Lublin, 7 września 2004 r.

RIO-II-60/36/2004

 

 

Pan Stanisław Odzioba

Dyrektor Gimnazjum w Żyrzynie

 

Pan Leszek Gorgol

Dyrektor Samorządowej Administracji Placówek Oświatowych w Żyrzynie

 

 

 

W dniach od 16 czerwca do 6 lipca 2004r. inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie – Piotr Wojtasik i Anna Smalec – przeprowadzili kompleksową kontrolę gospodarki finansowej Gimnazjum Publicznego w Żyrzynie, którego księgi rachunkowe i obsługę finansowo-księgową prowadzi Samorządowa Administracja Placówek Oświatowych w Żyrzynie. Do ustaleń kontroli, zawartych w protokole kontroli omówionym i podpisanym w dniu 7 lipca 2004 r., nie wniesiono zastrzeżeń.

Wyniki przeprowadzonej kontroli pozwalają stwierdzić, że kontrolowana jednostka w zasadzie realizuje swoje zadania w sposób poprawny. Niemniej kontrola ujawniła szereg nieprawidłowości, wskazujących na brak właściwie zorganizowanego systemu kontroli wewnętrznej oraz nieznajomość obowiązujących przepisów prawa, szczególnie w zakresie rachunkowości. Istotne nieprawidłowości stwierdzono tez w zakresie naliczania i wypłacania wynagrodzeń nauczycieli oraz organizacji i prowadzenia ewidencji gospodarki składnikami majątkowymi.

Stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości świadczą o tym, że w kontrolowanej jednostce w sposób wadliwy funkcjonuje system kontroli wewnętrznej, co wynika z nieustalenia przez dyrektora Gimnazjum odpowiednich procedur kontroli wewnętrznej, a w przypadku rachunkowości – z wprowadzenia przez dyrektora SAPO nieodpowiednich procedur kontroli, bądź ich nieprzestrzegania w Gimnazjum.

Poniżej podaję stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).

W załączniku do wystąpienia pokontrolnego wskazuję osoby odpowiedzialne za stwierdzone nieprawidłowości.

 

1.      W zakresie danych ogólnoorganizacyjnych:

 

1.1.   Niekompletne ustalenie przez dyrektora Gimnazjum szczegółowych procedur kontroli finansowej w zakresie procesów faktycznie zachodzących w jednostce.

Uzupełnić obowiązujące w jednostce procedury kontroli finansowej, przez ustalenie szczegółowych procedur kontroli dla wszystkich obszarów działalności Gimnazjum w zakresie gromadzenia i rozdysponowywania środków publicznych oraz gospodarowania mieniem, celem zapewnienia prawidłowego przebiegu tych procesów oraz badania i porównania stanu faktycznego ze stanem prawnie wymaganym w tym zakresie, stosownie do przepisów art. 35a ust. 3 w związku z art. 35a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) – str. 2-3 protokołu.

 

2.      W zakresie rachunkowości:

 

2.1.   Niekompletne i nieprawidłowe opracowanie dokumentacji opisującej przyjęte zasady prowadzenia rachunkowości, polegające na:

         - niesporządzeniu wykazu ksiąg rachunkowych prowadzonych ręcznie oraz wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych,

         - niezawarciu opisu systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów,

         - nieokreśleniu lub niewystarczającym określeniu zasad klasyfikacji zdarzeń na kontach księgi głównej oraz zasad prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązania z kontami księgi głównej,

- nieujęciu, w zakładowym planie kont, konta 310 „Materiały”, mimo określenia obowiązku prowadzenia ewidencji analitycznej do tego konta,

- nieprecyzyjnym określeniu dowodów stanowiących podstawę zapisów w księgach rachunkowych,

- nieokreśleniu sposobu przeprowadzania i udokumentowania inwentaryzacji aktywów i pasywów przeprowadzanej drogą potwierdzenia sald oraz weryfikacji.

Uzupełnić dokumentację opisującą przyjęte w Gimnazjum zasady (politykę) rachunkowości o następujące elementy:

- wykaz ksiąg rachunkowych prowadzonych ręcznie oraz wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych, z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych, stosownie do przepisów art.10 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.); z przepisów wewnętrznych (Instrukcja obiegu dowodów finansowo-księgowych) usunąć zapisy dotyczące urządzenia księgowego o nazwie „konta księgi obrotów”, jako nieprowadzonego w jednostce,

- opis systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów, stosownie do przepisów art.10 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości,

- zasady klasyfikacji zdarzeń na kontach księgi głównej, w zakresie nieuregulowanym w aktualnie obowiązującym zakładowym planie kont, oraz zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązania z kontami księgi głównej, stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o rachunkowości; należy określić zasady prowadzenia wszystkich kont ksiąg pomocniczych, wskazując technikę i sposób ich prowadzenia (ręczna/komputerowa), a gdy prowadzone są poza siedzibą SAPO tj. w poszczególnych placówkach (np. ewidencja środków trwałych i pozostałych środków trwałych) - również miejsce ich prowadzenia i przechowywania; określone w przepisach zasady powiązania kont ksiąg pomocniczych z kontami księgi głównej winny zapewnić zgodność tych ewidencji,

