Saldo końcowe”, „Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy”, „Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń (…)”, stosownie do przepisów § 4 pkt 2 i pkt 3 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, stanowiącej załącznik Nr 2 do tego rozporządzenia;
- w sprawozdaniach jednostkowych Urzędu Gminy Rb – 28
S „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
jednostek samorządu terytorialnego” zamieszczać dane o z
- zaprzestać zamieszczania w sprawozdaniach jednostkowych Rb – 28 S Urzędu Gminy danych wynikających ze sprawozdań jednostkowych Rb – 28 S jednostek budżetowych podległych gminie; stosownie do przepisów § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej sprawozdania jednostkowe sporządza się na podstawie własnych ksiąg rachunkowych;
- przestrzegać obowiązku zamieszczania w jednostkowych i zbiorczych sprawozdaniach Rb – Z „Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji”, danych uzupełniających dotyczących wyemitowanych papierów wartościowych, wymaganych zgodnie z treścią wzoru sprawozdania, stanowiącego załącznik Nr 18 do rozporządzenia;
- przestrzegać zasady sporządzania zbiorczych sprawozdań budżetowych Rb – 27 S z wykonania planu dochodów budżetowych oraz Rb – 28 S z wykonania planu wydatków budżetowych - na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu, stosownie do przepisów § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia,
- w kolumnie „Skutki obniżenia górnych stawek podatków za okres sprawozdawczy” - sprawozdania Rb-PDP „Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy” oraz zbiorczego sprawozdania Rb-27S „miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” – ujmować kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby osiągnąć stosując górne stawki podatków, a dochodami, jakie wynikają z zastosowania niższych stawek uchwalonych przez Radę Gminy, stosownie do przepisów § 3 ust. 1 pkt 9 i § 7 ust. 3 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego”; w kolumnie „ Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń, …” wykazywać rzeczywiste skutki udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń zwolnień, w tym m.in. kwoty stanowiące skutki zwolnień od podatku od nieruchomości wprowadzonych uchwałą Rady Gminy i kwot stanowiących skutki udzielonych ulg w zapłacie podatków udzielonych przez organ podatkowy, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 10 i § 7 ust. 3 cytowanej „Instrukcji…” w związku z § 10 ust. 1 rozporządzenia.
Sporządzić skorygowane
sprawozdania za I półrocze 2002r. i 2003r. oraz przekazać je – również w
W sprawozdaniach jednostkowych i zbiorczych jednostek samorządu terytorialnego Rb 27 „Miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego” wykazywać w kolumnie „Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń (…)” skutki udzielonych ulg w podatkach z tytułu umorzeń, stosownie do przepisów § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz przepisów § 3 ust. 1 pkt 10 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 2 do tego rozporządzenia.
– str. 22, 47, 48, 49, 50, 83 protokołu.
3. W zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków:
3.1. Nieprawidłowe
poprawianie błędnych zapisów w dowodach księgowych.
Błędy w dowodach księgowych poprawiać przez skreślenie błędnej treści
lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie
treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego
upoważnionej, przy czym nie można poprawiać pojedynczych liter i cy
4. W zakresie wykonania budżetu:
4.1. W
zakresie dochodów z tytułu podatków i opłat:
4.1.1.
Nieujmowanie
na kontach podatników (jako należności) naliczonych odsetek za zwłokę w kwocie
wpłaconej.
Przestrzegać obowiązku ujmowania na kontach podatników (jako należności) naliczonych odsetek za zwłokę i innych należności ubocznych w kwocie wpłaconej – na podstawie dokumentu wpłaty, stosownie do obowiązku wynikającego z przepisów § 13 ust. 2 pkt 1 lit. b oraz § 16 pkt 1 lit. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 50, poz. 511 z późn. zm.) – str. 58 protokołu.
4.1.2. Ewidencjonowanie wpłat na kontach podatników
(osoby prawne) niezgodnie z datą
Przestrzegać obowiązku
ewidencjonowania na kontach podatników dokonanej przez nich zapłaty podatków
pod datą
4.1.3. Nieegzekwowanie od podatników, będących
osobami
Wezwać – na podstawie art. 274a § 1 Ordynacji
podatkowej - podatników podatku od nieruchomości, będących osobami
4.1.4. Dokonanie wymiaru podatku rolnego na rok
2002 i 2003 osobom prawnym – para
Poin
4.1.5. Nieterminowe doręczanie podatnikom decyzji
ustalających wysokość zobowiązania pieniężnego (nakazów płatniczych).
Przestrzegać obowiązku doręczania podatnikom nakazów płatniczych w terminie nie późniejszym niż 14 dni przed upływem ustawowego terminu płatności zobowiązania podatkowego, stosownie do przepisów art. 47 § 2 Ordynacji podatkowej – str. 62 protokołu.
