Lublin,
16 lutego 2004 r.
RIO – 091/95a/2003
Pani Małgorzata Wojturska
Dyrektor
Szkoły Podstawowej
w Podhorcach
Szanowna Pani
Dyrektor,
W
okresie od 27 listopada do 10 grudnia 2003 r. Aneta Siek – inspektor Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie
– przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki
Poniżej podaje stwierdzone nieprawidłowości i
uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy
z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst
jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).
1. W zakresie księgowości i sprawozdawczości:
1.1. Nieprawidłowe i niekompletne opracowanie
obowiązującej w jednostce dokumentacji opisującej przyjęte zasady
rachunkowości, polegające na:
– nieokreśleniu
metod wyceny aktywów i pasywów w zakresie w jakim
przepisy prawa pozostawiają jednostce prawo wyboru, w tym niewskazanie momentu
rozpoczęcia dokonywania odpisów okresu amortyzacji środków trwałych i wartości
niematerialnych i prawnych.
– niesporządzeniu wykazu stosowanych ksiąg
rachunkowych,
– nieokreśleniu roku obrotowego i wchodzących
w jego skład okresów sprawozdawczych,
– ustaleniu w zakładowym planie kont zasad
– nieuwzględnieniu w wykazie kont księgi głównej kont 401 „Amortyzacja”, 761 „Pokrycie amortyzacji”, pomimo występowania w jednostce operacji gospodarczych podlegających ujęciu na tych kontach,
–
niedostosowaniu zasad
– nieokreśleniu w obowiązującej w
jednostce „Instrukcji inwentaryzacji Szkoły Podstawowej w Podhorcach”
sposobu inwentaryzacji budynków i budowli oraz nieustaleniu
sposobu dokumentowania inwentaryzacji aktywów i pasywów podlegających
inwentaryzacji drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi
dokumentami i wery
Wprowadzić zmiany w
obowiązującej w jednostce dokumentacji opisującej przyjęte zasady
rachunkowości, mając na uwadze przepisy art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z
2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001
r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu
państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek
sektora
– ustalić
zasady wyceny aktywów i pasywów w zakresie, w jakim ustawodawca pozostawił ich
uregulowanie kierownikowi jednostki, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt
2 tej ustawy z uwzględnieniem przepisów rozdziału 4 „Wycena aktywów i pasywów
oraz ustalenie wyniku
– wskazać
zasadę określającą moment rozpoczynania amortyzacji środków trwałych i wartości
niematerialnych i prawnych w związku przepisami art. 32 ust. 1 ustawy o
rachunkowości,
– sporządzić
wykaz wszystkich stosowanych w jednostce ksiąg rachunkowych, stosownie do
przepisów art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy,
– określić rok obrotowy i wchodzące w jego
skład okresy sprawozdawcze, stosownie do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 1 tej
ustawy,
– dostosować opisane w zakładowym planie kont
zasad klasy
– uzupełnić
zakładowy plan kont o konto 401 „Amortyzacja” i konto 761 „Pokrycie
amortyzacji” oraz opisać przyjęte zasady klasy
– dostosować
zasady
– określić sposób inwentaryzacji budynków i
budowli, stosownie do przepisów § 5 ust. 7 cytowanego rozporządzenia,
– ustalić sposób dokumentowania
inwentaryzacji aktywów i pasywów podlegających inwentaryzacji, drogą porównania
danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i wery
Ustalenie i bieżące aktualizowanie
dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady (politykę)
rachunkowości należy do kierownika, stosownie do przepisów art. 10 ust. 2
ustawy o rachunkowości – str. 3 – 6, 25 protokołu.