- dostosowanie wykazu kont ksiąg pomocniczych do zakładowego planu kont – usunąć z wykazu kont ksiąg pomocniczych ewidencję analityczną do konta 310 „Materiały” lub ująć to konto w wykazie kont księgi głównej, wskazując równocześnie, w których jednostkach jest prowadzone, stosownie do przepisów § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752),

- wyszczególnienie dowodów stanowiących podstawę zapisów w księgach rachunkowych (ze wskazaniem, które dowody dokumentują poszczególne operacje) – wyeliminuje to ujmowanie w księgach rachunkowych takich operacji, jak np. przychód zbiorów bibliotecznych, czy rozchód pozostałych środków trwałych, na postawie polecenia księgowania, jako dowodu nieprzewidzianego w przepisach wewnętrznych do dokumentowania takich operacji,

- określenie sposobu przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji aktywów i pasywów prowadzonej drogą potwierdzenia sald oraz porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników, stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości dla jednostek, których obsługę finansowo-księgową prowadzi SAPO, opracowuje dyrektor SAPO. Instrukcja ta może być wspólna dla wszystkich jednostek, jednak musi uwzględniać odmienne rozwiązania przyjęte w poszczególnych jednostkach – str. 4, 5, 8, 9, 38 protokołu.

 

2.2.   Ujmowanie w księgach rachunkowych Samorządowej Administracji Placówek Oświatowych (SAPO) na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”, prowadzonym do rachunku bankowego (wspólnego dla SAPO oraz jednostek oświatowych, których obsługę księgową prowadzi SAPO) całej kwoty środków przekazywanych z budżetu gminy na wydatki SAPO i wszystkich obsługiwanych jednostek oświatowych; nieujmowanie w księgach rachunkowych Gimnazjum operacji wpływu na rachunek bankowy środków na wydatki Gimnazjum przekazanych z budżetu gminy; ujęcie w księgach rachunkowych Gimnazjum pod datą 31 grudnia 2003 r. kwoty równej zrealizowanym przez tę jednostkę wydatkom jako „przeksięgowanie środków” zapisem Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” i Ma 223 „Rozliczenie z tytułu wydatków budżetowych”, mimo iż taka operacja nie wynikała z wyciągu bankowego.

W prowadzonej odrębnie ewidencji księgowej Gimnazjum ujmować wszystkie dotyczące tej jednostki operacje gospodarcze, w tym wpływ – przekazanych z budżetu gminy - środków na wydatki Gimnazjum na wspólny z SAPO i innymi jednostkami oświatowymi rachunek bankowy, mając na uwadze przepisy art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którymi jednostki są zobowiązane rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową.

Wpływ środków na wydatki danej jednostki ujmować w księgach rachunkowych tej jednostki zapisem:

Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”,

Ma 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”,

natomiast rozliczenie zrealizowanych przez jednostkę budżetową wydatków budżetowych ujmować na podstawie sporządzanych sprawozdań budżetowych z wykonania planu wydatków budżetowych zapisem:

Wn 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”,

Ma 800 „Fundusz jednostki”,

stosownie do zasad funkcjonowania tych kont określonych w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r.

Przy dokonywaniu zapisów na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” przestrzegać zasady zachowywania pełnej zgodności między księgowością banku a księgowością jednostki, zgodnie z zasadami funkcjonowania tego konta określonymi w tym rozporządzeniu; przy prowadzeniu odrębnej ewidencji księgowej (w tym kont syntetycznych 130) do jednego rachunku bankowego zapewnić zgodność zapisów ujętych w wyciągach bankowych z sumą zapisów na poszczególnych kontach 130 obsługiwanych jednostek budżetowych, ujmując operacje gospodarcze zawarte w wyciągu bankowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną, w księgach rachunkowych danej jednostki, stosownie do przepisów art. 4 ust. 2 ustawy o rachunkowości – str. 6-7 protokołu.

 

2.3.   Niesporządzanie zestawień sald kont ksiąg pomocniczych na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Sporządzać zestawienia sald kont wszystkich ksiąg pomocniczych co najmniej na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, stosownie do przepisu art. 18 ust. 2 ustawy o rachunkowości – str. 7 protokołu.

 

2.4.   Dokonywanie w księgach rachunkowych zapisów księgowych:

a)   niezawierających wszystkich niezbędnych elementów, tj. daty dokonania operacji lub daty zapisu - dokonywane zapisy zawierały tylko jedną datę, która była zarówno datą operacji, jak i datą zapisu lub też – w przypadku faktur ujmowanych na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” – nie była żadną z tych dat, a faktury te ujmowano pod datą wcześniejszą niż data ich wpływu do jednostki,

b)   na podstawie dokumentów niezawierających podpisu osoby odpowiedzialnej za stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych.

Przestrzegać obowiązku dokonywania w księgach rachunkowych zapisów księgowych zawierających wszystkie elementy wymagane przepisem art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości, w szczególności datę dokonania operacji gospodarczej oraz datę zapisu. Jednym z rodzajów dowodów źródłowych, będących podstawą zapisów w księgach rachunkowych, są - zgodnie z art. 20 ust. 2 pkt 1 tej ustawy - dowody zewnętrzne obce otrzymane od kontrahentów (np. faktury), co wskazuje na obowiązek ich ujmowania pod datą wpływu do jednostki, a nie pod datą ich wystawienia przez kontrahenta.