4.1.6. Przypadki niezachowania obowiązku
terminowego składania deklaracji podatkowych przez osoby prawne i jednostki
organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku
rolnego, podatku od nieruchomości oraz przez podatników podatku od środków
transportowych (opóźnienia w badanej próbie podatników podatku rolnego w 2002r.
– do 21 dni, w badanej próbie podatników podatku od nieruchomości w 2002r. – do
60 dni, a w 2003r. - do 162 dni, w badanej próbie podatników podatku od środków
transportowych w 2003r. – do 1 miesiąca, a w przypadkach zaistnienia
okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku po 15 lutego – w 2003r.
opóźnienia od 7 do 107 dni); nieegzekwowanie obowiązku złożenia deklaracji na
podatek od nieruchomości na 2003r. od podatników korzystających z ulg i
zwolnień ustawowych wynikających z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
oraz korzystających ze zwolnień wprowadzonych uchwałą Rady Gminy na podstawie
kompetencji wynikających z tej ustawy .
Przestrzegać obowiązku dokonywania czynności sprawdzających terminowość składania przez podatników deklaracji podatkowych, stosownie do przepisów art. 272 Ordynacji podatkowej i egzekwować od podatników będących osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej – w tym również od podatników korzystających ze zwolnień – obowiązek przedkładania deklaracji na podatek rolny, deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy w terminie do 15 stycznia, deklaracji na podatek od środków transportowych w terminie do 15 lutego, oraz w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, gdy obowiązek ten powstał po 15 lutym roku podatkowego, stosownie do przepisów art. 6a ust. 8 pkt 1 i ust. 9 ustawy o podatku rolnym oraz przepisów art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 10 i art. 9 ust. 6 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Obowiązek złożenia deklaracji podatkowej na podatek od nieruchomości ciąży również na jednostce - Urząd Gminy w Werbkowicach, posiadającej w bezpośrednim zarządzie nieruchomości podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Stosownie do przepisów art. 2 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości; z przepisów tych wynika więc, że pozostałe nieruchomości znajdujące się w bezpośrednim zarządzie wójta gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Z in
W przypadku niezłożenia deklaracji żądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn jej niezłożenia lub wezwać podatnika do jej złożenia, na podstawie przepisów art. 274a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik - mimo ciążącego na nim obowiązku - nie złożył deklaracji podatkowej, wydawać decyzję, w której określać wysokość zobowiązania podatkowego, stosownie do przepisów art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej – str. 63, 64, 65, 91, 92 protokołu.
4.1.7. Niesprawdzanie lub nierzetelne sprawdzanie deklaracji
podatkowych dotyczących podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości
przedkładanych przez podatników w zakresie o którym mowa w art. 272 ust. 2
i 3 Ordynacji podatkowej, szczególnie w przypadkach, gdy:
-
podatnik (konto nr 12) w deklaracji na podatek rolny na 2003r. wykazał inną
powierzchnię gruntów ogółem w ha
-
podatnik (konto 15) w deklaracjach na podatek rolny na rok 2001, 2002 oraz 2003
wykazał 4,95 ha
-
przedsiębiorcy (konto nr 27, 28a, 11) w deklaracji na podatek od nieruchomości
na 2002r. oraz przedsiębiorcy (konto nr 10, 27, 45, 44) w deklaracji na podatek
od nieruchomości na 2003r. wykazali „pozostałe grunty” (zieleńce, grunt pod
pustym budynkiem) oraz „pozostałe budynki” (pustostany); w wyniku
nieprawidłowego zakwali
-
podatnicy w deklaracji na podatek od nieruchomości na 2003r. nie zamieścili
wszystkich danych identy
-
podatnicy złożyli deklaracje na 2003r. na
Dokonać wery
Zwrócić się do wymienionych podatników o złożenie niezbędnych wyjaśnień – na podstawie przepisów art. 274a Ordynacji podatkowej, po czym określić stosowną decyzją – po przeprowadzeniu postępowania podatkowego - prawidłową wysokość zobowiązania podatkowego, również za lata ubiegłe, stosownie do przepisów art. 21§ 3 Ordynacji podatkowej, z uwzględnieniem przedawnienia zobowiązań podatku, którego termin został określony w przepisach ar. 70 § 1 tej ustawy.
Przypominam, że - w obowiązującym do 31 grudnia 2002r. stanie prawnym - budynki i grunty będące w posiadaniu przedsiębiorcy, podlegające podatkowi od nieruchomości, były z mocy prawa związane z działalnością gospodarczą i podlegały opodatkowaniu stawkami określonymi w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – uchwała 5 sędziów NSA (opublikowana w ONSA 2001/14/150). Zgodnie z przepisami art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003r. – grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, tj. grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne lub elektrowni wodnych – zalicza się do gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych - str. 65, 66, 67, 68 protokołu.