1.2. Niezamieszczanie,
na dowodach źródłowych, adnotacji wskazującej sposób ujęcia dowodu w księgach
rachunkowych – niewskazanie symboli kont księgi głównej oraz niewskazanie
szczegółowej klasy
Przestrzegać obowiązku
zamieszczania na wszystkich dowodach księgowych pełnej adnotacji określającej
sposób ujęcia każdego dowodu w księgach rachunkowych, poprzez wskazanie symboli
kont księgi głównej, na których ma zostać ujęta operacja, oraz podziałek
szczegółowej klasy
1.3. Nieprowadzenie ewidencji
analitycznej do kont zespołu 2 „Rozrachunki i roszczenia” według szczegółowej
klasy
Zaprowadzić ewidencję analityczną do kont zespołu 2
„Rozrachunki i roszczenia” według szczegółowej klasy
1.4. Niezachowanie zasady dokonywania zapisów operacji gospodarczych w
porządku systematycznym.
Przestrzegać obowiązku dokonywania
zapisów operacji gospodarczych w porządku systematycznym, stosownie do
przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w szczególności:
a) operacje
dotyczące naliczenia i wypłaty wynagrodzenia pracowników ujmować :
– naliczenie wynagrodzeń oraz należnych składek:
Wn 400 „Koszty według rodzajów”,
Ma 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”,
– naliczenie zaliczki na podatek dochodowy:
Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma 225 „Rozrachunki z budżetami”,
– wypłata wynagrodzeń (przelew wynagrodzeń na rachunki
oszczędnościowo–rozliczeniowe pracowników),
przekazanie należnych podatków i składek”:
Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”,
Wn 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
b) naliczenie i przekazanie środków pieniężnych na zakładowy
– naliczenie odpisu podstawowego
na
Wn 400 „Koszty według rodzajów”,
Ma 240 „Pozostałe rozrachunki”,
– przekazanie z rachunku
bieżącego na rachunek bankowy zakładowego
Wn 240 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma 130 „Rachunek bieżący jednostki budżetowej”,
– wpływ środków na rachunek
zakładowego
Wn 135 „Rachunki środków
Ma 851 „Zakładowy
c) udzielenie pożyczek z zakładowego
– przypisanie odsetek na
podstawie umowy pożyczki:
Wn 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”,
Ma 851 „Zakładowy
– wypłata pożyczki w kwocie równej wartości udzielonej pożyczki:
Wn 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”,
Ma 135 „Rachunki środków
d) operacje dotyczące potrącenia z wynagrodzeń spłat rat pożyczek z
zakładowego
– potrącenie rat pożyczek z wynagrodzeń:
Wn 231
„Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”,
Ma 234
„Pozostałe rozrachunki z pracownikami”,
– przelew potrąconych rat pożyczek z rachunku
bieżącego:
Wn 140
„Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
Ma 130
„Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,
– wpływ na rachunek zakładowego
Wn 135
„Rachunki środków
Ma 140
„Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,
e) naliczone umorzenie środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ujmować:
Wn
401 „Amortyzacja”,
Ma
071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”
i
jednocześnie:
Wn 800 „Fundusz jednostki”,
Ma 761 „Pokrycie amortyzacji”,
stosownie do zasad
Zakupione
komputery, stanowiące środki dydaktyczne ujmować na koncie 013 „Pozostałe
środki trwałe”, zgodnie z przepisami § 5 ust. 3 pkt 2 cytowanego rozporządzenia
– str. 8, 9, 20 protokołu.
1.5. Pozostawianie w księgach
rachunkowych miejsc pozwalających na późniejsze dopiski lub zmiany.
Zapisów w księgach rachunkowych dokonywać w sposób trwały, bez
pozostawiania miejsc pozwalających na późniejsze dopiski lub zmiany, stosownie
do przepisów art. 23 ust. 1 ustawy o rachunkowości – str. 10 protokołu.
1.6. Nieprawidłowa klasy
Wydatki na zapłatę wynagrodzeń za
naukę języka angielskiego na podstawie umowy zlecenia zawartej ze ...... ujmować w § 4300 „Zakup pozostałych usług”,
zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie
szczegółowej klasy
1.7. Niezgodność stanu
pozostałych środków trwałych wykazanego na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”
na dzień 31.12.2002 r. ze stanem wynikającym z
ewidencji analitycznej prowadzonej do tego konta w księdze inwentarzowej.