Zapisów w księgach rachunkowych dokonywać na podstawie dowodów źródłowych zawierających wszystkie elementy wymienione w przepisie art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, m. in. podpisanych przez osobę dokonującą sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych – str. 8, 9 protokołu.

 

2.5.   Niesporządzanie jednostkowych sprawozdań przez SAPO dla Gimnazjum:

 - Rb-27S miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych,

- Rb-Z kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń i Rb-N kwartalne sprawozdanie o stanie należności.

Sporządzać i przekazywać wójtowi gminy jednostkowe sprawozdania Rb-27S miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych za każdy kolejny miesiąc kalendarzowy i za rok budżetowy oraz jednostkowe sprawozdania Rb-Z kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń i Rb-N kwartalne sprawozdanie o stanie należności, stosownie do przepisów § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b) w związku z § 7 ust. 1 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 24, poz. 279 z późn. zm.). Sprawozdania te sporządzać nawet jeśli w jednostce nie występują dochody, zobowiązania i należności podlegające wykazaniu – str. 9 protokołu.

 

3.      W zakresie gospodarki pieniężnej i rozrachunków:

 

3.1.   Nieokreślenie w przepisach regulujących zasady gospodarki kasowej:

- rodzaju sporządzanych raportów kasowych,

- zasad inwentaryzowania druków ścisłego zarachowania,

- terminów przekazywania raportów kasowych do księgowości.

Upoważnienie kasjera SAPO do sprawdzania dokumentów stanowiących podstawę wypłaty gotówki pod względem formalno-rachunkowym.

Dokonać zmian w obowiązujących w SAPO przepisach wewnętrznych regulujących zasady gospodarki kasowej, polegających na:

- ustaleniu rodzajów sporządzanych raportów kasowych

- określeniu zasad inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania,

- ustaleniu terminów, w jakich winny być przekazywane do księgowości raporty kasowe, celem zapewnienia właściwej kontroli nad prawidłowością rozdysponowania środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem, stosownie do art. 35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.). Zobowiązać kasjera do przekazywania raportów w ustalonych terminach, odnotowując datę przekazania na raporcie kasowym.

Cofnąć upoważnienie do sprawdzania dokumentów pod względem formalno-rachunkowym udzielone kasjerowi SAPO. W myśl postanowień zawartych w rozdz. III.A pkt 15 „Podział obowiązków” Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, stanowiących załącznik do komunikatu Nr 1 Ministra Finansów z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie ogłoszenia „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 3, poz.13), kluczowe obowiązki dotyczące prowadzenia, zatwierdzania, rejestrowania i sprawdzania operacji finansowych, gospodarczych i innych zdarzeń powinny być rozdzielone pomiędzy różne osoby, z uwzględnieniem obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego jednostki określonych w przepisach prawa (m.in. w przepisach art. 35 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych) i sporządzone powinno być zestawienie obowiązków, które w danej jednostce muszą być rozdzielone pomiędzy różnych pracowników – str. 10, 11, 12, protokołu.

 

3.2.   Nieprawidłowości w gospodarce kasowej polegające na:

- nieudokumentowaniu – w okresie od 18 do 30 października 2003 r. - operacji przyjmowania do kasy gotówki pobieranej z banku,

- nieumieszczanie na rozchodowych dowodach kasowych klauzuli „wypłacono dnia…” z podpisem kasjera,

- zaprzychodowaniu w raporcie kasowym, w jednym przypadku, gotówki pobranej z banku pod datą wcześniejszą niż data wypłaty z rachunku bankowego.

Egzekwować od kasjera SAPO obowiązek:

- sporządzania dowodów KP – kasa przyjmie, celem udokumentowania operacji przyjęcia do kasy gotówki pobranej z banku (zgodnie z przyjętą uprzednio praktyką), określając jednocześnie w przepisach wewnętrznych rodzaj dowodu dokumentującego tę operację,

-  umieszczania na rozchodowych dowodach kasowych klauzuli „wypłacono dnia…” z podpisem kasjera, zgodnie z postanowieniami pkt 6 „Gospodarki pieniężnej”, stanowiącej załącznik do zarządzenia dyrektora SAPO nr 1/2002R z dnia 2 stycznia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie instrukcji kontroli finansowej, obiegu dowodów finansowo-księgowych, zasad rachunkowości oraz zakładowego planu kont,

- ujmowania operacji wpłat i wypłat gotówką w tym samym dniu, w którym zostały dokonane, zgodnie z zasadą bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wyrażoną w przepisach art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości – str. 12 protokołu.

 

3.3.   Wystawianie przez dyrektora SAPO poleceń wyjazdu służbowego dyrektorowi Gimnazjum, bez stosownego upoważnienia.

Przestrzegać kompetencji wójta gminy do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, stosownie do przepisów art. 4 pkt 2a ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) w związku z art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym – str. 12 protokołu.