4.1.8. Niedokonywanie rozliczenia wniesionej przez
podatnika zaległości podatkowej na odsetki za zwłokę i należność główną.
Przestrzegać obowiązku
rozliczania wpłaty zaległości podatkowej – w przypadku, gdy dokonana przez
podatnika wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za
zwłokę – proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty
odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota
zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę, stosownie do przepisów art.
55 § 2 Ordynacji podatkowej.
Dokonać rozliczenia kwot wpłaconych przez
badanych w toku kontroli podatników oraz wyegzekwować pozostałą kwotę
zaległości wraz z odsetkami za zwłokę. Sprawdzić terminowość wpłat przez
pozostałych – nie objętych kontrolą – podatników; w przypadku stwierdzenia
zwłoki – postąpić w wyżej opisany sposób – str. 71, 72, 92 protokołu.
4.1.9. Nieegzekwowanie - od inkasentów podatków
oraz inkasenta opłaty targowej - obowiązku terminowego dokonywania wpłat
podatków oraz niepobieranie odsetek za zwłokę
w przypadkach, gdy dokonana przez inkasenta wpłata nie pokrywała kwoty
zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (w 7,2% próbie inkasentów –
w 2002r. na kwotę 9,50 zł).
Egzekwować od inkasentów podatków i opłat obowiązek terminowego wnoszenia na rachunek bankowy budżetu gminy zainkasowanych kwot podatków oraz pobierać odsetki za zwłokę od rat podatków nie wpłaconych przez nich w terminie, stosownie do przepisu art. 51 § 3 w związku z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej, bowiem raty podatków nie wpłacone przez inkasenta w terminie traktuje się jako zaległość podatkową, od której należy pobrać odsetki za zwłokę. Stosownie do przepisu art. 47 § 4a Ordynacji podatkowej terminem płatności dla inkasentów jest dzień następujący po dniu, w którym – zgodnie z przepisami prawa podatkowego – powinna nastąpić zapłata podatku, chyba że Rada Gminy ustali termin późniejszy.
Dokonać rozliczenia kwot wpłaconych przez inkasentów objętych kontrolą, zgodnie z przepisami art. 55 §2 Ordynacji podatkowej oraz wyegzekwować pozostałą kwotę zaległości wraz z odsetkami za zwłokę. Sprawdzić terminowość wpłat przez pozostałych – nie objętych kontrolą – inkasentów; w przypadku stwierdzenia zwłoki – postąpić w wyżej opisany sposób – str. 73, 95 protokołu.
4.1.10. Zawyżenie udzielonych ulg
inwestycyjnych w podatku rolnym z tytułu wydatków poniesionych na modernizację
budynków inwentarskich (w badanej próbie o kwotę 3.968,10 zł) w związku z przyjęciem – jako udokumentowanie
wydatków poniesionych na realizację inwestycji, uzasadniających prawo do tej
ulgi - rachunku, w którym jako nabywcę wskazano osobę trzecią, nie będącą
podatnikiem wnioskującym o udzielenie ulgi i rachunku (
Przy stosowaniu ulgi
inwestycyjnej w podatku rolnym przestrzegać zasady, że udokumentowaniem
wydatków poniesionych przez podatnika na inwestycję i uprawniających do
przyznania ulgi inwestycyjnej winny być rachunki lub
Do wydatków
poniesionych przez podatnika w związku z inwestycją przyjmować wydatki
udokumentowane rachunkami (
Ulgi inwestycyjnej w
podatku rolnym udzielać wyłącznie z tytułu wydatków poniesionych na budowę lub
modernizację budynków inwentarskich oraz na zakup i zainstalowanie
urządzeń wskazanych w przepisach art. 13 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.
Poniesienie - związku z modernizacją budynku inwentarskiego - wydatków na zakup
wyposażenia i urządzeń technicznych nie związanych trwale z budynkiem (np. na
zakup ogrz
4.1.11. Nieprzestrzeganie
ustawowych terminów stosowania ulgi żołnierskiej w podatku rolnym, w wyniku
czego zawyżono w I półroczu 2003r. udzielone ulgi o kwotę 248,30 zł.
Przy ustalaniu ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej przestrzegać zasad określonych w przepisach ustawy o podatku rolnym, pamiętając, że ulga ta przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik lub członek jego rodziny został powołany do odbycia służby wojskowej, a stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek o udzielenie ulgi - do końca miesiąca, w którym nastąpiło zwolnienie z tej służby, stosownie do przepisów art. 13 a ust. 3 i 13 d ust. 3 ustawy – str. 79, 80 protokołu.