Przestrzegać zasad
prowadzenia kont ksiąg pomocniczych, określonych w przepisach art. 16 ust. 1
ustawy o rachunkowości, zgodnie z którymi zapisy na
tych kontach mają być uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi
głównej, które muszą być uzgodnione z saldami i zapisami na kontach księgi
głównej.
Uzgodnić zapisy ewidencji syntetycznej i analitycznej
prowadzonych do konta 013 „Pozostałe środki trwałe”, ująć w ewidencji
analitycznej prowadzonej do tego konta kwotę 2.295,38 zł,
stanowiącą wartość składników majątkowych nieujętych (pomocy dydaktycznych) tej
ewidencji – str. 10 protokołu.
1.8.
Wykazanie w sprawozdaniu EN–3
o stanie zatrudnienia sporządzonym na dzień 10.09.2001 r.
zawyżonej liczby nauczycieli mianowanych o 1,61 etatu oraz na dzień 10.09.2002 r. zawyżonej liczby nauczycieli mianowanych o 0,33 etatu.
Wykazanie w sprawozdaniu S–02 sprawozdanie szkoły podstawowej i gimnazjum
liczby uczniów niepełnosprawnych zaniżonej o 1 ucznia.
Przestrzegać obowiązku prawidłowego sporządzania
sprawozdań statystycznych, w tym: EN–3 sprawozdania o stanie zatrudnienia, S–02
sprawozdania szkoły podstawowej i gimnazjum, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa
Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie określenia wzorów
2. W zakresie gospodarki pieniężnej i
rozrachunków:
2.1. Nieudokumentowanie
Przestrzegać obowiązku
dokumentowania inwentaryzacji rozrachunków przeprowadzonej w drodze wery
3. W zakresie planu
3.1.Naliczanie nauczycielom wynagrodzenia za
każdą e
Wynagrodzenie nauczycieli
za każdą e
W przypadku wypłaty
wynagrodzenia w zaniżonej wysokości – naliczyć
i wypłacić nauczycielom różnicę pomiędzy należnym a otrzymanym wynagrodzeniem;
natomiast w sytuacji, gdy nauczycielowi zawyżono wynagrodzenie – wystąpić o dobrowolny zwrot; w przypadku odmowy
rozważyć możliwość wyegzekwowania wyliczonej kwoty od osoby odpowiedzialnej za
jej naliczenie i wypłacenie, stosując zasady określone w przepisach działu
piątego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) – str. 16, 17 protokołu.
3.2. Nieprzestrzeganie przepisów ustawy o
zakładowym
oraz bezpodstawne
naliczenie i potrącenie zaliczek na podatek dochodowy oraz składek na
ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i na Fundusz Pracy od udzielonej zapomogi
losowej.
Przy
prowadzeniu działalności socjalnej przestrzegać przepisów ustawy z dnia 4 marca
1994 r. o zakładowym
Zaprzestać
naliczania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i na Fundusz Pracy
oraz zaliczek na podatek dochodowy od zapomóg losowych wypłacanych ze środków
zakładowego
–
str. 18 –20 protokołu.
4. W zakresie ewidencji składników
majątkowych:
4.1. Stopniowe naliczanie umorzenia i amortyzacji
posiadanej licencji programu komputerowego o wartości początkowej niższej niż
3.500 zł.
Przestrzegać
obowiązku dokonywania odpisów umorzeniowych od wartości niematerialnych i
prawnych, o wartości początkowej nieprzekraczającej wielkości ustalonej w
przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obecnie 3.500 zł), dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt
uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania,
jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania, zgodnie
z przepisami § 5 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18
grudnia 2001 r. – str. 25 protokołu.
Jeżeli uważa Pani, że wśród wniosków
zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo poprzez błędną jego
wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, przysługuje Pani – zgodnie z przepisami
art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia
zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej izby Obrachunkowej w Lublinie w terminie 14
dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.
Stosownie do przepisów
art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych sprawozdania z
jego realizacji, w
Marek
Poniatowski
Do
wiadomości:
Wójt gminy Werbkowice.