 

4.      W zakresie wykonania budżetu:

 

4.1.   Nieprawidłowe ustalanie wynagrodzenia dyrektorowi i nauczycielom gimnazjum, przez:

-     zmianę wysokości wynagrodzenia (podwyższenie) przed uzyskaniem przez nauczyciela decyzji o uzyskaniu kolejnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela, w wyniku czego zawyżono wynagrodzenie dyrektora i jednego nauczyciela o łączną kwotę 827,56zł,

-     przyznanie dodatków funkcyjnych w wysokości wyższej od maksymalnych wysokości określonych przez Radę Gminy, w wyniku czego w 2003r. nadpłacono:

a) z tytułu pełnienia funkcji wicedyrektora szkoły - kwotę 600,00 zł (jednemu nauczycielowi),

b) z tytułu pełnienia funkcji wychowawcy klasy - kwotę 600,00zł (łącznie trzem nauczycielom),

-     przyznanie dodatku funkcyjnego z tytułu pełnienia funkcji opiekuna stażu na niewłaściwe okresy, w wyniku czego jednemu nauczycielowi zaniżono należny dodatek o kwotę 30,00zł, a jednemu nauczycielowi bezpodstawnie wypłacono dodatek w kwocie 60,00 zł,

-     bezpodstawne przyznanie i wypłacanie jednemu nauczycielowi w okresie od 01.09.1999r. do 31.08.2001 r. dodatku za wysługę lat, w wyniku czego nadpłacono kwotę 2.610,36 zł.

Przy ustalaniu poszczególnych składników wynagrodzenia nauczycieli i dyrektorów szkół zatrudnionych w jednostkach oświatowych na terenie gminy Żyrzyn, przestrzegać zasad i warunków określonych w przepisach ustawy - Karta Nauczyciela, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz. U. Nr 39 poz. 455 z późn. zm.) oraz odpowiednich regulaminów stanowiących załączniki do uchwały Rady Gminy Żyrzyn Nr XXVII/140/2000 z dnia 25 września 2000 r., a w szczególności:

- zmiany wysokości wynagrodzenia w czasie trwania stosunku pracy w związku z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela lub z innych przyczyn, dokonywać z dniem pierwszym najbliższego miesiąca kalendarzowego, jeżeli awans lub inne przyczyny nie nastąpiły od dnia pierwszego danego miesiąca kalendarzowego, stosownie do przepisu art. 39 ust. 1 Karty nauczyciela; zgodnie natomiast z § 2 ust. 2 rozporządzenia – ustalenia kwalifikacji nauczyciela i stopnia awansu zawodowego w celu zaszeregowania do właściwej stawki wynagrodzenia zasadniczego dla dyrektora szkoły dokonuje organ prowadzący szkołę, na podstawie oryginalnych dokumentów (aktów nadania stopnia awansu zawodowego, świadectw, dyplomów) albo uwierzytelnionych odpisów (kopii) tych dokumentów, w związku z czym, samo zaświadczenie komisji kwalifikacyjnej o spełnieniu przez nauczyciela warunków do uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego nie może stanowić podstawy do uznania, że nauczyciel uzyskał kolejny stopień awansu zawodowego,

- przestrzegać obowiązku ustalania wysokości dodatków funkcyjnych (z tytułu pełnienia funkcji wychowawcy klasy lub wicedyrektora szkoły) w granicach określonych w „Regulaminie dodatku funkcyjnego” ustalonym obowiązującą uchwałą Rady Gminy. Niedopuszczalne jest przyznawanie dodatków w podwyższonej wysokości – w związku ze zmianą ich wysokości w stosownej uchwale Rady Gminy – na okres obejmujący również miesiące poprzedzające wejście w życie takiej uchwały. W przypadku, kiedy intencją Rady Gminy byłoby umożliwienie podwyższenia kwoty dodatków dla nauczycieli również za okres przed wejściem w życie uchwały zmieniającej stawki dodatków, musiałoby to wynikać wprost z postanowień danej uchwały. W przypadku braku odpowiednich postanowień w uchwale Rady, dodatki funkcyjne w nowej wysokości (jak i każda zmiana wynagrodzenia) przysługują z pierwszym dniem najbliższego miesiąca kalendarzowego po wejściu w życie uchwały Rady Gminy, stosownie do przepisów art. 39 ust. 1 Karty nauczyciela.

- przestrzegać zasad przyznawania dodatku funkcyjnego z tytułu pełnienia funkcji opiekuna stażu określonych w § 2 ust. 1 pkt 6 i § 3 ust. 1 i 2 „Regulaminu dodatku funkcyjnego” wprowadzonego w życie uchwałą Rady Gminy w Żyrzynie z dnia 25 września 2000r., przyznając dodatek jedynie za okres faktycznego sprawowania tej funkcji; stosownie do zapisów § 3 ust. 1 i 2 „Regulaminu …”, prawo do dodatku funkcyjnego przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło powierzenie funkcji, a jeżeli powierzenie funkcji nastąpiło pierwszego dnia miesiąca – od tego dnia, a prawo to wygasa z ostatnim dniem miesiąca, w którym nastąpiło zaprzestanie pełnienia funkcji, a jeżeli zaprzestanie pełnienia funkcji nastąpiło ostatniego dnia – od tego dnia,

- przestrzegać zasad ustalania uprawnień nauczycieli do dodatku za wysługę lat określonych w przepisach art. 33 ust. 1 Karty Nauczyciela i § 5 ust. 1 i 2 cytowanego rozporządzenia, zgodnie z którymi - nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż w jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za staż pracy ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy; do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za staż pracy nie wlicza się okresu pracy w innym zakładzie pracy, w którym pracownik jest lub był jednocześnie zatrudniony; do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy podstawowego zatrudnienia.