4.1.12. Niepobranie opłaty skarbowej od podań (wniosków) i załączników do podań złożonych przez podatników w sprawie udzielenia ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej.
Przestrzegać obowiązku pobierania opłaty skarbowej od podań i załączników do podań w sprawie udzielenia ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej, stosownie do przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.), w wysokości 5 zł od podania i 0,50 zł od załącznika, zgodnie z załącznikiem do tej ustawy „Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia”.
Podania i załączniki do podań wnoszone przez podatników w sprawie ulg w podatku rolnym z tytułu odbywania służby wojskowej nie podlegają wyłączeniu z opłaty skarbowej na podstawie przepisów art. 2 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej, oraz nie podlegają zwolnieniu na podstawie przepisów zawartych w załączniku do tej ustawy – str. 80, 81 protokołu.
4.1.13. Doręczanie stronie decyzji o zastosowaniu
ulg ustawowych w podatku rolnym bez pokwitowania jej odbioru.
Przestrzegać obowiązku doręczania pism, w tym decyzji o zastosowaniu ulg i zwolnień w podatku rolnym, za pokwitowaniem przez pocztę, stosownie do przepisów art. 144 ustawy Ordynacja podatkowa. Odbierający pismo potwierdza doręczenie własnoręcznym podpisem, ze wskazaniem daty doręczenia; jeżeli odbierający pismo nie może potwierdzić doręczenia lub uchyla się od tego - doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała pismo, i przyczynę braku jej podpisu, stosownie do przepisów art. 152 § 1 i § 2 tej ustawy. Jedynie doręczenie decyzji zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa wywołuje skutki prawne przewidziane przez obowiązujące przepisy prawne; w przypadku błędnego doręczenia czynność ta jest bezskuteczna – str. 78, 81, 83 protokołu.
4.1.14. Nieokreślenie – w decyzjach rozstrzygających
o zastosowaniu zwolnienia od podatku rolnego gruntów – kwoty udzielonego
zwolnienia w podatku rolnym na dany rok podatkowy.
Przestrzegać obowiązku zamieszczania - w decyzjach rozstrzygających o zastosowaniu zwolnienia od podatku rolnego gruntów – kwoty udzielonego zwolnienia w podatku rolnym na dany rok podatkowy, stosownie do obowiązku wynikającego z przepisów art. 210 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej, w związku z przepisami § 2 ust. 1 pkt 7 i § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego – str. 82 protokołu.
4.1.15. Nieprawidłowości przy podejmowaniu decyzji w
sprawie umorzenia zaległości podatkowych, umorzenia odsetek za zwłokę,
odroczenia terminu płatności podatku, rozłożenia na raty podatku lub zaległości
podatkowej, polegające na:
-
podejmowaniu tych decyzji na podstawie argumentów podatnika wymienionych we
wniosku, bez zebrania i oceny materiału dowodowego wskazującego na
przeprowadzenie przez organ podatkowy wnikliwego postępowania wyjaśniającego,
-
nieokreśleniu w wydanych decyzjach o umorzeniu zaległości podatkowej kwoty
umorzonych odsetek za zwłokę,
-
wydawaniu decyzji w sprawie ulg podatkowych bez uzasadnienia prawnego i
-
udzielaniu ulg podatkowych przedsiębiorcom bez stosowania przepisów o warunkach
dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
Przy rozpatrywaniu wniosków podatników o udzielenie ulg w zapłacie
podatku - w tym dotyczących umorzenia zaległości podatkowych lub odsetek za
zwłokę, odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na
raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z
odsetkami za zwłokę - każdorazowo przeprowadzać wnikliwe postępowanie
wyjaśniające, mające na celu dokładne ustalenie okoliczności
W wydanych decyzjach w sprawie umorzenia zaległości podatkowej określać kwoty umorzonych odsetek za zwłokę, w związku z przepisami art. 67 § 2 oraz art. 210 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którymi umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa, a rozstrzygniecie w tej sprawie winno być zawarte w decyzji.
W decyzjach o odroczeniu terminu
płatności podatku rolnego oraz o rozłożeniu na raty zapłaty zaległości
podatkowej zamieszczać wszystkie elementy określone w przepisach art. 210
§ 1 Ordynacji podatkowej, a w szczególności uzasadnienie
Przedsiębiorcom udzielać ulg podatkowych zgodnie z
przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla
przedsiębiorców – art. 48 § 3 oraz art. 67 § 1a ustawy Ordynacja podatkowa,
żądając od przedsiębiorcy - stosownie do przepisów art. 44 ust. 1 ustawy z dnia
27 lipca 2002r. o warunkach dopuszczalności i nadzoru pomocy publicznej dla
przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177 z późn.
zm.) – złożenia in
4.1.16. Przypadki niewystawienia
tytułów wykonawczych na zaległości podatkowe podatników (7 podatnikom w badanej
próbie podatników z sołectwa .......................).
