REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA

W LUBLINIE

 

 

 

ZESZYTY PROBLEMOWE                                                                                ZESZYT NR 48

 

 

 

TEMATYKA KONTROLI JEDNOSTEK
I AUDYT ŚRODKÓW POMOCOWYCH

 

 

Zygmunt Rola

 

 

 

PAŹDZIERNIK 2006

 

 

 

 

 

 

Spis treści

I.       Planowanie kontroli                                                                                           strona

1.   Podstawa planowania kontroli                                                                                           7

2.   Przygotowanie rocznego planu kontroli                                                                           9

II. Tematy kontroli                                                                                                               10

1.      Dane ogólne. Organizacja jednostki                                                                               10

2.      Rachunkowość i sprawozdawczość                                                                                 11

2.1    Kompletność opracowania dokumentacji                                                                   11

2.2       Kompletność urządzeń księgowych stanowiących księgi rachunkowe                     12

2.3       Poprawność i terminowość sporządzenia zestawienia obrotów i sald kont
księgi głównej i kont pomocniczych                                                                           13

2.4       Terminowość sporządzania wydruków                                                                         14

2.5       Prawidłowość prowadzenia ksiąg rachunkowych                                                        14

2.6       Zamknięcie ksiąg rachunkowych                                                                                  16

2.7       Przestrzeganie zasad i terminów sporządzania sprawozdań                                       17

3.      Rozrachunki                                                                                                                      17

4.      Operacje pieniężne                                                                                                           19

5.      Kontrola finansowa w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości,
rozrachunków i operacji pieniężnych                                                                             22

6.      Gospodarka składnikami majątkowymi                                                                          23

6.1    Określenie zasad prowadzenia ewidencji składników majątkowych                         23

6.2    Przestrzeganie ustalonych zasad prowadzenia ewidencji                                           23

6.3    Prawidłowość sporządzenia bilansu na koniec roku                                                   24

6.4    Inwentaryzacja składników majątkowych                                                                    24

7.      Budżet                                                                                                                                25

7.1    Przestrzeganie zasad jawności i przejrzystości finansów publicznych                     25

7.2       Zachowanie organizacyjno-prawnych form działania jednostek sektora
finansów publicznych                                                                                                    26

7.3       Przestrzeganie zasad gospodarki finansowej                                                              27

7.4       Zaciąganie kredytów, pożyczek, emitowanie papierów wartościowych
i poręczeń                                                                                                                       29

8.      Dochody budżetowe                                                                                                         30

8.1    Subwencje i dotacje                                                                                                       30

8.2       Dochody z tytułu podatków i opłat                                                                               30

8.2.1       przepisy w sprawie podatków i opłat                                                                         30

8.2.2       ewidencja księgowa podatków i opłat                                                                       30

8.2.3       powszechność opodatkowania                                                                                   31

8.2.4       podatek rolny                                                                                                              31

8.2.5       podatek od nieruchomości                                                                                         31

8.2.6       podatek leśny                                                                                                              31

8.2.7       podatek od środków transportowych                                                                        32

8.2.8       przeprowadzenie rozliczeń inkasentów                                                                    32

8.2.9       doręczanie nakazów płatniczych                                                                                32

8.2.10  naliczanie odsetek za zwłokę                                                                                     32

8.2.11  prowadzenie egzekucji                                                                                               32

8.2.12  umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty podatków                                            32

8.2.13  opłata targowa i miejscowa                                                                                        32

8.2.14  opłata skarbowa                                                                                                           32

8.3       Renta planistyczna                                                                                                         33

8.4       Opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych                                         33

8.5       Dochody Skarbu Państwa                                                                                              33

8.6       Dochody z innych tytułów                                                                                            33

9.      Wydatki na wynagrodzenia                                                                                               33

10.       Gospodarka nieruchomościami                                                                                    34

10.1 Prawidłowość ustalania pełnomocnictw i upoważnień                                               34

10.2 Ewidencja mienia i dochodów z majątku                                                                     34

10.3 Realizacja dochodów z majątku                                                                                    35

10.3.1    Ze sprzedaży nieruchomości                                                                                  35

10.3.2    Z tytułu wieczystego użytkowania                                                                          36

10.3.3    Z tytułu dzierżawy i najmu                                                                                      36

10.3.4    Z tytułu opłat za trwały zarząd                                                                                36

10.3.5    Z tytułu opłat za wodę i odprowadzanie ścieków                                                  37

10.3.6    Z tytułu opłat adiacenckich                                                                                     37

11. Zamówienia publiczne                                                                                                      37

         Prawidłowość udzielania zamówień publicznych i stwierdzanie naruszeń
ustawy stanowiących naruszenia dyscypliny finansów publicznych                             

         Naruszenia dyscypliny finansów publicznych wskutek zaniedbań lub niewypełniania obowiązków w zakresie kontroli finansowej                                                                                            

         Procedury kontroli finansowej w zakresie zamówień publicznych                              

         Identyfikacja ryzyka                                                                                                          

         Ocena ryzyka                                                                                                                     

         Znaczenie ryzyka                                                                                                               

         Mechanizmy kontroli                                                                                                        

III.    Audyt wydatków związanych z realizacją
projektów finansowanych ze środków unijnych                    43

1.      Przygotowanie audytu                                                                                                      43

2.      Punktowanie czynników ryzyka                                                                                       44

2.1       Selekcja działania                                                                                                          44

2.2       Selekcja organizacji                                                                                                      45

2.3       Selekcja projektu                                                                                                           45

3.      Ocena wniosków projektowych                                                                                       46

4.      Ocena procedur weryfikacji dostaw produktów i usług a także rzeczywistości i kwalifikowalności wydatków                                                                                                                           46

5.      Ocena wniosków o wypłaty składanych przez wykonawców projektów                      47

6.      Wyrywkowe kontrole wydatków                                                                                     48

7.      Ewidencja rachunkowa                                                                                                     48

8.      Dokumentacja ścieżki audytowej                                                                                    48

9.      Przechowywanie środków pomocowych                                                                        48

10. Listy transakcji instytucji pośredniczących                                                                   48

11. Rejestr dłużników                                                                                                             48

IV. Audyt końcowych beneficjentów                                                                                49

V. Przeprowadzanie audytu i dokumentowanie jego ustaleń                                      51

1.      Protokół                                                                                                                            51

2.      Raport                                                                                                                                52

3.      Struktura raportu                                                                                                               52

4.      Cele testów merytorycznych                                                                                           52

5.      Zakres weryfikacji                                                                                                            53

6.      Audyt realizacji projektu                                                                                                  55

7.      Audyt finansowy                                                                                                               55

8.      Opinia audytora                                                                                                                 56

9.      Różne nieprawidłowości                                                                                                  56

VI. Załączniki                                                                                                                        57

Kontrola wewnętrzna                                                              Załącznik nr 1              57

Zasady gospodarki nieruchomościami                                Załącznik nr 2              62

Wstępna ocena celowości i gospodarności wydatków     Załącznik nr 3              80

Testy kontroli  z przestrzegania zasad udzielania zamówień
publicznych
                                                                                Załącznik nr 4              83

Zasady przeprowadzania kontroli                                         Załącznik nr 5              97

Nadużycia i oszustwa                                                                Załącznik nr 6           100

Kontrole zewnętrzne                                                                Załącznik nr 7           106

I.    Zakład Ubezpieczeń Społecznych                                                                     106

II.   Państwowa Inspekcja Pracy                                                                               110

III. Najwyższa Izba Kontroli                                                                                    118

IV. Urząd Kontroli Skarbowej                                                                                 129

V.  Regionalna Izba Obrachunkowa                                                                         135