Dokonać prawidłowego przeliczenia, dyrektorowi i nauczycielom zatrudnionym w Gimnazjum, poszczególnych składników wynagrodzenia, zgodnie z zasadami i w wysokościach określonych w cytowanych przepisach. Przy dokonywaniu zmian należy mieć na uwadze, że zmiany wynagrodzenia polegające na podwyższeniu lub obniżeniu dodatków należnych do wynagrodzenia zasadniczego nie wymagają wypowiedzenia warunków pracy i płacy (uchwała SN z dnia 08.04.1998 r. sygn. akt: III ZP 5/98 publ. OSNAP 1998/22/647). Dokonać wyrównania wynagrodzenia nauczycielom, którym zaniżono poszczególne składniki wynagrodzenia. Wystąpić również do nauczycieli wymienionych w protokole kontroli o dobrowolny zwrot nadpłaconych kwot, a w przypadku niewyegzekwowania należności w opisanym trybie, rozważyć możliwość obciążenia tymi kwotami osób odpowiedzialnych za nieprawidłowe ustalenie wynagrodzenia, stosując zasady określone w przepisach działu piątego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - str. 16-24 protokołu.

 

4.2.   Nieprawidłowe ustalenie i wypłata wynagrodzenia nauczycielowi zatrudnionemu przez okres niepełnego miesiąca (zaniżenie wynagrodzenia o 67,76 zł) oraz bezpodstawne przyznanie i wypłacenie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w kwocie 264,18 zł.

Do ustalenia wynagrodzenia przysługującego nauczycielowi za przepracowaną część miesiąca stosować, wydane na podstawie art. 297 Kodeksu pracy, przepisy § 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 62 poz. 289 z późn. zm.). Stosownie do tych przepisów, w celu obliczenia wynagrodzenia pracownika - ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości, gdy okres pozostawania pracownika w stosunku pracy nie obejmuje pełnego miesiąca - miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

Przestrzegać zasady wypłacania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy jedynie dla nauczycieli, posiadających uprawnienia do otrzymania tego ekwiwalentu. Zgodnie z przepisami art. 66 ust. 2 Karty nauczyciela - w razie niewykorzystania przysługującego urlopu wypoczynkowego z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy nauczycielowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za okres niewykorzystanego urlopu, nie więcej jednak niż za 8 tygodni w odniesieniu do nauczycieli, o których mowa w art. 64 ust. 1. Jednak przepis art. 65 tej ustawy stanowi, że nauczyciel zatrudniony w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie szkolne, uzyskuje prawo do pierwszego urlopu w ostatnim dniu poprzedzającym ferie szkolne, a prawo do drugiego i dalszych urlopów - w każdym następnym roku kalendarzowym.

Dokonać wyrównania wynagrodzenia nauczyciela wymienionego w protokole kontroli za kwiecień 2003r. i jednocześnie wystąpić do niego o dobrowolny zwrot ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. W przypadku niewyegzekwowania należności w opisanym trybie rozważyć możliwość obciążenia tą kwotą osób odpowiedzialnych za nieprawidłowe ustalenie wynagrodzenia, stosując zasady określone w przepisach działu piątego ustawy - Kodeks pracy – str. 25-26 protokołu.

 

4.3.   Dokonywanie wypłat wynagrodzenia nauczycielom gimnazjum w wysokości niezgodnej z pismami ustalającymi wysokość tego wynagrodzenia, w szczególności:

-     niewypłacenie wyrównania dodatku wiejskiego wszystkim nauczycielom objętym kontrolą za styczeń i luty 2003r., w wyniku czego zaniżono należne nauczycielom wynagrodzenie o łączną kwotę 59,56 zł,

-     nieprawidłowa wypłata jednemu nauczycielowi dodatku funkcyjnego z tytułu pełnienia funkcji opiekuna stażu za okres wakacji letnich, przez nieobliczenie średniej wysokości dodatku w roku szkolnym, w wyniku czego nadpłacono kwotę 36,00 zł,

-     dokonanie w grudniu 2003 roku jednemu nauczycielowi nieprawidłowej wypłaty wyrównania z tytułu dodatku funkcyjnego za pełnienie funkcji wychowawcy klasy, w wyniku czego wypłacono kwotę niższą od wynikającej z angaży o 40,00 zł.

Przestrzegać zasady wypłacania nauczycielom wszystkich składników wynagrodzenia w wysokościach określonych w angażach. W szczególności:

- w przypadku podwyższenia wynagrodzenia nauczyciela z mocą wsteczną, wyrównanie poszczególnych składników wynagrodzenia wypłacać za pełny okres, za który podwyższono wynagrodzenie oraz w kwocie tego podwyższenia;

- przestrzegać zasad wypłacania dodatku funkcyjnego za okres wakacji i ferii w sposób określony w przepisach § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (Dz. U. Nr 71 poz. 737) - w przypadku gdy okres wykonywania zadań lub zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego jest krótszy niż okres roku szkolnego, wysokość dodatku obliczać, mnożąc otrzymywaną stawkę z tego tytułu przez liczbę miesięcy, w których nauczyciel wykonywał zadania lub zajęcia. Uzyskaną kwotę dzielić przez liczbę miesięcy roku szkolnego poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu.