Przestrzegać obowiązku systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązań pieniężnych, stosownie do przepisów § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 z późn. zm.). Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniu wystawiać na zaległości podatkowe podatników tytuł wykonawczy, stosownie do przepisów § 5 tego rozporządzenia – str. 87 protokołu.
4.1.17. Przypadki niezamieszczenia
na deklaracjach - złożonych przez podatników podatku od środków transportowych
– pieczątki wpływu do Urzędu Gminy, określającej datę jej otrzymania.
Przestrzegać obowiązku zamieszczania, na deklaracjach złożonych przez podatników, pieczątki wpływu do Urzędu Gminy, określającej datę jej otrzymania, stosownie do obowiązku wynikającego z przepisów § 6 ust. 11 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1999r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków miedzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319 z późn. zm.) – str. 91 protokołu.
4.1.18. Przypadki niezałączenia
przez podatnika do deklaracji na podatek od środków transportowych na 2003r.
załącznika DT-1 o posiadanych środkach transportowych; złożenie przez podatnika
załącznika DT – 1 bez złożenia deklaracji korygującej na podatek od środków
transportowych na 2003r.
Wezwać podatnika (konto nr 3) do złożenia załącznika DT-1 o posiadanych środkach transportowych do deklaracji na podatek ośrodków transportowych na 2003r., oraz wezwać podatnika (konto 56, 81, 68) do złożenia deklaracji korygującej na podatek od środków transportowych na 2003r., stosownie do przepisów art. 9 ust. 6 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz przepisów art. 274a Ordynacji podatkowej – str. 91 protokołu.
4.1.19. Nieokreślenie przez Radę Gminy wieloletniego
programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasad wynajmowania
lokali wchodzących w skład tego zasobu.
Opracować i przedłożyć Radzie Gminy projekt uchwały określającej wieloletni program gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.); określenie przez Radę m.in. zasad polityki czynszowej (art. 21 ust. 2 pkt 4) umożliwi wójtowi gminy ustalenie stawek czynszu w lokalach stanowiących mieszkaniowy zasób gminy, stosownie do przepisów art. 8 pkt 1 tej ustawy – str. 99 protokołu.
4.2. W zakresie wydatków
budżetowych:
4.2.1. Naliczenie i wypłacenie
dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2002 r. pracownikom Urzędu Gminy w
nieprawidłowej wysokości, w wyniku niezmniejszenia
podstawy jego naliczenia o kwoty wynagrodzenia wypłaconego za dni
usprawiedliwionej nieobecności w pracy (w badanej próbie zawyżono o kwotę
144,27 zł).
Dodatkowe
wynagrodzenie roczne wypłacać zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12
grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek
s
4.2.2. Przypadki wypłaty wynagrodzeń pracownikom oraz ryczałtów dla przewodniczącego Rady Gminy i zastępcy wójta gminy na podstawie list wypłat, które nie zostały sprawdzone pod względem merytorycznym.
Przestrzegać zasady dokonywania
wydatków (wynagrodzenia, ryczałty) na podstawie dowodów źródłowych sprawdzonych
pod względem merytorycznym przez osoby do tego upoważnione, wskazane w
„Instrukcji obiegu dokumentów
4.2.3. Nieprzestrzeganie przepisów ustawy o zakładowym
-
zaniżenie odpisu za zakładowy
-
nieuzgodnienie treści „Regulaminu zakładowego
- nieróżnicowanie przyznawanych świadczeń z
Przy prowadzeniu
działalności socjalnej przestrzegać przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o
zakładowym
- wysokość odpisu na
- uzgodnić treść
postanowień „Regulaminu zakładowego
- przyznawanie świadczeń
ze środków
4.2.4. Wypłacenie radnym diet w okresie wrzesień – listopad 2002 r., pomimo niezłożenia przez nich oświadczeń majątkowych na dwa miesiące przed terminem wyborów (ogółem w kwocie 10.146 zł).
Przy wypłacaniu diet radnym przestrzegać przepisów art. 24 k ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którymi niezłożenie oświadczeń o stanie majątkowym w terminach określonych w art. 24h ust. 4 tej ustawy powoduje utratę diety do czasu złożenia oświadczenia.
Wystąpić do radnych Rady Gminy poprzedniej kadencji o dobrowolny zwrot nienależnie
pobranych diet; w przypadku odmowy - rozważyć możliwość wyegzekwowania
nienależnie pobranych diet od osób odpowiedzialnych za ich wypłacenie, stosując
zasady określone w przepisach działu piątego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – str. 110 protokołu.