Dokonać prawidłowych wypłat, dyrektorowi i nauczycielom zatrudnionym w gimnazjum, poszczególnych składników wynagrodzenia, wypłaconych w 2003 roku w nieprawidłowej wysokości. Wystąpić też do nauczycieli wymienionych w protokole kontroli o dobrowolny zwrot nadpłaconych kwot, a w przypadku niewyegzekwowania należności w opisanym trybie rozważyć możliwość obciążenia tymi kwotami osób odpowiedzialnych za nieprawidłowe ustalenie wynagrodzenia, stosując zasady określone w przepisach działu piątego ustawy - Kodeks pracy - str. 16-27 protokołu.

 

4.4.   Nieprawidłowe naliczanie i wypłacanie wszystkim nauczycielom objętym kontrolą wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, w szczególności:

-     zaokrąglanie stawek godzinowych przysługujących poszczególnym nauczycielom, w wyniku czego w 2003 roku, w przypadku 5 nauczycieli - zawyżono należne wynagrodzenie o łączną kwotę 64,83 zł, w przypadku 3 nauczycieli - zaniżono wynagrodzenie o łączną kwotę 9,69 zł,

-     nieprawidłowe ustalenie średniej liczby godzin ponadwymiarowych i godzin doraźnych zastępstw przepracowanych przez nauczyciela w miesiącach poprzedzających ferie zimowe, w wyniku czego, wynagrodzenie za te godziny za okres ferii zimowych w przypadku 5 nauczycieli zawyżono o łączną kwotę 89,70 zł, w przypadku 1 nauczyciela - zaniżono o kwotę 0,79 zł,

-     przypadek naliczenia wynagrodzenia za ilość godzin ponadwymiarowych niezgodną ze sporządzonym przez dyrektora gimnazjum wykazem tych godzin przepracowanych przez nauczyciela, w wyniku czego zaniżono wynagrodzenie nauczyciela o kwotę 119,28 zł;

-     w przypadku jednego nauczyciela zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, zawyżenie stawek godzinowych stanowiących podstawę naliczenia tego wynagrodzenia, wynikające z przyjęcia wyższego zasadniczego wynagrodzenia niż wynagrodzenie przyznane nauczycielowi, w wyniku czego zawyżono wynagrodzenie nauczyciela za okres roku szkolnego o kwotę 442,56 zł, a za okres ferii zimowych i wakacji - o kwotę 105,50 zł.

Przestrzegać zasady wypłacania nauczycielom wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw w wysokościach ustalonych na zasadach określonych w „Regulaminie wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw” - załączniku nr 4 do uchwały Rady Gminy z 25 września 2000 r.

Podjąć działania w celu wyeliminowania zaokrągleń dokonywanych przez program komputerowy w godzinowych stawkach wynagrodzenia przysługującego nauczycielom, powodujących powstawanie nadpłat lub niedopłat w należnym nauczycielom wynagrodzeniu.

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw przysługujące nauczycielowi za okres wakacji i ferii ustalać zgodnie z zasadami określonymi w przepisach § 4 cytowanego rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli, zgodnie z którymi wynagrodzenie to oblicza się, mnożąc przeciętną miesięczną liczbę godzin z okresu miesięcy danego roku szkolnego poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu, a jeżeli okres zatrudnienia jest krótszy od roku szkolnego - z tego okresu, przez godzinową stawkę wynagrodzenia przysługującą w miesiącu wykorzystywania urlopu.

Przestrzegać zasady wypłacania nauczycielom wynagrodzenia za faktycznie odbyte godziny ponadwymiarowe, zgodnie z rozliczeniem godzin zatwierdzonym przez dyrektora, stosownie bowiem do przepisów art. 80 ustawy - Kodeks pracy, wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Nauczycielom wymienionym w protokole kontroli dokonać wyrównania wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe wypłaconych w zaniżonej wysokości.

Wysokość wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw ustalać na jednakowych zasadach dla wszystkich nauczycieli; stosownie do postanowień § 1 ust. 1 „Regulaminu wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw”– wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową nauczyciela ustala się, dzieląc przyznaną nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego przez miesięczną liczbę godzin wynikających z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w ramach godzin ponadwymiarowych. W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin należy przyjmować przyznaną nauczycielowi w angażu osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego, a nie najniższą stawkę wynagrodzenia zasadniczego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000r.

Dokonać prawidłowego przeliczenia, dyrektorowi i nauczycielom zatrudnionym w gimnazjum, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zgodnie z zasadami i w wysokościach określonych w cytowanych wyżej przepisach. Dokonać wyrównania wynagrodzenia nauczycielom, którym zaniżono wynagrodzenie za te godziny. Wystąpić też do nauczycieli wymienionych w protokole kontroli o dobrowolny zwrot nadpłaconych kwot, a w przypadku niewyegzekwowania należności w tym trybie rozważyć możliwość obciążenia tymi kwotami osób odpowiedzialnych za nieprawidłowe ustalenie wynagrodzenia, stosując zasady określone w przepisach działu piątego ustawy - Kodeks pracy - str. 27-32 protokołu.

 

4.5.   Naliczenie i wypłacenie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003 r. nauczycielom Gimnazjum w nieprawidłowej wysokości, w wyniku niezmniejszenia podstawy jego naliczenia o kwoty wynagrodzenia wypłaconego za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy (w badanej próbie dodatkowe wynagrodzenie roczne za rok 2003 zawyżono dla trzech nauczycieli o łączną kwotę 86,94 zł).

Dodatkowe wynagrodzenie roczne ustalać w wysokości 8,5 % sumy wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, w którym przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając składniki wynagrodzenia przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, stosownie do przepisów art. 48 Karty nauczyciela i art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 z późn. zm.). Do składników wynagrodzenia przyjmowanych za podstawę ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie wliczać m.in. zasiłków chorobowych; wynagrodzenia za 2 dni zwolnienia od pracy, dla pracowników wychowujących przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat, wynagrodzenia za 1 lub 2 dni zwolnienia w celu załatwienia spraw związanych ze zdarzeniami osobistymi lub rodzinnymi oraz wynagrodzenia za urlop szkoleniowy, zgodnie z przepisami § 14 w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

Wezwać pracowników do dobrowolnego zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia; w przypadku niewyegzekwowania należności w tym trybie rozważyć możliwość obciążenia tą kwotą osób odpowiedzialnych za nieprawidłowe ustalenie i wypłacenie wynagrodzenia, stosując zasady określone w przepisach działu piątego Kodeksu pracy - str. 32-33 protokołu.

 

4.6.   Naruszenie zasad dotyczących ustalenia i pobrania zabezpieczenia należytego wykonania umowy przy realizacji zadania pn. „Codzienny dowóz dzieci do szkół podstawowych i gimnazjum w 2003 roku”, przez pobranie zabezpieczenia w sposób niezgodny z zawartą umową oraz przedwczesne „zwolnienie” zabezpieczenia.

Przestrzegać zasad ustalania i pobierania zabezpieczenia należytego wykonania umowy określonych w przepisach art. 147 – 151 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.), w szczególności obowiązku pobierania od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy na warunkach wynikających ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz z zawartej umowy. Zabezpieczenia nie określać w specyfikacji kwotowo, lecz ustalać je w wysokości od 2% do 10% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy, zgodnie z art. 150 ust. 2 ustawy.

 W przypadku ustalenia pobrania zabezpieczenia przez potrącenie odpowiedniej kwoty z faktury wystawionej przez wykonawcę, niewystarczające jest zafakturowanie przez wykonawcę kwoty niższej o wysokość zabezpieczenia, lecz należy dokonać faktycznego potrącenia, a potrąconą kwotę przechowywać na rachunku bankowym, stosownie do przepisów art. 148 ust. 5 tej ustawy. Zwolnienie zabezpieczenia nie może natomiast nastąpić przed zakończeniem realizacji zamówienia, stosownie do przepisów art. 151 ust. 1 ustawy – zamawiający zwraca zabezpieczenie w terminie 30 dni od wykonania zamówienia i uznania przez zamawiającego za należycie wykonane - str. 36-37 protokołu

 

5.      W zakresie gospodarki mieniem komunalnym:

 

5.1.   Nieujęcie programów komputerowych wykorzystywanych w szkołach na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”.

Przestrzegać obowiązku ujmowania licencji na programy komputerowe na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”, zgodnie z zasadami funkcjonowania tego konta określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 18 grudnia 2001r. oraz w zakładowym planie kont. Zinwentaryzować znajdujące się w szkołach programy komputerowe i ująć je – na tej podstawie – w księgach rachunkowych. Zaprowadzić ewidencję analityczną tych programów – str. 38 protokołu.

 

5.2.   Nieprawidłowości w zakresie ewidencji środków trwałych, polegające na:

-     nieprecyzyjnym ustaleniu, w przepisach wewnętrznych, zasad prowadzenia ewidencji analitycznej środków trwałych,

-     zaliczeniu do środków trwałych komputera o wartości 2.472 zł, ujętego ponadto na koncie 013 ”Pozostałe środki trwałe” oraz w ewidencji analitycznej pozostałych środków trwałych,

-     niezgodności dat ujęcia kotła c.o. w ewidencji syntetycznej i analitycznej oraz wynikającym stąd naliczeniu jego umorzenia za cały 2003r., w sytuacji, gdy – według ewidencji syntetycznej – został ujęty pod datą 31 grudnia 2003 r.

Dostosować przepisy wewnętrzne do przyjętych zasad prowadzenia ewidencji środków trwałych, zaznaczając w nich m. in. miejsce prowadzenia i przechowywania ewidencji analitycznej.

Z ewidencji środków trwałych wyksięgować komputer o wartości nieprzekraczającej 3.500zł, stosownie do uregulowań wewnętrznych oraz przepisów § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 18 grudnia 2001r.

Zapisów w księdze inwentarzowej dokonywać w uzgodnieniu z zapisami na kontach księgi głównej, stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Zapisy w tej księdze winny być uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Przestrzegać zasady naliczania umorzenia środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji, zgodnie z przepisem art. 16h pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – str. 38, 39, 40, 41 protokołu.

 

5.3.   Nieprawidłowe i nierzetelne prowadzenie ewidencji pozostałych środków trwałych, polegające na:

-        niedokonywaniu równoległych zapisów w ewidencji syntetycznej i analitycznej oraz nieuzgadnianiu tej ewidencji w latach 2001-2003,

-        ujęciu w „Rejestrze pomocy dydaktycznych i wyposażenia” 8 pozycji o wartości nieprzekraczającej 500zł, wbrew uregulowaniom wewnętrznym,

-        nieprowadzeniu ewidencji analitycznej pozostałych środków trwałych niebędących pomocami dydaktycznymi, a przekraczających wartość 500 zł,

-        ujęciu na koncie 013 oraz w „Rejestrze pomocy dydaktycznych i wyposażenia” dwóch drukarek według wartości 439 zł i 437,71zł, zamiast 430 zł i 337,71zł.