4.2.5. Nieprawidłowe rozliczanie kosztów podróży służbowych na obszarze kraju pracowników oraz radnych gminy, przez:
- niewskazywanie,
w poleceniach wyjazdu
- wypłacenie diet w zaniżonej wysokości.
Koszty
podróży służbowych pracowników na obszarze kraju rozliczać zgodnie z przepisami
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w
sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce s
- w poleceniu wyjazdu
- należności z tytułu diet należnych pracownikom
z tytułu podróży
Koszty podróży służbowych radnych gminy rozliczać zgodnie z przepisami
rozporządzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca
2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży
służbowych radnych gminy (Dz. U. Nr 66, poz. 800 z późn.
zm.), w szczególności przestrzegać obowiązku wskazywania w poleceniu wyjazdu
4.2.6. Nieprawidłowe rozliczanie
kosztów podróży służbowych pracowników i radnych gminy poza granicami kraju,
przez:
-
nieokreślenie państwa podróży
- wystawienie polecenia
wyjazdu
W poleceniu wyjazdu
Przestrzegać
kompetencji przewodniczącego Rady Gminy do dokonywania wobec wójta gminy
czynności z zakresu prawa pracy, polegających na wydawaniu poleceń wykonania
zadania
4.2.7. Nieokreślenie
przez Radę Gminy - w uchwale w sprawie trybu postępowania o udzielenie
dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora
Opracować i przedłożyć Radzie Gminy projekt
uchwały zmieniającej uchwałę Nr X/65/99 Rady Gminy w Werbkowicach
z dnia 19 lipca 1999 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji
podmiotom nie zaliczanym do sektora
4.2.8. Brak kontrasygnaty
skarbnika gminy na umowach skutkujących powstaniem zobowiązań pieniężnych.
Umowy i inne czynności prawne skutkujące powstaniem zobowiązań
pieniężnych przedkładać skarbnikowi gminy lub osobie przez niego upoważnionej,
w celu uzyskania kontrasygnaty, stosownie do przepisów art. 46 ust. 3
ustawy o samorządzie gminnym. Powołany przepis ma charakter bezwzględnie
obowiązujący. Brak kontrasygnaty skarbnika powoduje nieskuteczność czynności
prawnej – co oznacza, że czynność ta nie jest dotknięta wadą ni
4.2.9. Niesporządzenie ogłoszenia o wyniku postępowania na wybór dostawcy
paliwa na 2002r. do samochodów będących na stanie Urzędu Gminy Werbkowice oraz nieudokumentowanie
Przestrzegać
obowiązku sporządzania ogłoszenia o wyniku postępowania oraz zamieszczania go w
miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego, stosownie do obowiązku
określonego w przepisach art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o
zamówieniach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 ze
zm.).
Dokumentować
4.2.10. Niewykluczenie z ubiegania się o udzielenie zamówień publicznych:
a) na dostawę paliwa do samochodów będących
własnością Urzędu Gminy w Werbkowicach -
dostawców, którzy nie złożyli dokumentów wymaganych specy
b) na budowę sali gimnastycznej wraz z łącznikiem
w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w ....................... - wykonawców, którzy
nie spełnili wymagań określonych w ustawie i w specy
Nieuni
Dokonując
oceny i porównania o
Uni
4.2.11. Nieprzekazanie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji in
Przy
udzielaniu zamówień publicznych na roboty budowlane o wartości zamówienia
przekraczającej 30.000 euro - przekazywać ministrowi
właściwemu do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej in
4.2.12. Nieprawidłowa,
spowodowana błędami w wyliczeniach punktacji, ocena o
a) w kryterium „wskaźnik
narzutu”, w postępowaniu na wybór dostawcy paliwa do samochodów będących na
stanie Urzędu Gminy, w wyniku której wyboru dostawców poszczególnych rodzajów
paliw dokonano na podstawie kryterium ceny zamiast w oparciu o wszystkie
przyjęte kryteria oceny o
b) o
Wyboru
najkorzystniejszej o
4.2.13. Nieprzestrzeganie postanowień umów zawartych 15.02.2002 r. z
dostawcami paliwa do samochodów będących na stanie Urzędu Gminy, przez
nieegzekwowanie od sprzedawców kserokopii
Zmian
cen w toku realizacji dostaw dokonywać wyłącznie na zasadach ustalonych w
umowie sporządzonej zgodnie ze specy
Zwrócić
się do dostawców paliwa o przesłanie kopii
4.2.14. Prowadzenie robót budowlanych
- remont odcinka drogi gminnej na ....................... - bez zgłoszenia ich
wykonywania do Sta
Roboty budowlane
polegające na remoncie dróg publicznych, prowadzić po upływie terminu 30 dni od
dnia doręczenia zgłoszenia ich wykonywania do właściwego organu (sta
4.2.15. Bezpodstawne zaliczenie do kosztów
inwestycji kosztów publikacji ogłoszenia o przetargu na wybór wykonawcy
inwestycji.
Ewidencję poniesionych
nakładów inwestycyjnych prowadzić w sposób zapewniający prawidłowe ustalenie
wartości inwestycji, stosownie do przepisów art. 28 ust. 8 ustawy o
rachunkowości oraz zgodnie z zasadami
4.2.16. Nieprawidłowe sporządzenie
specy
a) w postępowaniu na wybór dostawcy paliwa na 2002 r. do samochodów
będących na stanie Urzędu Gminy Werbkowice, poprzez
zawarcie zapisu o oznaczeniu zamkniętych kopert z o
b) w postępowaniu na wybór wykonawcy budowy sali gimnastycznej wraz z
łącznikiem w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w ......................, przez:
- niedostateczne opisanie przyjętych
kryteriów wyboru o
- ograniczenie
- ustalenie innego terminu
wykonania umowy niż termin podany w ogłoszeniu o przetargu,
- zawarcie w projekcie umowy,
stanowiącym załącznik do specy
Specy
- w przypadku stosowania, przy ocenie i
wyborze najkorzystniejszej o
- zaprzestać wymagania oznaczania
zamkniętych kopert z o
- zaprzestać ograniczania, przewidzianych
ustawą o zamówieniach publicznych,
- pożądany lub wymagany termin wykonania
umowy określać w specy
- w postępowaniu o zamówienia publiczne na
usługi lub roboty budowlane, których wartość przekracza równowartość kwoty
200.000 euro, przestrzegać zasady stosowania pre
4.2.17. Nieprzekazanie na piśmie
treści wyjaśnienia specy
Wyjaśnienia dotyczące treści specy
4.2.18. Brak udokumentowania daty
wpływu 4 o
Przestrzegać –
wynikającego z przepisów art. 26a ust. 1 ustawy o zamówieniach publicznych
– obowiązku przechowywania o
4.2.19. Niezachowanie zasady równego traktowania wszystkich o
a) złożonej przez wykonawcę,
który powinien zostać wykluczony z postępowania, a jego o
b) w oparciu o subiektywną
ocenę pozostałych poza ceną kryteriów wyboru o
Rozbieżności w punktacji
poszczególnych kryteriów dla każdej ze złożonych o
Dokonywać
wyboru najkorzystniejszej o
Nie
dopuszczać do subiektywnej oceny o
4.2.20. Nieprawidłowe lub niekompletne sporządzenie załączników do protokołu postępowania o zamówienie publiczne na wybór wykonawcy budowy sali gimnastycznej wraz z łącznikiem w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w ..............................
Załączniki
do protokołu postępowania o zamówienie publiczne o wartości przekraczającej
kwotę 30.000 euro sporządzać według ich wzorów oraz
zgodnie z instrukcją ich wypełnienia, ustalonymi w załączniku do
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 czerwca
2003 r. w sprawie wzoru protokołu postępowania o zamówienie publiczne oraz
dodatkowych wymagań, którym musi odpowiadać protokół (Dz. U. Nr 116, poz. 1101)
- str. 137, 139 protokołu.
4.2.21. Zawarcie w dniu 04.12.2000r. umowy z wykonawcą zadania p.n. „Budowa
sali gimnastycznej wraz z łącznikiem w Szkole Podstawowej i Gimnazjum
w ......................” na warunkach niezgodnych ze specy
- ustalenie w umowie innego (dłuższego) terminu zakończenia całości
robót niż termin określony w specy
- niewprowadzenie do umowy zasad podziału
zabezpieczenia należytego wykonania umowy na zabezpieczenie zgodnego z umową
wykonania robót i zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi oraz zasad jego
zwrotu, pomimo zawarcia ustaleń w tym zakresie w specy
Umowy
z wykonawcami wybranymi do realizacji zamówień publicznych zawierać na
warunkach określonych przez zamawiającego w specy
4.2.22. Zapłata
Przestrzegać zasady wypłacania wynagrodzenia za wykonane prace na zasadach określonych w zawartej umowie, po przedłożeniu przez wykonawcę dokumentacji niezbędnej do prawidłowego ustalenia i wypłaty należnego wynagrodzenia. Sporządzić kosztorysy powykonawcze zakończonych i zapłaconych robót związanych z budową sali gimnastycznej wraz z łącznikiem w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w .................. i na ich podstawie dokonać ostatecznego rozliczenia z wykonawcą tych robót – str. 141, 142 protokołu.