Ewidencję pozostałych środków trwałych prowadzić rzetelnie, tak, aby zapisy w niej dokonane odzwierciedlały stan rzeczywisty, stosownie do obowiązku wynikającego z przepisów art. 24 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Księga inwentarzowa – niezależnie od tego, gdzie i przez kogo jest prowadzona – jest częścią ksiąg rachunkowych jednostki i musi spełniać wszelkie wymagania stawiane księgom rachunkowym przez ustawę o rachunkowości.

Zapewniać zgodność danych (zapisów i sald) wykazanych w księdze głównej na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe” z ewidencją analityczną prowadzoną do tego konta, stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Do pozostałych środków trwałych zaliczać składniki majątku o wartości ustalonej w zakładowym planie kont oraz w Zasadach prowadzenia kont ksiąg pomocniczych, wprowadzonych zarządzeniem nr 1/2002 dyrektora SAPO z dnia 2 stycznia 2002 roku (od 500 do 3.500 zł). Ująć na koncie 013 wyposażenie o wartości przekraczającej 500 zł (składniki majątku wymienione w protokole kontroli: ujęte w księdze inwentarzowej oraz szafę metalową zakupioną w 2003 r.). Ewidencja analityczna tego wyposażenia winna być – zgodnie z „Instrukcją wewnętrzną w sprawie inwentaryzacji…” – prowadzona metodą ilościową. Wyksięgować z konta 013 pomoce dydaktyczne o wartości nieprzekraczającej 500zł lub rozważyć zmianę uregulowań wewnętrznych w tym zakresie, dostosowując je do stosowanej praktyki – str. 39-42 protokołu.

 

5.4.   Nieprawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji pozostałych środków trwałych w 2001 r., polegające na:

-        niesporządzeniu na dzień inwentaryzacji zestawienia sald inwentaryzowanej grupy składników aktywów (pozostałych środków trwałych),

-        braku podpisu osoby dokonującej wyceny składników majątkowych na arkuszach spisu z natury,

-        braku stwierdzenia porównania wartości zinwentaryzowanych składników z danymi ksiąg rachunkowych,

-        dokonaniu porównania i rozliczenia różnic pomiędzy łączną wartością spisanych składników a saldem konta 013, bez uwzględnienia stanu pozostałych środków trwałych wynikających z księgi inwentarzowej.

Przestrzegać - ustalonych w przepisach wewnętrznych i przepisach ustawy o rachunkowości - zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, w tym:

- na dzień inwentaryzacji sporządzać zestawienia sald inwentaryzowanej grupy składników majątkowych, stosownie do przepisów art. 18 ust. 2 ustawy o rachunkowości,

- ustalić w przepisach wewnętrznych dotyczących inwentaryzacji lub każdorazowo w zarządzeniu w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, osobę odpowiedzialną za dokonanie wyceny inwentaryzowanych składników majątku, a następnie zobowiązać tę osobę do składania podpisu na arkuszach spisu z natury, zgodnie z treścią formularza,

- wyniki inwentaryzacji (stwierdzenie bądź brak różnic inwentaryzacyjnych) ujmować na arkuszach spisu z natury, stosownie do postanowień pkt. 11 „Instrukcji wewnętrznej w sprawie inwentaryzacji oraz gospodarki środkami rzeczowymi”,

- dokonywać porównania wartości zinwentaryzowanych składników z danymi ksiąg rachunkowych, wyjaśniać i rozliczać różnice inwentaryzacyjne oraz powiązać wyniki inwentaryzacji z zapisami księgowymi, stosownie do przepisów art. 26 ust. 1 pkt 1 oraz art. 27 ustawy o rachunkowości. Stwierdzone różnice inwentaryzacyjne wyjaśniać w oparciu o prawidłowo i rzetelnie prowadzoną ewidencję analityczną pozostałych środków trwałych. Zgodnie z pkt. 7c „Instrukcji wewnętrznej w sprawie inwentaryzacji…”, komisja inwentaryzacyjna odpowiedzialna jest za „ustalenie przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych”. Rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych należy dokonać równocześnie w ewidencji syntetycznej i analitycznej (księdze inwentarzowej). Ewidencje te muszą być uprzednio uzgodnione.

Niedopuszczalne jest ujmowanie różnic w ewidencji syntetycznej bez uprzedniego ustalenia, jakie składniki majątku i o jakiej wartości składają się na nią – str. 42, 43 protokołu.

 

Jeżeli uważa Pan, że wśród wniosków zawartych w tym wystąpieniu są takie, które naruszają prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe jego zastosowanie, przysługuje Panu – zgodnie z przepisem art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych – prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

 

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych sprawozdania z jego realizacji oczekuję - w formie pisemnej i elektronicznej (np.: na dyskietce) - w terminie 30 dni od daty doręczenia Panu tego wystąpienia.

 

 

 

 

                                                                                                                      Marek Poniatowski

Do wiadomości:

Wójt Gminy Żyrzyn