4.2.23.
Pobranie
wymaganego umową zabezpieczenia należytego wykonania umowy od wykonawcy budowy
sali gimnastycznej wraz z łącznikiem w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w
....................... co najmniej 38 dni po terminie oraz nieegzekwowanie od
wykonawcy kwoty zabezpieczenia w części służącej pokryciu roszczeń z tytułu
rękojmi.
Przestrzegać obowiązku
pobierania od dostawcy lub wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy
na warunkach wynikających ze specy
Wyegzekwować od
wykonawcy budowy sali gimnastycznej obowiązek wniesienia zabezpieczenia
należytego wykonania umowy w wysokości stanowiącej 30% ustalonego w umowie
zabezpieczenia, służącego – zgodnie z przepisami § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia
Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 grudnia 1994 r. w
sprawie ustalenia wartości robót budowlanych, co do których konieczne jest
zabezpieczenie należytego wykonania umowy, oraz
Zwrotu zabezpieczenia, w części służącej do pokrycia roszczeń w ramach rękojmi, dokonać w ciągu 14 dni po upływie okresu rękojmi, stosownie do przepisów § 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 grudnia 1994 r. - str. 140, 141 protokołu.
5. W zakresie mienia komunalnego:
5.1. Przypadki nieegzekwowania odsetek za zwłokę od nieterminowo
wnoszonych należności z tytułu użytkowania wieczystego; dopuszczenie do
przedawnienia należności z tego tytułu w kwocie 64,80 zł.
Egzekwować od użytkowników wieczystych obowiązek wnoszenia opłat
w terminie określonym w przepisach art. 71 ust. 4 ustawy z dnia 21
sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. z
2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Od
nieterminowych wpłat naliczać i pobierać odsetki w wysokości w wynikającej
z zawartych umów, a w przypadku braku uregulowań umownych, w wysokości
ustawowej, stosownie do przepisów art. 481 2 w związku z art. 359 1 Kodeksu cywilnego. W stosunku do
zalegających z uiszczeniem należnych opłat kierować wezwania do zapłaty, z zakreśleniem jej terminu, a po
bezskutecznym upływie tego terminu, rozważać kierowanie spraw na drogę
postępowania sądowego, na podstawie przepisów części drugiej „Postępowanie
egzekucyjne” ustawy z dnia 17 listopada 1996 r. - Kodeks postępowania
cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.);
rozważyć możliwość obciążenia osoby odpowiedzialnej za dopuszczenie do
przedawnienia należności w kwocie 64,80 zł, stosując zasady określone w
przepisach działu piątego Kodeksu pracy - str. 147, 148 protokołu.
5.2. Nieprawidłowa klasy
Dochody z tytułu sprzedaży rzeczowych składników majątkowych klasy
5.3. Bezpodstawne zamieszczenie - w ogłoszeniach o przetargu na
sprzedaż nieruchomości komunalnych - in
W ogłoszeniach o przetargu zamieszczać in
5.4. Niebieżące dokonywanie w księgach rachunkowych zapisów operacji
gospodarczych związanych z przyjęciem środków trwałych.
Przestrzegać obowiązku ujmowania na bieżąco na koncie 011 „Środki trwałe” i w ewidencji analitycznej prowadzonej do tego do konta operacji gospodarczych dotyczących przychodu środków trwałych, stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którymi w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego należy ujmować wszystkie operacje, które nastąpiły w tym okresie - str. 127, 128, 152 protokołu.
5.5. Ujęcie - w ewidencji środków trwałych - składników
majątkowych, których wartość jednostkowa jest niższa od wartości minimalnej
określonej w obowiązujących przepisach dla tej grupy składników majątkowych.
Na koncie 011 „Środki
trwałe” ujmować wyłącznie urządzenia i przedmioty, których wartość początkowa w
dniu nabycia przekracza kwotę, o której mowa w przepisie art. 16
5.6. Nieprawidłowe dokonywanie odpisów umorzeniowych wartości
niematerialnych i prawnych, których wartość nie przekraczała 3.500 zł.
Wartości niematerialne i prawne o wartości
początkowej nie przekraczającej wielkości ustalonej w przepisach ustawy o
podatku dochodowym umarzać jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu
przyjęcia do używania, stosownie do przepisu § 5 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora
6. W zakresie zadań zleconych i realizowanych w ramach porozumień:
6.1. Nieprawidłowe opracowanie planu
Plan
Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania tego wystąpienia.
Stosownie do przepisu
art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, sprawozdania z jego
realizacji oczekuję – w
Marek Poniatowski
Do wiadomości:
Rada Gminy w Werbkowicach